Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.111.2017.3.IG
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 czerwca 2017 r. otrzymane przez pełnomocnika w dniu 23 czerwca 2017 r. oraz uzupełnionym w dniu 19 lipca 2017 r. (data wpływu 19 lipca 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 14 lipca 2017 r. otrzymane przez pełnomocnika w dniu 17 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych usług. Wniosek został uzupełniony w dniu 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 czerwca 2017 r. otrzymane przez pełnomocnika w dniu 23 czerwca 2017 r. oraz uzupełniony w dniu 19 lipca 2017 r. (data wpływu 19 lipca 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 14 lipca 2017 r., otrzymane przez pełnomocnika w dniu 17 lipca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym świadczącym na rzecz innych podmiotów gospodarczych (dalej Usługobiorcy) następujące usługi:

  1. usługi wynajmu żurawi wieżowych wraz z obsługą, tj. z osobami pełniącymi funkcję operatorów żurawi (dalej Usługi Wynajmu z Obsługą);
  2. usługi wynajmu żurawi wieżowych bez obsługi (dalej: Usługi Wynajmu bez Obsługi);
  3. usługi transportu żurawi wieżowych na plac budowy i z placu budowy (dalej Usługi Transportu);
  4. usługi montażu i demontażu żurawi wieżowych na placu budowy (dalej: Usługi Montażu i Demontażu).

Zarówno Usługi Wynajmu z Obsługą (wskazane w pkt a) jak i Usługi Wynajmu bez Obsługi (wskazane w pkt b) są świadczone zgodnie z poniższymi zasadami.


Wnioskodawca wynajmuje na rzecz Usługobiorców własne żurawie wieżowe lub pozyskane na podstawie umów najmu lub leasingu od podmiotu trzeciego.


Co do zasady, w celu świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą Wnioskodawca nabywa od podmiotu trzeciego usługi udostępniania operatorów żurawi. W ramach wykonywania Usług Wynajmu z Obsługą organizacją pracy operatorów zajmuje się bezpośrednio kierownik budowy wyznaczony przez generalnego wykonawcę lub inwestora (tj. w każdym przypadku jest to osoba inna niż przedstawiciel podmiotu udostępniającego operatora żurawi). Sporadycznie Wnioskodawca korzysta także z pracy operatorów zatrudnionych bezpośrednio przez Wnioskodawcę.

W przypadku Usług Wynajmu z Obsługą, może się zdarzyć, iż Wnioskodawca nabędzie od jednego podmiotu zarówno usługi udostępniania operatorów żurawi, jak i usługi najmu lub leasingu żurawi. W takim wypadku nabyta przez Wnioskodawcę usługa ma charakter udostępnienia żurawia wieżowego wraz z obsługą operatora.


W zdecydowanej większości przypadków Wnioskodawca nabywa usługi operatorów żurawi od podmiotów które zapewniają Wnioskodawcy wyłącznie operatorów bez jednoczesnego udostępniania maszyn budowlanych (żurawi wieżowych).


Co do zasady Wnioskodawca świadczy Usługi Wynajmu z Obsługą oraz Usługi Wynajmu bez Obsługi na podstawie umów najmu. Najczęściej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Usługobiorców jako podwykonawca w rozumieniu art. 6471 i nast. Kodeksu cywilnego, tj. usługi te nie są świadczone na rzecz inwestora w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących umowy o roboty budowlane, ale na rzecz wykonawcy lub dalszego wykonawcy (podwykonawcy) w rozumieniu tych przepisów. Jednakże sporadycznie zdarzają się przypadki, w których odbiorcami ww. usług są inwestorzy. Także w przyszłości Wnioskodawca co do zasady zamierza świadczyć swoje usługi dla podmiotów innych niż inwestorzy, przy czym nie wyklucza także możliwości świadczenia usług na rzecz podmiotów będących ostatecznymi odbiorcami robót i obiektów budowlanych.


Umowy najmu nie określają dokładnego przeznaczenia żurawi wieżowych, a jedynie wskazują nazwę budowy.


Żurawie wieżowe wynajmowane przez Wnioskodawcę służą do transportu pionowego na placu budowy, tj. do podnoszenia i przenoszenia obiektów na placu budowy, w szczególności materiałów budowlanych, narzędzi budowlanych, a także osób (personelu przebywającego na placu budowy) w odpowiednio zabezpieczonym koszu.


Usługi Transportu (wskazane wyżej w pkt c) świadczone na rzecz Usługobiorców nie są bezpośrednio wykonywane przez Wnioskodawcę ale przez podmiot trzeci, od którego Wnioskodawca nabywa usługi wynajmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą.


Usługi Montażu i Demontażu (wskazane wyżej w pkt d) wykonywane są przez Wnioskodawcę przy pomocy dźwigów samochodowych oraz ekip montażowych. Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych od podmiotów trzecich. Wnioskodawca korzysta z własnych ekip montażowych (tj. składających się z osób zatrudnionych bezpośrednio przez Wnioskodawcę na różnych podstawach prawnych) lub ekip montażowych zapewnionych przez podmioty trzecie. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi dźwigów samochodowych polegają na udostępnianiu przez podmiot trzeci dźwigu samochodowego wraz z obsługą operatorską (zapewnienie obsługi dźwigu samochodowego przez operatora leży w gestii podmiotu udostępniającego ten dźwig). Praca dźwigu samochodowego wraz z operatorem polega na podnoszeniu różnych elementów - głównie części dźwigu wieżowego - które są następnie montowane lub demontowane przez ekipy montażowe (zapewniane przez Wnioskodawcę lub pozyskane od podmiotów trzecich). Wnioskodawca zapewnia nadzór zarówno nad pracami ekip montażowych jak i nad pracą dźwigu samochodowego i jego operatora, tak aby prawidłowo wykonać własną Usługę Montażu i Demontażu.


Zakres poszczególnych usług wykonywanych na rzecz Usługobiorców regulują umowy zawierane przez Wnioskodawcę z Usługobiorcami przy czym w zależności od otrzymanego zlecenia Wnioskodawca może świadczyć jedną bądź kilka usług spośród wymienionych wyżej w pkt a-d.


Co do zasady, Usługi Transportu oraz Usługi Montażu i Demontażu są świadczone na rzecz podmiotów, na rzecz których Wnioskodawca wykonuje również Usługi Wynajmu z Obsługą lub Usługi Wynajmu bez Obsługi. W takim przypadku przedmiotem Usług Transportu oraz Usług Montażu i Demontażu jest transport lub montaż i demontaż żurawi wynajmowanych przez Wnioskodawcę w ramach Usług Wynajmu z Obsługą lub Usług Wynajmu bez Obsługi. Jednakże Usługi Transportu lub Usługi Montażu i Demontażu mogą być świadczone niezależnie (tj. bez jednoczesnego wynajmowania żurawi). Dotychczas tego typu sytuacje miały miejsce w przypadku świadczenia usług montażowych za granicą. Niemniej, Spółka nie wyklucza świadczenia Usług Transportu i Usług Montażu i Demontażu na terytorium Polski także dla Usługobiorców nie zamawiających jednocześnie Usług Wynajmu z Obsługą lub Usług Wynajmu bez Obsługi.


Ponadto zdarzają się sytuacje, w których Wnioskodawca świadczy Usługi Wynajmu z Obsługą bądź Usługi Wynajmu bez Obsługi, nie wykonując jednocześnie w tym celu Usług Transportu ani Usług Montażu i Demontażu. Dotyczy to przypadków, w których Usługobiorca zapewnia sobie transport lub montaż i demontaż żurawi we własnym zakresie.

Możliwość wykonania jednej lub kilku spośród usług wymienionych w pkt a-d wynika ze zróżnicowania zapotrzebowania ze strony klientów. Jednocześnie każda spośród usług wymienionych w pkt a-d ma niezależny charakter w tym sensie, że zakres poszczególnych typów usług wymienionych w pkt a-d jest inny, do każdej spośród tych usług ma zastosowanie odrębna metoda kalkulacji wynagrodzenia a zapewnienie ich prawidłowego i bezpiecznego wykonania wymaga posiadania odmiennego doświadczenia i wiedzy. Z tego powodu każdy typ usługi wymieniony wyżej w pkt a-d jest zawsze odrębnie negocjowany i odrębnie ustalana jest cena za ich wykonanie także wtedy, gdy są one objęte jedną umową.

Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnia, iż Usługobiorcami usług wymienionych wyżej w pkt a-d są podmioty gospodarcze - podatnicy o których mowa w art. 15 Ustawy VAT zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, co do zasady pełniący funkcje generalnych wykonawców usług budowlanych lub ich podwykonawców. W szczególności Usługobiorcami mogą być także inne podmioty świadczące usługi wynajmu żurawi (zarówno z obsługą lub bez). Zdarzają się jednak przypadki gdy Usługobiorcami są inwestorzy (ostateczni odbiorcy robót lub obiektów budowlanych).


Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.


Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż dla usług wymienionych wyżej w pkt a) - d) uzyskał opinię wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi w dniu 28 lutego 2017 r., (dalej: Opinia), klasyfikującą poszczególne rodzaje usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz 1293 ze zm. dalej PKWiU 2008) oraz Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. poz. 1676: dalej PKWiU 2015). Zgodnie z Opinią:

  1. wynajem żurawi wieżowych wraz z obsługą operatorską, bez względu na rodzaj wykonywanych prac - klasyfikowany jest w grupowaniu 43.99.90.0 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych;
  2. wynajem żurawi wieżowych bez obsługi operatorskiej - klasyfikowany jest w grupowaniu 77.32.10.0 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi;
  3. transport żurawi wieżowych na plac budowy i z placu budowy, wykonywany samochodami ciężarowymi - klasyfikowany jest w grupowaniu 49.41.19 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Pozostały transport drogowy towarów;
  4. montaż / demontaż żurawi wieżowych na placu budowy - klasyfikowany jest w grupowaniu 33.20.29.0 zarówno wg PKWiU 2008 jak i wg PKWiU 2015 - Usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca wskazuje, że w dniu 15 marca 2017 roku (data doręczenia Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej 21 marca 2017 roku) złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawidłowego sposobu opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, wymienionych w pkt a-d powyżej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 czerwca 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu Wnioskodawca wyjaśnił, że przedstawione we wniosku pytania dotyczą transakcji zakupowych, a w konsekwencji prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od tych transakcji. Dla świadczonych przez Stronę: Usług Wynajmu z Obsługą, Usługi Wynajmu bez Obsługi, Usług Transportu oraz Usług Montażu i Demontażu w dniu 22 czerwca 2017 roku, Wnioskodawca uzyskał interpretację indywidualną nr 0114-KDIP1-2.4012.45.2017.2.KT.


Ponadto w odniesieniu do pytania 1 (nabycie usług udostępnienia operatorów żurawi wieżowych w celu świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą) Wnioskodawca wskazał:


Pytanie nr 1 dotyczy sytuacji nabywania przez Wnioskodawcę usług udostępniania operatorów żurawi wieżowych, dla których usługodawcy (Kontrahenci) nie podają symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU") lub powołują kod 78.30.Z (Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników). Zróżnicowanie praktyki w tym zakresie nie wynika ze zróżnicowania zakresu nabywanych usług udostępniania operatorów żurawi wieżowych. Wnioskodawca zauważył, iż na fakturach dokumentujących świadczenie usług opodatkowanych stawką 23% podawanie grupowania PKWiU nie jest konieczne. Wnioskodawca zaznaczył jednocześnie, że nie jest władny dokonywać oceny prawidłowości stosowanych przez usługodawców (Kontrahentów) symbolów PKWiU. Na wystawianych fakturach Kontrahenci wykazują kwotę podatku VAT według stawki 23%.

Wnioskodawca nabywa usługę udostępnienia pracowników (operatorów żurawi wieżowych) od podmiotów trzecich. Wynajęci operatorzy są angażowani do obsługi żurawi wieżowych udostępnionych przez Wnioskodawcę jego klientom w ramach zdefiniowanych we wniosku Usług Wynajmu z Obsługą. Organizacją pracy operatorów zajmuje się bezpośrednio kierownik budowy wyznaczony przez wykonawcę robót budowlanych lub inwestora (w każdym przypadku osobą ustalającą zakres pracy operatora na budowie jest inna osoba niż przedstawiciel Wnioskodawcy).

W celu zapewnienia obsługi operatorskiej żurawi wieżowych Wnioskodawca zwraca się do podmiotów dysponujących odpowiednio przeszkolonym personelem, posiadającym wymagane kwalifikacje, o udostępnienie określonej ilości operatorów. Podmioty te zapewniają Wnioskodawcy wyłącznie pracowników - tj. nie udostępniają Wnioskodawcy żadnego sprzętu ani maszyn.

Wnioskodawca nabywa omawiane usługi we własnym imieniu, lecz w celu wykonania Usług Wynajmu z Obsługą na rzecz klientów, pełniących rolę inwestorów lub wykonawców robót budowlanych. Klienci, korzystając z Usług Wynajmu z Obsługą, korzystają tym samym z efektu pracy operatora żurawia.

Przedmiotem umów zawartych przez Wnioskodawcę z usługodawcami (Kontrahentami), jest zapewnienie przez usługodawcę obsługi operatorskiej żurawi wieżowych będących w dyspozycji Wnioskodawcy. Kontrahenci zobowiązują się do zapewnienia obsługi żurawi w żądanym wymiarze czasu pracy, zgodnie z wymaganiami Wnioskodawcy. Jednocześnie Kontrahenci są zobowiązani do zapewnienia operatorów posiadających aktualne badania lekarskie, odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia pozwalające obsługiwać żuraw danego typu oraz wymagane szkolenia (w tym BHP).

Kontrahent udostępnia Wnioskodawcy wykwalifikowanych operatorów żurawi wieżowych. Wnioskodawca nie zleca jednak operatorowi żadnych konkretnych zadań, np. nie ustala jakie elementy budowlane mają być i gdzie przetransportowane. O zakresie prac, do których jest używany żuraw, a co za tym idzie, o zakresie prac operatora decyduje klient Wnioskodawcy (inwestor lub wykonawca robót budowlanych), wyznaczając do tego określoną osobę (np. kierownika budowy). Wnioskodawca odpowiada wobec swojego klienta za zapewnienie obsługi wynajmowanych żurawi wieżowych przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz spełniające inne wymogi (osoby te nie mogą być pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających). Wynagrodzenie z tytułu usług udostępnienia operatorów naliczane jest przez usługodawców (Kontrahentów) w cyklach miesięcznych na podstawie raportów pracy poszczególnych operatorów potwierdzonych przez kierownika budowy. Kwoty wynagrodzenia ustalane są w oparciu o stawki za godzinę pracy operatora, przy czym za czas niezdolności operatora do pracy na skutek nietrzeźwości, ucieczki z placu budowy lub odmowy poddania się badaniu alkomatem, wynagrodzenie nie przysługuje. W przypadku braku zapewnienia przez Kontrahenta obsługi operatorskiej w umówionym czasie naliczane są stosowne kary umowne. Stawki za godzinę pracy operatora negocjowane są odrębnie dla każdego realizowanego projektu.

Dokumentując usługę udostępnienia operatorów usługodawcy – Kontrahenci - wykazują na fakturze pozycję „Obsługa operatorska", „Obsługa żurawia", „Prace zlecone - udostępnienie pracownika" itp. Faktury od kontrahentów zawierają również inne informacje precyzujące zakres wykonanych usług np. nazwę/miejsce budowy, ilość godzin przepracowanych przez operatora.


Kontrahenci, od których Wnioskodawca nabywa usługi udostępnienia operatorów żurawi wieżowych są podatnikami o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.


W odniesieniu do pytania 2 (nabycie usług najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą w celu świadczenia Usług Transportu) Wnioskodawca wskazał:


Pytanie nr 2 dotyczy sytuacji nabywania przez Wnioskodawcę usług transportu żurawi samochodami ciężarowymi, dla których usługodawcy – Kontrahenci - nie podają symbolu PKWiU lub powołują kod 49.41.Z (Transport drogowy towarów). Zróżnicowanie praktyki w tym zakresie nie wynika ze zróżnicowania zakresu nabywanych usług transportu żurawi samochodami ciężarowymi. Wnioskodawca zauważył, iż na fakturach dokumentujących świadczenie usług opodatkowanych stawką 23% podawanie grupowania PKWiU nie jest konieczne. Wnioskodawca zaznaczy jednocześnie, że nie jest władny dokonywać oceny prawidłowości stosowanych przez Kontrahentów symbolów PKWiU. Na wystawianych fakturach Kontrahenci wykazują kwotę podatku VAT według stawki 23%;

Wnioskodawca nabywa usługi specjalistycznego transportu zdemontowanych części żurawi wieżowych. W celu wykonania tych usług usługodawcy angażują środki transportu - odpowiednio dostosowane samochody ciężarowe - oraz kierowców obsługujących te pojazdy. Wnioskodawca definiuje natomiast co ma być przedmiotem transportu - elementy żurawia wieżowego - oraz miejsca odbioru i dowozu załadunku.

Nabywane przez Wnioskodawcę usługi polegają na przewozie zdemontowanych części żurawi wieżowych z placu składowego na plac budowy, z placu budowy na plac składowy lub pomiędzy poszczególnymi placami składowymi Wnioskodawcy. Przewóz odbywa się odpowiednio dostosowanymi samochodami ciężarowymi. W ramach nabywanych usług usługodawcy dokonują również odpowiedniego zabezpieczenia przewożonych części żurawi wieżowych na czas przewozu. Omawiane usługi nie obejmują załadunku, rozładunku a także montażu i demontażu przewożonych żurawi wieżowych. Istotą nabywanych usług jest zatem samo przetransportowanie elementów żurawia pomiędzy dwoma lokalizacjami.

Wnioskodawca nabywa omawiane usługi we własnym imieniu, w celu przewiezienia elementów żurawia wieżowego w określone miejsce - na plac budowy, z placu budowy do placu składowego, pomiędzy placami składowymi. Nabywane świadczenie służy Wnioskodawcy bezpośrednio do wykonania na rzecz jego klientów Usług Transportowych oraz pośrednio do wykonania Usług Montażu i Demontażu.

Przedmiotem umów z usługodawcami – Kontrahentami - jest każdorazowo wykonanie transportu określonej ilości elementów żurawi wieżowych pomiędzy określonymi lokalizacjami oraz w umówionym terminie. Wnioskodawca nie zawiera z Kontrahentami odrębnych pisemnych umów regulujących zasady współpracy. Każde zlecenie realizowane jest w oparciu o indywidualne zamówienia, których szczegóły negocjowane są drogą telefoniczną oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Wynagrodzenie z tytułu nabywanych usług ustalane jest ryczałtowo w odniesieniu do pojedynczego zamówienia. Kwota ryczałtu uzależniona jest od długości kursu - odległości pomiędzy punktem początkowym a punktem końcowym transportu, aktualnej dostępności pojazdów i kierowców, a także ilości wykonanych kursów - do przewiezienia wszystkich elementów jednego żurawia wieżowego konieczne jest wykonanie od kilku do kilkunastu kursów).

Dokumentując wykonanie usług transportu usługodawcy - Kontrahenci - wykazują na fakturze pozycję: „Usługa transportowa", „Transport elementów żurawia budowlanego", „Usługa spedytorsko-transportowa". Faktury od kontrahentów zawierają również inne informacje precyzujące zakres wykonanych usług np. trasę przejazdu, ilość kursów, numer zlecenia.

Kontrahenci, od których Wnioskodawca nabywa usługi transportu, są podatnikami o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.


W odniesieniu do pytania 3 (nabycie usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską w celu świadczenia Usług Montażu i Demontażu) Wnioskodawca wskazał:

Pytanie nr 3 dotyczy sytuacji nabywania przez Wnioskodawcę usług dźwigów samochodowych wraz z obsługą operatorską dla których usługodawcy - Kontrahenci nie podają symbolu PKWiU. Wnioskodawca zauważył, iż na fakturach dokumentujących świadczenie usług opodatkowanych stawką 23% podawanie grupowania PKWiU nie jest konieczne. Na wystawianych fakturach Kontrahenci wykazują kwotę podatku VAT według stawki 23%.


Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych wraz z obsługą służące zamontowaniu oraz zdemontowaniu żurawi wieżowych na placu budowy. Usługodawcy angażują do wykonania tej usługi dźwigi samochodowe wraz z ich obsługą. Wnioskodawca definiuje natomiast zakres prac, jakie mają być wykonane za pomocą dźwigu samochodowego w związku z montażem lub demontażem żurawi wieżowych.

Usługi dźwigów samochodowych są świadczone przez usługodawcę za pomocą specjalistycznego sprzętu - żuraw samochodowy - oraz przy zaangażowaniu przez usługodawcę ekip montażowych - obsługa żurawia samochodowego. W ramach nabywanych usług, usługodawcy wykonują następujące czynności: wyładunek zdemontowanych elementów żurawi wieżowych po ich przetransportowaniu z miejsca składowania na plac budowy, podnoszenie i przenoszenie poszczególnych elementów żurawi wieżowych na placu budowy - w celu montażu żurawia wieżowego - którym dysponuje Wnioskodawca, podnoszenie i przenoszenie poszczególnych elementów żurawi wieżowych na placu budowy w celu demontażu żurawi wieżowych po zakończeniu budowy oraz załadunku zdemontowanych części żurawi wieżowych do samochodów ciężarowych.


Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych we własnym imieniu w celu zamontowania żurawi wieżowych na placu budowy oraz zdemontowania żurawi wieżowych po zakończeniu budowy.


Nabywane świadczenia służą zatem prawidłowemu wykonaniu przez Wnioskodawcę Usług Montażu i Demontażu na rzecz klientów Wnioskodawcy.


Przedmiotem umów z Kontrahentami jest każdorazowo udostępnienie dźwigów samochodowych wraz z ekipami montażowymi w umówionym miejscu i terminie. Wnioskodawca nie zawiera z Kontrahentami odrębnych pisemnych umów regulujących zasady współpracy. Każde zlecenie realizowane jest w oparciu o indywidualne zamówienia, których szczegóły negocjowane są drogą telefoniczną oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Wynagrodzenie z tytułu nabywanych usług ustalane jest ryczałtowo w odniesieniu do pojedynczego zamówienia lub w oparciu o stawki za godzinę pracy udostępnionego dźwigu wraz z obsługą. W całkowitej kwocie wynagrodzenia mieszczą się również koszty dojazdu dźwigów samochodowych na miejsce wykonania usługi, koszty tzw. „mobilizacji" dźwigów samochodowych, tj. ich odpowiedniego zamontowania i zabezpieczenia na placu budowy, a także koszty dostarczenia balastów betonowych służących dociążeniu żurawia samochodowego.

Dokumentując wykonanie usług dźwigów samochodowych Kontrahenci wykazują na fakturze pozycję: „Usługi dźwigowe", „Praca żurawia", itp. Faktury od kontrahentów zawierają również inne dodatkowe pozycje związane z wykonaniem dodatkowych czynności, w związku z którymi ustalono dodatkowe wynagrodzenie np. „Dojazd żurawia", „Dowóz osprzętu", „Transport balastu do dźwigu".


Kontrahenci, od których Wnioskodawca nabywa usługi dźwigów samochodowych, są podatnikami o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.


W uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 lipca 2017 r. Wnioskodawca na wezwanie organu o jednoznaczne i precyzyjne wskazanie pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla świadczenia nabywanego przez Wnioskodawcę, o którym mowa w pytaniu 1, w pytaniu 2 oraz w pytaniu 3 wyjaśnił, że w jego ocenie prawidłowe pełne symbole PKWiU wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm), dla poszczególnych rodzajów świadczeń nabywanych przez Wnioskodawcę są następujące:

  1. w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 1 - 78.30.19.0 (Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego),
  2. w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 2 - 49.41.19.0 (Pozostały transport drogowy towarów),
  3. w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 3 - 33.20.29.0 (Usługi instalowania pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Wnioskodawca zauważył, iż zgodnie z pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, przedstawionych w załączniku do ww. rozporządzenia Rady Ministrów, podmiotem zobowiązanym do prawidłowego zastosowania klasyfikacji PKWiU jest producent (względnie usługodawca), a nie podmiot nabywający towary i usługi. W tym kontekście Wnioskodawca wskazuje, iż poprzednie wezwanie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2017 roku o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.111.2017.1.IG dotyczyło kodów klasyfikacyjnych stosowanych przez kontrahentów, co było spójne z treścią ww. pkt 7.3. Zasad Metodycznych. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, iż art. 5a ustawy z 11 marca 2014 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), na który powołuje się organ, nie przewiduje wprost obowiązku klasyfikowania towarów i usług przez ich nabywców. Zdaniem Wnioskodawcy przepis ten zawiera ogólną normę dotyczącą klasyfikacji usług, stosowaną zarówno przez podatników jak i przez organy podatkowe. Jednocześnie wynikający z ww. art. 5a obowiązek identyfikowania usług za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oznacza, iż klasyfikacja danej usługi wg symbolu PKWiU należy do sfery wykładni prawa, a nie do elementów stanu faktycznego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług udostępnienia operatorów żurawi wieżowych w celu świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą na rzecz Usługobiorców zakładając, iż w ramach usługi świadczonej na rzecz Wnioskodawcy, podmiot trzeci zapewnia wyłącznie pracę operatorów tj. bez udostępnienia urządzeń (żurawi wieżowych)?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą w celu świadczenia Usług Transportowych na rzecz Usługobiorców?

Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 1)


Przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług udostępnienia operatorów żurawi wieżowych w celu świadczenia przez Wnioskodawcę Usług Wynajmu z Obsługą na rzecz Usługobiorców, zakładając, że podmiot trzeci zapewnia wyłącznie pracę operatorów, tj. bez udostępnienia urządzeń (żurawi wieżowych).

Usługa udostępnienia pracowników nie jest usługą budowlaną wymienioną w załączniku nr 14 do Ustawy VAT dlatego zdaniem Wnioskodawcy powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. W konsekwencji podmiot trzeci udostępniający na rzecz Wnioskodawcy swoich pracowników (operatorów żurawi) powinien wystawić na jego rzecz fakturę z wykazanym podatkiem VAT należnym.

Wnioskodawca nabytą usługę wykorzystuje w całości do wykonywania czynności opodatkowanych – tj. do świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą. Stosownie zatem do regulacji art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT oraz mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia usług udostępnienia operatorów żurawi wieżowych, zaś kwotą podatku naliczonego jest suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych od podmiotów świadczących na rzecz Wnioskodawcy usługi udostępnienia operatorów żurawi wieżowych.


Ad. 2)


Przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą w celu świadczenia Usług Transportowych na rzecz Usługobiorców.


Ani usługa najmu środków transportu ani usługa transportowa nie są usługami budowlanymi wymienionymi w załączniku nr 14 do Ustawy VAT, dlatego zdaniem Wnioskodawcy powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. W konsekwencji podmiot trzeci wynajmujący na rzecz Wnioskodawcy samochody ciężarowe wraz z obsługą powinien wystawiać na jego rzecz fakturę z wykazanym podatkiem VAT należnym.

Wnioskodawca nabytą usługę wykorzystuje w całości do wykonywania czynności opodatkowanych – tj. do świadczenia Usług Transportowych. Stosownie zatem do regulacji art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT oraz mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usług najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą, zaś kwotą podatku naliczonego jest suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych od podmiotów świadczących na rzecz Wnioskodawcy usługi najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 tej ustawy. W treści tej regulacji ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zatem w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których na fakturze nie wykazuje się kwoty podatku, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach działalności gospodarczej. W świetle powołanych przepisów przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie, które nie jest dostawą towarów, świadczone na rzecz innego podmiotu. Jednocześnie jak wynika z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN - podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym świadczącym na rzecz innych podmiotów gospodarczych usługi wynajmu żurawi wieżowych wraz z obsługą, tj. z osobami pełniącymi funkcję operatorów żurawi - Usługi Wynajmu z Obsługą; usługi wynajmu żurawi wieżowych bez obsługi - Usługi Wynajmu bez Obsługi; usługi transportu żurawi wieżowych na plac budowy i z placu budowy - Usługi Transportu oraz usługi montażu i demontażu żurawi wieżowych na placu budowy - Usługi Montażu i Demontażu. Wnioskodawca w celu świadczenia niniejszych usług nabywa od kontrahentów m.in. usługi udostępnienia operatorów żurawi wieżowych w celu świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą oraz usługi najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą w celu świadczenia Usług Transportu. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT. Kontrahenci, od których Wnioskodawca nabywa usługi również są podatnikami o których mowa w art. 15 Ustawy VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy VAT.

W pytaniu 1 Wnioskodawcy powziął wątpliwości czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług udostępnienia operatorów żurawi wieżowych w celu świadczenia Usług Wynajmu z Obsługą na rzecz Usługobiorców zakładając, iż w ramach usługi świadczonej na rzecz Wnioskodawcy, podmiot trzeci zapewnia wyłącznie pracę operatorów tj. bez udostępnienia urządzeń (żurawi wieżowych).

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że pytanie nr 1 dotyczy sytuacji nabywania usług udostępnienia operatorów żurawi wieżowych. Kontrahent udostępnia Wnioskodawcy wykwalifikowanych operatorów żurawi wieżowych. Wynajęci operatorzy są angażowani do obsługi żurawi wieżowych udostępnionych przez Wnioskodawcę jego klientom w ramach Usług Wynajmu z Obsługą. Organizacją pracy operatorów zajmuje się bezpośrednio kierownik budowy wyznaczony przez wykonawcę robót budowlanych lub inwestora (w każdym przypadku osobą ustalającą zakres pracy operatora na budowie jest inna osoba niż przedstawiciel Wnioskodawcy). Podmioty zapewniają Wnioskodawcy wyłącznie pracowników - tj. nie udostępniają Wnioskodawcy żadnego sprzętu ani maszyn. Wnioskodawca nabywa omawiane usługi we własnym imieniu, lecz w celu wykonania Usług Wynajmu z Obsługą na rzecz klientów, pełniących rolę inwestorów lub wykonawców robót budowlanych. Klienci, korzystając z Usług Wynajmu z Obsługą, korzystają tym samym z efektu pracy operatora żurawia. Wynagrodzenie z tytułu usług udostępnienia operatorów naliczane jest przez usługodawców (Kontrahentów) w cyklach miesięcznych na podstawie raportów pracy poszczególnych operatorów potwierdzonych przez kierownika budowy. Dokumentując usługę udostępnienia operatorów usługodawcy – Kontrahenci - wykazują na fakturze pozycję „Obsługa operatorska", „Obsługa żurawia", „Prace zlecone - udostępnienie pracownika" itp. Faktury od kontrahentów zawierają również inne informacje precyzujące zakres wykonanych usług np. nazwę/miejsce budowy, ilość godzin przepracowanych przez operatora. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie prawidłowym pełnym symbolem PKWiU wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm) w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 1 jest 78.30.19.0 (Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego).

Wnioskodawca wskazał, że nabywana przez niego usługa, której dotyczy pytanie 1 - usługa udostępnienia operatorów żurawi wieżowych mieści się w grupowania PKWiU 78.30.19.0 - Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego. Należy wskazać, że powyższe świadczenie nie zostało wymienione przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy. Zatem skoro nabywane przez Wnioskodawcę świadczenie nie zostało wymienione w załączniku nr 14 do ustawy jako te, do którego ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. W związku z powyższym będąca przedmiotem niniejszego wniosku usługa udostępnienia operatorów żurawi wieżowych mieszcząca się w grupowania PKWiU 78.30.19.0 nie wpisuje się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego realizowane są przedmiotowe świadczenia. Zatem rozliczenie podatku dla usługi udostępnienia operatorów żurawi wieżowych, która – jak wskazał Wnioskodawca - mieści się w grupowania PKWiU 78.30.19.0 (Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego) powinno nastąpić na zasadach ogólnych, tj. kontrahent od którego Wnioskodawca nabywa usługę powinien opodatkować świadczoną usługę z zastosowaniem właściwej dla tej usługi stawki podatku od towarów i usług. Tym samym faktury wystawiane przez kontrahenta świadczącego usługę udostępnienia operatorów żurawi wieżowych, która – jak wskazał Wnioskodawca - mieści się w grupowania PKWiU 78.30.19.0 (Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego) powinny zawierać podatek VAT. W konsekwencji w analizowanym przypadku art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy nie będzie miał zastosowania. Zatem skoro nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług związane jest z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych, to tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia wskazanych usług – jak wskazał Wnioskodawca – mieszczących się w grupowania PKWiU 78.30.19.0 (Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pozostałego personelu, gdzie indziej niesklasyfikowanego).


W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem 1 uznaje się za prawidłowe.


W pytaniu 2 Wnioskodawcy powziął wątpliwości czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia od podmiotu trzeciego usług najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą w celu świadczenia Usług Transportowych na rzecz Usługobiorców.


W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że pytanie nr 2 dotyczy sytuacji nabywania usług transportu żurawi samochodami ciężarowymi. Wnioskodawca nabywa usługi specjalistycznego transportu zdemontowanych części żurawi wieżowych. W celu wykonania tych usług usługodawcy angażują środki transportu - odpowiednio dostosowane samochody ciężarowe - oraz kierowców obsługujących te pojazdy. Wnioskodawca definiuje natomiast co ma być przedmiotem transportu - elementy żurawia wieżowego - oraz miejsca odbioru i dowozu załadunku. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi polegają na przewozie zdemontowanych części żurawi wieżowych z placu składowego na plac budowy, z placu budowy na plac składowy lub pomiędzy poszczególnymi placami składowymi Wnioskodawcy. Przewóz odbywa się odpowiednio dostosowanymi samochodami ciężarowymi. W ramach nabywanych usług usługodawcy dokonują również odpowiedniego zabezpieczenia przewożonych części żurawi wieżowych na czas przewozu. Omawiane usługi nie obejmują załadunku, rozładunku a także montażu i demontażu przewożonych żurawi wieżowych. Istotą nabywanych usług jest zatem samo przetransportowanie elementów żurawia pomiędzy dwoma lokalizacjami. Wnioskodawca nabywa omawiane usługi we własnym imieniu, w celu przewiezienia elementów żurawia wieżowego w określone miejsce - na plac budowy, z placu budowy do placu składowego, pomiędzy placami składowymi. Nabywane świadczenie służy Wnioskodawcy bezpośrednio do wykonania na rzecz jego klientów Usług Transportowych oraz pośrednio do wykonania Usług Montażu i Demontażu. Przedmiotem umów z usługodawcami – Kontrahentami - jest każdorazowo wykonanie transportu określonej ilości elementów żurawi wieżowych pomiędzy określonymi lokalizacjami oraz w umówionym terminie. Wynagrodzenie z tytułu nabywanych usług ustalane jest ryczałtowo w odniesieniu do pojedynczego zamówienia. Dokumentując wykonanie usług transportu usługodawcy - Kontrahenci - wykazują na fakturze pozycję: „Usługa transportowa", „Transport elementów żurawia budowlanego", „Usługa spedytorsko-transportowa". Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie prawidłowym pełnym symbolem PKWiU wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm) w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 2 jest 49.41.19.0 (Pozostały transport drogowy towarów).

Wnioskodawca wskazał, że nabywana przez niego usługa, której dotyczy pytanie 2 - usługa najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą (usługa transportu żurawi samochodami ciężarowymi) mieści się w grupowania PKWiU 49.41.19.0 - Pozostały transport drogowy towarów. Należy wskazać, że powyższe świadczenie nie zostało wymienione przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy. Zatem skoro nabywane przez Wnioskodawcę świadczenie nie zostało wymienione w załączniku nr 14 do ustawy jako te, do którego ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. W związku z powyższym będąca przedmiotem niniejszego wniosku usługa najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą (usługa transportu żurawi samochodami ciężarowymi) mieszcząca się w grupowania PKWiU 49.41.19.0 nie wpisuje się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego realizowane są przedmiotowe świadczenia. Zatem rozliczenie podatku dla usługi najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą (usługi transportu żurawi samochodami ciężarowymi), która – jak wskazał Wnioskodawca - mieści się w grupowania PKWiU 49.41.19.0 (Pozostały transport drogowy towarów) powinno nastąpić na zasadach ogólnych, tj. kontrahent od którego Wnioskodawca nabywa usługę powinien opodatkować świadczoną usługę z zastosowaniem właściwej dla tej usługi stawki podatku od towarów i usług. Tym samym faktury wystawiane przez kontrahenta świadczącego usługę najmu samochodów ciężarowych wraz z obsługą (usługę transportu żurawi samochodami ciężarowymi), która – jak wskazał Wnioskodawca - mieści się w grupowania PKWiU 49.41.19.0 (Pozostały transport drogowy towarów) powinny zawierać podatek VAT. W konsekwencji w analizowanym przypadku art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy nie będzie miał zastosowania. Zatem skoro nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług związane jest z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych, to tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia wskazanych usług – jak wskazał Wnioskodawca – mieszczących się w grupowania PKWiU 49.41.19.0 (Pozostały transport drogowy towarów).


W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem 2 uznaje się za prawidłowe.


Wskazać należy,że przedmiotowa interpretacja rozstrzyga tylko i wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i 2 natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Należy przy tym podkreślić, że wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku świadczeń realizowanych na rzecz Spółki do odpowiednich grupowań PKWiU, ponieważ analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie przyporządkowania formalnego towarów i usług do właściwych grupowań klasyfikacyjnych. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów wspólnotowych. W związku z tym tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji świadczeń będących przedmiotem zapytania i udzielił odpowiedzi wyłącznie w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych oraz – w przypadku zdarzeń przyszłych – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj