Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB2.4511.60.2017.2.MK
z 28 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce obowiązkach płatnika jako organizatorze konkursu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce obowiązkach płatnika jako organizatorze konkursu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka należy do międzynarodowej Grupy, która jest czołowym dystrybutorem zegarków. W ramach Grupy, Spółka świadczy m.in. usługi wsparcia sprzedaży oraz usługi marketingowe na rzecz spółek zajmujących się dystrybucją towarów oferowanych przez Grupę.


W celu zwiększenia sprzedaży produktów dystrybuowanych na terytorium Polski przez inne spółki, Spółka podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z podjętych przez Spółkę działań jest m.in. organizacja konkursu motywacyjnego: „FB System”, zwanym dalej: „Konkurs”.


Przedmiotowy Konkurs skierowany jest do sprzedawców salonów (punktów sprzedaży), będących autoryzowanymi sprzedawcami zegarków ww. marek, zwanych dalej: „Uczestnikami”.


Zgodnie z regulaminem, Uczestnikami Konkursu są wyłącznie osoby fizyczne, które:

  1. posiadają miejsce stałego zamieszkania na terytorium Polski;
  2. posiadają pełną zdolność do czynności prawnych;
  3. są zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w punkcie sprzedaży i w ramach stosunku zatrudnienia zajmują się sprzedażą zegarków ww. marek.
  4. zostały zaproszone do konkursu motywacyjnego przez Spółkę.

W przypadku, gdy jeden Uczestnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w więcej niż jednym punkcie sprzedaży, może zgłosić się do Konkursu tylko z jednego punktu sprzedaży. Jednocześnie, Konkurs nie jest przeznaczony dla osób fizycznych nabywających zegarki jako konsumenci w rozumieniu art. 22 (1) Kodeksu cywilnego.

Sam udział w Konkursie, jak również podanie związanych z tym danych osobowych jest całkowicie dobrowolne.


Spółka dokonuje rozliczenia przedmiotowego Konkursu w miesięcznych okresach rozliczeniowych.


Zgodnie z regulaminem każdy punkt sprzedaży przystępujący do przedmiotowego konkursu motywacyjnego może zgłosić jednego lub kilku Uczestników, którzy będą nagradzani.


Co do zasady, dany Uczestnik przystępuje do Konkursu poprzez podpisanie regulaminu oraz wypełnienie i przesłanie formularza rejestracyjnego, w którym należy podać m.in. następujące dane:

  1. imię i nazwisko, numer PESEL, data urodzenia, adres zameldowania: ulica, nr domu, nr lokalu, miasto, kod pocztowy, województwo, powiat;
  2. numer klienta, nazwa i adres Punktu Sprzedaży.

Zgodnie z regulaminem Konkurs ma na celu nagrodzenie Uczestników, których zadaniem jest sprzedanie jak największej liczby zegarków dystrybuowanych przez Spółkę. W tym zakresie każdy Uczestnik ma obowiązek każdorazowo i indywidualnie raportować sprzedaż, przy czym każda transakcja może być raportowana tylko raz.

Spółka przeznacza do celów raportowania specjalne narzędzie dedykowane dla programu motywacyjnego Fossil Group Bonus System, w którym Uczestnicy zobowiązani są uzupełniać następujące informacje: data sprzedaży, numer paragonu, numer referencyjny zegarka, marka, cena sprzedaży.

Punkty sprzedaży prowadzące zarówno sprzedaż internetową, jak i sprzedaż w sklepie stacjonarnym, zobowiązane są przesyłać oddzielne raporty, w podziale na rodzaj prowadzonej sprzedaży.


Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w Konkursie w postaci premii pieniężnej będą wyłącznie Uczestnicy, którzy zrealizują ustalony, miesięczny poziom sprzedaży („target”) w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych uczestników konkursu.


Ustalony, miesięczny poziom sprzedaży do zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym wyznacza Spółka dla każdego punktu sprzedaży.


Zgodnie z regulaminem nagroda w postaci premii pieniężnej jest przyznawana przez Spółkę w formie premii pieniężnej w wysokości 5% od wartości sprzedaży detalicznej za każdy sprzedany przez Uczestnika zegarek po uzyskaniu minimum ustalonego poziomu sprzedaży -targetu. Premia pieniężna naliczana jest od całości sprzedaży Uczestnika w okresie rozliczeniowym, jeżeli dany Uczestnik osiągnął określony poziom sprzedaży.


W celu rozliczenia nagród każdy zwycięzca (Uczestnik) otrzyma kartę pre paid, na którą przelewane będę nagrody w postaci premii pieniężnej w danym okresie rozliczeniowym.


Spółka zobowiązana jest maksymalnie w przeciągu 20 dnia od daty zakończenia danego okresu rozliczeniowego przelać należne środki na daną kartę pre paid Uczestnika - zwycięzcy w Konkursie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka, jako organizator Konkursu, jest zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
  2. Czy Spółka jest zobowiązana do sporządzenia oraz przesłania zwycięzcom oraz właściwym dla podatników (zwycięzców) urzędom skarbowym informacji (PIT-8C) zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?

Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. W ocenie Spółki, jako organizatora Konkursu, Spółka jest zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  2. W ocenie Spółki, Spółka nie jest zobowiązana do sporządzenia oraz przesłania zwycięzcom oraz właściwym dla podatników (zwycięzców) urzędom skarbowym informacji (PIT-8C) zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Spółki, przedmiotowe przedsięwzięcie marketingowe, powinno być uznane za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy o PIT i tym samym nagrody wypłacane na rzecz Uczestników - zwycięzców powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy PIT, zaś do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Spółka zobowiązana będzie do złożenia w urzędzie skarbowym właściwym dla płatnika (tj. Wnioskodawcy) deklaracji PIT-8AR.


  1. Uznanie Konkursu Spółki jako konkursu na gruncie ustawy o PIT:

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT - od uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Zdaniem Spółki należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy o PIT nie definiują pojęcia „konkurs”, brak jest również legalnej definicji tego terminu w obowiązującym systemie prawnym. Zatem w celu określenia znaczenia przedmiotowego pojęcia zasadne jest zastosowanie wykładni językowej.


Przykładowo zgodnie z definicją słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego, konkurs to: impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac.


Z kolei w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza konkurs został zdefiniowany jako: przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Jednocześnie warto również zdaniem Spółki przytoczyć definicję z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja, zgodnie z którą konkurs to: impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Z powyższych definicji wynika, że dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeżeli zawiera w sobie element rywalizacji, którego przejawem jest nagradzanie najlepszych uczestników.


Z kolei z formułowanej definicji przez organy podatkowe i orzecznictwo sądów administracyjnych, wynika, że o konkursowym charakterze przedsięwzięcia świadczy istnienie regulaminu konkursu określającego:

  • nazwę,
  • organizatora,
  • uczestników konkursu,
  • nagrody,
  • zasady wyboru zwycięzców,
  • wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji oraz wydanie nagród.


Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego, należy podkreślić, że przedsięwzięcie, którego organizatorem jest Spółka posiada wszystkie elementy przedmiotowo istotne dla konkursu, a mianowicie
przeprowadzane będzie w oparciu o zaakceptowany przez uczestników regulamin, który określa zarówno nazwę konkursu, organizatora konkursu oraz nagrody,
zgodnie z regulaminem, przedsięwzięcie skierowane będzie do konkretnego grona adresatów (Uczestników), do którego należą osoby bezpośrednio zaangażowane w sprzedaż zegarków, dystrybuowanych przez inne spółki. Jednocześnie bazując na ugruntowanym w tym względzie orzecznictwie, zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o PIT nie zawierają żadnych ograniczeń co do grona odbiorców, co do których powinien być skierowany konkurs. Zatem konkurs może być adresowany do określonej grupy osób, tj. np. Uczestników będących sprzedawcami przedmiotowych zegarków, zatrudnionych w punktach sprzedaży. Tym samym, nie ma też powodów, aby grupy takiej nie mogły stanowić osoby zaangażowane w bezpośrednią sprzedaż zegarków (towarów) organizatora, niebędący jednocześnie jego pracownikami,
pomiędzy Uczestnikami Konkursu wystąpią elementy rywalizacji i współzawodnictwa, tj.: na otrzymanie nagrody będą miały szansę tylko te osoby, które osiągną odpowiedni poziom sprzedaży zegarków - target. Innymi słowy, zaangażowanie Uczestnika w sprzedaż zegarków będzie warunkowało udział w Konkursie, ale nie będzie gwarantowało otrzymania wygranej nagrody w przypadku nie osiągnięcia odpowiedniego poziomu sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
zwycięzcy wyłonieni zostaną przez komisję konkursową, powołaną przez organizatora na podstawie poziomu sprzedaży zegarków. Zadaniem komisji będzie nadzór nad prawidłowym przebiegiem Konkursu, wyłonienie zwycięzców oraz przelewanie nagród na karty pre paid zwycięzców.


Konkurs posiadał będzie również normy czasowe, tj. realizowany będzie w określonych okresach rozliczeniowych.


Co więcej, jak wynika z uzasadnień do wyroków WSA w Warszawie z 27 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2536/13, WSA w Warszawie z 3 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 1114/14, WSA w Warszawie z 13 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 999/13, WSA we Wrocławiu z 7 maja 2015 r. sygn. akt I SA/Wr 303/15 tego typu przedsięwzięciom nie należy przypisywać charakteru programów motywacyjnych. Nie można też twierdzić, że występowanie elementu motywacyjnego podczas ich realizacji pozbawia je charakteru konkursu lub też, że ich organizowanie stanowi dodatkową gratyfikację (premię) za dobrze wykonaną pracę, a nie wygraną w konkursie.

Zgodnie z praktyką sądów administracyjnych co do zasady programy motywacyjne, wprowadzane w celu zintegrowania pracowników, poprawy atmosfery i wydajności pracy są elementem polityki zarządzania kapitałem ludzkim w relacji pracodawca - pracownicy. W przypadku przedsięwzięcia opisanego w przedmiotowym wniosku tego typu relacja nie będzie zachodzić, gdyż Uczestników Konkursu nie będzie łączyć ze Spółką - organizatorem - żaden stosunek pracy.

Co więcej, wystąpienie czynnika motywacyjnego polegającego na zachęceniu potencjalnych uczestników przedsięwzięcia do spełnienia warunków umożliwiających wzięcie w nim udziału, nie stanowi przesłanki do odmawiania tym przedsięwzięciom charakteru konkursów w sytuacji, w której spełnione są wszelkie niezbędne warunki formalne dla takiej kwalifikacji.

Ustawodawca nie uzależnia bowiem zastosowania normy z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od spełniania dodatkowych warunków dotyczących np. występowania bądź braku elementów motywacyjnych. Przepis ten odnosi się do opodatkowania konkursów bez różnicowania ich względem siebie. W konsekwencji, występowanie elementów motywujących Uczestników do określonych zachowań jest kwestią poboczną i w żaden sposób nie zmienia faktu, że nadal mamy do czynienia z konkursem w rozumieniu ustawy o PIT. Wobec tego nie można przedsięwzięciu przedstawionemu w opisie stanu faktycznego odmówić charakteru konkursu.

Jednakże należy zauważyć że przedmiotowe przedsięwzięcie w jakimś stopniu będzie prowadzić do nagradzania postaw dotyczących pracy oraz zadań, wykonywanych przez Uczestników Konkursu na rzecz Spółki, tym niemniej organizatorem przedsięwzięcia będzie Wnioskodawca, który z Uczestnikami Konkursu nie będzie łączył żaden stosunek pracy, ani stosunek cywilnoprawny.

Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że przedsięwzięcie (Konkurs), którego jest organizatorem może zostać zaklasyfikowane jako konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.


  1. Zasady opodatkowania Konkursu na gruncie ustawy o PIT:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT - opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Z kolei art. 10 ustawy o PIT zawiera katalog źródeł przychodów, który obejmuje m.in. przychody ze stosunku pracy, przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychody z innych źródeł.


I tak zgodnie z art. 12 ustawy o PIT - za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Natomiast w myśl art. 14 ustawy o PIT - za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Art. 20 ust. 1 ustawy o PIT - stanowi, że za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


W ocenie Spółki nie sposób uznać, że przedmiotowe nagrody będą podlegały opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla świadczeń związanych ze źródłami przychodu, o którym mowa w art. 12 i art. 14 ustawy o PIT, gdyż wzięcie udziału w Konkursie nie wynika z łączących Spółkę jako organizatora z Uczestnikami Konkursu stosunków pracy, czy też umów o współpracy w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej, ale z odrębnego regulaminu Konkursu. Brak istnienia związku wygranych z tymi źródłami powoduje zasadność ich uznania za przychód z innego źródła.

Tym samym, przy uwzględnieniu argumentów przedstawionych w punkcie 1 powyżej, świadczących o tym, że przedmiotowe przedsięwzięcie jest konkursem na gruncie ustawy o PIT, do opodatkowania opisanych nagród zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT zgodnie z którym - z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6,6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Literalne brzmienie powyższego przepisu potwierdza, że ustawodawca nie przewiduje odrębnego trybu rozliczania podatku od wygranych w konkursach uzależnionego od statusu uczestnika.


Kwestie dotyczące obowiązków płatnika w zakresie przedmiotowych nagród regulują przepisy art. 41 i 42 ustawy o PIT. W przedmiotowym przypadku właściwe zdefiniowanie płatnika jest o tyle istotne, że to właśnie na nim ciąży obowiązek pobrania od wygranych w konkursach zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułów określonych w 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. z tytułu wygranych w konkursach.


Na mocy art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o PIT - płatnicy, o których mowa powyżej przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) oraz przesyłają roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR) - do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Jak wynika z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT - w razie gdy przedmiotem wygranej w konkursie nie są pieniądze, zwycięzca ma obowiązek wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku - jeszcze przed udostępnieniem nagrody. Z przepisów wynika zatem, że płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego jest podmiot, który dokonuje świadczenia, stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne.


Podkreślić należy, że płatnikami są takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku. W omawianym przypadku podmiotem dokonującym wypłaty nagród będzie Spółka jako organizator Konkursu.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, stawiając do dyspozycji Uczestnikom nagrody w postaci wpłat środków na karty pre paid Uczestników będzie płatnikiem i w związku z tym to na Spółce ciążył będzie obowiązek pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Jednocześnie z uwagi na fakt że Spółka jest zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, Spółka nie jest zobowiązana do sporządzenia oraz przesłania zwycięzcom oraz właściwym dla podatników (zwycięzców) urzędom skarbowym informacji (PIT-8C) zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Z uwagi, że w przedmiotowym przypadku, Spółka zobowiązana jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, Spółka nie będzie obowiązana sporządzić informacji o której mowa w art. 42a ustawy o PIT, tj. deklaracji PIT-8C.


  1. Praktyka orzecznicza potwierdzająca stanowisko Spółki:

Podsumowując w przedmiotowym przypadku, organizowany przez Spółkę Konkurs stanowi konkurs w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.


Jednocześnie, na zmianę kwalifikacji sposobu opodatkowania na gruncie ustawy o PIT przedmiotowego przedsięwzięcia - Konkursu nie ma wpływu jego motywacyjny charakter.


Tym samym, nagrody z tytułu przedsięwzięć o charakterze konkursu, zawierające elementy motywacyjne, adresowane do określonej grupy osób - pracowników odrębnego od Spółki (organizatora Konkursu) podmiotu gospodarczego powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. W tym zakresie Spółka będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego podatku od wygranych w wysokości 10 % wartości nagrody.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że Spółka będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, to tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia oraz przesłania zwycięzcom oraz właściwym dla podatników (zwycięzców) urzędom skarbowym informacji (PIT-8C) zgodnie z art. 42a ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w poniżej przedstawionych interpretacjach organów podatkowych oraz w jednolitej praktyce sądów administracyjnych, tj. m.in. w:


Interpretacji z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. IPPB4/4511-785/16-6/MS2 Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

„Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem szeroko rozumianych usług finansowych. Wnioskodawca podejmuje działania marketingowe, których zadaniem jest stymulowanie inicjatywy oraz pomysłowości w zakresie promocji marki oraz usług finansowych oferowanych przez Grupę. W szczególności Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu zwiększenie sprzedaży tych usług oraz motywowanie partnerów handlowych poprzez nagradzanie aktywnych postaw oraz wzajemnej rywalizacji w zakresie realizowanych wyników sprzedaży. Wnioskodawca, w ramach prowadzonych działań marketingowych, zamierza podjąć się organizacji konkursów o charakterze promocyjno - marketingowym, które będą miały na celu wsparcie promocji i sprzedaży usług finansowych Grupy. Adresatem konkursów będą pracownicy partnerów handlowych oraz osoby fizyczne współpracujące z partnerami handlowymi, osoby fizyczne będące partnerami handlowymi, a także pracownicy spółek z Grupy. Partnerzy handlowi Grupy to zarówno wyspecjalizowane podmioty zajmujące się prowadzeniem działalności finansowej, jak i podmioty prowadzące podstawową działalność w zupełnie innej dziedzinie, ale w ramach współpracy z Grupą pośredniczące w sprzedaży wybranych usług oferowanych przez Grupę. Konkursy adresowane mają być do określonego grona odbiorców zajmującego się sprzedażą/dystrybucją usług finansowych Grupy, w skład którego nie będą wchodzili pracownicy ani osoby współpracujące z Wnioskodawcą, tj. osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawcę nie będzie łączył więc z uczestnikami konkursów żaden stosunek prawny, w szczególności zaś stosunek nadrzędności służbowej. Wnioskodawca dokonywał będzie kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania.

(...)

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Z wniosku wynika, że konkursy organizowane przez Wnioskodawcę mają na celu wyłonienie najlepszych sprzedawców usług finansowych Grupy zgodnie z zatwierdzonym regulaminem określającym w szczególności uczestników, do których skierowane są konkursy, nazwę konkursu, cel konkursu, zasady wyłaniania zwycięzców, nagrody, a także tryb składania i rozpatrywania reklamacji. Zgodnie z przyjętymi zasadami, Wnioskodawca będzie dokonywać świadczenia nagród tym uczestnikom konkursów, którzy osiągnęli w swojej grupie najlepsze wyniki sprzedaży usług finansowych Grupy w określonym przedziale czasu. Zatem należy uznać, że wystąpiły elementy niezbędne do uznania organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia za konkurs. Adresatami konkursów organizowanych przez Spółkę będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Spółka samodzielnie i we własnym imieniu będzie dokonywać kompleksowej organizacji konkursów, w szczególności stworzy regulamin, który wskazywać będzie zasady rywalizacji, ustali warunki uczestnictwa, sposób wyłaniania zwycięzców, powoła komisję konkursową oraz określi nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz oraz samodzielnie będzie wydawał przedmiotowe nagrody uczestnikom. Koszt nagród wydawanych w konkursach nie będzie w jakiejkolwiek postaci refundowany, zwracany Wnioskodawcy ani przenoszony lub refakturowany przez Wnioskodawcę na żaden podmiot. Wnioskodawca nie będzie obciążał wartością wydawanych nagród podmiotów trzecich, w tym uczestników konkursu, spółek z Grupy ani kontrahentów. Wnioskodawca na własny rachunek zorganizuje akcje promocyjne promujące aktywność w sprzedaży usług oferowanych przez Grupę i będzie ponosił ryzyko ekonomiczne z tym związane. Wnioskodawca z tytułu świadczenia usług marketingowych będzie otrzymywał od spółek z Grupy wyłącznie wynagrodzenie kalkulowane na warunkach rynkowych.


W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu.


Zatem Spółka zobowiązana będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.


W związku z powyższym, Wnioskodawca jako płatnik obowiązany jest do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat nagród pieniężnych związanych z uczestnictwem w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”


Interpretacji z dnia 5 maja 2016 r., sygn. IPPB4/4511-297/16-7/JK2 Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

„Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(...) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to - „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdza się, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca - nazywanym przez Niego konkursem - wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych a konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.


W świetle powyższego wartość ww. nagród przyznanych pracownikom Odbiorców Spółki, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako na płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust, 1 pkt 2 ustawy oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C, zgodnie z art. 42a ustawy.”


Wyroku WSA w Warszawie z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. III SA/Wa 999/13:


„Tezy

Nagrody z tytułu przedsięwzięć o charakterze konkursu, zawierające elementy motywacyjne, adresowane do określonej grupy osób - pracowników odrębnego od organizatora konkursu podmiotu gospodarczego powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. W tym zakresie na Skarżącej spółce będzie ciążył obowiązek jako płatnika pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego podatku od wygranych w wysokości 10 % wartości nagrody.

(...)

14. W ocenie Sądu wbrew stanowisku Ministra Finansów uznać należy, iż organizowane przez Skarżącą dla pracowników powiązanej spółki przedsięwzięcie zawierające elementy motywacyjne stanowią rodzaj konkursu. W tej sytuacji nagrody uzyskiwane przez zwycięzców konkursu podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wskazać bowiem należy, iż brak jest powodów do uznania, iż opisywane przez Spółkę przedsięwzięcia nie posiadają cech konkursu. Organizowane przez Stronę akcje konkursowe tak jak wskazano we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji przeprowadzone są na podstawie regulaminu precyzyjnie określającego wszystkie elementy przedmiotowo istotne konkursu, w tym kryteria przyznawania nagród ograniczonemu kręgowi uczestników wyłonionym w drodze ich wzajemnej rywalizacji, która polega na przygotowaniu najlepszych ekspozycji sklepowych lub innych aktywności podejmowanych w związku ze sprzedażą produktów spółki.

(...)

16. W ocenie Sądu niezasadne jest także stanowisko Ministra Finansów wskazujące, iż przekazywana przez Skarżącą nagroda stanowi dodatkową gratyfikację (premię) za dobrze wykonaną pracę, a nie za wygraną w konkursie. Podnieść bowiem należy, że pomimo iż istotą organizowanych przez Skarżącą akcji jest nagradzanie postaw związanych z pracą wykonywaną przez laureatów konkursu na rzecz spółki powiązanej, tym niemniej organizatorem akcji jest podmiot (Spółka), którego nie łączy z tymi osobami stosunek pracy. W konsekwencji, nie sposób zgodzić się z poglądem, że nagrody stawiane do dyspozycji tych osób stanowią dodatkową gratyfikację (premię) za ich pracę. Zasadne jest zatem stanowisko Skarżącej, że jedynym podmiotem uprawnionym do wypłacania premii za wykonaną pracę jest pracodawca, którym - jak wskazano we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej - nie jest Spółka.

(...)

18. Reasumując Sąd stwierdził, iż nagrody z tytułu przedsięwzięć o charakterze konkursu, zawierające elementy motywacyjne, adresowane do określonej grupy osób - pracowników odrębnego od organizatora konkursu podmiotu gospodarczego powinny być opodatkowane zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. W tym zakresie na Skarżącej spółce będzie ciążył obowiązek jako płatnika pobrania i odprowadzenia na konto właściwego urzędu skarbowego podatku od wygranych w wysokości 10 % wartości nagrody.”

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 maja 2015 r., sygn. I SA/Wr 303/15:

„Aby dane przedsięwzięcie zostało uznane za konkurs wymagane jest: istnienie regulaminu konkursu określającego nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców, ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą zostać przekazane wszystkim uczestnikom), wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji, z występującym elementem współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu (w powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria), wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa, jury), wydanie nagród zwycięzcy/zwycięzcom, (za wyrokiem WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 2536/13).


W sprawie przedsięwzięcie organizowane przez spółkę wyczerpuje, wbrew twierdzeniu Ministra Finansów, wszystkie cechy, jakie winien spełniać konkurs. Organizowany przez spółkę konkurs sprzedażowy, zgodnie z treścią wniosku przeprowadzany jest/będzie na podstawie regulaminu określającego organizatora konkursu, nazwę konkursu, uczestników konkursu, nagrody i warunki ich przyznania; celem konkursu jest wyłonienie grona najlepszych Handlowców i Dyrektorów, którym przyznana zostanie nagroda; pomiędzy uczestnikami konkursu wystąpi element współzawodnictwa pozwalający na wytypowanie i nagrodzenie najlepszych uczestników - tylko osób wyróżniających się wysokim wolumenem sprzedaży.


Nie podziela Sąd twierdzenia Ministra Finansów, że wystąpienie w organizowanym przedsięwzięciu elementów motywacyjnych, które organ podatkowy wiąże z zamiarem strony zwiększenia poziomu sprzedaży towarów za pośrednictwem Partnerów i w tym celu organizowanie konkursu dla sprzedawców, niweczy charakter spornego przedsięwzięcia jako konkursu. Słusznie zauważyła strona w skardze, że istotą konkursu jest rywalizacja i wyłonienie zwycięzcy- osoby najlepszej (tak jak w sprawie), natomiast motywacja to głównie proces któremu poddawane są określone osoby w celu osiągnięcia określonego wyniku, ale bez rywalizacji. Elementy motywacyjne mogą zatem wystąpić w konkursie.

Ponadto odwoływanie się przez organ podatkowy do argumentacji związanej z programami motywacyjnymi jest całkowicie chybione. Programy motywacyjne, co zasadnie zauważyła strona, mające na celu integrację pracowników, poprawę atmosfery i wydajności pracy są elementem polityki zarządzania kapitałem ludzkim, prowadzonej w relacji pracodawca-pracownicy. W sprawie taka relacja nie zachodzi. Stąd argumentacja organu wskazująca na uwzględnienie przy organizacji spornego przedsięwzięcia m.in. kultury organizacji, personelu, środowiska pracy (...) jest nietrafna. Skarżąca z uwagi na brak relacji pracodawca- pracownik organizując konkurs sprzedażowy nie może kierować się czynnikami na jakie powołuje się organ podatkowy.

Zdaniem Sądu wadliwe jest także stanowisko Ministra Finansów uznające nagrody przyznawane w konkursie za premię dla uczestników za dobrze wykonaną pracę, a nie za wygraną w konkursie. Jak już powiedziano spółki nie łączy z uczestnikami konkursu stosunek pracy, tym samym nie może ona (nie będąc pracodawcą) wypłacać premii.

W ocenie Sądu w sprawie organizowane przez spółkę przedsięwzięcie stanowi konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2. u.p.d.o.f., a nagrody podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym. Powyższe dotyczy zarówno nagród otrzymanych przez osoby fizyczne będące pracownikami Partnera spółki, jak również osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które z Partnerem spółki łączy inna umowa cywilnoprawna. Skarżąca, będąca osobą prawną, zobowiązana jest zatem jako płatnik do spełnienia wymogów wynikających z art. 41 ust. 4, art. 41 ust. 1 pkt 7, art. 42 ust. 1a i 2 u.p.d.o.f.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z poźn. zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy – źródeł przychodów są inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.


Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.


Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – ryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.


Z przedstawionego we wniosku zdarzania wynika, że Wnioskodawca należy do międzynarodowej Grupy, która jest czołowym dystrybutorem zegarków. W ramach Grupy, Wnioskodawca świadczy m.in. usługi wsparcia sprzedaży oraz usługi marketingowe na rzecz spółek zajmujących się dystrybucją towarów oferowanych przez Grupę. W celu zwiększenia sprzedaży produktów dystrybuowanych na terytorium Polski przez inne spółki, Wnioskodawca podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z podjętych przez Wnioskodawcę działań jest m.in. organizacja konkursu motywacyjnego: „FB System”. Konkurs skierowany jest do sprzedawców salonów (punktów sprzedaży), będących autoryzowanymi sprzedawcami zegarków ww. marek. Zgodnie z regulaminem, Uczestnikami Konkursu są wyłącznie osoby fizyczne, które: a) posiadają miejsce stałego zamieszkania na terytorium Polski;
b) posiadają pełną zdolność do czynności prawnych; c) są zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w punkcie sprzedaży i w ramach stosunku zatrudnienia zajmują się sprzedażą zegarków ww. marek. d) zostały zaproszone do konkursu motywacyjnego przez Wnioskodawcę. W przypadku, gdy jeden Uczestnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej w więcej niż jednym punkcie sprzedaży, może zgłosić się do Konkursu tylko z jednego punktu sprzedaży. Jednocześnie, Konkurs nie jest przeznaczony dla osób fizycznych nabywających zegarki jako konsumenci w rozumieniu art. 22 (1) Kodeksu cywilnego. Sam udział w Konkursie, jak również podanie związanych z tym danych osobowych jest całkowicie dobrowolne. Wnioskodawca dokonuje rozliczenia przedmiotowego Konkursu w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Zgodnie z regulaminem każdy punkt sprzedaży przystępujący do przedmiotowego konkursu motywacyjnego może zgłosić jednego lub kilku Uczestników, którzy będą nagradzani. Zgodnie z regulaminem Konkurs ma na celu nagrodzenie Uczestników, których zadaniem jest sprzedanie jak największej liczby zegarków dystrybuowanych przez Wnioskodawcę. W tym zakresie każdy Uczestnik ma obowiązek każdorazowo i indywidualnie raportować sprzedaż, przy czym każda transakcja może być raportowana tylko raz. Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w Konkursie w postaci premii pieniężnej będą wyłącznie Uczestnicy, którzy zrealizują ustalony, miesięczny poziom sprzedaży („target”) w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych uczestników konkursu. Ustalony, miesięczny poziom sprzedaży do zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym wyznacza Wnioskodawca dla każdego punktu sprzedaży. Zgodnie z regulaminem nagroda w postaci premii pieniężnej jest przyznawana przez Wnioskodawcę w formie premii pieniężnej w wysokości 5% od wartości sprzedaży detalicznej za każdy sprzedany przez Uczestnika zegarek po uzyskaniu minimum ustalonego poziomu sprzedaży -targetu. Premia pieniężna naliczana jest od całości sprzedaży Uczestnika w okresie rozliczeniowym, jeżeli dany Uczestnik osiągnął określony poziom sprzedaży. Wnioskodawca zobowiązany jest maksymalnie w przeciągu 20 dnia od daty zakończenia danego okresu rozliczeniowego przelać należne środki na daną kartę pre paid Uczestnika - zwycięzcy w Konkursie.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.


Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w ilości sprzedanych produktów a konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.


W konsekwencji powyższego stwierdzenia, po stronie osób fizycznych uczestniczących w konkursie z tytułu otrzymanych w ramach konkursu nagród, powstanie przychód z innych źródeł, od którego płatnik będzie zobowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy – jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.


Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy).

Płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Z treści wniosku w sposób jednoznaczny wynika, że organizatorem konkursu będzie Wnioskodawca, ponieważ to Wnioskodawca planuje zorganizowanie konkursu i Wnioskodawca będzie przyznawał nagrody w formie pieniężnej.

W rezultacie Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych laureatom konkursu będącymi osobami fizycznymi zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści ww. art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i 7 tego artykułu. Zatem Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.


W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki sporządzenia oraz przesłania informacji (PIT-8C) o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj