Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-2/12-2/PR
z 13 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-2/12-2/PR
Data
2012.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
bankomat
gotówka
konfekcjonowanie
transport
usługi kompleksowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Wyłączenie z usług cach processingu usług transportowania gotówki oraz zwolnienie od podatku VAT usług cash processingu.



Wniosek ORD-IN 788 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2011 r. (data wpływu 02.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z usług cach processingu usług transportowania gotówki oraz zwolnienia od podatku VAT usług cash processingu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.01.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z usług cach processingu usług transportowania gotówki oraz zwolnienia od podatku VAT usług cash processingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się m.in. transportem wartości pieniężnych (konwojowaniem) oraz obsługą gotówki. Wnioskodawca ma podpisaną umowę z klientem (bankiem), dla którego chce niedługo rozpocząć świadczenie nowego rodzaju usług. Spółka chciałaby potwierdzić sposób ich opodatkowania na gruncie Ustawy VAT. Planowane usługi polegać będą na obsłudze gotówkowej bankomatów, wpłatomatów, skarbców nocnych oraz sejfów transferowych. Usługi, które Spółka planuje świadczyć będą obejmować następujące czynności:

  1. Opis czynności wykonywanych w ramach usługi obsługi gotówkowej ATM (bankomat)
    1. bank przesyła zlecenie na zasilenie urządzenia
    2. pracownicy Spółki przygotowują gotówkę na wskazane urządzenia
    3. pracownicy Spółki ładują gotówkę na poszczególne bankomaty
    4. pracownicy Spółki wydają kasety na poszczególne trasy,
    5. pracownicy Spółki dostarczają zestaw kaset na wskazane miejsce zgodnie ze zleceniem z banku
    6. pracownicy Spółki drukują stany pozostałości osadu w kasetach i zerują liczniki wyciągają kasety z urządzenia
    7. pracownicy Spółki zasilają ATM w przygotowane kasety,
    8. pracownicy Spółki wprowadzają stany ilości banknotów do urządzenia,
    9. zestaw kaset z osadem dostarczany jest do pracowników Spółki,
    10. pracownicy Spółki przeliczają osady pochodzące z ATM i porównują je z wydrukami z poszczególnych urządzeń,
    11. pracownicy Spółki z przeliczonych osadów formują paczki i wiązki zgodnie z rozporządzeniem Prezesa NBP,
    12. pracownicy Spółki raportują rozliczone ATM do banku (faktyczny stan osadu w urządzeniu),
    13. pracownicy Spółki w przypadku nadwyżki / niedoboru wykazują różnice na protokole różnic i raportują do banku,

  2. Opis czynności wykonywanych w ramach usługi obsługi gotówkowej CDM (wpłatomat)
    1. bank przesyła zlecenie na odsilenie urządzenia,
    2. pracownicy Spółki przygotowują puste kasety na wskazane urządzenia,
    3. pracownicy Spółki wydają puste kasety na poszczególne trasy,
    4. pracownicy Spółki dostarczają zestaw kaset na wskazane miejsce zgodnie ze zleceniem z banku,
    5. pracownicy Spółki drukują stany w kasetach i zerują liczniki, wyciągają kasety z urządzenia,
    6. pracownicy Spółki zasilają CDM w przygotowane puste kasety,
    7. zestaw kaset z wpłatami klientów dostarczany jest do pracowników Spółki,
    8. pracownicy Spółki przeliczają gotówkę pochodzącą z CDM i porównują jej stan z wydrukami z poszczególnych urządzeń,
    9. pracownicy Spółki z przeliczonych środków formują paczki i wiązki zgodnie z rozporządzeniem Prezesa NBP,
    10. pracownicy Spółki raportują rozliczone CDM y do banku (faktyczny stan wpłat w urządzeniu)
    11. pracownicy Spółki w przypadku nadwyżki / niedoboru wykazują różnicę na protokole różnic i raportują do banku.

  3. Opis czynności wykonywanych w ramach usługi obsługi gotówkowej wrzutnia nocna
    1. bank przesyła zlecenie na odsilenie wrzutni nocnej do Spółki,
    2. pracownicy Spółki jadą do wskazanego urządzenia
    3. pracownicy Spółki drukują raport z ilości wrzuconych depozytów
    4. pracownicy Spółki wyciągają ze skarbca wrzutni nocnej depozyty spisują je na listę wyjętych depozytów i sprawdzają z raportem wydrukowanym z urządzenia,
    5. pracownicy Spółki dostarczają depozyty (bezpieczne koperty) do centrum gotówkowego w celu ich przeliczenia,
    6. pracownicy Spółki przeliczają gotówkę pochodzącą z wrzutni nocnej (pojedyncze bezpieczne koperty), porównują ją z bankowymi dowodami wpłat i uzgadniają do zadeklarowanej kwoty,
    7. pracownicy Spółki z przeliczonych depozytów formują paczki i wiązki zgodnie z rozporządzeniem Prezesa NBP,
    8. pracownicy Spółki księgują pojedyncze depozyty i wysyłają do banku w formie raportu lub księgują bezpośrednio na koncie pojedynczego klienta (faktyczny stan wpłat w urządzeniu),
    9. pracownicy Spółki w przypadku nadwyżki / niedoboru wykazują różnice na protokole różnic i raportują do banku (Kontrahenta)

  4. Opis czynności wykonywanych w ramach usługi obsługi gotówkowej sejf transferowy
    1. bank przesyła zlecenie na odsilenie/zasilenie sejfu transferowego do Spółki
    2. pracownicy Spółki przygotowują zasilenie (gotówkę) na wskazaną lokalizację
    3. pracownicy Spółki jadą do wskazanego urządzenia (lokalizacja) deponują lub pobierają odprowadzenie nadmiarów gotówkowych z lokalizacji banku,
    4. pracownicy Spółki wyciągają z sejfu transferowego zdeponowane wartości, spisują je na listę wyjętych wartości (raport spedytora),
    5. pracownicy Spółki dostarczają wartości (bezpieczne koperty) worki jutowe inne opakowania) do Spółki,
    6. w centrum gotówkowym pracownicy Spółki przeliczają gotówkę pochodzącą z sejfu transferowego porównują ją z bankowymi dowodami wpłat i uzgadniają do zadeklarowanej kwoty,
    7. pracownicy Spółki z przeliczonych depozytów / pakietów formują paczki i wiązki zgodnie z rozporządzeniem Prezesa NBP,
    8. pracownicy Spółki księgują pojedyncze depozyty i wysyłają do banku w formie raportu lub księgują bezpośrednio na koncie pojedynczego klienta (faktyczny stan wpłat z urządzenia)
    9. pracownicy Spółki w przypadku nadwyżki / niedoboru wykazują różnice na protokole różnic i raportują do banku.

Jak wynika z powyższego opisu wskazane usługi dotyczą zasadniczo tzw. cashprocessingu czyli obsługi gotówkowej bankomatów, wpłatomatów, wrzutni nocnych i sejfów transferowych. Jednocześnie jednak, w ramach tych usług poza czynnościami dotyczącymi stricte obsługi gotówki świadczone są również usługi transportowe (konwojowanie) gdyż środki pieniężne – w zależności od konkretnego zlecenia - należy dowieźć i/lub przywieźć z urządzenia do miejsca w którym są procesowane (przeliczane, konfekcjonowane, raportowane itp.)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego usługi transportowe (transporty gotówki wymienione w opisie stanu faktycznego w punktach; 1.e), 1.i), 2.d), 2g), 3.b), 3.e), 4.c), 4.e) świadczone w ramach obsługi gotówkowej urządzeń (bankomatów, wpłatomatów, wrzutni nocnych i sejfów transferowych), podlegają opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT ...
  2. Czy w przedstawionym we Wniosku opisie zdarzenia przyszłego, wszystkie pozostałe (poza usługami transportu wymienionymi w opisie stanu faktycznego w punktach: 1.e), 1.i), 2.d), 2.g), 3.b), 3.e), 4.c), 4.e) czynności obsługi gotówkowej urządzeń (bankomatów, wpłatomatów, wrzutni nocnych i sejfów transferowych), czyli tzw. „cash processing” podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, usługi transportowe (transport gotówki) świadczone w ramach obsługi gotówkowej urządzeń (bankomatów, wpłatomatów, wrzutni nocnych i sejfów transferowych) podlegają opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 oraz z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (tekst jednolity Dz. U z 2011 r. Nr 177 poz. 1054) podstawowa stawka VAT wynosi 23%. Opodatkowaniu VAT według tej stawki podlegają co do zasady wszystkie świadczenia (dostawa towarów i świadczenie usług), chyba że przepis szczególny przewiduje opodatkowanie VAT danego świadczenia stawką obniżoną, bądź zwolnienie z VAT.

Przepisy ustawy o VAT przewidują zwolnienie z VAT m.in. dla niektórych usług finansowych. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, zwolnieniu z VAT podlegają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut banknotów i monet używanych, jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi. Jednocześnie zaś, w myśl art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie z VAT stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W ocenie Spółki, z uwagi na fakt, iż zarówno art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz art. 43 ust. 13 ustawy o VAT określają zakres świadczeń zwolnionych z VAT, stanowiących odstępstwo od zasady opodatkowania VAT stawką podstawową, wykładnia wskazanych przepisów musi być zawężająca. Jak wielokrotnie podkreślały zarówno polskie sądy administracyjne, jak i Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS), zakres świadczeń zwolnionych z VAT, z uwagi na okoliczność, iż stanowią one wyjątek od reguły, musi być wykładany zawężająco (przykładowo, orzeczenie ETS w sprawie C-235/00 CSC Financial Services).

W ocenie Spółki, z uwagi na wskazane wyżej zasady wykładni przepisów o VAT dotyczących zwolnień, również w odniesieniu do usług opisanych w niniejszym wniosku należałoby wskazać, że transport gotówki nie jest świadczeniem związanym w sposób ścisły z obsługą gotówki (cashprocessing), a w konsekwencji nie podlega zwolnieniu z VAT. Usługa transportu (konwojowania) gotówki z całą pewnością nie mieści się w zakresie świadczeń opisanych w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Transport gotówki nie jest bowiem transakcją, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy.

Również z punktu widzenia koncepcji tzw. świadczenia złożonego wypracowanej przez praktykę orzeczniczą ETS (przykładowo orzeczenie ETS w sprawie C-111/05 (Aktiebolaget NN)) i potwierdzanej w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Zgodnie z koncepcją tzw. „świadczenia złożonego”, aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej, a ponadto, rozdzielenie tych świadczeń (głównego i pomocniczego) miałoby charakter sztuczny.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, usługa transportu (konwojowania) i usługa tzw. cash processingu stanowią odrębne świadczenia, gdyż można te dwa świadczenia wyodrębnić i rozdzielić. Stanowisko takie potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji prawa podatkowego z dnia 7 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-58/11-2/PR), dotyczącej identycznego zagadnienia (traktowania na gruncie VAT usług transportowych wykonywanych w ramach usługi cash processingu) stwierdził, m.in., że: „Zatem podsumowując powyższe, świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia (…) Wymienione we wniosku poszczególne świadczenia wchodzące w skład kompleksowej usługi służą co prawda wykonaniu czynności głównej ich realizacja prowadzi do jednego celu występuje pomiędzy nimi funkcjonalny związek, jednakże wymieniona wśród poszczególnych elementów usługa konwojowania gotówki polegająca na jej odbiorze, dostarczeniu i transporcie nie jest na tyle ściśle powiązana z usługą cash processingu, którego istotą gospodarczą „jest transfer wartości pieniężnych, aby nie mogła być świadczona odrębnie.”.

W ocenie Spółki, w omawianym przypadku, nie zachodzą również przesłanki, które pozwalałyby na zastosowanie w odniesieniu do usług transportowych (konwojowania) przepisu art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi zwolnionej z VAT, wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia tej usługi zwolnionej. Analiza przywołanego przepisu musi odbywać się z uwzględnieniem przepisów wspólnotowych w zakresie VAT (Dyrektywa 2006/112/WE) oraz dorobku orzeczniczego ETS. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ETS, aby dane świadczenie pomocnicze było traktowane na gruncie VAT tak samo jak usługa zwolniona z VAT musi posiadać cechy istotne dla tej usługi zwolnionej (przykładowo orzeczenie w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter oraz orzeczenie w sprawie C-350/10 NordeaPankkiSuomiOyj). Niewątpliwie jednak, usługa transportu (konwojowania) gotówki wykonywana w ramach usługi cashprocessingu, nie nosi cech właściwych dla tego świadczenia zwolnionego, gdyż jest w istocie zupełnie innym świadczeniem. Z tego też powodu, trudno uznać, iż w oparciu o art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, omawiana usługa transportowa stanowi świadczenie „właściwe” oraz „niezbędne” do wykonania usługi zwolnionej.

Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe. W przywołanej wcześniej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-58/11-2/PR), dotyczącej identycznego zagadnienia, wskazano, iż: „Podkreślić także należy, iż nie zachodzą przesłanki pozwalające objąć zwolnieniem przedmiotowych usług konwojowania gotówki na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy, bowiem ustawodawca w tym przepisie uzależnia rozszerzenie zwolnienia na usługi stanowiące element m.in. usług transakcji dotyczących walut banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, od łącznego spełnienia określonych warunków. Usługa taka musi stanowić odrębną całość i być właściwą i niezbędną do świadczenia usługi zwolnionej w trybie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy. Zgodnie z obowiązującymi zasadami wykładni w przypadku zwolnień od podatku regulacji tych nie wolno interpretować w sposób rozszerzający, lecz możliwie wąsko. Zatem o ile niniejszej usłudze konwojowania można przyznać, iż stanowi ona odrębną całość, czego dowodzi oddzielne kalkulowanie wynagrodzenia, o tyle nie można uznać jej w kontekście przedstawionych okoliczności za niezbędną do świadczenia usługi transferu wartości pieniężnych.”

Podobną opinię do Spółki możemy również odnaleźć w Interpretacji Indywidualnej nr IPPP1/443-1424/11-3/EK wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdzie zapytanie firmy było podobne.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, usługi transportu (konwojowania) gotówki wykonywane w ramach usługi obsługi urządzeń (bankomatów, wpłatomatów, wrzutni nocnych i sejfów transferowych) wymienione w opisie stanu faktycznego w punktach: 1.e), li), 2.d), 2.g), 3.b), 3.e), 4.c), 4,e), stanowią odrębną usługę i podlegają opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT.

Ad.2

Zdaniem Spółki pozostałe (poza usługami wymienionymi w opisie stanu faktycznego w punktach 1.e), 1.i), 2.d), 2.g), 3.b), 3.e), 4.c), 4.e)) czynności obsługi gotówkowej urządzeń (bankomatów, wpłatomatów, wrzutni nocnych i sejfów transferowych) czyli tzw. cash processing podlegają zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust 1 pkt 7 Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Wskazany przepis implementuje do krajowego porządku prawnego art. 135 ust. 1 lit. e Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa VAT”), zwolnieniu z VAT podlegają transakcje łącznie z pośrednictwem dotyczące walut banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną.

Biorąc pod uwagę brzmienie przywołanych regulacji w ocenie Spółki opisane we Wniosku usługi polegające w zasadzie na przygotowywaniu zasiłków gotówkowych oraz odprowadzaniu nadmiarów gotówkowych, konfekcjonowaniu gotówki (sortowanie, przeliczanie, paczkowanie, foliowanie, itp.), przeprowadzaniu niezbędnych rozliczeń finansowych związanych z realizacją usługi, opracowywaniu gotówki na zasilenie bankomatów, obsłudze urządzeń (bankomat, wpłatomat, wrzutnia nocna i sejf transferowy) m.in. wymianie kaset, drukowaniu stanów, zerowaniu liczników oraz czynności związanych z obróbką gotówki po odsileniu oraz inne czynności związane z obsługą gotówki, z wyłączeniem transportu gotówki podlegają zwolnieniu z VAT. Są to bowiem zdaniem Spółki czynności mieszczące się w zakresie zastosowania w art. 43 ust 1 pkt 7 ustawy o VAT, który zwalnia z VAT transakcje dotyczące banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy.

Jednocześnie w świetle wyjaśnień przedstawionych w uzasadnieniu do pytania nr 1 niniejszego Wniosku, powyższe usługi obsługi gotówkowej cashprocessing są usługami odrębnymi od samego transportu gotówki, który jak Spółka wskazuje we Wniosku podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT. Identyczne stanowisko w stosunku do analogicznego zagadnienia zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2011 r. (nr IPPP1-443-58/11-2/PR), który rozdzielając usługę transportową od pozostałych czynności obsługi gotówki (cash processing) stwierdził, że „Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy zwolnieniem z opodatkowania objęte zostaną usługi składające się na opisaną we wniosku usługę cash processingu, za wyjątkiem usług konwojowania, które nie będą korzystały ze zwolnienia, i w konsekwencji będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT.”

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, pozostałe (poza transportem) czynności obsługi gotówkowej urządzeń (bankomatów, wpłatomatów, wrzutni nocnych i sejfów transferowych), czyli tzw. „cashprocessing” podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj