Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4011.85.2017.2.HK
z 24 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 24 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w turnieju gry w pokera zorganizowanym poza terytorium kraju – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w turnieju gry w pokera zorganizowanym poza terytorium kraju. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 24 lipca 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 3 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB2-3.4011.82.2017.1.HK, 0111-KDIB3-3.4013.89.2017.4.PK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca na stałe zamieszkuje i jest zameldowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkuje również najbliższa rodzina Wnioskodawcy. Wnioskodawca osiąga na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. dochody z tytułu umowy o pracę. Wnioskodawca posiada w Polsce tytuł prawny do nieruchomości.

W związku z dużą ilością wolnego czasu Wnioskodawca zamierza w celach zarobkowych brać udział w turniejach pokerowych online oraz turniejach pokerowych organizowanych w konkretnych miejscach (dalej: „turnieje pokera”). Ponadto Wnioskodawca brać będzie udział w grach pokera online, które nie będą grami turniejowymi, lecz udział w nich zależeć będzie od uczestnictwa przy stole wirtualnym wymaganej liczby graczy (dalej: „gry pokera”). Wnioskodawca uczestniczyć będzie w grach pokera oraz turniejach pokera organizowanych wyłącznie przez licencjonowanych przez władze francuskie organizatorów. W turniejach pokera oraz grach pokera Wnioskodawca osiągać będzie wygrane pieniężne w walucie EUR. Wnioskodawca zamierza uczestniczyć okazjonalnie, w przerwach od regularnych zajęć, w grach pokera oraz turniejach pokera wyłącznie na terytorium Francji.

W odniesieniu do turniejów pokera organizowanych w miejscach rzeczywistych, Wnioskodawca będzie brał udział w turniejach pokera po przyjeździe na miejsce (np. Paryż, Nicea, Montpellier itp.). Udział w turniejach pokera będzie uzależniony od ilości czasu wolnego, którym dysponować będzie Wnioskodawca.

Z uwagi na niedużą liczbę interesujących turniejów organizowanych w czasie rzeczywistym, Wnioskodawca uczestniczyć będzie również w turniejach pokera oraz grach pokera organizowanych oraz dostępnych online na terytorium Francji. Wyznacznikiem, iż turniej pokera oraz gra pokera organizowana jest na terytorium Francji oraz zgodnie z prawem wewnętrznym Francji jest oznaczenie domeny zakończeniem „fr”. Zgodnie z prawem wewnętrznym obowiązującym we Francji udział w turniejach pokera oraz grach pokera brać mogą wyłącznie osoby fizyczne grające z terytorium Francji. Spełnienie wskazanego warunku potwierdzane jest poprzez ustalenie przez organizatora wydarzenia. Uczestnik gry pokera albo turnieju pokera organizowanego w Internecie posługuje się numerem IP zlokalizowanym we Francji. Udziału w turnieju pokera oraz grze pokera organizowanych w Internecie nie mogą brać osoby znajdujące się poza terytorium Francji.

W celu uczestniczenia w turniejach pokera oraz grach pokera online na terytorium Francji Wnioskodawca uzyska tytuł prawny do lokalu położonego na terytorium Francji. Zgodnie z zawartym porozumieniem Wnioskodawca będzie mógł okazjonalnie korzystać ze wskazanego lokalu przez okres do 10 dni w ujęciu miesięcznym oraz 30 dni w ujęciu kwartalnym, w celu uczestnictwa w grach pokera oraz turniejach pokera online organizowanych na terytorium Francji. Zdarzać się mogą okresy, że Wnioskodawca nie będzie w ogóle przyjeżdżał do Francji uczestniczyć w grach pokera oraz turniejach pokera. Podmiot udostępniający lokal zobowiązany będzie do dostarczenia Internetu do lokalu.

Wnioskodawca będzie uprawniony do podawania adresu lokalu jako jego adresu do korespondencji na terytorium Francji dla operatorów turniejów pokera oraz gier pokera. Wnioskodawca w celu dostania się na terytorium Francji korzystać będzie z transportu lotniczego, w przypadku zaś niekorzystnej oferty cenowej, transportu autokarowego lub własnego środka transportu.

Na terytorium Francji, z uwagi na najkorzystniejszą ofertę, Wnioskodawca korzystać będzie, w celu uczestnictwa w turniejach pokera oraz grach pokera online, z domeny P. (dalej: „Domena”). Domena stanowi własność podmiotu R. (dalej: „Organizator gier hazardowych”), który jest licencjonowanym organizatorem gier hazardowych w Internecie na terytorium Francji. Organizator gier hazardowych oraz zarządzana przez niego domena zostały dopuszczone do organizowania gier pokera oraz turniejów pokera w Internecie na terytorium Francji oraz dla podmiotów grających z terytorium Francji przez A. (dalej: „Organ”). Organ opublikował listę podmiotów uprawnionych do organizowania turniejów pokera oraz gier pokera w Internecie oraz zarządzanych przez nie domen. Organ jest odpowiedzialny za nadzór oraz organizację gier hazardowych min. w zakresie gier pokera oraz turniejów pokera na terytorium Francji.

Z tytułu udziału w turniejach pokera oraz grach pokera na terytorium Francji, organizowanych online oraz rzeczywiście, Wnioskodawca osiągać może wygrane stanowiące różnicę pomiędzy kwotą wygraną w grach pokera oraz turniejach pokera oraz kwotą wpłat niezbędnych do udziału we wskazanych wydarzeniach (dalej: „wygrane”). Wygrane będą wypłacane na rachunek bankowy Wnioskodawcy prowadzony przez bank posiadający siedzibę na terytorium Polski.

W uzupełnieniu wniosku z 24 lipca 2017 r. (data wpływu – 31 lipca 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że grami kasynowymi obok gry w kości, ruletkę oraz gry na automatach, są również gry karciane, w tym gra w pokera. Jedną z gier kasynowych jest gra w pokera. W konsekwencji podmioty urządzające i prowadzące, zgodnie z prawem, turnieje pokera online, turnieje pokerowe organizowane w konkretnych miejscach oraz gry pokera online są podmiotami organizującymi gry kasynowe. W konsekwencji jeżeli wskazane podmioty są uprawnione do organizacji gier pokerowych w ramach turniejów pokera online, turniejów pokera organizowanych w konkretnych miejscach oraz gier pokera online, są kasynami gry. Wobec powyższego fakt organizowania gry kasynowej prowadzi do wniosku, że podmiot urządzający legalnie grę kasynową, w tym przypadku grę w pokera, jest kasynem gry.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy wygrane w grach pokera oraz turniejach pokera uzyskane na terytorium Francji opodatkowane będą zgodnie z UPO w Polsce?
  2. Czy wygrane w grach pokera oraz turniejach pokera organizowanych na terytorium Francji stanowić będą należności zwolnione zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT?
  3. Czy Wnioskodawca powinien wykazywać należności zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT w zeznaniu rocznym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Wygrane w grach pokera oraz turniejach pokera podlegać będą opodatkowaniu zgodnie z art. 21 ust. 1 UPO w Polsce.
  2. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, wygrane w grach pokera oraz turniejach pokera będą podlegały zwolnieniu, ponieważ stanowią należności wygrane w kasynach gry urządzanych oraz prowadzonych przez podmiot do tego uprawniony na terytorium Francji.
  3. Z uwagi na to, iż wygrane w grach pokera oraz turniejach pokera organizowanych na terytorium Francji podlegają zwolnieniu z opodatkowania na terytorium Polski Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wykazywania ich w zeznaniu rocznym. W zeznaniu rocznym podlegają wykazaniu jedynie dochody podlegające opodatkowaniu, dochody zwolnione, które są irrelewantne z punktu widzenia przepisów ustawy podatkowej nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1.

W celu rozgraniczenia wpływów dwóch jurysdykcji podatkowych, tj. Polskiej oraz Francuskiej, doszło do zawarcia umowy z dnia 12 września 1976 r. w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku. Celem przedmiotowego aktu prawnego było rozgraniczenie uprawnień dwóch jurysdykcji podatkowych, w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych przez rezydentów jednego z umawiających się państw na terytorium drugiego z umawiających się państw. Celem przedmiotowego aktu prawnego jest zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu zarówno we Francji jak i w Polsce w stosunku co do tego samego dochodu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 UPO „Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, bez względu na to skąd pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.”. Na gruncie przedmiotowego przepisu oba umawiające się państwa dokonały rozgraniczenia kompetencji w zakresie opodatkowania względem dochodów niewymienionych w artykułach poprzednich UPO. Oznacza to, że art. 21 ust. 1 UPO stanowi klauzulę ogólną domykającą katalog dochodów, co do których umawiające się państwa nie rozstrzygnęły w poprzednich artykułach. Powołany przepis pozwala na rozstrzygnięcie uprawnień obu umawiających się Państw co do wszystkich dochodów, które nie zostały rodzajowo określone w art. 6 - 20 UPO. Art. 21 ust 1 UPO znajduje zastosowanie do sytuacji, gdy dochód osiągany jest przez rezydenta jednego z umawiających się państw na terytorium drugiego umawiającego się państwa, zaś zasady opodatkowania wskazanego dochodu nie zostały wymienione w żadnym z artykułów umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zgodnie z art. 21 ust. 1 UPO w takiej sytuacji dochody osiągane przez rezydenta jednego z umawiających się państw w drugim umawiającym się państwie podlegają opodatkowaniu w państwie rezydencji. Oznacza to zatem, że państwo źródła dochodu nie ma jakiegokolwiek prawa, nawet w ograniczonym zakresie do opodatkowania wskazanego dochodu.

Zgodnie z komentarzem do Konwencji Modelowej OECD pod redakcją B. Brzezińskiego do art. 21 „Należy wskazać, że brak opodatkowania innych dochodów w państwie źródła (opodatkowanie jedynie w państwie rezydencji) nie zależy od tego, czy dochód ten jest faktycznie opodatkowany w państwie rezydencji, czy też państwo to dochód ten wyłącza spod opodatkowania, lub stosuje jakieś zwolnienie”. Zwolnienie bądź wyłączenie nie ma jakiegokolwiek wpływu na miejsce opodatkowania dochodów. Odmienne uregulowania nie zostały zastrzeżone w UPO, od regulacji modelowych.

Przechodząc na grunt przedmiotowego stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca stwierdził, że żaden z artykułów polsko-francuskiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania nie wprowadza zasady szczególnej regulującej zasady opodatkowania wygranych w grach pokera oraz turniejach pokera. Oznacza to zatem, że zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 UPO, a w konsekwencji wygrane podlegać będą opodatkowaniu w ramach polskiej jurysdykcji podatkowej. Zgodnie bowiem z postanowieniami powołanego przepisu, wygrane z tytułu gier pokera oraz turniejów pokera podlegać będą opodatkowaniu w państwie rezydencji Wnioskodawcy tj. w Polsce.

Ad.2

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT „Wolne od podatku dochodowego są wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego”. Na gruncie powołanego przepisu ustawodawca zdecydował się na zwolnienie z opodatkowania wygranych pochodzących z kasyn gry oraz gier bingo pieniężnych i fantowych, jeżeli są one prowadzone przez podmiot uprawniony na podstawie ustawy o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Warunkiem zwolnienia wygranych pochodzących z kasyn gry jest obowiązek wykazania, że są one prowadzone i organizowane przez podmiot uprawniony zgodnie z obowiązującymi przepisami hazardowymi w państwie ich organizacji. Co istotne, wygrane z kasyn gry muszą zostać osiągnięte w jednym z państw Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ustawodawca wskazał również na okoliczność, iż kasyna gry muszą być prowadzone zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych obowiązującymi w państwie, w którym kasyno gry funkcjonuje. Ustawodawca zastrzegł, że aby uzyskane środki z wygranych w kasynie gry były zwolnione z opodatkowania konieczne jest, aby organizacja oraz prowadzenie kasyna gry było legalne w świetle przepisów obowiązujących w państwie położenia kasyna. Jeżeli zatem kasyno gry może legalnie funkcjonować w państwie, w którym jest zlokalizowane, wygrane osiągnięte przez polskiego rezydenta podatkowego podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce.

Zgodnie z art. 21 ust. 23 ustawy o PIT „Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 6a, w odniesieniu do wygranych uzyskanych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium loterie, gry lub zakłady wzajemne są urządzane i prowadzone”. Dodatkowym warunkiem, po spełnieniu którego możliwe jest zwolnienie dochodów uzyskanych z tytułu wygranych w kasynach gry jest istnienie podstawy prawnej wynikającej, czy to z umowy w sprawie unikania podwójnego podatkowania, czy to innej ratyfikowanej przez Polskę umowy międzynarodowej, na podstawie której polskie organy podatkowe mogą uzyskać informację podatkową z państwa, w którym położone jest kasyno gry.

Wnioskodawca uważa, że będzie spełniał wszystkie przesłanki uzasadniające zwolnienie go z opodatkowania, co wynika z faktu, że z terytorium Francji uczestniczyć będzie w grach pokera oraz turniejach pokera organizowanych online m.in. przez R., który jest licencjonowanym organizatorem gier hazardowych w Internecie na terytorium Francji. Ponadto, Wnioskodawca uczestniczyć będzie również w turniejach pokera organizowanych na terytorium Francji w konkretnych miejscach przez podmioty posiadające licencje do organizacji wskazanych przedsięwzięć na terytorium Francji. W odniesieniu do gier organizowanych online, zdaniem Wnioskodawcy Domena P. spełnia warunki przedmiotowe, gdyż jest kasynem gry, w którym organizowane są gry hazardowe w Internecie. Kasynem gry jest zatem platforma elektroniczna, na której spotykają się uczestnicy gier hazardowych uczestniczących w turniejach pokera oraz grach pokera.

Skoro zatem na terytorium Francji dopuszczalne jest granie w pokera online oraz offline, za pośrednictwem licencjonowanych organizatorów, zarówno wygrane pochodzące z rozgrywek internetowych oraz organizowanych w rzeczywistych miejscach są legalnie uzyskanymi środkami w świetle przepisów regulujących gry hazardowe we Francji. Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, udział w grach pokera oraz turniejach pokera spełnia warunki zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

W odniesieniu zaś do warunku wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT polskie organy podatkowe na podstawie art. 25 UPO posiadają podstawę prawną do uzyskania informacji od francuskich organów podatkowych dotyczących turniejów pokera oraz gier pokera, organizowanych zarówno w przestrzeni rzeczywistej oraz online.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, a w konsekwencji wygrane z gier pokera oraz turniejów pokera podlegają zwolnieniu z opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

Ad. 3

W art. 21 ustawy o PIT zostały wymienione dochody zwolnione z opodatkowania. Art. 21 ustawy o PIT zawiera zamknięty katalog zwolnień przedmiotowych, czyli wyliczenie przychodów, które nie są opodatkowane na gruncie ustawy o PIT. Pozostałe przychody nieujęte w art. 21, a także w art. 52-52e ustawy o PIT podlegają opodatkowaniu zgodnie z niniejszą ustawą. Dochody zaliczane zatem do art. 21 ustawy o PIT są należnościami, które są pomijane podczas ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania wygranych z tytułu gier pokera oraz Wygranych pokera, ponieważ są to należności zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, a w konsekwencji są one pomijalne na potrzeby ustalenia dochodu osiągniętego w danym roku i nie podlegają ujawnieniu w zeznaniu rocznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania z tytułu uczestnictwa w turnieju gry w pokera zorganizowanym poza terytorium kraju. Natomiast w pozostałym zakresie wniosku została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032, ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca na stałe zamieszkuje i jest zameldowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie zamieszkuje również jego najbliższa rodzina. Wnioskodawca osiąga na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. dochody z tytułu umowy o pracę. Wnioskodawca posiada w Polsce tytuł prawny do nieruchomości.

Wnioskodawca zamierza w celach zarobkowych brać udział w turniejach pokerowych online oraz turniejach pokerowych organizowanych w konkretnych miejscach. Ponadto Wnioskodawca brać będzie udział w grach pokera online, które nie będą grami turniejowymi, lecz udział w nich zależeć będzie od uczestnictwa przy stole wirtualnym wymaganej liczby graczy. Wnioskodawca uczestniczyć będzie w grach pokera oraz turniejach pokera organizowanych wyłącznie przez licencjonowanych przez władze francuskie organizatorów. W turniejach pokera oraz grach pokera Wnioskodawca osiągać będzie wygrane pieniężne w walucie EUR. Wnioskodawca zamierza uczestniczyć okazjonalnie w grach pokera oraz turniejach pokera wyłącznie na terytorium Francji.

W odniesieniu do turniejów pokera organizowanych w miejscach rzeczywistych, Wnioskodawca będzie brał udział w turniejach pokera po przyjeździe na miejsce (np. Paryż, Nicea, Montpellier itp.).

Wnioskodawca uczestniczyć będzie również w turniejach pokera oraz grach pokera organizowanych oraz dostępnych online na terytorium Francji. Zgodnie z prawem wewnętrznym obowiązującym we Francji udział w turniejach pokera oraz grach pokera brać mogą wyłącznie osoby fizyczne grające z terytorium Francji. Spełnienie wskazanego warunku potwierdzane jest poprzez ustalenie przez organizatora wydarzenia. Uczestnik gry pokera albo turnieju pokera organizowanego w Internecie posługuje się numerem IP zlokalizowanym we Francji. Udziału w turnieju pokera oraz grze pokera organizowanych w Internecie nie mogą brać osoby znajdujące się poza terytorium Francji.

Wnioskodawca wskazał, że grami kasynowymi obok gry w kości, ruletkę oraz gry na automatach, są również gry karciane, w tym gra w pokera (jedną z gier kasynowych jest gra w pokera). W konsekwencji podmioty urządzające i prowadzące, zgodnie z prawem, turnieje pokerowe online, turnieje pokerowe organizowane w konkretnych miejscach oraz gry pokera online są podmiotami organizującymi gry kasynowe. W konsekwencji jeżeli wskazane podmioty są uprawnione do organizacji gier pokerowych w ramach turniejów pokera online, turniejów pokera organizowanych w konkretnych miejscach oraz gier pokera online, są kasynami gry. Wobec powyższego fakt organizowania gry kasynowej prowadzi do wniosku, że podmiot urządzający legalnie grę kasynową, w tym przypadku grę w pokera, jest kasynem gry.

W omawianej sprawie zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w umowie między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rząd Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej 20 czerwca 1975 r.( Dz. U. z 1977 r. nr 1, poz. 5).

W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona, nie włączając jednak osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie tylko w zakresie dochodu, jaki osiągają ze źródeł położonych w wyżej wymienionym Państwie albo z tytułu majątku, jaki posiadają w tym Państwie (art. 4 ust. 1 umowy).

Jak stanowi art. 4 ust. 2 tej umowy, jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas stosuje się następujące zasady:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
  3. jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest obywatelem;
  4. jeśli sytuacji tej osoby nie można uregulować zgodnie z postanowieniami liter a), b) i c), właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

W myśl art. 21 ust. 1 ww. umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, bez względu na to skąd pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Wygrane w kasynach gry nie są objęte wcześniejszymi postanowieniami wyżej wymienionej umowy.

W świetle powyższych przepisów, uznać należy, że skoro Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce, to dochody z tytułu uczestnictwa w turniejach pokera oraz grach pokera zorganizowanych na terytorium Francji podlegać będą opodatkowaniu tylko w Polsce. Do opodatkowania ww. dochodów w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Stosownie do art. 21 ust. 23 powyższej ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 6a, w odniesieniu do wygranych uzyskanych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium loterie, gry lub zakłady wzajemne są urządzane i prowadzone.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że jeżeli w istocie organizatorem opisanych we wniosku gier pokerowych i turniejów pokerowych są podmioty uprawnione do tego na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących we Francji, to ewentualna wygrana pieniężna w tych grach i turniejach, które odbędą się na terytorium Francji, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zatem dochody te będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania (nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych), to Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ich wykazania w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj