Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.748.2016.2.MG
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 września 2016 r. (data wpływu 29 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z 22 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania bonów podarunkowych oraz zwrotu gotówki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2016 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania bonów podarunkowych oraz zwrotu gotówki.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP1.4512.748.2016.1.MG.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zorganizować program umożliwiający otrzymanie przez uczestników programu bonu lub zwrotu części wydatków na zakup dokonany na określonych w regulaminie programu zasadach - zakupy towarów u wskazanych sprzedawców. Regulamin programu znajduje się poniżej.

Uczestnictwo w programie jest bezpłatne. Wszystkie czynności dokonywane w serwisie Wnioskodawcy są bezpłatne (np. kliknięcie w link, ściągnięcie aplikacji).

Czynności dokonywane w serwisie to np. ściągnięcie i zainstalowanie aplikacji z serwisu, kliknięcie w link do sklepu internetowego i zakup rzeczy w tym sklepie, przesłanie skanu paragonu lub faktury.

Bony, jak i cashback (zwrot gotówki) dotyczą pojedynczych transakcji dokonywanych w formie elektronicznej z współudziałem Wnioskodawcy, który w ten sposób promuje odpłatnie określonych sprzedawców. Uczestnik albo otrzymuje zwrot gotówki, albo wybiera z listy udostępnionej przez Wnioskodawcę do jakiego partnera (sklepu) chce bon. Wnioskodawca nabywa bony od partnera i następnie przekazuje je uczestnikowi w formie elektronicznej.

REGULAMIN PROMOCJI …

§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Niniejszy regulamin (dalej jako Regulamin) określa zasady funkcjonowania oraz warunki uczestnictwa w promocji …….(dalej jako Promocja), organizowanym przez ... z siedzibą w ... NIP:… REGON:...e-mail:…(dalej jako Organizator).

2. We wszystkich kwestiach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się Regulamin serwisu internetowego ....

3. Promocja jest prowadzona na terytorium Polski. Promocja trwa wg podanego czasu trwania na kuponie lub do wyczerpania puli nagród, o której mowa w ust. 4 poniżej.

4. Promocja umożliwia otrzymanie od Organizatora przy zakupach dokonanych za pośrednictwem serwisu …(dalej jako Serwis) u partnerów Organizatora wskazanych w Serwisie (dalej jako Partner) kwoty pieniężnej (dalej jako Cashback) lub voucherów do wykorzystania na zakupy u Partnerów (dalej jako Voucher). Pula nagród wynosi…….(………) Cashbacków lub Voucherów za zakup dokonany u jednego Partnera, zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu.

5. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

6. Do usług świadczonych przez Organizatora w ramach Promocji stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.).

7. Regulamin jest nieprzerwanie, nieodpłatnie udostępniony w witrynie internetowej … w sposób umożliwiający jego pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie jego treści poprzez wydrukowanie lub zapisanie na nośniku w każdej chwili.

§ 2 UCZESTNICY PROMOCJI

1. Uczestnikiem Promocji (dalej jako Uczestnik) może być osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkała na terenie Polski, która założyła konto, o którym mowa w ust. 3 poniżej i występuje jako konsument w rozumieniu przepisu art. 22(1) Kodeksu cywilnego.

2. Uczestnictwo w Promocji jest bezpłatne i możliwe pod warunkiem spełnienia przez system teleinformatyczny, z którego korzysta Uczestnik, następujących minimalnych wymagań technicznych:

  1. komputer lub urządzenie mobilne z dostępem do Internetu,
  2. dostęp do poczty elektronicznej,
  3. przeglądarka internetowa Internet Explorer w wersji 11 lub nowszej, Firefox w wersji 28.0 lub nowszej, Chrome w wersji 32 lub nowszej. Opera w wersji 12.17 lub nowszej, Safari w wersji 1.1. lub nowszej,
  4. włączenie w przeglądarce internetowej Cookies oraz Javascript.

3. W celu uczestnictwa w Promocji należy założyć konto w Serwisie (dalej jako Konto) i przesłać formularz dostępny w Koncie, podając swoje dane osobowe (imię, nazwisko, adres e-mail, adres zamieszkania) wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych Uczestnika i otrzymywanie przez niego informacji handlowych drogą elektroniczną oraz potwierdzając zapoznanie się z Regulaminem i akceptację Regulaminu.

4. Uczestnik może być zarejestrowany w Promocji tylko raz w jednym czasie.

5. Uczestnik nie może udostępniać swojego Konta osobom trzecim.

6. Zalecane jest zabezpieczenie loginu i hasła do Konta przed dostępem osób nieuprawnionych.

W przypadku podejrzenia dostania się do Konta przez osoby nieuprawnione, Uczestnik powinien skontaktować się z Organizatorem, który może zablokować Konto do czasu wyjaśnienia sprawy.

7. Uczestnik zobowiązany jest w szczególności do:

  1. niedostarczania i nieprzekazywania treści zabronionych przez przepisy prawa, np. treści propagujących przemoc, zniesławiających lub naruszających dobra osobiste i inne prawa osób trzecich,
  2. korzystania z Serwisu i Konta w sposób niezakłócający ich funkcjonowania, w szczególności poprzez użycie określonego oprogramowania lub urządzeń,
  3. niepodejmowania działań takich jak: rozsyłanie lub umieszczanie w ramach Serwisu niezamówionej informacji handlowej (spam),
  4. korzystania z Serwisu w sposób nieuciążliwy dla innych Uczestników oraz dla Organizatora,
  5. korzystania z wszelkich treści zamieszczonych w ramach Serwisu jedynie w zakresie własnego użytku osobistego,
  6. korzystania z Promocji, Serwisu i Konta w sposób zgodny z przepisami obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawa, postanowieniami Regulaminu, a także z ogólnymi zasadami korzystania z sieci Internet.

8. Publiczny charakter sieci Internet i korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną może się wiązać z zagrożeniem pozyskania i modyfikowania danych Uczestników przez osoby nieuprawnione, dlatego Uczestnicy powinni stosować właściwe środki techniczne, które zminimalizują wskazane wyżej zagrożenia, a w szczególności stosować programy antywirusowe i chroniące tożsamość korzystających z sieci Internet.

9. Uczestnik będący konsumentem może odstąpić od umowy uczestnictwa w Promocji (prowadzenia Konta) bez podania przyczyny poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie 14 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Uczestnik może sformułować oświadczenie samodzielnie bądź skorzystać ze wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, który stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.

10. Termin 14-dniowy liczy się od dnia zawarcia umowy,

11. Organizator z chwilą otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem prześle na adres poczty elektronicznej Uczestnika potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

12. Prawo do odstąpienia od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem jest wyłączone w przypadku świadczenia usługi, jeżeli Organizator wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od Umowy.

13. Jeśli Uczestnik będący konsumentem nie wyrazi zgody na wykonanie usługi przez Organizatora, po poinformowaniu go przez Organizatora o utracie w takim wypadku prawa odstąpienia od umowy - Organizator rozpocznie świadczenie usługi 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu, Uczestnik może odebrać Cashback lub Voucher za zakupy dokonane po tym terminie.

§ 3 OTRZYMANIE CASHBACKU / VOUCHERA

1. W celu otrzymania Cashbacku albo Vouchera Uczestnik:

  1. loguje się na Konto;
  2. przechodzi na stronę Partnera przez kliknięcie w link na stronie Serwisu oznaczony oznaczeniem „Cashback” (dalej jako Kupon) i dokonuje zakupu u Partnera kwotę określoną na Kuponie (dalej jako Zakup);
  3. przesyła na adres e-mail Organizatora:……..skan/zdjęcie paragonu lub faktury Zakupu - nie wcześniej niż kolejnego dnia po upływie terminu na odstąpienie od umowy na podstawie, której dokonano Zakupu i nie później niż 30 dni od wskazanego dnia, wskazując czy wybiera Cashback czy Voucher (dalej jako Zgłoszenie).

2. Uczestnik za jeden Zakup może otrzymać według swojego wyboru jeden Cashback albo jeden Voucher - Uczestnik nie może otrzymać Cashbacku i Vouchera jednocześnie ani kilku Cashbacków/Voucherów za jeden Zakup.

3. Aby uzyskać prawo do Cashbacku albo Vouchera, Uczestnik dokonując Zakupu powinien być zalogowany na swoim Koncie.

4. Każde Zgłoszenie podlegać będzie weryfikacji przez Organizatora w zakresie uzyskania prawa do Cashbacku albo Vouchera i prawidłowości dokonania zgłoszenia w terminie 7 (siedem) dni od dnia Zgłoszenia.

5. Weryfikacja potwierdzająca prawidłowość dokonania Zgłoszenia i uzyskanie prawa do Cashbacku albo Vouchera przez Uczestnika powoduje obowiązek wydania go przez Organizatora w terminie 7 dni od dnia pozytywnej weryfikacji, z zastrzeżeniem ust. 6 poniżej.

6. Uczestnik nie może otrzymać więcej niż jeden Cashback albo jeden Voucher miesięcznie za Zakup u jednego Partnera w ramach jednego gospodarstwa domowego.

7. Uczestnik otrzymuje Cashback w wysokości określonej na Kuponie na swoje konto PayPal, powiązane z adresem e-mail Uczestnika, z którego wysłał skan paragonu lub faktury Zakupu.

8. Uczestnik otrzymuje Voucher w wysokości określonej na Kuponie drogą mailową.

9. Voucher nie podlega wymianie na pieniądze. Voucher nie jest pieniądzem elektronicznym.

10. Voucher jest ważny przez 6 (sześć) miesięcy od dnia wydania Uczestnikowi, chyba że na Voucherze wskazano dłuższy termin.

11. Jeżeli nie dojdzie do nabycia towarów lub usług, w związku z którymi Uczestnikowi zostały przyznane Cashback lub Voucher (np. w przypadku odstąpienia od umowy, na podstawie której dokonano Zakupu), w przypadku nadużyć Uczestnika lub błędnego zaksięgowania danej czynności, Cashback lub Voucher może nie zostać przyznany lub zostać anulowany.

12. Organizator ma prawo do wykluczenia z udziału w Promocji - po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego - Uczestnika, który narusza postanowienia Regulaminu lub prowadzi działania, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą one prowadzić do prób obejścia Regulaminu lub zabezpieczeń i zasad funkcjonowania Promocji. Niezależnie od tego Uczestnik może zostać w takim wypadku pociągnięty do odpowiedzialności cywilnej lub karnej.

13. Cashback lub Voucher mogą stanowić przychód Uczestnika i podlegać opodatkowaniu.

W przypadku, gdy Cashback lub Voucher będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do jego wartości zostanie dodana dodatkowa nagroda pieniężna w wysokości odpowiadającej podatkowi dochodowemu od łącznej wartości Vouchera lub Cashabcku i nagrody pieniężnej. Kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na rzecz Uczestnika i jest przeznaczona jest na zapłatę podatku należnego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 4 ROZWIĄZANIE UMOWY

1. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z Konta i wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym składając oświadczenie na piśmie na adres siedziby Organizatora lub w formie wiadomości e-mail na adres e-mail ……

2. Z ważnych powodów, Organizator może wypowiedzieć umowę prowadzenia Konta z 14-dniowym terminem wypowiedzenia. Za ważne powody, o których mowa w zdaniu poprzednim, uznaje się udostępnienie Konta osobie nieupoważnionej, nadużycie lub inne naruszenia Regulaminu lub obowiązujących przepisów prawa w związku z Promocją. Organizator może wypowiedzieć ww. umowę również w przypadku cofnięcia przez Uczestnika zgody na przetwarzanie jego danych osobowych lub otrzymywanie informacji drogą elektroniczną. Wypowiedzenie wymaga wskazania przyczyny wypowiedzenia.

3. Zakończenie uczestnictwa w Promocji prowadzi do utraty prawa uzyskania Cashbacku lub Voucheru. Uczestnik, który zamierza wypowiedzieć umowę, powinien uprzednio wysłać Zgłoszenie - o ile jest do niego uprawniony.

4. Po rezygnacji z Konta lub w przypadku upływu terminu wypowiedzenia, umowa rozwiązuje się i Uczestnik powinien zaprzestać z korzystania z Konta.

§ 5 REKLAMACJE

1. Reklamacje należy zgłaszać do Organizatora na piśmie na adres…,w formie wiadomości e-mail na adres: ... lub za pomocą formularza kontaktowego dostępnego na stronie …

2. Reklamacja powinna zawierać: imię, nazwisko, adres podmiotu składającego reklamację, numer telefonu oraz adres e-mail, jak również dokładny opis i powód reklamacji.

3. Organizator rozpatrzy reklamację niezwłocznie, nie później niż w ciągu czternastu dni od daty jej otrzymania.

4. Organizator poinformuje zgłaszającego reklamację o rozpatrzeniu reklamacji we wskazanym wyżej terminie w formie pisemnej lub w wiadomości e-mail na adres podany w zgłoszeniu reklamacyjnym.

§ 6 OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Organizator przetwarza dane osobowe Uczestników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zgodnie z Polityką Prywatności, która stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.

§ 7 POZASĄDOWE SPOSOBY ROZSTRZYGANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ

Uczestnik może skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń zgodnie z zasadami określonymi na stronie www.uokik.gov.pl w zakładce „Rozstrzyganie sporów konsumenckich”. W szczególności Uczestnik może:

  1. uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Uczestnikiem a Organizatorem, korzystając z pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). Porady udzielane są pod przez Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707 oraz przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem email porady@dlakonsumentow.pl;
  2. złożyć swoją skargę za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

§ 8 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Informacje dotyczące Promocji będą przekazywane Uczestnikom za pomocą komunikatów na stronie ………lub przesyłane na adres korespondencyjny, w formie wiadomości e-mail na adres e-mail podany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym.

2. Regulamin może zostać zmieniony przez Organizatora z przyczyn takich jak konieczność zapewnienia bezpiecznego i zgodnego z przepisami prawa funkcjonowania Promocji, a w szczególności zapobiegania nadużyciom.

3. O wszelkich zmianach Regulaminu Uczestnik zostanie poinformowany na adres poczty elektronicznej wskazany przez niego przy zakładaniu Konta oraz poprzez informacje na stronie ………. zawierającą zestawienie zmian i termin ich wejścia w życie. Termin wejścia w życie zmian nie będzie krótszy niż 14 dni od dnia ich ogłoszenia. W razie, gdy Uczestnik nie akceptuje nowej treści Regulaminu, obowiązany jest zawiadomić o tym fakcie Organizatora w ciągu 14 dni od daty poinformowania o zmianie Regulaminu. Zawiadomienie Organizatora o braku akceptacji nowej treści Regulaminu skutkuje rozwiązaniem umowy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 15 marca 2002 roku w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji - kody PKD 70.21.Z, 45.11.Z, 46.90.Z, 49.41.Z, 62.02.2, 70.22.2, 73.11.2, 73.12.C, 73.20.2, 74.20.2, 77.33.2, 90.03.Z. Pełne dane znajdują się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej załączeniu przekazują wydruk.

2. Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jeśli tak to od kiedy i z jakiego tytułu?” Wnioskodawca odpowiedział tak, od rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 2002 roku.

3. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Czy określenie partner i sprzedawca odnosi się do tego samego podmiotu?” Wnioskodawca podał, że nie zawsze. Sprzedawcą może być osoba wydająca towar, zaś program może być organizowany na zlecenie partnera - innego podmiotu. Przykładowo partnerem może być firma C… - producent zabawek, a sprzedawcą sklep firmowy działający jako osobny podatnik.

4. Na pytanie tut. organu „Ilu konkretnie sprzedawców/partnerów Wnioskodawca będzie promował w związku z organizowanym programem?” Wnioskodawca odpowiedział, że od jednego do stu, przy czym będzie to ulegało zmianie nawet w danym okresie rozliczeniowym.

5. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Z iloma konkretnie sprzedawcami/partnerami Wnioskodawca podpisze umowę w ramach organizowanego programu promocyjnego?” Wnioskodawca wskazał, że od jednego do stu, przy czym będzie to ulegało zmianie nawet w danym okresie rozliczeniowym.

6. Umowa dotyczyć będzie promocji danych artykułów, artykułów danych marek lub wybranych sklepów, poprzez uczestnictwo w programie objętym zapytaniem. Klient-konsument będzie mógł dzięki jednemu programowi korzystać z bonusów u kilku partnerów, co wyeliminuje problem noszenia kilku kart, rejestrowania się w odrębnych programach do każdego sklepu lub producenta. Sam podmiot wydający towar w zamian za bon będzie otrzymywał zwrot wartości towaru - bon zastępuje gotówkę w obrocie między Wnioskodawcą, a klientem - konsumentem.

7. Na pytanie zadane w wezwaniu „Na rzecz kogo Wnioskodawca będzie wystawiał faktury z tytułu wykonywanych przez siebie czynności i od kogo będzie otrzymywał wynagrodzenie oraz w jaki sposób będzie ono skalkulowane?” Wnioskodawca odpowiedział, że na rzecz partnera objętego umową - to firma objęta promocją np. C…/N…/Ż… będzie ponosiła koszt programu.

8. W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu „Czy Wnioskodawca zorganizuje program z własnej inicjatywy i to Wnioskodawca będzie poszukiwał Partnerów/sprzedawców do współpracy czy też program ten będzie zorganizowany na czyjeś konkretne zlecenie – czyje?” Wnioskodawca wskazał, że program powstaje w kontakcie z Partnerami, lecz to Wnioskodawca zorganizuje ostatecznie program, a będą mogli do niego przystępować nowi partnerzy.

9. Na pytanie tut organu „Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nabywa bony od partnera i następnie przekazuje je uczestnikowi w formie elektronicznej. Prosimy zatem o wyjaśnienie czy nabycie bonu (vouchera) od danego Partnera będzie udokumentowane fakturą wystawioną przez tego Partnera na rzecz Wnioskodawcy?” Wnioskodawca odpowiedział, że wydaje się, że tak, ale w tym zakresie to sprzedający bon będzie właściwy do oceny stanu prawnego.

10. Wnioskodawca będzie nabywał bony od partnerów i wydawał we własnym imieniu.

11. Na pytanie tut. organu „Z wniosku wynika, że prawo do odstąpienia od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem jest wyłączone w przypadku świadczenia usługi, jeżeli Organizator wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od Umowy. Jeśli Uczestnik będący konsumentem nie wyrazi zgody na wykonanie usługi przez Organizatora, po poinformowaniu go przez Organizatora o utracie w takim wypadku prawa odstąpienia od umowy - Organizator rozpocznie świadczenie usługi 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu, Uczestnik może odebrać Cashback lub Voucher za zakupy dokonane po tym terminie. Prosimy zatem o wyjaśnienie o świadczenie jakiej usługi chodzi i na rzecz kogo?” Wnioskodawca odpowiedział, że chodzi o usługę dokonania rozliczenia zakupów i wydania bonu/voucheru/dokonania cashbacku.

12. W odpowiedzi na pytanie „Co daje konsumentowi uczestnictwo w programie Wnioskodawcy, czy wyłącznie możliwość zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie (w przypadku cashback) lub w związku z możliwością otrzymania bonu, czy jeszcze jakieś inne korzyści – jakie?” Wnioskodawca odpowiedział, że konsument otrzymuje tylko te korzyści.

13. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Jakie korzyści z uczestnictwa w programie uzyskuje Wnioskodawca oraz Partner/sprzedawca/sklep?” Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od partnera. Partner i sklep (sprzedawca) zwiększają dochód dzięki zwiększonej sprzedaży - mają wyższy obrót.

14. Na pytanie zadane w wezwaniu „Jakich towarów i usług dotyczy program, czy są to towary lub usługi z określone branży (jakie?) czy mogą być każde w zależności od sprzedawcy/Partnera, który weźmie udział w programie?” Wnioskodawca wskazał, że mogą to być każde towary, w tym towary objęte różnymi stawkami VAT.

15. Bony/vouchery będą czasami posiadały nazwy towaru, ale w większości będą zwierały nazwy marki producenta - np. „N…” lub nazwę usługodawcy - np. „Centrum Spa w ....”, realizujące usługi i dostarczające towary z różnymi stawkami VAT.

16. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Czy w momencie sprzedaży bonu towarowego Wnioskodawca jest w stanie określić jednoznacznie nazwę towaru lub usługi, ich podstawę opodatkowania oraz stawkę podatku?” Wnioskodawca podał, że w większości przypadków nie, w pojedynczych przypadkach tak.

17. Klient - konsument otrzyma jakąś nagrodę po spełnieniu warunków z regulaminu, zatem na pewno będą przypadki w których osoba przystępująca do programu nie otrzyma żadnej nagrody. Umowę z konsumentem stanowi przesłany regulamin - kwestie nieuregulowane normuje kodeks cywilny.

18. W odpowiedzi na pytanie tut. organu „Z jakich środków będzie wypłacany uczestnikowi programu promocji cashback? Jaki będzie przepływ tych środków pieniężnych” Wnioskodawca odpowiedział, że Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od partnerów i sam decyduje, jakie nagrody dla klientów-konsumentów zapewni. Wnioskodawca uzyskuje przychód od partnerów, a z tego przychodu finansuje nagrody-stanowią one dla niego koszt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy moment odpłatnego wydania bonu podarunkowego rodzi obowiązek podatkowy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności czy sprzedaż bonów podarunkowych lub dokonanie zwrotu gotówki jest dostawą towaru lub świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, bon podarunkowy jest dokumentem, który poświadcza przysługujące jego posiadaczowi uprawnienia do nabycia towarów o określonej wartości. Wydanie bonu podarunkowego nie jest sprzedażą towarów i usług, nie spełnia przesłanek definicji dostawy towarów, ani świadczenia usług. Nie podlega więc ta czynność ustawie o podatku od towarów i usług, w szczególności przepisom art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Także zwrot gotówki nie stanowi sprzedaży towarów i usług, nie spełnia przesłanek definicji dostawy towarów, ani świadczenia usług. Nie podlega więc ta czynność ustawie o podatku od towarów i usług, w szczególności przepisom art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Bony podarunkowe nie są objęte definicjami ujętymi w ustawie o podatku od towarów i usług. Obowiązek podatkowy powstaje dopiero w chwili, gdy posiadacz bonu podarunkowego dokonuje jego realizacji, czyli z jego pomocą kupuje konkretne towary. Dopiero ta transakcja jest rejestrowana na urządzeniu fiskalnym oraz wtedy możliwe jest przypisanie do transakcji właściwej stawki podatku VAT lub zastosowanie zwolnienia. Stawkę tę będzie stosował podmiot dokonujący dostawy lub usługi.

Także zwrot gotówki nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Podobnie np. interpretacja ILPP2/4512-1-547/15-2/AK Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, IPPP3/4512-292/15-4/ISZ - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku, którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zorganizować program umożliwiający otrzymanie przez uczestników programu bonu lub zwrotu części wydatków za zakup dokonany na określonych w regulaminie programu zasadach – zakupy towarów u wskazanych sprzedawców. Bony jak i cashback (zwrot gotówki) dotyczą pojedynczych transakcji dokonywanych w formie elektronicznej z współudziałem Wnioskodawcy, który w ten sposób promuje odpłatnie określonych sprzedawców. Promocja umożliwia otrzymanie od Wnioskodawcy przy zakupach dokonanych za pośrednictwem serwisu u partnerów Wnioskodawcy wskazanych w serwisie kwoty pieniężnej (Cashback) lub voucherów do wykorzystania na zakupy u Partnerów (Voucher). Uczestnik albo otrzymuje zwrot gotówki, albo wybiera z listy udostępnionej przez Wnioskodawcę do jakiego partnera (sklepu) chce bon. Wnioskodawca nabywa bony od partnera i następnie przekazuje je uczestnikowi w formie elektronicznej. Uczestnik za jeden zakup może otrzymać według swojego wyboru jeden cashback albo jeden voucher. Uczestnik nie może otrzymać Cashbacku i Vouchera jednocześnie ani kilku Cashbacków/Voucherów za jeden zakup. Sprzedawcą może być osoba wydająca towar, zaś program może być organizowany na zlecenie partnera – innego podmiotu. Przykładowo partnerem może być firma C… – producent zabawek, a sprzedawcą sklep firmowy działający jako osobny podatnik. Umowa dotyczyć będzie promocji danych artykułów, artykułów danych marek lub wybranych sklepów, poprzez uczestnictwo w programie objętym zapytaniem. Klient-konsument będzie mógł dzięki jednemu programowi korzystać z bonusów u kilku partnerów, co wyeliminuje problem noszenia kilku kart, rejestrowania się w odrębnych programach do każdego sklepu lub producenta. Sam podmiot wydający towar w zamian za bon będzie otrzymywał zwrot wartości towaru – bon zastępuje gotówkę w obrocie między Wnioskodawcą a klientem – konsumentem. Firma objęta promocją np. C…/N…/Ż… będzie ponosiła koszt programu. Konsumentowi uczestnictwo w programie Wnioskodawcy daje wyłącznie możliwość zakupu towarów lub usług po obniżonej cenie (w przypadku cashback) lub możliwość otrzymania bonu. Bony/vouchery będą czasami posiadały nazwy towaru, ale w większości będą zawierały nazwy marki producenta – np. „N…” lub nazwę usługodawcy – np. „Centrum Spa w…”, realizujące usługi i dostarczające towary z różnymi stawkami VAT. W momencie sprzedaży bonu towarowego Wnioskodawca w większości przypadków nie jest w stanie określić jednoznacznie nazwy towaru lub usługi, ich podstawy opodatkowania oraz stawki podatku a w pojedynczych przypadkach jest w stanie. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od Partnera. Partner i sklep (sprzedawca) zwiększają dochód, dzięki zwiększonej sprzedaży mają wyższy obrót.

Wnioskodawca podał, że Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od partnerów i sam decyduje, jakie nagrody dla klientów-konsumentów zapewni. Wnioskodawca uzyskuje przychód od partnerów, a z tego przychodu finansuje nagrody – stanowią one dla niego koszt.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy wydanie bonów podarunkowych lub dokonanie zwrotu gotówki jest dostawą towaru lub świadczeniem usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy moment odpłatnego wydania bonu podarunkowego rodzi obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie przekazanie przez Wnioskodawcę uczestnikowi programu bonu za zakup dokonany na określonych w regulaminie programu zasadach – zakupy towarów u wskazanych sprzedawców nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, o ile bon ten niejako zastępuje gotówkę.

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „vouchera”. Zdaniem tut. organu, bon/voucher jest dokumentem o określonej wartości pieniężnej uprawniającym do nabycia wskazanego świadczenia. Innymi słowy jest to tak naprawdę jedynie znak legitymacyjny/dowód uprawniający jego nabywcę do odbioru określonego świadczenia, tj. nabycia wybranego towaru lub skorzystania z usługi. Bon/voucher sam w sobie nie zaspokaja żadnych potrzeb, nie stanowi więc on autonomicznego świadczenia. Dlatego też zdaniem tut. organu, voucher nie mieści się w definicji towaru, jak i w definicji usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie jest dokumentem uprawniającym do uzyskania określonego towaru lub usługi za kwotę wskazaną na tym bonie. W konsekwencji zatem, sama czynność wydania bonu/vouchera jeżeli bon/voucher zastępuje środki pieniężne, tj. jego posiadacz „płaci nim” w momencie nabycia towarów czy usług, nie powinna być utożsamiana z dostawą towaru i świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii określenia czy moment wydania bonu podarunkowego rodzi obowiązek podatkowy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że moment wydania bonu podarunkowego nie rodzi u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwrotu gotówki (cashback) tj. zwrotu części wydatków na zakup dokonany na określonych w regulaminie programu zasadach należy stwierdzić, że nie podlega on u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bowiem nie stanowi dla Wnioskodawcy dostawy towarów ani świadczenia usług tym samym nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że Wnioskodawca w związku ze zwrotem gotówki (cashback) na rzecz uczestnika programu nie dokonuje dostawy towarów ani też nie świadczy usług. Wnioskodawca nie jest też podmiotem, który dokonał na rzecz konsumenta sprzedaży towarów czy usług, z tytułu zakupu których przysługuje zwrot gotówki, Wnioskodawca nie udziela zatem rabatu. Jednocześnie należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie opodatkowaniu podlega świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów biorących udział w programie usługa promocji tychże Partnerów oraz oferowanych przez nich towarów oraz usług. Za pośrednictwem Wnioskodawcy Partnerzy biorący udział w programie promocji uzyskują korzyści w postaci promocji i zwiększenia sprzedaży.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja jest interpretacją indywidualną zatem odnosi się wyłącznie do Wnioskodawcy, nie dotyczy natomiast ewentualnego opodatkowania czynności dokonywanych przez inne podmioty biorące udział w Programie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw

z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie,

ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj