Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.77.2017.2.AKO
z 24 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2017 r. (data wpływu 24 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonej usługi cash processingu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonej usługi cash processingu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka I. Sp. z o.o. (dalej: I.) jest spółką świadczącą usługi wspierające prowadzenie przez inne podmioty działalności gospodarczej (tzw. outsourcing).
I. w ramach prowadzonej działalności, w ramach umów zawartych z kontrahentami (głównie z sektora bankowego i finansowego) świadczy m.in. usługi dotyczące „obsługi obrotu gotówkowego”, zwane również potocznie „cash processing”.


Zakres poszczególnych czynności, do których zobowiązana jest I. w ramach świadczenia przedmiotowych usług, może obejmować:

  1. liczenie, sortowanie znaków pieniężnych (w tym również: sprawdzanie autentyczności, pakowanie oraz oznaczanie opakowań ze znakami pieniężnymi),
  2. przekazywanie do banku raportów dotyczących przeliczonych wartości,
  3. magazynowanie znaków pieniężnych przekazanych do przeliczenia i przeliczonych,
  4. przygotowanie zasileń wartości pieniężnych w oparciu o otrzymane z banku zlecenia,
  5. monitorowanie stanu gotówki w bankomatach (inaczej: ATM), wpłatomatach (inaczej: CD) w oparciu o przekazane przez bank dane,
  6. liczenie wartości pieniężnych w kasetach bankomatowych, bezpiecznych kopertach, kasetach wpłatomatów oraz przygotowanie kaset ATM, CD do załadowania,
  7. rozliczanie kaset ATM i CD,
  8. przekazywanie do banku wyniku przeliczonych znaków pieniężnych,
  9. inkaso wpłat zamkniętych,
  10. dokonywanie rozliczeń na rachunku klienta,
  11. dystrybuowanie, ewidencjonowanie i przechowywanie czeków banku.

Zakres realizowanych czynności (wskazanych powyżej), w ramach poszczególnych umów z kontrahentami, może niewiele się różnić (tj. w zależności od danej umowy obejmuje cały kompleks ww. czynności, ewentualnie obejmuje zdecydowaną większość z nich, zawsze jednak obejmuje czynność liczenia i sortowania znaków pieniężnych) i zależy od wymagań poszczególnych klientów.

Ww. czynności, w różnym zakresie i w ramach poszczególnych umów zawartych z konkretnymi kontrahentami, stanowią jedną i odrębną gospodarczą całość, czego wyrazem jest sposób kalkulacji wynagrodzenia za nie.


Należy dodać, że zakres poszczególnych umów z kontrahentami może być niekiedy szerszy niż tylko świadczenie usługi cash processingu (w ww. rozumieniu) i może obejmować także świadczenie, odrębnych od cash processingu usług, jednakże nie są one przedmiotem zapytania niniejszego wniosku.

Należy również dodać, iż usługa cash processingu jest świadczona wyłącznie na rzecz wybranej kategorii podmiotów, a mianowicie na rzecz banków lub podmiotów zajmujących się obrotem znakami pieniężnymi (np. operatorzy bankomatów). Umowy z ww. podmiotami wykluczają możliwość korzystania przez I. z podwykonawców.

Z punktu widzenia przewidywanej czasochłonności i kosztochłonności ww. czynności realizowanych w ramach usługi cash processingu (tj. wskazanych w pkt 1-11 powyżej), najbardziej istotna i wiodąca dla I. jest czynność pierwsza, występująca w każdej umowie, polegająca przede wszystkim na liczeniu oraz sortowaniu znaków pieniężnych, realizowana w wyspecjalizowanych ośrodkach zwanych centrami obsługi gotówki (COG).


W ocenie I. czynność ta jest kluczowa i podstawowa dla całej usługi cash processingu. Pozostałe czynności (wymienione w pkt 2-11 powyżej) są czynnościami uzupełniającymi i pomocniczymi do ww. działania i nie da ich się rozdzielić.


W ocenie I. czynność liczenia oraz sortowania znaków pieniężnych jest również najistotniejsza z punktu widzenia kontrahenta (z sektora bankowego) – potwierdza to również fakt, iż I. wykonując tą czynność (a w konsekwencji całą usługę) zobowiązana jest przestrzegać:

  • zarządzenia Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 24 października 2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeliczania, sortowania, pakowania i oznaczania opakowań banknotów i monet oraz wykonywania czynności związanych z zaopatrywaniem banków w te znaki – do końca 2016 r., a od 1 stycznia 2017 r. zarządzenia Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie sposobu i trybu przeliczania, sortowania, pakowania i oznaczania opakowań banknotów i monet oraz wykonywania czynności związanych z zaopatrywaniem banków w te znaki,
  • zarządzenia Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wymiany znaków pieniężnych, które wskutek zużycia lub uszkodzenia przestają być prawnym środkiem płatniczym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej,
  • innych, mających wpływ na stosunki miedzy stronami, regulacji prawa bankowego.


Rozliczenie pomiędzy stronami, w zakresie usług cash processingu, następuje na podstawie faktury VAT, której przedmiotem jest usługa o nazwie: „Obsługa obrotu gotówkowego – cash processing”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy usługa cash processingu, opisana w stanie faktycznym, świadczona przez I., będzie usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługa cash processingu, opisana w stanie faktycznym, świadczona przez I., będzie usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.


Uzasadnienie stanowiska


Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm., dalej jako: uVAT), katalog usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT zawarty jest w art. 43 uVAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 uVAT zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Powyższa dyspozycja w pełni wypełnia przedstawiony przez I. stan faktyczny – usługa cash processingu wykonywana przez I. „dotyczy walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi”. W ocenie I. bez znaczenia dla opodatkowania VAT usług cash processingu jest ewentualne świadczenie w ramach jednej umowy odrębnych rodzajowo usług nie należących do tej kategorii.

Zwolnienie z opodatkowania VAT usług cash processingu potwierdzają wyroki sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 czerwca 2013 r., o sygn. I FSK 1005/12 skład sędziowski orzekł, iż „można postawić tezę, że zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, zwolnieniem z opodatkowania objęte zostaną usługi składające się na opisaną we wniosku usługę cash processingu, za wyjątkiem usług konwojowania, które nie będą korzystały ze zwolnienia, i w konsekwencji będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT”.


Powyższe potwierdzają również następujące interpretacje indywidualne organów podatkowych:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 lipca 2014 r., sygn. IPPP2/443-427/14-2/RR stwierdził, iż „ze złożonego wniosku wynika, że Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyła jako podwykonawca usługę cash processingu, na którą składać się będzie cały szereg ww. czynności. Zdaniem tut. Organu czynności składające się na świadczoną usługę mają wspólną cechę, a mianowicie polegają na obsłudze obrotu gotówkowego, gdyż dotyczą banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy. Tym samym czynności te stanowią usługę kompleksową, która podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2012 r., o sygn. IPPP1/443-2/12-2/PR zgodził się z podatnikiem, że „biorąc pod uwagę brzmienie przywołanych regulacji w ocenie Spółki opisane we Wniosku usługi polegające w zasadzie na przygotowywaniu zasiłków gotówkowych oraz odprowadzaniu nadmiarów gotówkowych, konfekcjonowaniu gotówki (sortowanie, przeliczanie, paczkowanie, foliowanie, itp.), przeprowadzaniu niezbędnych rozliczeń finansowych związanych z realizacją usługi, opracowywaniu gotówki na zasilenie bankomatów, obsłudze urządzeń (bankomat, wpłatomat, wrzutnia nocna i sejf transferowy) m.in. wymianie kaset, drukowaniu stanów, zerowaniu liczników oraz czynności związanych z obróbką gotówki po odsileniu oraz inne czynności związane z obsługą gotówki, z wyłączeniem transportu gotówki podlegają zwolnieniu z VAT. Są to bowiem zdaniem Spółki czynności mieszczące się w zakresie zastosowania w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, który zwalnia z VAT transakcje dotyczące banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy”.


Podsumowując, w ocenie I. usługa cash processingu opisana w stanie faktycznym, świadczona przez I., będzie usługą zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 uVAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj