Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.286.2017.1.PW
z 15 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Premii poszczególnym Klientom – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Premii poszczególnym Klientom.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką akcyjną świadczącą usługi maklerskie. Wnioskodawca świadczy, działając na podstawie zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego, usługi w zakresie zarządzania portfelem klienta (dalej „Zarządzanie portfelem”). Usługi zarządzania portfelem świadczone są m.in. na rzecz osób fizycznych, osób prawnych (w tym spółek z o.o., spółek akcyjnych, fundacji, związków zawodowych) oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w tym spółek jawnych, spółek komandytowych oraz spółek komandytowo-akcyjnych - dalej „Spółki osobowe”).

Zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy (dalej „Umowa”) zawartej między Wnioskodawcą a usługobiorcą (dalej „Usługobiorca”). Na mocy Umowy Klient zleca zarządzanie swoim Portfelem a Wnioskodawca zobowiązuje się do świadczenia usługi zarządzania Portfelem Klienta.

Zarządzanie Portfelem polega na podejmowaniu i realizacji decyzji inwestycyjnych w imieniu i na rachunek Usługobiorcy, w ramach pozostawionych przez Usługobiorcę do dyspozycji Wnioskodawcy Aktywów. Wnioskodawca zarządza Portfelem na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Usługobiorcę. Zarządzanie odbywa się w ramach strategii inwestycyjnej uzgodnionej między Wnioskodawcą a Usługobiorcą, z uwzględnieniem akceptowalnego przez Usługobiorcę ryzyka. W trakcie trwania Umowy Usługobiorca nie może wpływać na skład Portfela. Od zawarcia Umowy wszelkie decyzje inwestycyjne dotyczące lokowania aktywów podejmowane są bowiem przez Wnioskodawcę.


Zakres działalności Wnioskodawcy w zakresie Zarządzania portfelem uzależniony jest od liczby Usługobiorców oraz wielkości zaangażowanych przez nich aktywów.


Wnioskodawca zamierza wypłacać niektórym Usługobiorcom świadczenie (dalej „Premia inwestycyjna”). Będzie to świadczenie pieniężne dla Usługobiorców, którzy spełnią określone w Umowie warunki dotyczące m.in. wartości zaangażowanych aktywów. Premia inwestycyjna będzie wypłacana cyklicznie:

  1. raz na miesiąc, albo
  2. raz na kwartał, albo
  3. raz w roku.

Premia inwestycyjna będzie finansowana ze środków Wnioskodawcy.


Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w dystrybucji jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych niektórych Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych oraz Spółek Zarządzających. Niektórym nabywcom tych jednostek (dalej „Nabywca jednostek”) - tym którzy spełnią warunki określone w umowie zawartej między Wnioskodawcą a Nabywcą jednostek - Wnioskodawca również będzie wypłacał świadczenie pieniężne (dalej „Premia dystrybucyjna”). Premia dystrybucyjna będzie wypłacana cyklicznie:

  1. raz na miesiąc, albo
  2. raz na kwartał, albo
  3. raz w roku.

Warunkiem otrzymania przez Nabywcę jednostek Premii dystrybucyjnej jest osiągnięcie określonej, minimalnej wartość nabytych za pośrednictwem Wnioskodawcy jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Im dłuższy okres trwania inwestycji tym wyższa jest Premia dystrybucyjna.


W związku z planowaną wypłatą Premii inwestycyjnej oraz Premii dystrybucyjnej u Wnioskodawcy pojawiły się wątpliwości co do zasad ich opodatkowania i obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika. W dalszej części niniejszego wniosku Premia inwestycyjna oraz Premia dystrybucyjna będą określane wspólną nazwą „Premia”.


W dalszej części niniejszego wniosku Usługobiorca oraz Nabywca jednostek będą określani wspólną nazwą „Klient".


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku wypłaty Premii Klientowi, który jest:
    1. osobą prawną; albo
    2. spółką komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Polski; albo
    3. spółką niemających osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest ona traktowana jak osoby prawne i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania; albo
    4. jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej (z wyjątkiem spółek wskazanych powyżej w pkt 2 i 3)


    Wnioskodawca zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?
  2. Czy Premię wypłaconą Klientowi, który jest osobą fizyczną należy uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016, poz. 2032 ze zm. - dalej „Ustawa PIT”) i w konsekwencji Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy obliczony przy zastosowaniu 10 proc. stawki, z wyjątkiem sytuacji, kiedy wartość nagrody nie przekracza 760 zł i w konsekwencji jest ona zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT?

Niniejsza interpretacja odnosi się do pytania nr 1 i dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy.


Ad. 1


W przypadku wypłaty Premii Klientowi, który jest:

  1. osobą prawną; albo
  2. spółką komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Polski; albo
  3. spółką niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania; albo
  4. jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej (z wyjątkiem spółek wskazanych powyżej w pkt 2 i 3)

- Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pytania 1


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. 2016 r. poz. 1888 ze zm. - dalej „Ustawa CIT”): „Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji”.


Zgodnie z art. 1 ust. 2 Ustawy CIT: „Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3”.


Zgodnie z art. 1 ust. 3 Ustawy CIT: „Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

  1. spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania”.

Oznacza to, że do wszystkich wskazane w pytaniu podmiotów zastosowanie znajdują przepisy Ustawy CIT. To one zatem decydują, czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru podatku dochodowego od wypłacanej im Premii.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy CIT „dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (...)”. W dalszej części tego przepisu zawarte jest przykładowe wyliczenie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Nie wskazano w nim przychodów będących przedmiotem niniejszej analizy. W konsekwencji należy uznać, że Premia nie jest dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu Ustawy CIT. Oznacza to, że jest to przychód opodatkowany na zasadach ogólnych.

Potwierdza to brzmienie art. 12 ust. 1 pkt 4a Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem: „Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności (...) dla uczestników funduszy inwestycyjnych - otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.”. Oznacza to, że nawet jeśli klient otrzymałby Premię (inne podobne świadczenie) bezpośrednio od TFI sfinansowane ze środków funduszu, to i tak byłby to przychód opodatkowany na zasadach ogólnych. Potwierdza to interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2013 r. (IPPB5/423-744/13-2/IŚ). Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w pełni podzielił w niej stanowisko wnioskodawcy, że: „należy zauważyć, że art. 10 ust. 1 ustawy o CIT stwierdza, że dochodami (przychodami) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT, który reguluje opodatkowanie dochodów otrzymanych przez uczestnika funduszu inwestycyjnego bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych. Takie sformułowanie przepisu art. 10 ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, zdaniem Wnioskodawcy, że przychody wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT zostały wyłączone przez ustawodawcę z kategorii dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Konsekwentnie, przedmiotowe wypłaty dochodów Funduszu bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych będą stanowiły przychody Inwestora wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT i nie będą stanowiły dochodów (przychodów) Inwestora z tytułu udziału w zyskach osób prawnych”. Taki sam wniosek wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 kwietnia 2015 r. (IPPB5/4510-101/15-5/PS).


Skoro z kategorii dochodów wyłączone są przychody wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 4a Ustawy CIT, to tym bardziej wyłączona z niej jest Premia wypłacana przez Wnioskodawcę.


W konsekwencji Wnioskodawca nie pełni funkcji płatnika w stosunku do wypłacanych Premii. Żaden przepis nie nakłada bowiem na Wnioskodawcę takiego obowiązku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2016 r. poz. 1888, z późn. zm., dalej „updop”), osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b i 2d pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.

Art. 26a updop stanowi natomiast o obowiązku nałożonym na ww. płatników do składania rocznych deklaracji z powyższych tytułów.


Stosownie do art. 21 ust. 1 upodp, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów;

  1. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  2. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera

- ustala się w wysokości 10% tych przychodów.


Art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi natomiast, że podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.


Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jedynie w ww. przepisach przewiduje obowiązki płatnika wobec urzędu skarbowego i podatnika związane z dokonywaniem wypłat należności z tytułów wymienionych w ww. art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1.


Z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego nie wynika, aby Wnioskodawca dokonywał wypłat z powyższych tytułów. Zatem, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w związku z wypłacaniem Premii poszczególnym Klientom.


Mając na uwadze powyższe uregulowania oraz przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia do właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób prawnych od Premii wypłacanych poszczególnym Klientom.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj