Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-122/14/MK
z 9 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej: „Spółka" lub „Wnioskodawca") prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej [SSE] na podstawie zezwolenia z XX 2005 r. (zmienionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia XX 2006 r.) [Zezwolenie] na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów określonych szczegółowo w Zezwoleniu [Wyroby] w tym m.in. sekcji D, podsekcja DD, dział 20, grupa 20.1, klasa 20.10 (drewno piłowane, strugane lub impregnowane) i grupa 20.2 klasa 20.20 (fornir; płyty laminowane, płyty wiórowe, płyty pilśniowe oraz pozostałe rodzaje płyt i desek; sklejka) Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego wydanego przez Ministra Przemysłu i Handlu. Zezwolenie zostało udzielone do 2017 roku, ale Spółka rozważa wystąpienie o jego przedłużenie.

Spółka, w związku z Zezwoleniem, korzysta z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych [pdop], o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 34 updop, w limicie obliczanym jako % kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych.

Spółka zamierza uzyskać nowe zezwolenie [Nowe Zezwolenie], które zakłada się, będzie obowiązywać do końca działalności Strefy (czyli zgodnie z obecnie obowiązującymi regulacjami - do 31 grudnia 2026 r.) i będzie obejmować co najmniej taki sam zakres działalności, jak Zezwolenie.

W związku z Nowym Zezwoleniem Spółka zamierza zrealizować, na terenie SEE, nową inwestycję polegającą m.in. na zakupie/wytworzeniu środków trwałych służących do szeroko rozumianej obróbki drewna [Nowa Inwestycja]. Nowa inwestycja pozwoli na wytworzenie przez Spółkę - przetworzonego drewna, obecnie kupowanego przez Spółkę od innych podmiotów, niezbędnego składnika (surowca) do produkcji jednego z Wyrobów (płyty wiórowej - objętych zarówno Zezwoleniem jak i Nowym Zezwoleniem). Dzięki nowej jakości surowca, wytwarzanego w oparciu o środki trwałe z Nowej Inwestycji, Wyroby (czyli płyta wiórowa) będą charakteryzować się bardziej nowoczesną/lepszą jakością. Środki trwałe objęte Nową Inwestycją, pozwolą również na uzyskiwanie przychodów z bezpośredniej sprzedaży przetworzonego drewna, innym podmiotom, które wykorzystują je również jako surowiec do swojej produkcji. Nowe Zezwolenie będzie obejmować sprzedaż przetworzonego drewna i takich samych Wyrobów jak Zezwolenie, w tym płyty wiórowej.

Rozpoczęcie Inwestycji ma nastąpić w 2014 roku lub później. Spółka zakłada, że pierwsze przychody ze sprzedaży Wyrobów wyprodukowanych w wyniku Nowej Inwestycji uzyska najprawdopodobniej w 2015 lub 2016r.

Spółka, w związku z Nowym Zezwoleniem zamierza korzystać z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z pdop, o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 34 updop (w limicie obliczanym jako % kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych).

Spółka, w okresie obowiązywania Zezwolenia oraz Nowego Zezwolenia (przez pewien okres będą obowiązywać obydwa zezwolenia) będzie uzyskiwać przychody ze sprzedaży Wyrobów, wytworzonych zarówno w wyniku dotychczasowych inwestycji (na podstawie Zezwolenia) jak i w wyniku Nowej Inwestycji (i na podstawie Nowego Zezwolenia).

Spółka do czasu uzyskiwania przychodów po zakończeniu Nowej Inwestycji nie wykorzysta jeszcze w całości pomocy publicznej wynikające z Zezwolenia. W okresie obowiązywania Zezwolenia i Nowego Zezwolenia limit pomocy publicznej wynikającej z Zezwolenia, nie będzie jeszcze wykorzystany.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dla celów obliczenia dochodu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, Spółka może objąć zwolnieniem z pdop, o którym mowa w art. 17 ust 1 pkt 34, dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia i Nowego Zezwolenia wykorzystując w pierwszej kolejności limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia, a następnie (po jego wyczerpaniu) limit pomocy dostępny w ramach Nowego Zezwolenia?


Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wolne od podatku są „dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami".

Art. 17 ust. 4 ustawy o pdop precyzuje, że „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy".

Ustawa o pdop wskazuje zatem, że dochód (tj. przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu) jest objęty zwolnieniem z pdop pod warunkiem, że łącznie spełnione są 2 warunki:


  • dochód jest uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej; oraz
  • przedmiotowa działalność gospodarcza prowadzona jest na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie o sse.


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o pdop nie określa żadnych innych warunków do zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku dochodów uzyskiwanych w związku z działalnością prowadzoną na terenie sse. Spełnienie powyższych warunków skutkuje więc automatycznie prawem podatnika do uznania dochodów podatnika za zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Ustawa o pdop nie precyzuje jak należy rozumieć „dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy" i odsyła w tej mierze do ustawy o sse.

Zgodnie z art. 12 ustawy o sse: „Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Art. 15 ust. 1 ustawy o sse w wskazuje, że: „podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej ".

Zgodnie z art. 16 ust. 2 to właśnie „zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności" dokonania inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę; zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników; terminu zakończenia inwestycji.

Tak skonstruowane przepisy oznaczają, że jedynymi warunkami zastosowania zwolnienia od podatku są (i) działalność prowadzona na terenie strefy ekonomicznej (ii) na podstawie i w ramach określonych zezwoleniem. Nie ma zatem znaczenia czy dochód uzyskany został w wyniku poniesienia wydatków, który służyły do ustalenia wysokości limitu zwolnienia z pdop przysługującego na podstawie Zezwolenia, czy też w wyniku wydatków poniesionych w związku z Nową Inwestycją (które posłużą do wyliczenia dostępnego limitu zwolnienia z pdop na podstawie Nowego Zezwolenia). Żaden przepis nie różnicuje dochodów uzyskiwanych na terenie SSE z uwagi na fakt czy zostały one uzyskane z tytułu używania maszyn nabytych w ramach wydatków inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu czy też zostały nabyte w ramach Nowego Zezwolenia.

Brak jest również przepisu, który nakazywałby Spółce prowadzenie odrębnych ewidencji w celu ustalenia dochodu na działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia, oraz odrębnie - na podstawie Nowego Zezwolenia (obowiązek taki istnieje jedynie wówczas gdy podatnik prowadzi działalność gospodarczą na terenie strefy i poza nią). Spółka ustalać będzie zatem jeden wynik podatkowy (jeden dochód z działalności prowadzonej na terenie xxxxx SSE na podstawie Zezwolenia oraz Nowego Zezwolenia), i tak ustalony dochód korzystał będzie ze zwolnienia z pdop (pod warunkiem, że nie przekroczony zostanie dopuszczalny dla Spółki limit pomocy publicznej, będący sumą wynikającą z Zezwolenia i Nowego Zezwolenia).

Zezwolenie, z uwzględnieniem kolejnych zmian, jako przedmiot działalności gospodarczej Spółki wskazuje działalność „produkcyjną, handlową i usługową" w zakresie określonym w przywołanych częściach PKWIU. Warunki te spełniać będą zarówno wyroby wytwarzane na podstawie Starego Zezwolenia, jak i ulepszone wyroby, które będą wytwarzane w związku z Nową Inwestycją (na podstawie Nowego Zezwolenia). Spółka już od początku swojej działalności w SSE zamierzała wdrażać najbardziej zaawansowane i nowoczesne rozwiązana technologiczne. Ze względu na dynamiczny rozwój rynku oraz szybki postęp technologiczny, kolejne działania Spółki podejmowane są w celu utrzymania swojej pozycji na bardzo konkurencyjnym rynku. W związku z tym, Spółka zamierza zrealizować przedmiotową Nową Inwestycję, której efektem będzie możliwość produkowania ulepszonych wyrobów odpowiadających klasyfikacji PKWiU wskazanej w Zezwoleniu (zmienianym kolejnymi decyzjami). Realizacja Nowej Inwestycji nie wpłynie jednak na zmianę przedmiotu działalności Spółki określonej w Zezwoleniu (z późniejszymi zmianami) - przedmiotem tym nadal będzie bowiem działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wskazanym w Zezwoleniu.

Spółka uważa, że cały dochód osiągany przez Spółkę z działalności gospodarczej określonej w Zezwoleniu (ze zmianami), prowadzonej na terenie xxxxxx SSE będzie mógł korzystać ze zwolnienia z pdop na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, na podstawie dotychczasowego „starego" Zezwolenia również wówczas, gdy Spółka posiadać będzie Nowe Zezwolenie, a wydatki poniesione przez Spółkę w związku z Nową Inwestycją wyznaczą limit dostępnego Spółce zwolnienia z pdop na podstawie Nowego Zezwolenia.

Stanowisko przedstawione przez Spółkę jest również akceptowane przez organy podatkowe w dotychczas wydawanych oficjalnych interpretacjach prawa podatkowego. Na przykład Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 28 listopada 2011 r. (znak IBPBI/2/423-996/11/SD) zaakceptował stanowisko podatnika, że „nie ma znaczenia czy dochód uzyskany jest z maszyn zakupionych w ramach limitów inwestycyjnych ustalonych w zezwoleniu, czy też dochód ten uzyskany jest z tytułu produkcji na maszynach nabytych po wypełnieniu warunków zezwolenia czyli maszyn nabytych nie na podstawie zezwolenia".

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 2 sierpnia 2011 r. (znak IBPBI/2/423-506/11/AP) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 18 listopada 2010 r. (znak IBPB1/2/423-1075/10/AP), który potwierdził stanowisko podatnika, że „brak jest regulacji, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o inwestycję, która jest podstawą do skalkulowania dostępnej puli pomocy. Jedynym warunkiem jest ograniczenie zwolnienia do przychodów z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia (...) ustawodawca nie nałożył na podatników obowiązku wydzielania odrębnie dochodu dla każdego projektu inwestycyjnego, ale uznał za wystarczające jedynie prowadzenie ewidencji umożliwiającej określenie dochodu zwolnionego i opodatkowanego".

W stanie faktycznym wskazano, że będzie realizowana nowa inwestycja, której efektem będzie wprowadzenie nowej rodziny produktów.

Natomiast Organ wskazał, że: „istotnym jest także to, aby wielkość dochodu zwolnionego nie przekroczyła dopuszczalnego limitu pomocy ustalonego dla przedsiębiorcy. Bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop pozostaje natomiast okoliczność przy pomocy jakich inwestycji dochód ten został osiągnięty.(...) Jeżeli zatem dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego".

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 2 grudnia 2010 r. (znak ILPB3/423-737/10-4/MM) potwierdził stanowisko podatnika, że rozszerzenie działalności gospodarczej o produkcję tub laminowanych mieści się w zezwoleniu uzyskanym przez wnioskodawcę; w szczególności Dyrektor potwierdził, że to zezwolenie wyznacza zakres działalności gospodarczej, która korzysta ze zwolnienia z pdop na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop a „żaden przepis ustawy nie precyzuje, w jaki sposób przedmiot ten powinien zostać określony, ani nie wskazuje, że zapisy zezwolenia powinny być odczytywane przez pryzmat oferty złożonej przez podmiot ubiegający się o uzyskanie zezwolenia", w tym również przez „opis planowanej działalności przedstawiony przez przedsiębiorcę na etapie ubiegania się o zezwolenie". Organ potwierdził, że „decydujące znaczenie w tym zakresie [tj. dla zwolnienia z pdop] ma treść samego zezwolenia".

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 11 października 2010 r. (znak ITPBI/2/423-925/10/AK) wskazał, że: „warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest uzyskanie stosownego zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych i osiągnięcie poziomu zatrudnienia. Brak jest natomiast wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję (...), z tym jednak zastrzeżeniem, iż zwolnienie jest ograniczone do dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy. (...) dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w zakresie określonym w zezwoleniu będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od tego czy zostanie on wygenerowany za pomocą obecnie funkcjonującej instalacji W-2, czy w oparciu o nową instalację NW-1". Podobne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 24 września 2009 r. (znak IPPB3/423-480/10-4/MS).

Zgodnie z obecnie obowiązującym Rozporządzeniem (§ 5 ust. 5): „zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy". Paragraf 3 Rozporządzenia wskazuje, że zwolnienie z pdop stanowi pomoc publiczną i przysługiwać może z tytułu: „Kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub tworzenia nowych miejsc pracy (...)". Rozporządzenie określa również dopuszczalny limit pomocy publicznej, który wyznaczany jest m.in. przez wysokość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą (par. 4 Rozporządzenia). Paragraf 6 Rozporządzenia określa, które wydatki mogą być uznane za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą. Zatem wydatki poniesione przez Spółkę w związku z Nową Inwestycją wpłyną na dostępny Spółce limit pomocy publicznej (tj. wysokość zwolnienia z pdop) pod warunkiem, że spełniać będą warunki wskazane w par. 6 Rozporządzenia.

Brak jest natomiast przepisów, które ograniczałyby wysokość zwolnienia z pdop tylko do dochodów uzyskiwanych w wyniku wydatków ponoszonych na podstawie danego/konkretnego zezwolenia. Podobnie jak w uzasadnieniu do pytania 1 uznać należy zatem, że zwolniony z pdop będzie dochód z działalności, która jest prowadzona na terenie strefy, na podstawie zezwolenia, w którym to zezwoleniu określa się w szczególności przedmiot działalności gospodarczej. Zatem w sytuacji gdy przedmiot działalności gospodarczej wskazany w Nowym Zezwoleniu obejmował będzie również działalność gospodarczą wskazaną w „starym" Zezwoleniu, dochód uzyskiwany przez Spółkę ze sprzedaży Wyrobów - będzie mógł korzystać ze zwolnienia z pdop do wysokości limitu pomocy wyznaczonego ramami Nowego Zezwolenia (niezależnie od tego, czy dochód ten powstał w wyniku wykorzystania maszyn i urządzeń zakupionych w ramach Nowej Inwestycji, czy też w wyniku poniesienia przez Spółkę innych wydatków, nie objętych Nowym Zwolnieniem, w szczególności w związku z wykorzystaniem w działalności produkcyjnej maszyn i urządzeń zakupionych w ramach inwestycji Spółki dokonanej na podstawie dotychczasowego Zezwolenia).

Brak jest przepisu, który nakazywałby Spółce prowadzenie odrębnej ewidencji dochodu uzyskiwanego na podstawie każdego zezwolenia. W szczególności § 5 ust. 5 Rozporządzenia wskazuje, że: „w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy". Przepis ten odnosi się jednak jedynie do sytuacji prowadzenia działalności na terenie strefy i poza nią. Brak jest analogicznego przepisu nakazującego takie wyodrębnianie dochodu uzyskiwanego na podstawie każdego zezwolenia. Stanowisko takie jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe, np.:


  • w interpretacji z dnia 2 sierpnia 2011 r. (znak IBPBI/2/423-506/11/AP) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał: „obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i poza nią. W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani przepisy ustawy o pdop, nie wymagają wyodrębniania wyniku podatkowego z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystania dostępnego limitu";
  • w interpretacji z 29 kwietnia 2011 Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (znak ILPB3/423-46/11-3/MM) wskazał: „w konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej określony dla trzech ww. zezwoleń został zsumowany, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęto cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie trzech zezwoleń";
  • w interpretacji z 23 listopada 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (znak IPTPB3/423-209/11-3/KJ);
  • w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z 18 listopada 2011 r. (znak IBPBI/2/423-1036/1 l/AK).


Podsumowując, jeśli Spółka uzyska Nowe Zezwolenie obejmujące m.in. działalność produkcyjną taką jak w Zezwoleniu (na podstawie którego uprawniona będzie do zaliczenia ponoszonych przez Spółkę wydatków związanych z Nową Inwestycją dla potrzeb obliczenia wysokości przysługującego zwolnienia z pdop na podstawie Nowego Zezwolenia) - to dochód ze sprzedaży Wyrobów wytworzonych a objętych również dotychczasowym Zezwoleniem będzie mógł być doliczony do dochodu z działalności gospodarczej podlegającej zwolnieniu z pdop na podstawie Nowego Zezwolenia (do końca okresu obowiązywania Nowego Zezwolenia).

W związku z posiadaniem dwóch zezwoleń, Spółce przysługiwał będzie zatem łączny limit pomocy publicznej w kwocie odpowiadającej limitowi wyznaczonemu na podstawie Zezwolenia oraz limitowi wyznaczonemu na podstawie Nowego Zezwolenia. Tak ustalony łączny limit dopuszczalnej pomocy publicznej będzie „konsumowany" przez łączny dochód. Z uwagi na to, że uprawnienia wynikające z Zezwolenia zostały przyznane Spółce jako pierwsze, zdaniem Spółki konsekwentnie należy również uznać, że jako pierwszy „konsumowany" będzie limit wyznaczony na podstawie Zezwolenia, aż do momentu wyczerpania tego limitu (lub wygaśnięcia Zezwolenia). W następnej kolejności, „konsumowany" będzie natomiast limit pomocy publicznej wyznaczony na podstawie Nowego Zezwolenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Jednocześnie podnieść należy, że - ze względu na przedmiotowy zakres wniosku - kwestia możliwości korzystania z danego zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie określonego zezwolenia (zezwoleń) nie była przedmiotem oceny w niniejszej interpretacji. Przepisy Ordynacji podatkowej nie zawierają żadnych podstaw do dokonania przez Ministra Finansów interpretacji decyzji administracyjnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Wątpliwości co do treści decyzji administracyjnej wyjaśniane są w drodze postanowienia na wniosek strony, przez organ, który wydał decyzję (art. 113 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Co do zasady przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego, który jest przedmiotem wątpliwości interpretacyjnych wnioskodawcy. Z tych też względów organy nie są również uprawnione w tym postępowaniu do dokonywania ustaleń w zakresie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego na podstawie działu IV Ordynacji podatkowej dokonujące jedynie oceny prawnej przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 lutego 2007 r. I FSK 134/06).

Ustawodawca w Ordynacji podatkowej bowiem przyjął, że do załatwienia wniosku o interpretację stosuje się odpowiednio przepisy art. 169 § 1 i 2 oraz art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej. Oznacza to, że postępowanie o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie jest postępowaniem podatkowym w rozumieniu działu IV Ordynacji podatkowej. Pełna weryfikacja prawidłowości rozliczenia Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że instytucja interpretacji indywidualnych służy rozwiązywaniu wątpliwości dotyczących prawa podatkowego - nie zaś do przeprowadzania klasyfikacji statystycznych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej czy do sposobu prowadzenia, oceny podejmowanych czynności w ramach wykonywanej działalności gospodarczej danego podmiotu gospodarczego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie określone skutki prawne.

Ponadto, odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, tutejszy organ wskazuje, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj