Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.41.2017.2.BW
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 19 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 22 grudnia 2016r. (data wpływu 27 marca 2017r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży bonów podarunkowych oraz zwrotu gotówki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży bonów podarunkowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 grudnia 2016r. (data wpływu 27 marca 2017r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 13 marca 2017r. znak: 2461-IBPP2.4512.41.2017.1.BW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) zamierza zorganizować Program umożliwiający otrzymanie przez uczestników punktów naliczanych za określone czynności dokonywane w prowadzonym przez organizatora Serwisie, a następnie wymienianie ich na bony lub zwrot części zapłaconej zakupy kwoty. Dokonywane czynności będą stanowiły zakupy towarów u wskazanych sprzedawców, po odpowiednim zalogowaniu się do serwisu. Uczestnictwo w Programie jest bezpłatne. Wszystkie czynności dokonywane w serwisie są bezpłatne (np. kliknięcie w link, ściągnięcie aplikacji). Wnioskodawca będzie działał na zlecenie zleceniodawców, będzie finansował nagrody z wpłat od wnioskodawców.

Wnioskodawca będzie podmiotem koordynującym, czymś więcej niż tylko technicznym. To Wnioskodawca będzie np. dobierał nagrody i ustalał kwoty cashbacku lub wartość bonów tak, aby zachęcić osoby do przystąpienia do programu lojalnościowego. Czynności dokonywane w serwisie to np. ściągnięcie i zainstalowanie aplikacji z serwisu, kliknięcie w link do sklepu internetowego i zakup rzeczy w tym sklepie, przesłanie skanu paragonu lub faktury.

Regulamin: § 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy regulamin (dalej jako Regulamin) określa zasady funkcjonowania oraz warunki uczestnictwa w promocji CASHBACK (dalej jako Promocja), organizowanym przez /…/ jakoOrganizator)
  2. We wszystkich kwestiach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się Regulamin serwisu internetowego/…/.
  3. Promocja jest prowadzona na terytorium Polski. Promocja trwa wg podanego czasu trwania na kuponie lub do wyczerpania puli nagród, o której mowa w ust. 4 poniżej.
  4. Promocja umożliwia otrzymanie od Organizatora przy zakupach dokonanych za pośrednictwem serwisu /…/ (dalej jako Serwis) u partnerów Organizatora wskazanych w Serwisie (dalej jako Partner) kwoty pieniężnej (dalej jako Cashback) lub voucherów do wykorzystania na zakupy u Partnerów (dalej jako Voucher). Pula nagród wynosi 100 (sto) Cashbacków lub Voucherów za zakup dokonany u jednego Partnera, zgodnie z § 3 ust.1 Regulaminu.
  5. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  6. Do usług świadczonych przez Organizatora w ramach Promocji stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.).
  7. Regulamin jest nieprzerwanie, nieodpłatnie udostępniony w witrynie internetowej /…/, w sposób umożliwiający jego pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie jego treści poprzez wydrukowanie lub zapisanie na nośniku w każdej chwili.

§ 2 UCZESTNICY PROMOCJI

  1. Uczestnikiem Promocji (dalej jako Uczestnik) może być osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkała na terenie Polski, która występuje jako konsument w rozumieniu przepisu art. 22(1) Kodeksu cywilnego.
  2. Uczestnictwo w Promocji jest bezpłatne i możliwe pod warunkiem spełnienia przez system teleinformatyczny, z którego korzysta Uczestnik, następujących minimalnych wymagań technicznych:
    1. komputer lub urządzenie mobilne z dostępem do Internetu,
    2. dostęp do poczty elektronicznej,
    3. przeglądarka internetowa Internet Explorer w wersji 11 lub nowszej, Firefox w wersji 28.0 lub nowszej, Chrome w wersji 32 lub nowszej, Opera w wersji 12.17 lub nowszej, Safari w wersji 1.1. lub nowszej,
    4. włączenie w przeglądarce internetowej Cookies oraz Javascript.
  3. W celu uczestnictwa w Promocji należy przesłać formularz dostępny na stronie Serwisu, podając swoje dane osobowe (imię, nazwisko, adres e-mail, adres zamieszkania) wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych Uczestnika i otrzymywanie przez niego informacji handlowych drogą elektroniczną oraz potwierdzając zapoznanie się Regulaminem i akceptację Regulaminu.
  4. Uczestnik może być zarejestrowany w Promocji tylko raz w jednym czasie.
  5. Uczestnik zobowiązany jest w szczególności do:
    1. niedostarczania i nieprzekazywania treści zabronionych przez przepisy prawa, np. treści propagujących przemoc, zniesławiających lub naruszających dobra osobiste i inne prawa osób trzecich,
    2. korzystania z Serwisu w sposób niezakłócający jego funkcjonowania, w szczególności poprzez użycie określonego oprogramowania lub urządzeń,
    3. niepodejmowania działań takich jak: rozsyłanie lub umieszczanie w ramach Serwisu niezamówionej informacji handlowej (spam),
    4. korzystania z Serwisu w sposób nieuciążliwy dla innych Uczestników oraz dla Organizatora,
    5. korzystania z wszelkich treści zamieszczonych w ramach Serwisu jedynie w zakresie własnego użytku osobistego,
    6. korzystania z Promocji i Serwisu w sposób zgodny z przepisami obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawa, postanowieniami Regulaminu, a także z ogólnymi zasadami korzystania z sieci Internet.
  6. Publiczny charakter sieci Internet i korzystanie z usług Świadczonych drogą elektroniczną może się wiązać z zagrożeniem pozyskania i modyfikowania danych Uczestników przez osoby nieuprawnione, dlatego Uczestnicy powinni stosować właściwe środki techniczne, które zminimalizują wskazane wyżej zagrożenia, a w szczególności stosować programy antywirusowe i chroniące tożsamość korzystających z sieci Internet.
  7. Uczestnik będący konsumentem może odstąpić od umowy uczestnictwa w Promocji bez podania przyczyny poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie 14 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Uczestnik może sformułować oświadczenie samodzielnie bądź skorzystać ze wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, który stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
  8. Termin 14-dniowy liczy się od dnia zawarcia umowy.
  9. Organizator z chwilą otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem prześle na adres poczty elektronicznej Uczestnika potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
  10. Prawo do odstąpienia od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem jest wyłączone w przypadku świadczenia usługi, jeżeli Organizator wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od Umowy.
  11. Jeśli Uczestnik będący konsumentem nie wyrazi zgody na wykonanie usługi przez Organizatora, po poinformowaniu go przez Organizatora o utracie w takim wypadku prawa odstąpienia od umowy - Organizator rozpocznie świadczenie usługi 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu, Uczestnik może odebrać Cashback lub Voucher za zakupy dokonane po tym terminie.

§ 3 OTRZYMANIE CASHBACKU / VOUCH ERA

  1. W celu otrzymania „Cashbacku” albo Vouchera Uczestnik:
    1. przechodzi na stronę Partnera przez kliknięcie w link na stronie Serwisu oznaczony oznaczeniem „Cashback” (dalej jako Kupon) i dokonuje zakupu u Partnera kwotę określoną na Kuponie (dalej jako Zakup);
    2. przesyła na adres e-mail Organizatora: cashback@xxxxx.xxx skan / zdjęcie paragonu lub faktury Zakupu - nie wcześniej niż kolejnego dnia po upływie terminu na odstąpienie od umowy na podstawie, której dokonano Zakupu i nie później niż 30 dni od wskazanego dnia, wskazując czy wybiera Cashback czy Voucher (dalej jako Zgłoszenie).
  2. Umowa uczestnictwa w Promocji zostaje zawarta w momencie o którym w ust. 1 pkt 1 powyżej. Umowa zostaje zawarta pod warunkiem zawieszającym, że Użytkownik dokona czynności o których mowa w pkt 2 tego ustępu i w terminie w nim określonym.
  3. Uczestnik za jeden Zakup może otrzymać według swojego wyboru jeden Cashback albo jeden Voucher - Uczestnik nie może otrzymać Cashbacku i Vouchera jednocześnie ani kilku Cashbacków/Voucherów za jeden Zakup.
  4. Każde Zgłoszenie podlegać będzie weryfikacji przez Organizatora w zakresie uzyskania prawa do Cashbacku albo Vouchera i prawidłowości dokonania zgłoszenia w terminie 7 (siedem) dni od dnia Zgłoszenia.
  5. Weryfikacja potwierdzająca prawidłowość dokonania Zgłoszenia i uzyskanie prawa do Cashbacku albo Vouchera przez Uczestnika powoduje obowiązek wydania go przez Organizatora w terminie 7 dni od dnia pozytywnej weryfikacji, z zastrzeżeniem ust. 6 poniżej.
  6. Uczestnik nie może otrzymać więcej niż jeden Cashback albo jeden Voucher miesięcznie za Zakup u jednego Partnera w ramach jednego gospodarstwa domowego.
  7. Uczestnik otrzymuje Cashback w wysokości określonej na Kuponie na swoje konto PayPal, powiązane z adresem e-mail Uczestnika, z którego wysłał skan paragonu lub faktury Zakupu.
  8. Uczestnik otrzymuje Voucher w wysokości określonej na Kuponie drogą mailową.
  9. Voucher nie podlega wymianie na pieniądze. Voucher nie jest pieniądzem elektronicznym.
  10. Voucher jest ważny przez 6 (sześć) miesięcy od dnia wydania Uczestnikowi, chyba że na Voucherze wskazano dłuższy termin.
  11. Jeżeli nie dojdzie do nabycia towarów lub usług, w związku z którymi Uczestnikowi zostały przyznane Cashback lub Voucher (np. w przypadku odstąpienia od umowy, na podstawie której dokonano Zakupu), w przypadku nadużyć Uczestnika lub błędnego zaksięgowania danej czynności, Cashback lub Voucher może nie zostać przyznany lub zostać anulowany.
  12. Organizator ma prawo do wykluczenia z udziału w Promocji - po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego - Uczestnika, który narusza postanowienia Regulaminu łub prowadzi działania, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą one prowadzić do prób obejścia Regulaminu lub zabezpieczeń i zasad funkcjonowania Promocji. Niezależnie od tego Uczestnik może zostać w takim wypadku pociągnięty do odpowiedzialności cywilnej lub karnej.
  13. Cashback lub Voucher mogą stanowić przychód Uczestnika i podlegać opodatkowaniu. W przypadku, gdy Cashback lub Voucher będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do jego wartości zostanie dodana dodatkowa nagroda pieniężna w wysokości odpowiadającej podatkowi dochodowemu od łącznej wartości Vouchera lub Cashabcku i nagrody pieniężnej. Kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na rzecz Uczestnika i jest przeznaczona jest na zapłatę podatku należnego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  14. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z uczestnictwa w Promocji.

§ 4 REKLAMACJE

  1. Reklamacje należy zgłaszać do Organizatora na piśmie na adres: /…/, w formie wiadomości e-mail na adres: /…/ lub za pomocą formularza kontaktowego dostępnego na stronie /…/
  2. Reklamacja powinna zawierać: imię, nazwisko, adres podmiotu składającego reklamację, numer telefonu oraz adres e-maii, jak również dokładny opis i powód reklamacji.
  3. Organizator rozpatrzy reklamację niezwłocznie, nie później niż w ciągu czternastu dni od daty jej otrzymania.
  4. Organizator poinformuje zgłaszającego reklamację o rozpatrzeniu reklamacji we wskazanym wyżej terminie w formie pisemnej lub w wiadomości e-mail na adres podany w zgłoszeniu reklamacyjnym.

§ 5 OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Organizator przetwarza dane osobowe Uczestników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zgodnie z Polityką Prywatności, która stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.

§ 6 POZASĄDOWE SPOSOBY ROZSTRZYGANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ

Uczestnik może skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń zgodnie z zasadami określonymi na stronie /…/ w zakładce „Rozstrzyganie sporów konsumenckich”. W szczególności Uczestnik może:

  1. uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Uczestnikiem a Organizatorem, korzystając z pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). Porady udzielane są pod przez Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707 oraz przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem email porady@dlakonsumentow.pl;
  2. złożyć swoją skargę za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

§ 7 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Informacje dotyczące Promocji będą przekazywane Uczestnikom za pomocą komunikatów na stronie xxxx.xxx lub przesyłane na adres korespondencyjny, w formie wiadomości e-mail na adres e-mail podany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym.
  2. Regulamin może zostać zmieniony przez Organizatora z przyczyn takich jak konieczność zapewnienia bezpiecznego i zgodnego z przepisami prawa funkcjonowania Promocji, a w szczególności zapobiegania nadużyciom.
  3. O wszelkich zmianach Regulaminu Uczestnik zostanie poinformowany poprzez informacje na stronie xxxx.xxx zawierającą zestawienie zmian i termin ich wejścia w życie. Termin wejścia w życie zmian nie będzie krótszy niż 14 dni od dnia ich ogłoszenia. W razie, gdy Uczestnik nie akceptuje nowej treści Regulaminu, obowiązany jest zawiadomić o tym fakcie Organizatora w ciągu 14 dni od daty poinformowania o zmianie Regulaminu. Zawiadomienie Organizatora o braku akceptacji nowej treści Regulaminu skutkuje rozwiązaniem umowy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił co następuje:

  1. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT?” Wnioskodawca odpowiedział tak, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
  2. Na pytanie zadane w wezwaniu „Co stanowi przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy?” Wnioskodawca odpowiedział, że prowadzi działalność w zakresie portali internetowych.
  3. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy określenie (we wniosku) partner i sprzedawca odnosi się do tego samego podmiotu?” Wnioskodawca odpowiedział, że z reguły tak, ale nie zawsze. Przykładowo partnerem dającym zlecenie i opłacającym koszty może być firma występująca z promocją - np. generalny dystrybutor N na Polskę, a sprzedawcą sklep N prowadzący odrębną działalność gospodarczą.
  4. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Wnioskodawca zorganizuje Program z własnej inicjatywy i to Wnioskodawca będzie poszukiwał partnerów/sprzedawców do współpracy, czy też Program ten będzie zorganizowany na czyjeś konkretne zlecenie – czyje?” Wnioskodawca odpowiedział, że sam organizuje program, to znaczy jest pomysłodawcą i potrafi dotrzeć do klientów indywidualnych z programem. Pozyskanie partnerów, a przynajmniej ich części wynika z działań Wnioskodawcy.
  5. Na pytanie zadane w wezwaniu „Z iloma konkretnie partnerami/sprzedawcami Wnioskodawca podpisze umowę w ramach organizowanego (opisanego we wniosku) Programu?” Wnioskodawca odpowiedział, że od jednego do stu, przy czym będzie to ulegało zmianie nawet w danym okresie rozliczeniowym.
  6. Na pytanie zadane w wezwaniu „Jakiego rodzaju umowa będzie łączyć Wnioskodawcę z poszczególnymi partnerami/sprzedawcami na przeprowadzenie przedmiotowego Programu i jakie konkretnie czynności Wnioskodawca będzie wykonywać dla konkretnych partnerów/sprzedawców? Wnioskodawca odpowiedział, że będzie to umowa o promocję partnera lub jego określonych towarów. Wnioskodawca zobowiązany będzie uwzględnić określone towary lub określonych dostawców w serwisie i umożliwić uzyskanie klientom dodatkowych nagród w wyniku zakupienia tych właśnie towarów lub w wykonaniu nabyć u tych dostawców.
  7. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy za czynności wykonywane w ramach realizacji Programu na rzecz partnerów/sprzedawców Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie, a jeżeli tak to proszę wskazać:
    • co będzie stanowiło podstawę otrzymania tego wynagrodzenia (czy z tytułu wykonanych czynności Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę) oraz
    • w jaki sposób będzie to wynagrodzenie skalkulowane?”
    Wnioskodawca odpowiedział, że tak. Umowa będzie łączyła wynagrodzenie:
    • albo z uczestnictwem w programie,
    • albo z określonymi przychodami związanymi z uczestnictwem w programie,
    • albo zarówno z uczestnictwem w programie jak i określonymi przychodami związanymi z uczestnictwem w programie.
  8. Na pytanie zadane w wezwaniu „Co dokładnie oznacza określenie ”Wnioskodawca będzie podmiotem koordynującym”, proszę wyjaśnić na czym dokładnie polegają działania Wnioskodawcy w tym Programie?” Wnioskodawca odpowiedział, że to On prowadzi program - ustala jego zakres, regulamin, odpowiada za dotarcie do klientów, jak i ostatecznie decyduje którzy z ewentualnych chętnych partnerów mogą w programie uczestniczyć i na jakich zasadach, a także podejmuje ostateczną decyzję o wysokości ewentualnych nagród - zakup niektórych wybranych towarów może być szczególnie premiowany.
  9. Na pytanie zadane w wezwaniu „Kto w ramach realizacji Programu wydaje uczestnikom Programu bony (vouchery) bądź dokonuje zwrotu części gotówki (cashback), w szczególności czy Wnioskodawca czy też partner/sprzedawca, a jeżeli jest to Wnioskodawca to proszę wyjaśnić:
    • gdzie (u kogo) Wnioskodawca będzie nabywał przedmiotowe bony i czy nabycie bonu (vouchera) będzie udokumentowane fakturą wystawioną na rzecz Wnioskodawcy,
    • czy Wnioskodawca będzie wydawał bony we własnym imieniu i na własny rachunek, czy też Wnioskodawca będzie jedynie pośredniczył w wydaniu bonu przez partnera/ sprzedawcę na rzecz uczestnika Programu i będzie za to pośrednictwo otrzymywał prowizję?
    • dlaczego to Wnioskodawca a nie dany partner/sprzedawca dokonuje zwrotu gotówki (cashback) oraz wydaje bony (vouchery) podmiotom biorącym udział w Programie?”
    Wnioskodawca odpowiedział, że bony i vouchery wydaje Wnioskodawca, także Wnioskodawca dokonuje cashbacku. Zakupu bonów i voucherów dokonuje Wnioskodawca, ostatecznie według własnego uznania, nabywając je na fakturę i wydając we własnym imieniu i na własny rachunek. Wnioskodawca ma dokładną wiedzę jakie vouchery i bony skutecznie zachęcą do udziału w promocji - stąd nie przewiduje możliwości narzucania tej decyzji przez partnerów. Voucher / bon ma stanowić istotną, decydującą dla indywidualnego klienta zachętę do przystąpienia do programu, zaś silni Partnerzy mają tendencję do oferowania jako bonusy towaru mniej interesującego (np. z punktu widzenia N towar posezonowy, który przeleżał w magazynie bo nie znalazł zainteresowania byłby właściwy do takiej promocji - z punktu widzenia Wnioskodawcy taki towar zniechęci klientów, sprawi że do Wnioskodawcy nie wrócą). W związku z powyższym nie będzie prowizji od bonów / voucherów.
  10. Na pytanie zadane w wezwaniu „Z wniosku wynika, że prawo do odstąpienia od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem jest wyłączone w przypadku świadczenia usługi, jeżeli Organizator wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od Umowy. Jeśli Uczestnik będący konsumentem nie wyrazi zgody na wykonanie usługi przez Organizatora, po poinformowaniu go przez Organizatora o utracie w takim wypadku prawa odstąpienia od umowy - Organizator rozpocznie świadczenie usługi 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu, Uczestnik może odebrać Cashback lub Voucher za zakupy dokonane po tym terminie. Proszę wyjaśnić, o świadczenie jakiej usługi chodzi i na rzecz kogo?” Wnioskodawca odpowiedział, że chodzi o świadczenie usługi przesłania voucheru / bonu na rzecz Uczestnika czyli klienta indywidualnego.
  11. Na pytanie zadane w wezwaniu „Co daje konsumentowi uczestnictwo w programie Wnioskodawcy, czy wyłącznie możliwość zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie (w przypadku cashback) lub w związku z możliwością otrzymania bonu, czy jeszcze jakieś inne korzyści – jakie? Wnioskodawca odpowiedział, że dodatkowo, poza wymienionymi w pytaniu, uczestnik może uzyskać voucher na określoną usługę( np. jazdę samochodem rajdowym). Przewiduje się te trzy rodzaje korzyści – bony, vouchery i cashback.
  12. Na pytanie zadane w wezwaniu „Jakie korzyści z uczestnictwa w programie uzyskuje Wnioskodawca oraz Partner/sprzedawca?” Wnioskodawca odpowiedział, że Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie od Partnera lub sprzedawcy (z reguły to ten sam podmiot). Partner lub sprzedawca uzyskuje zysk w oparciu o zwiększoną sprzedaż swoich towarów lub usług. Jeżeli nie uzyska zysku, nie zwróci się do Wnioskodawcy o kontynuację programu, zatem to skuteczność programu decyduje o ostatecznym długoterminowym zysku Wnioskodawcy.
  13. Na pytanie zadane w wezwaniu „Jakich towarów i usług dotyczy program, czy są to towary lub usługi z określone branży (jakie?) czy mogą być każde w zależności od partnera/sprzedawcy, który weźmie udział w Programie?” Wnioskodawca odpowiedział, że towary i usługi są różne - w zależności od Partnera lub sprzedawcy, który przystąpi, a Wnioskodawca jest otwarty na partnerów z różnych branż. Dany Partner ma prawo przystąpić także z wybranym towarem (np. firma N z jedną tylko serią butów, albo tylko z piłkami).
  14. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy bony towarowe (vouchery) zawierają określoną nazwę i cenę konkretnego towaru bądź usługi, które klient z góry kupuje (np. „kawa”, „aparat”, „usługa kosmetyczna”), czy też ww. bony (vouchery) nie wskazują żadnych konkretnych nazw towarów lub usług uprawniających do zakupu jakiegokolwiek towaru lub usługi oferowanej przez Partnera?” Wnioskodawca odpowiedział, że bony i vouchery będą występowały zarówno z nazwami towaru lub usługi, jak i bez (np. „25 zł na zakup towarów N”, „25 zł na zakup butów N”, „jazda samochodem Porsche Carrera”, „25 zł na zakupy w E”, „250 zł na wydatki w biurze podróży I”, „100 zł na wydatki w Salonie Piękności” - niejednokrotnie, a prawdopodobnie w większości do bonu lub vouchera nie da się przyporządkować stawki VAT.
  15. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy każdy z podmiotów biorących udział w Programie po spełnieniu jego warunków otrzyma nagrodę pieniężną (cashback) lub voucher do wykorzystania na zakupy, jeśli tak to czy są one w jednakowej wysokości (stanowią stałą wielkość)? Jakie są konkretne postanowienia umowy dotyczące udzielanej przez danego Partnera za pośrednictwem Wnioskodawcy nagrody pieniężnej (cashbacku) lub wydawanego vouchera (bonu)?” Wnioskodawca odpowiedział, że tak, każdy może otrzymać nagrodę - jeśli tylko spełni warunki (program jest programem powszechnym, a nie dedykowanym). Wartość nagród nie stanowi stałej wielkości. Umowy z partnerami w tym zakresie są różne.
  16. Na pytanie zadane w wezwaniu „Z jakich środków będzie wypłacany uczestnikowi programu promocji cashback?” Jaki będzie przepływ tych środków pieniężnych?” Wnioskodawca odpowiedział, że cashback wypłacany będzie ze środków Wnioskodawcy, uzyskanych na podstawie umów i faktur wystawionych Partnerom i Sprzedawcom. Wnioskodawca zarabia na umowach z Partnerami i Sprzedawcami (od nich ma wpływy), a znaczną część wpływów musi przeznaczyć na bony/vouchery / cashback aby przyciągnąć klientów indywidualnych. Teoretycznie sam Partner mógłby zorganizować taki program (istnieją programy lojalnościowe) - Wnioskodawca w tym zakresie występuje jako specjalista i jest skuteczniejszy, niż dziesiątki istniejących indywidualnie programów lojalnościowych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy moment odpłatnego wydania bonu podarunkowego rodzi obowiązek podatkowy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności czy sprzedaż bonów podarunkowych lub dokonanie zwrotu gotówki jest dostawą towaru lub świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, bon podarunkowy jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia do nabycia towarów o określonej wartości. Wydanie bonu podarunkowego nie jest sprzedażą towarów i usług, nie spełnia przesłanek definicji dostawy towarów, ani świadczenia usług. Nie podlega więc ta czynność ustawie o podatku od towarów i usług, w szczególności przepisom art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Także zwrot gotówki nie stanowi sprzedaży towarów i usług, nie spełnia przesłanek definicji dostawy towarów, ani świadczenia usług. Nie podlega więc ta czynność ustawie o podatku od towarów i usług, w szczególności przepisom art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Bony podarunkowe nie są objęte definicjami ujętymi w ustawie o podatku od towarów i usług. Obowiązek podatkowy powstaje dopiero w chwili, gdy posiadacz bonu podarunkowego dokonuje jego realizacji, czyli z jego pomocą kupuje konkretne towary. Dopiero ta transakcja jest rejestrowana na urządzeniu fiskalnym oraz wtedy możliwe jest przypisanie do transakcji właściwej stawki podatku VAT lub zastosowanie zwolnienia. Stawkę tę będzie stosował podmiot dokonujący dostawy lub usługi.

Także zwrot gotówki nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Podobnie np. intepretacje ILPP2/4512-1-547/15-2/AK, IPPP3/4512-292/15-4/ISZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm..) - zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku, którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie portali internetowych i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zamierza zorganizować program umożliwiający otrzymanie przez uczestników Programu punktów naliczanych za określone czynności dokonywane w prowadzonym przez Wnioskodawcę Programie, a następnie wymienianie ich na bony lub zwrot części zapłaconej za zakupy kwoty. Dokonywane czynności będą stanowiły zakupy towarów u wskazanych sprzedawców, po odpowiednim zalogowaniu się do serwisu. Uczestnictwo w Programie jest bezpłatne. Promocja umożliwia otrzymanie od Wnioskodawcy przy zakupach dokonanych za pośrednictwem serwisu Wnioskodawcy u Parterów Wnioskodawcy wskazanych w serwisie kwoty pieniężnej (cashback) lub voucherów do wykorzystania na zakupy u Partnerów (voucher). Uczestnik za jeden zakup może otrzymać według swojego wyboru jeden cashback albo jeden voucher. Uczestnik za jeden zakup nie może otrzymać cashbacku i vouchera jednocześnie ani też kilku cashbacków/voucherów. Zakupu bonów i voucherów dokonuje Wnioskodawca ostatecznie według własnego uznania, nabywając je na fakturę i wydając we własnym imieniu i na własny rachunek. Wnioskodawca ma dokładną wiedzę jakie vouchery i bony skutecznie zachęcą do udziału w promocji - stąd nie przewiduje możliwości narzucania tej decyzji przez partnerów. Voucher/bon ma stanowić istotną, decydującą dla indywidualnego klienta zachętę do przystąpienia do programu. Partnerem i Sprzedawcą z reguły jest ten sam podmiot, ale nie zawsze - przykładowo partnerem dającym zlecenie i opłacającym koszty może być firma występująca z promocją - np. generalny dystrybutor N na Polskę, a sprzedawcą sklep N prowadzący odrębną działalność gospodarczą. Towary i usługi objęte programem są różne - w zależności od Partnera lub sprzedawcy, który przystąpi, a Wnioskodawca jest otwarty na partnerów z różnych branż. Dany Partner ma prawo przystąpić także z wybranym towarem (np. firma N z jedną tylko serią butów, albo tylko z piłkami). Bony i vouchery będą występowały zarówno z nazwami towaru lub usługi, jak i bez (np. „25 zł na zakup towarów N”, „jazda samochodem Porsche Carrera”, „25 zł na zakupy w E”, „250 zł na wydatki w biurze podróży X”, „100 zł na wydatki w Salonie Piękności”. Niejednokrotnie, a prawdopodobnie w większości do bonu lub vouchera nie da się przyporządkować stawki VAT. Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie od Partnera lub sprzedawcy (z reguły to ten sam podmiot). Partner lub sprzedawca uzyskuje zysk w oparciu o zwiększoną sprzedaż swoich towarów lub usług. Jeżeli nie uzyska zysku, nie zwróci się do Wnioskodawcy o kontynuację programu. Wnioskodawca wskazał, że to on ustala program - ustala jego zakres, regulamin, odpowiada za dotarcie do klientów, jak i ostatecznie decyduje którzy z ewentualnych chętnych partnerów mogą w programie uczestniczyć i na jakich zasadach, a także podejmuje ostateczną decyzję o wysokości ewentualnych nagród - zakup niektórych wybranych towarów może być szczególnie premiowany.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy wydanie bonów podarunkowych lub dokonanie zwrotu gotówki jest dostawą towaru lub świadczeniem usług w rozumieniu ustawyo podatku od towarów i usług oraz czy moment odpłatnego wydania bonu podarunkowego rodzi obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie przekazanie przez Wnioskodawcę uczestnikowi programu bonu za zakup dokonany na określonych w regulaminie programu zasadach – zakupy towarów u wskazanych sprzedawców nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, o ile bon ten niejako zastępuje gotówkę.

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „vouchera”. Zdaniem tut. organu, bon/voucher jest dokumentem o określonej wartości pieniężnej uprawniającym do nabycia wskazanego świadczenia. Innymi słowy jest to tak naprawdę jedynie znak legitymacyjny/dowód uprawniający jego nabywcę do odbioru określonego świadczenia, tj. nabycia wybranego towaru lub skorzystania z usługi. Bon/voucher sam w sobie nie zaspokaja żadnych potrzeb, nie stanowi więc on autonomicznego świadczenia. Dlatego też zdaniem tut. organu, voucher nie mieści się w definicji towaru, jak i w definicji usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie jest dokumentem uprawniającym do uzyskania określonego towaru lub usługi za kwotę wskazaną na tym bonie. W konsekwencji zatem, sama czynność wydania bonu/vouchera jeżeli bon/voucher zastępuje środki pieniężne, tj. jego posiadacz „płaci nim” w momencie nabycia towarów czy usług, nie powinna być utożsamiana z dostawą towaru i świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii określenia czy moment wydania bonu podarunkowego rodzi obowiązek podatkowy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że moment wydania bonu podarunkowego nie rodzi u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwrotu gotówki (cashback) tj. zwrotu części wydatków na zakup dokonany na określonych w regulaminie programu zasadach należy stwierdzić, że nie podlega on u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bowiem nie stanowi dla Wnioskodawcy dostawy towarów ani świadczenia usług tym samym nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że Wnioskodawca w związku ze zwrotem gotówki (cashback) na rzecz uczestnika programu nie dokonuje dostawy towarów ani też nie świadczy usług. Wnioskodawca nie jest też podmiotem, który dokonał na rzecz konsumenta sprzedaży towarów czy usług, z tytułu zakupu których przysługuje zwrot gotówki, Wnioskodawca nie udziela zatem rabatu. Jednocześnie należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie opodatkowaniu podlega świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów biorących udział w programie usługa promocji tychże Partnerów oraz oferowanych przez nich towarów oraz usług. Za pośrednictwem Wnioskodawcy Partnerzy biorący udział w programie promocji uzyskują korzyści w postaci promocji i zwiększenia sprzedaży.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy ponadto wskazać, że niniejsza interpretacja jest interpretacją indywidualną zatem odnosi się wyłącznie do Wnioskodawcy, nie dotyczy natomiast ewentualnego opodatkowania czynności dokonywanych przez inne podmioty biorące udział w Programie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj