Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.457.2017.1.JK3
z 27 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w grach oraz turniejach uzyskanych na terytorium Niemiec –jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w grach oraz turniejach uzyskanych na terytorium Niemiec.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Na stałe zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkuje również jego najbliższa rodzina Wnioskodawca osiąga na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody z tytułu umowy o pracę.

Wnioskodawca uczestniczy w grach typu slot, będących elektronicznym odpowiednikiem maszyn wrzutowych, organizowanych oraz dostępnych w kasynie online na terytorium Niemiec. Udział w grach organizowanych przez kasyno brać mogą osoby fizyczne grające z terytorium Niemiec, a spełnienie wskazanego warunku potwierdzane jest poprzez ustalenie przez organizatora wydarzenia, że Uczestnik gry albo turnieju organizowanego w Internecie posługuje się numerem IP zlokalizowanym w Niemczech.

W celu uczestniczenia w grach online Wnioskodawca przebywał na terytorium Niemiec.


Na terytorium Niemiec, z uwagi na najkorzystniejszą ofertę, Wnioskodawca korzysta, w celu uczestnictwa w turniejach oraz grach online, z domeny „b.” (dalej: „Domena”). Domena stanowi własność podmiotu B. (dalej: „Organizator gier hazardowych”), który jest licencjonowanym organizatorem gier hazardowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet m.in. na terytorium Niemiec. Organizator gier hazardowych oraz zarządzana przez niego domena zostały dopuszczone przez M. (dalej: „Organ”) do organizowania gier oraz turniejów gier za pośrednictwem sieci Internet na terytorium Niemiec oraz dla podmiotów uczestniczących w tych grach oraz turniejach gier z terytorium Niemiec. Organ opublikował listę podmiotów uprawnionych do organizowania gier oraz turniejów gier za pośrednictwem sieci Internet oraz zarządzanych przez nie domen. Organ jest odpowiedzialny za nadzór oraz organizację gier hazardowych m.in. w zakresie gier oraz turniejów gier na terytorium Niemiec.

Z tytułu udziału w grach z terytorium Niemiec organizowanych za pośrednictwem sieci Internet Wnioskodawca osiągał wygrane stanowiące różnicę pomiędzy kwotą wygraną oraz kwotą wpłat niezbędnych do udziału we wskazanych wydarzeniach (dalej: „wygrane”). Wygrane będą wypłacane na rachunek bankowy Wnioskodawcy prowadzony przez bank posiadający siedzibę na terytorium Polski. Uzyskane przez Wnioskodawcę wygrane w wyżej wymienionym kasynie gry nie pozostawały w związku z działalnością jakiegokolwiek przedsiębiorstwa, które należałoby do Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wygrane w grach oraz turniejach gier uzyskane na terytorium Niemiec podlegają regulacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, a tym samym będą podlegały opodatkowaniu w RP?
  2. Czy wygrane w grach oraz turniejach gier organizowanych na terytorium Niemiec stanowić będą należności zwolnione zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.)?
  3. Czy Wnioskodawca powinien wykazywać należności zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 u.p.d.f. w zeznaniu rocznym?

Zdaniem Wnioskodawcy, wygrane uzyskane w grach i turniejach gier urządzanych przez kasyno online działające na podstawie stosownych przepisów oraz licencji wydanych przez właściwy organ nadzoru podlegają regulacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, a tym samym przepisom prawa krajowego, tj. zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych ustanowionemu w art. 21 ust. 1 pkt 6 u.p.d.f., a w konsekwencji nie powinny być wykazywane w deklaracji rocznej.

W świetle przepisu art. 3 ust. 1 u.p.d.f., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl zaś przepisu art. 3 ust. 1a u.p.d.f., za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która: 1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub 2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 4a u.p.d.f., przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1a pkt 1 i 2 u.p.d.f., tj. posiada w Polsce centrum swoich interesów osobistych (ośrodek interesów życiowych), a jednocześnie przebywa on w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Zgodnie z art. 22 ust. 1 Umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Wygrane w kasynach gry (dochody z gier hazardowych) nie są objęte natomiast wcześniejszymi postanowieniami wyżej wymienionej umowy.

Podstawę modelową dla art. 22 ust. 1 Umowy stanowi art. 21 ust. 1 KM OECD. Jak wskazuje J. Bundgaard. art. 21 ust. 1 KM OECD zapobiega opodatkowaniu takiego dochodu w jakimkolwiek innym państwie niż państwo rezydencji (Hybrid Financial Instruments in International Tax Law. 2017, s. 154). Przy tym zaznacza się, że przepis ten jest w swym zakresie rozumiany wąsko, zatem w sposób ścisły (K. Vogel, On Tax Treaties. 1997. s. 1072).

Zaś wedle przepisu art. 4 ust. 1 Umowy „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.


Należy uznać, że skoro Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce wygrane uzyskane przez niego w turniejach oraz grach zorganizowanych na terytorium Niemiec podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Tym samym do opodatkowania tych nagród stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 6 u.p.d.f., wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego są wolne od podatku dochodowego.


Kasyno gry online, w którym Wnioskodawca uzyskał przedmiotowe wygrane było urządzone i prowadzone przez podmiot uprawniony do tego w świetle przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w Niemczech, a zatem w państwie będącym członkiem Unii Europejskiej.


Mając powyższe na uwadze należy uznać, że wygrane w turniejach pokera uzyskiwane przez Wnioskodawcę w roku 2017, w kasynach gry, które były urządzane i prowadzone przez uprawnione do tego podmioty na terytorium Niemiec podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 6 u.p.d.f.


W treści art. 21 u.p.d.f. zostały wymienione dochody zwolnione z opodatkowania. Przepis ten zawiera zamknięty katalog zwolnień przedmiotowych, czyli wyliczenie przychodów, które nie są opodatkowane na gruncie ustawy. Pozostałe przychody nieujęte w art. 21 u.p.d.f., a także w art. 52-52e podlegają opodatkowaniu zgodnie z niniejszą ustawą. Dochody zaliczane zatem do art. 21 u.p.d.f. są należnościami, które są pomijane podczas ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu.


Z uwagi na powyższe uzyskane przez Wnioskodawcę wygrane stanowią należności zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 u.p.d.f., co skutkuje tym, że są one pomijane na potrzeby ustalenia dochodu osiągniętego w danym roku, a w konsekwencji nie podlegają ujawnieniu w zeznaniu rocznym.

Należy przy tym zauważyć, że zasadność stanowiska Wnioskodawcy w przedmiocie niniejszego wniosku potwierdzają interpretacje indywidualne m.in.: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 czerwca 2011 r., Nr IBPBII/1/415-247/11/BJ (dotycząca wygranej pieniężnej w Wielkiej Brytanii), Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 czerwca 2014 r. Nr IBPBII/1/415-241/14/BJ (dotycząca wygranej pieniężnej w Danii); Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 marca 2016 r., Nr ITPB1/4511-4/16/MR (dotycząca wygranej pieniężnej w Hiszpanii, we Włoszech, Republice Czeskiej i Wielkiej Brytanii); Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2017 r., Nr 0111-KDIB2-3.4011.85.2017.2.HK (dotycząca wygranej pieniężnej we Francji).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca na stałe zamieszkuje i jest zameldowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie zamieszkuje również jego najbliższa rodzina. Wnioskodawca osiąga na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody z tytułu umowy o pracę.

Wnioskodawca uczestniczy w grach typu slot, będących elektronicznym odpowiednikiem maszyn wrzutowych, organizowanych oraz dostępnych w kasynie online na terytorium Niemiec. Udział w grach organizowanych przez kasyno brać mogą osoby fizyczne grające z terytorium Niemiec, a spełnienie wskazanego warunku potwierdzane jest poprzez ustalenie przez organizatora wydarzenia, że Uczestnik gry albo turnieju organizowanego w Internecie posługuje się numerem IP zlokalizowanym w Niemczech. W celu uczestniczenia w grach online Wnioskodawca przebywał na terytorium Niemiec. Na terytorium Niemiec, z uwagi na najkorzystniejszą ofertę, Wnioskodawca korzysta, w celu uczestnictwa w turniejach oraz grach online, z domeny „b.” (dalej: „Domena”). Domena stanowi własność podmiotu B. (dalej: „Organizator gier hazardowych”), który jest licencjonowanym organizatorem gier hazardowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet m.in. na terytorium Niemiec. Organizator gier hazardowych oraz zarządzana przez niego domena zostały dopuszczone przez M. (dalej: „Organ”) do organizowania gier oraz turniejów gier za pośrednictwem sieci Internet na terytorium Niemiec oraz dla podmiotów uczestniczących w tych grach oraz turniejach gier z terytorium Niemiec.

Z tytułu udziału w grach z terytorium Niemiec organizowanych za pośrednictwem sieci Internet Wnioskodawca osiągał wygrane stanowiące różnicę pomiędzy kwotą wygraną oraz kwotą wpłat niezbędnych do udziału we wskazanych wydarzeniach (dalej: „wygrane”). Wygrane będą wypłacane na rachunek bankowy Wnioskodawcy prowadzony przez bank posiadający siedzibę na terytorium Polski.


W omawianej sprawie zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w umowie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i od majątku, sporządzonej 14 maja 2003 r.(Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).


W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie. (art. 4 ust. 1 umowy).


Na podstawie art. 4 ust. 2 jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem;
  4. jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę kwestię w drodze wzajemnego porozumienia.

W myśl art. 22 ust. 1 ww. umowy, dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to gdzie są osiągane, a których nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Wygrane w kasynach gry nie są objęte wcześniejszymi postanowieniami wyżej wymienionej umowy.


W świetle powyższych przepisów, uznać należy, że skoro Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, to dochody z tytułu uczestnictwa w turniejach oraz grach zorganizowanych na terytorium Niemiec podlegać będą opodatkowaniu tylko w Polsce. Do opodatkowania ww. dochodów w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Stosownie do art. 21 ust. 23 powyższej ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 6a, w odniesieniu do wygranych uzyskanych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium loterie, gry lub zakłady wzajemne są urządzane i prowadzone.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli w istocie organizatorem opisanych we wniosku gier i turniejów są podmioty uprawnione do tego na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w Niemczech, to wygrana pieniężna w tych grach i turniejach, które odbyły się na terytorium Niemiec, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Skoro zatem dochody te będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania (nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych), to Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ich wykazania w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Końcowo, odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że nie są one wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organu podatkowego dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie maja możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 24, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj