Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB3.4510.77.2017.1.JG
z 24 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 2 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2017 r. (data wpływu 13 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad ustalenia wartości wskaźnika przychodów z działalności rolniczej w przychodach z działalności ogółem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad ustalenia wartości wskaźnika przychodów z działalności rolniczej w przychodach z działalności ogółem.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem w dniu 13 marca 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi na terytorium Polski działalność w zakresie uprawy roślin szybkorosnących.

Spółka prowadzi w Polsce działalność w zakresie uprawy topoli. Plantacje wzrastają w cyklach o długości 4-8 lat.

Spółka planuje sprzedawać topolę szybkorosnącą (lub inne rośliny o podobnych właściwościach, tzn. rośliny szybkorosnące) jako zrębkę, tj. w postaci ciętych części roślin (w odpowiednich rozmiarach określonych przez nabywcę) oraz jako drewno średniowymiarowe (papierówka) i jako drewno małowymiarowe (dalej: „Biomasa”).

Biomasa w postaci zrębki to rozdrobnione drewno w postaci długich na 5-50 mm, szerokości 10 20 mm i grubych na 2-8 mm ścinków o charakterystycznym romboidalnym kształcie. Powstaje ona w wyniku prostego procesu zrębkowania (poszatkowania) na polu. Drzewa są ścinane i rozdrabniane na polu. Proces zrębkowania jest prosty i szybki, łatwy do zrobienia na polu. Zrębka jest ładowana na przyczepy i transportowana do odbiorcy. Działalność ta, w założeniu, będzie stanowiła główne źródło przychodów Spółki.

W celu wykonania podstawowej działalności, Spółka dzierżawi grunty bądź je kupuje. Na tych gruntach następnie sadzi topole, czyli prowadzi uprawę rolną topoli.


Spółka przewiduje, że w przyszłości może także uzyskiwać przychody i ponosić koszty m.in. z następujących tytułów:


  1. sprzedaży sadzonek roślin szybkorosnących,
  2. czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy albo poddzierżawy gruntu,
  3. wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw i obowiązków z umowy dzierżawy gruntów związanych z opisaną wyżej główną działalnością Spółki,
  4. odszkodowania od kontrahentów z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań,
  5. wynagrodzenia ze sprzedaży gruntów lub praw do gruntów lub sprzedaży albo wynajmu środków trwałych i wyposażenia koniecznego do prowadzenia głównej działalności gospodarczej Spółki,
  6. zapłaconych lub otrzymanych odsetek, w tym od lokat i rachunków bankowych,
  7. podstawowych odsetek a’vista, naliczanych okresowo, od posiadanego konta bankowego do prowadzenia działalności podstawowej. Środki zgromadzone na koncie finansują podstawową działalność Spółki.
  8. różnic kursowych. Spółka odnotowuje różnice kursowe z tytułu płatności, dotyczących rozrachunków z dostawcami. Są to należności za zakup sadzonek topoli lub za świadczone usługi na rzecz Spółki związane z podstawową działalnością Spółki. Różnice dotyczą także różnic kursowych na rachunku walutowym, prowadzonym na potrzeby działalności Spółki.


W Spółce mogą wystąpić następujące rodzaje odszkodowań wskazanych jako źródła dochodu w pkt. d):


  • Jak wskazano we wniosku, Spółka nie zatrudnia pracowników, lecz zleca wykonanie czynności polowych niezbędnych do utrzymywania plantacji (a zatem działalności podstawowej) podmiotom trzecim na podstawie odrębnych umów. Opóźnione bądź niewłaściwe wykonanie usługi prac polowych na plantacjach (zniszczenie drzewek w trakcie prac polowych) może skutkować odszkodowaniem na rzecz Spółki. Jest to związane z podstawową działalnością – uprawa topoli – prowadzenie plantacji.
  • Topole sadzone na gruntach, bywają obgryzane/zjadane przez zwierzynę (jelenie, sarny). Wówczas Spółka może występować do lokalnych Kół Łowieckich o odszkodowanie z tytułu zniszczenia upraw przez zwierzynę łowną. Dotyczy to podstawowej działalności Spółki. Uzyskane środki finansują odnowienie plantacji, ogrodzenie plantacji, inną działalność Spółki, itp.


W przypadku uzyskania wskazanych powyżej dochodów, Spółka nie wyklucza przeznaczenia tych dochodów na potrzeby upraw roślin szybkorosnących, tzn. na potrzeby swojej głównej działalności, w tym na zakup gruntu, zapłatę czynszu dzierżawnego, zakup środków trwałych i wyposażenia, wypłatę wynagrodzenia dostawcom towarów i usług (w tym, podmiotom opisanym poniżej).


Co więcej, Spółka otrzymuje i zamierza otrzymywać w przyszłości subwencje m.in. w formie dopłat bezpośrednich do:


i. powierzchni użytków rolnych oraz

ii. określonych upraw w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej wraz z niezbędnym współfinansowaniem krajowym.


Środki otrzymane przez Wnioskodawcę z tego tytułu są obecnie i będą w przyszłości wydatkowane na cele związane z produkcją Biomasy.

W celu uprawy roślin szybkorosnących, Spółka zawiera umowy dzierżawy gruntów (w tym, gruntów rolnych) z osobami, które dysponują gruntami o stosownych właściwościach. Spółka nabywa również określone grunty rolne na własność.

Spółka nie zatrudnia w tej chwili pracowników, niemniej jednak, nie wyklucza zatrudnienia pracowników w przyszłości. Wszystkie lub większość czynności niezbędnych do utrzymywania plantacji roślin szybkorosnących („Plantacje”) jest lub będzie zlecana podmiotom trzecim na podstawie odrębnych umów.


W celu prowadzenia ww. działalności Spółka zawarła m.in. następujące umowy:


1. Umowa Dostawy Materiału Szkółkarskiego.


Zgodnie z tą umową, podmiot zewnętrzny („Dostawca”), zobowiązuje się za wynagrodzeniem dostarczać Spółce materiału szkółkarskiego topoli szybkorosnącej lub innych roślin o podobnych właściwościach (w postaci sadzonek lub w innej formie). Umowa ta zobowiązuje Dostawcę do wyprodukowania materiału szkółkarskiego w ilościach odpowiadających areałowi gruntów rolnych będących w posiadaniu Spółki, zgodnie z przewidywanym zapotrzebowaniem Spółki. Zgodnie z umową, jeżeli Dostawca dostarczy Spółce mniejsze ilości materiału szkółkarskiego, niż określone w Zamówieniu Rocznym lub wynikające z Planu Rocznego, wówczas będzie on obowiązany wyrównać Spółce szkodę, jaką ta poniesie wskutek nabycia brakującej ilości porównywalnego materiału szkółkarskiego na rynku.


2. Umowa Zarządzania Plantacjami.


Zgodnie z tą umową, podmiot z siedzibą w Polsce („Zarządca”) zarządza Plantacjami Spółki. Zarządca prowadzi także większość spraw Spółki w tym zakresie.


Do obowiązków Zarządcy zgodnie z umową należy m. in.:


  • zapewnienie obsługi technicznej i agrotechnicznej, materiałów, sprzętu, towarów oraz usług potrzebnych i odpowiednich dla uprawy topoli szybkorosnącej (lub innych roślin o podobnych właściwościach) na Plantacjach Spółki;
  • działanie w charakterze pełnomocnika Spółki w zakresie niezbędnym do wykonania obowiązków Zarządcy zgodnie z umową, w tym do dysponowania środkami na rachunkach bankowych Spółki oraz do zawierania potrzebnych umów, przy czym zgodnie z umową, wynagrodzenie zakontraktowanych w ten sposób podwykonawców będzie ponoszone przez Spółkę;
  • sporządzanie operacyjnego planu finansowego oraz planu zarządczego we współpracy z podmiotem wskazanym przez Spółkę;
  • stały nadzór nad Plantacjami w celu bieżącego ich monitorowania pod względem szkód i strat oraz zabezpieczenie granic działek rolnych, na których znajdują się Plantacje Spółki, przed naruszeniami ze strony osób trzecich.

3. Umowa Dostawy Zrębki.


Zgodnie z umową, podmiot trzeci („Nabywca”) zobowiązuje się odpłatnie nabywać od Spółki w każdym roku określoną ilość zrębki zebranej z Plantacji Spółki, tj. ciętej części pędów o rozmiarach i właściwościach określonych w umowie, natomiast Spółka zobowiązuje się tę zrębkę w takiej ilości, dostarczać.

Spółka przejęła od Nabywcy, w drodze umowy cesji, prawa i obowiązki z umów dzierżawy gruntów rolnych. Na przejętych w ten sposób gruntach rolnych Spółka będzie (lub już prowadzi) prowadzić działalność w zakresie uprawy topoli szybkorosnącej (lub innych roślin szybkorosnących), tj. Spółka założy na tych gruntach Plantacje lub będzie rozwijać Plantacje założone już przez Nabywcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy uprawa topoli szybkorosnącej lub innych roślin szybkorosnących jest działalnością rolniczą, a ich sprzedaż przez Spółkę w formie Biomasy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy w przypadku, gdy Spółka uzyska dochody z innych źródeł niż działalność rolnicza, dochody te będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach?
  3. Czy w celu ustalenia udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem, tj. ustalenia wartości wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uwzględniać dopłaty bezpośrednie z Unii Europejskiej wliczając je do przychodów ogółem oraz do przychodów z działalności rolniczej?
  4. Czy w przypadku uznania stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, uzyskiwane przez Spółkę przychody lub ponoszone przez nią koszty z następujących tytułów:


    1. odsetek zapłaconych z tytułu kredytu w rachunku bieżącym lub z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych przez Spółkę w celu finansowania działalności rolniczej,
    2. różnic kursowych powstających w związku ze spłatą przez Spółkę kredytu w rachunku bieżącym lub powstających w związku ze spłatą kredytów lub pożyczek zaciągniętych przez Spółkę w celu finansowania działalności rolniczej,
    3. różnic kursowych powstających w związku z ponoszeniem kosztów związanych z działalnością rolniczą i osiąganiem przychodów z tej działalności w walutach obcych,
    4. odsetek uzyskanych od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym wykorzystywanym do bieżącego finansowania działalności rolniczej Spółki,
    5. odsetek uzyskanych z lokowania nadwyżek środków z rachunku bieżącego na lokatach krótkoterminowych (o terminie zapadalności nie dłuższym niż jeden rok),
    6. różnic kursowych powstających w związku z posiadaniem przez Spółkę środków w walutach obcych na rachunku bieżącym wykorzystywanym do bieżącego finansowania działalności rolniczej Spółki,
    7. różnic kursowych powstających w związku z lokowaniem przez Spółkę nadwyżek finansowych z rachunku bieżącego prowadzonego w walucie obcej na lokatach walutowych krótkoterminowych (o terminie zapadalności nie dłuższym niż jeden rok)
      - będą stanowić odpowiednio:
      i. przychody z działalności rolniczej podlegające wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz
      ii. koszty uzyskania przychodów z działalności rolniczej niestanowiące dla Spółki kosztów uzyskania przychodów?


Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie pytania oznaczonego numerem 3 we wniosku. W zakresie pytań o numerze 1-2 i 4 zostaną Wnioskodawcy wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, (w odniesieniu do pytania nr 3) w celu ustalenia udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem, tj. ustalenia wartości wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uwzględniać dopłaty bezpośrednie z Unii Europejskiej wliczając je do przychodów ogółem oraz do przychodów z działalności rolniczej.

Zdaniem Spółki dopłaty bezpośrednie do powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego oraz do określonych upraw produkcji rolniczej są dopłatami do bieżącej działalności rolniczej. Środki pomocowe z tego tytułu są kierowane do gospodarstw rolnych w każdym roku i mają ścisły związek z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym, a więc bezpośrednio wpływają na przychody z działalności rolniczej. Wobec powyższego, uzasadnione jest uznanie przychodów ze środków pomocowych wspierających bezpośrednio działalność rolniczą w gospodarstwach rolnych, za przychody z działalności rolniczej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w celu ustalenia procentowego wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów uzyskanych ze wszystkich źródeł należy również uwzględnić przedmiotowe dopłaty wliczając je do przychodów ogółem oraz do przychodów z działalności rolniczej.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w treści Odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 13 stycznia 2005 r., na zapytanie nr 3627, w sprawie opodatkowania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych i płatności uzupełniających obejmujących jednolitą płatność obszarową: „(...) W związku z tym w celu prawidłowego zastosowania powołanego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych [ art. 17 ust. 1 pkt 4e UPDOP ] zwalniającego od podatku dochody z działalności pozarolniczej, o ile przychody z działalności rolniczej przekraczają wskaźnik określony w tym przepisie, w ogólnych przychodach podatnika niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy przychody pochodzące ze środków pomocowych Unii Europejskiej gospodarstwa rolnego zalicza się do przychodów z działalności rolniczej. Określenie przychodów z działalności rolniczej pozwoli na ustalenie tego wskaźnika, z którego wynika prawo, do zwolnienia z podatku dochodowego dochodów z działalności pozarolniczej. (...) Odnosząc się - do tej kwestii, po uzgodnieniu z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi pragnę wyrazić pogląd, że dopłaty bezpośrednie do powierzchni użytków rolnych gospodarstwa rolnego, jak i określonych upraw produkcji roślinnej są dopłatami do bieżącej działalności rolniczej. Środki pomocowe z tego tytułu są kierowane do gospodarstw rolnych w każdym roku i mają ścisły związek z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwie rolnym, a więc bezpośrednio wpływają na przychody z działalności rolniczej gospodarstwa rolnego. (...) Wobec powyższego przychody pochodzące ze środków budżetu Unii Europejskiej wraz z niezbędnym współfinansowaniem krajowym kierowane do gospodarstw rolnych stanowią przychody z działalności rolniczej gospodarstw rolnych.”


Wobec powyższego, naturalną konsekwencją uznania przychodów uzyskiwanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej za przychody z działalności rolniczej jest możliwość ich uwzględnienia przy wyliczaniu wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co potwierdza również Minister Finansów w szeregu wydanych interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, w tym m.in.


  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 sierpnia 2013 r., sygn. ILPB3/423-231/13-4/AO,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 września 2011 r., sygn. ITPB3/423-342a/11/PS,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 sierpnia 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-726/10/SD,
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 kwietnia 2010 r., sygn. ILPB3/423-90/10-5/DS oraz
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 sierpnia 2007 r., sygn. ITPB1/423-2/07/PS.


Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że w celu ustalenia udziału przychodów z działalności rolniczej w przychodach ogółem, tj. ustalenia wartości wskaźnika, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uwzględniać dopłaty bezpośrednie z Unii Europejskiej wliczając je do przychodów ogółem oraz do przychodów z działalności rolniczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj