Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4510-1-14/16-4/KS
z 19 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji – reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z 6 lipca 2016 r. (data wpływu 7 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy wniesienie wkładu pieniężnego przez Fundację do Spółki Komandytowej związane z przystąpieniem przez Fundację do Spółki Komandytowej, będzie neutralne dla Fundacji w podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie powodowało powstania po stronie Fundacji przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem w dniu 6 września 2016 r. – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy:

  • wniesienie wkładu pieniężnego przez Fundację do Spółki Komandytowej związane z przystąpieniem przez Fundację do Spółki Komandytowej, będzie neutralne dla Fundacji w podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie powodowało powstania po stronie Fundacji przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
  • dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej – proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy – w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu – będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

I.1.

Wnioskodawca – Fundacja jest fundacją w rozumieniu ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r., poz. 40) („ustawa o fundacjach”) z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”) dalej jako „Fundacja” lub zamiennie „Wnioskodawca”.

Fundacja, jako fundacja wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, jest osobą prawną (art. 7 ust. 1 ustawy o fundacjach).

I.2.

Jak wynika ze statutu Fundacji („Statut”) celami statutowym Fundacji są:

  1. promocja sportów wodnych, w tym w szczególności żeglarstwa, jako środka wychowania fizycznego, psychicznego i społecznego w kraju i za granicą (działalność z zakresu kultury fizycznej i sportu);
  2. ochrona i promocja zdrowia, w tym zadania polegające na promocji bezpiecznej żeglugi rekreacyjnej, zdrowego trybu życia oraz profilaktyki zdrowotnej (działalność z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej);
  3. prowadzenie działalności edukacyjnej w warunkach rejsów żeglarskich i ośrodków żeglarskich (działalność oświatowa);
  4. wspieranie i upowszechnianie zasad racjonalnego odżywiania i zdrowego trybu życia, w szczególności wśród dzieci i młodzieży (działalność z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej);
  5. działalność wspomagająca placówki wychowawcze, oświatowe i opiekuńcze (działalność oświatowa);
  6. działalność wspomagająca niesienie pomocy dzieciom i młodzieży znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej (działalność dobroczynna);
  7. kształtowanie etycznych i obywatelskich postaw (działalność oświatowa);
  8. wspieranie i upowszechnianie ochrony zabytków morskiej kultury materialnej, w szczególności sztuki szkutniczej (działalność kulturalna);
  9. promocja polskiego i światowego dorobku kultury i sztuki morskiej (działalność kulturalna);
  10. kultywowanie tradycji żeglarskich, ceremoniału morskiego i tradycji bandery polskiej (działalność kulturalna);
  11. działalność na rzecz budowy i eksploatacji jachtów dla celów oświaty i wychowania (działalność naukowo-techniczna);
  12. prowadzenie oraz wspieranie działalności naukowej z zakresu badań specjalistycznych produktów spożywczych oraz farmakologicznych przeznaczonych do wykorzystywania w ekstremalnych warunkach;
  13. pozyskiwanie sponsorów w kraju i za granicą;
  14. promocja i organizacja wolontariatu dla potrzeb Fundacji (działalność dobroczynna).

Dla pozyskania środków finansowych na realizację celów wymienionych powyżej Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.

I.3.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez niedochodowe:

  1. organizowanie na własnych jednostkach pływających rejsów z udziałem dzieci, młodzieży oraz dorosłych w kraju i za granicą;
  2. wspieranie, tworzenie, organizowanie, promowanie działań i inicjatyw propagujących zdrowy styl życia, racjonalne odżywianie oraz sporty wodne w szczególności, żeglarstwo;
  3. wspieranie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, konferencji, seminariów, wykładów i prelekcji w szczególności w zakresie „morskiej” edukacji bezpiecznej żeglugi rekreacyjnej;
  4. wspieranie, organizowanie i promowanie programów edukacyjnych, informacyjnych, doradczych, szkoleniowych, kulturalnych, opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych, w tym spotkań służących wymianie informacji i doświadczeń osób i jednostek prowadzących w zakresie objętym celem Fundacji;
  5. wspieranie działalności wydawniczej, tj. ulotki, plakaty, broszury informacyjne;
  6. popularyzowanie celów Fundacji w środkach masowego przekazu oraz promocję i reklamę działań związanych z celami Fundacji;
  7. nawiązywanie współpracy z instytucjami państwowymi i samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, w tym stowarzyszeniami i fundacjami oraz osobami fizycznymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej w zakresie objętym celem Fundacji;
  8. wspieranie finansowe i rzeczowe placówek i instytucji, których zadaniem jest prowadzenie działalności w zakresie objętym celem Fundacji;
  9. ochranianie, restaurowanie, utrzymywanie oraz eksploatacja obiektów i zabytków sztuki szkutniczej, w tym jachtów;
  10. uczestniczenie, organizowanie oraz wspieranie eventów mających na celu kultywowanie tradycji żeglarskich, ceremoniału morskiego i tradycji bandery polskiej;
  11. gromadzenie środków finansowych i rzeczowych na rzecz budowy jachtów oraz ich eksploatacji dla celów „edukacyjno-wychowawczych”;
  12. prowadzenie think-tanków, miejsc i platform wymiany myśli i poglądów;
  13. uczestniczenie oraz wspieranie badań specjalistycznych produktów spożywczych i farmakologicznych w ekstremalnych warunkach;
  14. przyznawanie nagród niepieniężnych oraz wyróżnień osobom i organizacjom, których działania wspierają promocję celów Fundacji;
  15. inne działania służące realizacji celów statutowych.

I.4.

W Statucie zawarte jest również postanowienie o możliwości pełnienia przez Fundację funkcji wspólnika w spółkach osobowych z siedzibą na terytorium Polski.

I.5.

Fundator jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”).

Fundator jest również jednym ze wspólników (komandytariuszem) spółki komandytowej z siedzibą oraz miejscem zarządu na terytorium Polski („Spółka Komandytowa”). Spółka Komandytowa prowadzi działalność gospodarczą w zakresie, m.in. dystrybucji w Polsce elementów elektronicznych i elekromechanicznych nabywanych z zagranicy.

II.1.

W przyszłości Fundacja przystąpi do Spółki Komandytowej – jako wspólnik Spółki Komandytowej – w zamian za określony wkład pieniężny (wielkość udziału w przychodach i kosztach Spółki Komandytowej oraz udziału w jej zysku przypadająca Fundacji będzie większa niżby to wynikało z relacji wartości wkładu pieniężnego Fundacji do Spółki Komandytowej do wartości majątku Spółki Komandytowej).

II.2.

W związku z przystąpieniem Fundacji do Spółki Komandytowej, Fundacja będzie uzyskiwała przychody w podatku CIT z działalności gospodarczej, prowadzonej przez Spółkę Komandytową - w stosunku do posiadanego prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej. Wszystkie przychody w podatku CIT, jakie uzyska Fundacja jako wspólnik Spółki Komandytowej, będą przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji określone w pkt I.2. powyżej.

III.1.

Fundator wraz z żoną („żona”), osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT, są właścicielami m.in. jachtu („Jacht”). Jacht jest jachtem ośmioosobowym, przystosowanym do żeglugi morskiej. Jacht jest zarejestrowany w polskim rejestrze jachtów prowadzonym przez Polski Związek Żeglarski (długość kadłuba do 24 m, jacht rekreacyjny) zgodnie z art. 23 § 3 ustawy z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski (Dz. U. z 2016 r., poz. 66).

III.2.

Fundator wraz z żoną zamierzają zawrzeć z Fundacją umowę użyczenia/dzierżawy Jachtu na rzecz Fundacji („Umowa”). Na skutek zawarcia Umowy, Fundacja będzie uprawniona do wykorzystywania Jachtu w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, o której mowa w pkt 1.2 powyżej. Fundacja uzyska też przychody z tytułu wynajmowania powierzchni reklamowej na jachcie, na którym będzie odbywał się Rejs.

    III.3.

Członkowie Fundacji posiadający patenty jachtowego sternika morskiego zamierzają czynnie uczestniczyć w prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej, realizując cele statutowe opisane w pkt I.2. powyżej. W związku z tym, planowany jest rejs Jachtem (Rejs), w którym będą uczestniczyli członkowie fundacji posiadający patenty jachtowego sternika morskiego wraz z innym osobami fizycznymi – obecnie jest planowane, iż będą to, co do zasady, każdorazowo nie więcej niż 4 osoby fizyczne z miejscem zamieszkania na terytorium Polski i podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT („Osoby Fizyczne”).

Osoby Fizyczne biorące udział w Rejsie mają uzyskać staż praktyczny niezbędny do zdobycia patentów żeglarzy jachtowych, tj. uprawnienia do podróżowania Jachtem i prowadzenia kursów w zakresu zdobywania uprawnień związanych z żeglugą.

III.4.

Podczas Rejsu, Jacht będzie cumowany w różnych portach na kilkutygodniowe postoje. Podczas postoju, Osoby Fizyczne będą prowadziły odpłatne kursy z zakresu zdobywania uprawnień związanych z żeglugą, w tym dotyczące: bezpieczeństwa na wodzie, manewrowania dużym jachtem, przetrwania w trudnych warunkach, obsługi radaru, kursów nawigacji klasycznej i astronawigacji („Kursy”). W Kursach będą mogły brać udział osoby fizyczne, które wcześniej wyrażą chęć uczestnictwa w Kursach.

Ponadto, Osoby Fizyczne będą organizowały podczas Rejsu we współpracy z Polskim Związkiem Żeglarstwa rejsy z przeznaczeniem dla dzieci opuszczonych, osieroconych oraz zagrożonych utratą opieki rodziców. Osoby Fizyczne będę również organizowały i prowadziły rejsy szkoleniowe i terapeutyczne dla dzieci oraz młodzieży dotkniętych przemocą w rodzinie i środowisku z elementami nauki asertywnych zachowań oraz samoobrony.

Podczas Rejsu, Osoby Fizyczne podejmować będą działania mające na celu prowadzenie, uczestniczenie i wspomaganie badań specjalistycznych produktów spożywczych i farmakologicznych w ekstremalnych warunkach (związanych z odbywanym Rejsem), w szczególności we współpracy z Wojskowym Ośrodkiem Badawczo-Wdrożeniowym Służby Żywnościowej.

Osoby Fizyczne zajmować się będą również organizacją szkoleń oraz regat match racing na katamaranach i innych jednostkach we współpracy z organizatorami (…).

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 2 o poniższe informacje:

  1. Fundacja będzie wykorzystywała jacht przede wszystkim w działalności statutowej wymienionej w pkt 1.2. wniosku z dnia 06 lipca 2016 r.
    Wskazać jednak należy, iż jacht będzie wykorzystywany również w działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację, np. poprzez najem powierzchni reklamowej na jachcie, przy czym dochód uzyskany z ww. działalności gospodarczej z wykorzystaniem jachtu przeznaczany będzie w całości na działalność statutową Fundacji.
  2. Aktywność Fundacji wymienioną w pkt III.4 wniosku z dnia 06 lipca 2016 r. można zakwalifikować do działalności naukowej, oświatowej oraz działalności z zakresu kultury fizycznej i sportu, jak również do działalności dobroczynnej.
    1. Organizowane podczas Rejsu kursy z zakresu zdobywania uprawnień związanych z żeglugą - dotyczące zgodnie z treścią wniosku z dnia 06 lipca 2016 r., m.in. bezpieczeństwa na wodzie, manewrowania dużym jachtem, przetrwania w trudnych warunkach, obsługi radaru, kursów nawigacji klasycznej i astronawigacji („Kursy”) - obejmować będą w szczególności zajęcia z następujących dziedzin oraz szkolenia z poniższych umiejętności:
      1. zapoznanie się z przepisami morskimi (w tym dotyczącymi dokumentacji jachtu oraz załogi, uprawnień żeglarskich, Międzynarodowymi Przepisami o Zapobieganiu Zdarzeniom na Morzu, zwanymi również Międzynarodowym Prawem Drogi Morskiej),
      2. meteorologii w żegludze oceanicznej (w tym w zakresie pozyskiwania komunikatów pogodowych, interpretacji map pogodowych oraz czytania komunikatów służb meteorologicznych, ćwiczeń z użyciem oprogramowania pogodowego, korzystania z urządzeń pogodowych, pozyskiwania prognoz za pomocą radiostacji globalnego zasięgu SSB, łączności satelitarnej, praktycznego działania na zainstalowanym na jachcie sprzęcie, umiejętności prognozowania pogody oraz przedstawienia wpływu na podejmowanie decyzji w warunkach żeglugi, doboru ożaglowania do warunków sztormowych),
      3. sygnalizacji i łączności morskiej, zasad nawiązywania łączności rutynowej oraz komunikacji w przypadku zaistnienia niebezpieczeństwa, obsługi VHF, SSB, SAT,
      4. ratownictwa morskiego, procedury MOB, wykorzystania sprzętu zapewniającego bezpieczną żeglugę w różnych warunkach pogodowych, procedur zapobiegających wypadkom na morzu, korzystania z kamizelek ratunkowych i systemu LifeTag oraz systemu radiopławy osobistej, zasad działania i użytkowania satelitarnych pław personalnych PLB, procedur związanych z radiopławami bezpieczeństwa EPiRB, funkcjonowania urządzeń wspomagających ratowanie człowieka za burtą Danbouy, Lifeline i inne, regulacji dotyczących budowy wyposażenia według SOLAS (tj. International Convention for the Safety of Life at Sea - międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu), obsługi tratwy ratunkowej,
      5. wiadomości o jachtach, w szczególności z zakresu ich budowy, korzystania z osprzętu na przykładzie jednostki, kwestii związanych z ożaglowaniem jachtu, w tym instalacji ożaglowania i jego doboru w zależności od warunków pogodowych, praktyczne wykorzystanie wskazanych wiadomości podczas rejsu,
      6. jachtowych napędów stacjonarnych,
      7. teorii żeglowania,
      8. locji morskiej (zagadnień związanych z bezpieczeństwem żeglugi), pomocy nawigacyjnej, pracy na mapach,
      9. obsługi urządzeń takich jak Ploter, Radar morski, Automatic Identyfication System pod kątem zapobiegania kolizji na morzu, praktyczne zastosowanie umiejętności na morzu (podczas przelotów oceanicznych),
      10. obserwacji w złych warunkach atmosferycznych (np. w warunkach nocnych, podczas mgły),
      11. budowy, obsługi i serwisowania urządzeń niezbędnych do żeglugi oceanicznej, np. odsalarki, silnika stacjonarnego, generatorów i innych,
      12. planowania długich przelotów oceanicznych (tj. trwających od dwóch do pięciu tygodni bez możliwości zawijania do portu), praktycznych aspektów pozyskiwania i oszczędzania energii podczas rejsu, zapewnienia prawidłowego funkcjonowania sprzętu i załogi w warunkach ograniczonych zasobów, survival na morzu.
    2. Osoby Fizyczne biorące udział w rejsach organizować będą również we współpracy z Polskim Związkiem Żeglarstwa rejsy z przeznaczeniem dla dzieci opuszczonych, osieroconych oraz zagrożonych utratą opieki rodziców (wioski dziecięce SOS) oraz zajęcia skierowane do młodzieży ze środowisk wiejskich. Podczas prowadzonych przez Fundację zajęć ich uczestnicy będą mogli nabyć wiedzę z dziedzin wskazanych w pkt III.1. powyżej w wybranych zakresach. Nadto, dla dzieci wyróżniających się na zajęciach przewidziana jest możliwość popłynięcia na rejs jachtem pełnomorskim finansowana w całości przez Fundację.
    3. Osoby Fizyczne biorące udział w rejsach będą organizowały oraz prowadziły rejsy szkoleniowe i terapeutyczne dla dzieci oraz młodzieży dotkniętych przemocą w rodzinie i środowisku z elementami nauki asertywnych zachowań oraz samoobrony.
      Osoby prowadzące ww. rejsy szkoleniowe będą posiadły odpowiednie kwalifikacje. Podczas zajęć szczególny nacisk kładziony będzie na pracę zespołową i współdziałanie poszczególnych członków załogi mieszanych (dzieci oraz osoby dorosłe, zajmujące się na co dzień taką aktywnością w ramach działalności Fundacji). Z uwagi na szczególne warunki na jachcie dzieci przebywając na małej przestrzeni, w różnych warunkach pogodowych, przy różnych niedogodnościach, nauczą się jak radzić sobie w nowych sytuacjach oraz ze stresem, bliskością drugiego członka załogi, zaufaniem. Wszystkie zajęcia odbywać się będą w obecności psychologów, pedagogów, instruktorów co wpłynie pozytywnie na uczestników zajęć i rejsów, a także będzie pełnić rolę terapeutyczną.
      Możliwa będzie również organizacja rejsów dla starszej młodzieży i dorosłych, w szczególności ze środowisk patologicznych, które są zdecydowane na terapię i czynnie uczestniczą w zajęciach z terapeutami.
    4. Prowadzenie, uczestniczenie i wspomaganie badań specjalistycznych produktów spożywczych i farmakologicznych w ekstremalnych warunkach (związanych z odbywanym Rejsem), w szczególności we współpracy z Wojskowym Ośrodkiem Badawczo-Wdrożeniowym Służby Żywnościowej dotyczyć będzie w szczególności testowania żywności i suplementów zapewniających przetrwanie w warunkach długich przelotów oceanicznych (trwających od dwóch do pięciu tygodni bez możliwości zawijania do portu), zapewniających prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz wzmacniających wydolność fizyczną załogi podczas ciężkich warunków pogodowych. Badania obejmować będą również testowanie żywności projektowanej dla sportowców i podróżników o przedłużonej trwałości, np. liofilizaty. Prowadzone badania mają za zadanie także ocenę wpływu przyjmowania suplementów z mikroelementami w kontekście wykorzystywania w warunkach długich rejsów, które wiążą się z koniecznością spożywania wody całkowicie pozbawionej soli mineralnych (wody z odsalarki) – wpływ na zdrowie oraz funkcjonowanie organizmu. Fundacja przewiduje również uczestniczenie w badaniach związanych ze stosowaniem przez załogę specjalnie zaprojektowanej przez producenta, dystrybutora lub instytutu diety bazującej na suplementach i specjalnej żywności (dotyczy to przekazywania zwrotnych raportów z uwagami na temat wpływu na stan fizyczny załogi, łatwości przygotowania, warunków przechowywania, oceny i porównania z innymi produktami konkurencyjnymi, porównywania z tradycyjną żywnością, itp.).
      Organizacja szkoleń i kursów, jak również rejsów opisanych w pkt III.1, III.2. oraz III.3. niniejszego wniosku, stanowi realizację działalności z zakresu kultury fizycznej i sportu w zakresie w jakim prowadzi do promowania dziedziny sportu jaką jest żeglarstwo. Ponadto, działania te wpływać będą na rozwój aktywności fizycznej uczestników i stanowić promocję czynnego wypoczynku, co wpływać będzie na poprawę kondycji fizycznej i psychicznej oraz rozwój stosunków społecznych. Ponadto, organizacja szkoleń, kursów oraz rejsów opisanych w pkt III.1., III.2. oraz III.3. niniejszego wniosku stanowi działalność oświatową w zakresie jakim spełniać będzie zadania dydaktyczno-wychowawcze służące rozwojowi wiedzy i postaw społecznych. Prowadzić ona będzie także do upowszechnienia wiedzy z zakresu żeglarstwa w społeczeństwie.
      Działalność wskazana w pkt III.4. niniejszego wniosku należy zakwalifikować jako działalność naukowa w zakresie prowadzenia badań naukowych, uczestniczenia w takich badaniach oraz ich wspomagania, prowadzących poszerzania wiedzy w danej dziedzinie.
      Niezależnie od powyższego działalność Fundacji wskazana we wniosku z dnia 06 lipca 2016 r. oraz szczegółowo przedstawiona w niniejszym wniosku stanowić będzie również działalność dobroczynną w zakresie niesienia pomocy potrzebującym (np. zapewnienie opieki dzieciom z wiosek dziecięcych SOS, przekazanie okularów optycznych potrzebującym - patrz: pkt VI niniejszego wniosku).
      Wszystkie wyżej wskazane działania wskazują na realizowanie preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  3. Wszelki dochód uzyskany przez Fundację - czy to w ramach działalności statutowej, czy też w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również uzyskany z udziału w zyskach Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania jachtu na podstawie umowy użyczenia/dzierżawy jachtu („Umowy”) - wydatkowany zostanie na realizację celów statutowych (wskazanych w pkt 1.2 wniosku z dnia 06 lipca 2016 r.) bez względu na termin.
  4. twierdzenie „dochód (...) z tytułu używania na podstawie Umowy” dotyczy dochód uzyskany przez Fundację z tytułu używania Jachtu oddanego Fundacji do używania na podstawie umowy dzierżawy użyczenia/dzierżawy, np. dochód z tytułu najmu powierzchni reklamowej.
  5. „Koszty rejsu” wskazywane we wniosku z dnia 06 lipca 2016 r. oznaczają koszty, które Fundacja będzie ponosić w związku z organizacją i przeprowadzeniem rejsów, odbywających się w ramach realizacji celów statutowych Fundacji wskazanych w pkt 1.2. wniosku z dnia 06 lipca 2016 r., bez ponoszenia których niemożliwa byłaby ich organizacja i realizacja.
    Do kosztów takich należy w szczególności zaliczyć: opłaty portowe, ubezpieczenie, paliwo, wyżywienie uczestników kursów oraz rejsów, konserwacja oraz naprawa jachtu, części wymienne, wynagrodzenie instruktorów na rejsy szkoleniowe, koszty związane z organizacją zwiedzania dla uczestników rejsów, koszty związane z uczestnictwem w rejsach przelotowych osób z obsługi jachtu i dzieci zakwalifikowanych do rejsów.
    Dodatkowo Fundacja planuje zakup okularów optycznych i przekazanie ich mieszkańcom wysp pozbawionych podstawowej opieki medycznej (koszty nabycia ww. okularów optycznych). W ramach działalności Fundacja ponosić będzie także koszty związane z przewozem personelu medycznego (lekarze, pielęgniarki na odległe wyspy), tj. koszty związane m.in. z ich zakwaterowaniem oraz wyżywieniem (we współdziałaniu z Fundacją „A”).
    Brak poniesienia ww. kosztów uniemożliwiłoby wykonanie celów statutowych Fundacji. Poniesienie powyższych kosztów jest konieczne w celu organizacji i przeprowadzenia wymienionych w pkt III niniejszego formularza zajęć, szkoleń i kursów, jak również do organizacji oraz odbycia się planowanych przez Fundację rejsów. Koszty te uwzględniają niezbędne wydatki związane z prowadzoną przez Fundację działalnością, których poniesienie uwarunkowane jest działalnością statutową Fundacji, przy uwzględnieniu zapewnienia uczestnikom kursów i rejsów (w szczególności dzieciom i młodzieży) najlepszej opieki oraz możliwości zdobycia niezbędnej wiedzy związanej z żeglugą. Tym samym, stwierdzić należy, iż są to koszty bez ponoszenia których Fundacja nie mogłaby realizować swoich celów statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, wniesienie wkładu pieniężnego przez Fundację do Spółki Komandytowej związane z przystąpieniem przez Fundację do Spółki Komandytowej, będzie neutralne dla Fundacji w podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie powodowało powstania po stronie Fundacji przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, dochód uzyskiwany przez Fundację jako wspólnika Spółki Komandytowej z tytułu udziału w zyskach Spółki Komandytowej – proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku Spółki Komandytowej, a także z tytułu używania na podstawie Umowy – w całości przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, stanowiące w szczególności: (i) działalność naukową, (ii) działalność oświatową oraz (iii) działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, do której zaliczać się będą również koszty Rejsu – będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Wniosek w zakresie pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 19.09.2016 r. nr ILPB2/4510-1-14/16-5/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, że w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, wniesienie wkładu pieniężnego przez Fundację do Spółki Komandytowej związane z przystąpieniem przez Fundację do Spółki Komandytowej, będzie neutralne dla Fundacji w podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie powodowało powstania po stronie Fundacji przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

I.1.1.

(Stan prawny) Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak m.in. oświata i wychowanie. Fundacje mogą ustanawiać m.in. osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania; przy czym siedziba fundacji powinna znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 ustawy o fundacjach).

I.1.2.

Fundacja działa m.in. na podstawie swojego statutu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach „fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy, zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, tj. w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie, obok zarządu innych organów fundacji”.

I.1.3.

Zgodnie z art. 7 ustawy o fundacjach „1. Fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. 2. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego”.

I.2.1.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, „(ustawa o CIT) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych (...). Przy czym, zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „1. Przedmiotem opodatkowania (podatkiem CIT) jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22 (ustawy o CIT - nie dotyczy sprawy będącej przedmiotem Wniosku), przedmiotem opodatkowania (podatkiem CIT) jest przychód. 2. Dochodem (...) jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą”.

I.2.2.

Jak wynika również z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych „przychody (w podatku CIT) z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (...) łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.” Jak wynika z art. 5 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, „jeżeli działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie (art. 5) ust. 1 (ustawy o CIT), uznaje się za przychody z działalności gospodarczej”.

I.2.3.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu (dochodu) w podatku dochodowym od osób prawnych. Art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje jedynie co uznaje się za dochód (przychód) w podatku dochodowym od osób prawnych z udziału w zyskach osób prawnych. Nadto, w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano również co uznaje się za przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.

I.2.4.

W art. 12 ust. 1 pkt 7) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano jedynie, iż „przychodami (w podatku CIT), z zastrzeżeniem (art. 12) ust. 3 i 4 (ustawy o CIT) oraz art. 14 (ustawy o CIT), są w szczególności: (...) 7) „nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce (...) objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 (ustawy o CIT) stosuje się odpowiednio”. Przy czym „spółką” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (art. 4a pkt 21) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), tj. m.in. spółka kapitałowa, spółka kapitałowa w organizacji oraz spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 ust. 1 i ust. 3 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych); „spółką” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest natomiast spółka niemająca osobowości prawnej, np. spółka komandytowa (art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

II.1.

Jak zatem wynika z przepisów wskazanych w uzasadnieniu wniosku, z chwilą wpisu do KRS fundacja uzyskuje osobowość prawną (art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach) – staje się więc osobą prawną, a tym samym podatnikiem w podatku dochodowym od osób prawnych (art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), (tak również w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów, w imieniu którego organem upoważnionym do wydawania interpretacji jest Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 20 sierpnia 2015 r. nr IPPB5/4510-578/15-2/KS). Z uwagi na to, iż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego wniosku, Fundacja będzie „fundacją” w rozumieniu ustawy o fundacjach, wpisaną do KRS – Fundacja ta będzie też podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

II.2.

Wnioskodawca wskazuje, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest przepisu, który stanowiłby wprost, iż przypadku wniesienia wkładu pieniężnego do spółki osobowej (w tym Spółki Komandytowej) w związku z przystąpieniem do tej spółki w charakterze wspólnika, po stronie wspólnika wnoszącego taki wkład i uzyskującego prawo do udziału w zysku Spółki Komandytowej powstaje przychód w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie podmiotu wnoszącego taki wkład.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu pieniężnego do spółki osobowej (Spółki Komandytowej) przez osobę prawną (Fundację) w związku z przystąpieniem tej osoby prawnej (Fundacji) do spółki (Spółki Komandytowej) nie generuje powstania po stronie podmiotu wnoszącego wkład (Fundacji) przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

II.3..

Prawidłowość powyższego wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, nie zmienia również treść art. 12 ust. 1 pkt 7) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi bowiem, iż do przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych zalicza się m.in. nominalną wartość udziałów (akcji) w „spółce” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Przepis ten dotyczy więc jedynie sytuacji, w której do „spółki” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wnosi się wkład pieniężny. Tym samym, przepis art. 12 ust. 1 pkt 7) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania do sytuacji, w której wkład pieniężny wnoszony jest do spółki osobowej (Spółki Komandytowej), nie będącej „spółką” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

II.4.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, wniesienie wkładu pieniężnego przez Fundację do Spółki Komandytowej, związane z przystąpieniem przez Fundację do Spółki Komandytowej, będzie neutralne dla Fundacji w podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nie będzie powodowało powstanie po stronie Fundacji przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

III.

Stanowisko zgodne z ww. stanowiskiem Wnioskodawcy zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów (w imieniu którego organem upoważnionym do wydawania interpretacji jest Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi) z 15 września 2014 r. (nr IPTPB3/423-209/14-2/IR), której organ uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, iż wniesienie wkładu pieniężnego do spółki osobowej nie będzie rodziło po stronie wnioskodawcy, będącego spółką kapitałową, a więc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych – jako przyszłego wspólnika spółki osobowej – żadnych skutków w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Jak wskazano we wniosku „jedynym przepisem (ustawy o CIT), określającym wprost skutki podatkowe związane z wkładami do innych spółek handlowych, jest art. 12 ust. 1 pkt 7 (ustawa o CIT). Przy tym przepis ten, zdaniem Spółki nie znajdzie zastosowania w tym przypadku. (...) przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT dotyczy zatem wyłącznie wkładów o charakterze niepieniężnym dokonywanych zasadniczo do spółek kapitałowych, do spółki komandytowo-akcyjnej; nie obejmuje, on wkładów do innych spółek osobowych, w szczególności spółki (...) komandytowej. Tymczasem, Spółka planuje dokonać wkładu pieniężnego, a wkład ten będzie wnoszony do Spółki Osobowej będącej spółką jawną lub spółką komandytową. Inne przepisy ustawy o CIT nie określają skutków podatkowych wkładów pieniężnych wnoszonych do spółek osobowych niebędących podatnikami CIT. Jednocześnie (...) należy podkreślić, że w wyniku wniesienia wkładu pieniężnego do Spółki Osobowej, Spółka nie uzyska żadnego przysporzenia, ani żadnej korzyści majątkowej, które mogłyby być traktowane jako przychód Spółki i podlegać opodatkowaniu (podatkiem CIT). W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że wniesienie wkładu pieniężnego (gotówki) do Spółki Osobowej nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie Spółki”.

Zgodne z powyższym stanowisko zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów (w imieniu którego organem upoważnionym do wydawania interpretacji jest Dyrektor Izb Skarbowej w Warszawie) z 5 grudnia 2013 r. (nr IPPB3/423-739/13-2/DP).

Analogiczne stanowisko wyrażają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych co do skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku wniesienia wkładu pieniężnego do spółki kapitałowej przez spółkę kapitałową (vide interpretacja indywidualna Ministra Finansów, w imieniu którego organem upoważnionym do wydawania interpretacji jest Dyrektor Izby Skarbowej Katowicach z 13 listopada 2015 r. nr IBPB-1-1/4510-68/15/ESZ)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj