IBPP1/443-1067/11/MS, Dyrektor - IBPP1/443-1068/11/MS">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1068/11/MS
z 4 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1068/11/MS
Data
2011.07.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
podatek od towarów i usług
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
ustawa o systemie oświaty
zwolnienie


Istota interpretacji
Zakresie zwolnienia od podatku VAT egzaminów przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na podstawie § 16 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278 ze zm.) oraz Uchwały Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011r. (data wpływu 22 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 29 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT egzaminów przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na podstawie § 16 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278 ze zm.) oraz Uchwały Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia do podatku VAT egzaminów przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na podstawie § 16 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278 ze zm.) oraz Uchwały Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 29 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 czerwca 2011r. znak: IBPP1/443-525/11/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i działalność prowadzi na podstawie Ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989r. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy sprawowanie nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, przeprowadzanie egzaminów czeladniczych i mistrzowskich, jak również podnoszenie kwalifikacji zawodowych rzemieślników, przedsiębiorców i ich pracowników. Do prowadzonej działalności oświatowej Wnioskodawca powołał Ośrodek Szkolenia Rzemiosła, który jest wpisany do ewidencji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

Zgodnie z ustawą o rzemiośle i rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. w sprawie egzaminów na tytuł czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. z 2005r., Nr 215, poz. 1820) Wnioskodawca przeprowadza egzaminy czeladnicze i mistrzowskie dla osób, które spełniają wymogi zawarte w § 6 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Równocześnie przy Ośrodku Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej funkcjonuje Państwowa Komisja Egzaminacyjna powołana przez P. Kuratora Oświaty, przeprowadzająca egzaminy na tytuł zawodowy i tytuł mistrza w zawodzie, kandydatów spełniających wymogi § 28 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31).

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278, ze zmianami z 2002r. Dz. U. Nr 197, poz. 1663 z 2005r. Nr 53, poz. 472) § 16 pkt 1 oraz Uchwały nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. Wnioskodawca przeprowadza egzaminy sprawdzające dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

Egzaminy sprawdzające przeprowadzane są także dla osób dorosłych kończących przyuczenie do nauki zawodu na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69/2008, poz. 415 z późn. zm.) i rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61/2009, poz. 502).

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 1993r. z tytułu usług wynajmu pomieszczeń biurowych, zwrotu kosztów przez lokatorów jak i organizacji.

Ośrodek Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. działa w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy i do jego zadań należy świadczenie usług oświatowych. Nie jest odrębnym podmiotem ani pod względem organizacyjnym jak i finansowym, nie posiada numeru NIP. Jest wpisany do ewidencji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z określonym zakresem działalności oświatowej do prowadzenia kursów: przyuczających i wyuczających zawodu, przygotowujących do egzaminów na tytuły kwalifikacyjne, przygotowujące do uzyskania uprawnień zawodowych, dokształcające i doskonalące w zawodzie, studium dokształcania i doskonalenia mistrzów, BHP, pedagogiczne dla wykładowców pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakładach pracy. Posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R. Oprócz działalności kursowej Ośrodek Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. świadczy usługi w zakresie egzaminów w oparciu o odrębne przepisy.

Usługi w zakresie egzaminów wynikają z innych przepisów jak wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Świadczone usługi z zakresu egzaminów prowadzone są w oparciu o następujące odrębne przepisy funkcjonującego systemu oświaty:

  • egzaminy czeladnicze i mistrzowskie przeprowadzane na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle art. 11 pkt 3 (tekst jednolity Dz. U. Nr 112 poz. 979 z 2002r. z późniejszymi zmianami) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. (Dz. U. Nr 215 poz. 1820) w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia;
  • egzaminy na tytuł zawodowy i tytuł mistrza w zawodzie przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną powołaną przez P. Kuratora Oświaty jako Państwową Komisję Egzaminacyjną, która przeprowadza je w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. (Dz. U. Nr 31 poz. 216), § 21 oraz § 22 tego rozporządzenia;
  • egzaminy sprawdzające dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania rozdział 3 § 16 pkt 3 (Dz. U. Nr 60 poz. 278 z późn. zm.);
  • egzaminy sprawdzające dla dorosłych przeprowadzane na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61 poz. 502) rozdział 5 § 27 i § 28.

Ośrodek posiada akredytację na szereg kursów zawodowych, między innymi barman-kelner, krawiec, glazurnik, monter izolacji budowlanych, technolog robót wykończeniowych w budownictwie, brukarz, kosmetyczka, fryzjer, cukiernik, kucharz, stolarz, tapicer i inne – wydaną przez P. Kuratora Oświaty. Brak jest akredytacji na egzaminy, które nie są objęte tym wymogiem.

Wnioskodawca sporadycznie przeprowadza egzaminy, które w całości są finansowane ze środków publicznych – dotyczy to egzaminów czeladniczych, mistrzowskich oraz na tytuł zawodowy na zlecenie Powiatowych Urzędów Pracy.

Wnioskodawca nie świadczy usług z zakresu egzaminów, które byłyby finansowane w wysokości 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy egzaminy te korzystają ze zwolnienia z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi egzaminacyjne są zwolnione od podatku VAT na podstawie § 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z późniejszymi zmianami. Wnioskodawca spełnia przesłanki zawarte w ww. przepisie, ponieważ egzaminy przeprowadzane są w oparciu o następujące przepisy:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. Nr 215/2005 , poz. 1820),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 lipca 2002r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 113, poz. 988, zm. Dz. U. Nr 61/2010, poz. 378),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31/2006),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278, ze zmianami z 2002r. Dz. U. Nr 197, poz. 1663, z 2005r. Nr 53, poz. 472),
  • uchwała nr 11 Zarządu Związku Rzemiosła Polskiego z dnia 10 września 2003r.,
  • ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69/2008, poz. 415 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61/2009, poz. 502).

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikły z tego, iż system szkolenia zawodowego w zasadniczej części przebiega w zakładzie rzemieślniczym, a nie w organizacji samorządu. Niemniej Wnioskodawca uważa, iż egzaminy stanowią ostatnie ogniwo procesu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są integralną częścią procesu kształcenia. Osoba zdająca egzamin musi wykazać się oprócz wiedzy branżowej umiejętnościami praktycznymi. Egzamin składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej – dlatego też według oceny Wnioskodawcy opisane rodzaje przeprowadzanych w organizacji Wnioskodawcy egzaminów winny korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 43 ust. 1 pkt 29 lit. a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejszą pisemną interpretacją załatwiono sprawę w zakresie opodatkowania egzaminów przeprowadzanych przez Wnioskodawcę na podstawie § 16 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278 ze zm.) oraz Uchwały Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując zatem przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż jak stwierdził Wnioskodawca usługi w zakresie przeprowadzania egzaminów wynikają z innych przepisów jak wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Jednocześnie z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi przeprowadzania przez Wnioskodawcę egzaminów na podstawie § 16 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278 ze zm. Dz. U. z 2002r. Nr 197, poz. 1663, Dz. U. z 2005r. Nr 53, poz. 472) oraz Uchwały Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i działalność prowadzi na podstawie Ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989r. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 1993r. z tytułu usług wynajmu pomieszczeń biurowych, zwrotu kosztów przez lokatorów jak i organizacji.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy sprawowanie nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, przeprowadzanie egzaminów czeladniczych i mistrzowskich, jak również podnoszenie kwalifikacji zawodowych rzemieślników, przedsiębiorców i ich pracowników. Do prowadzonej działalności oświatowej Wnioskodawca powołał Ośrodek Szkolenia Rzemiosła, który jest wpisany do ewidencji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278, ze zmianami z 2002r. Dz. U. Nr 197, poz. 1663 z 2005r. Nr 53, poz. 472) § 16 pkt 1 oraz Uchwały nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. Wnioskodawca przeprowadza egzaminy sprawdzające dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

Ośrodek Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. działa w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy i do jego zadań należy świadczenie usług oświatowych. Nie jest odrębnym podmiotem ani pod względem organizacyjnym jak i finansowym, nie posiada numeru NIP. Jest wpisany do ewidencji Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z określonym zakresem działalności oświatowej do prowadzenia kursów: przyuczających i wyuczających zawodu, przygotowujących do egzaminów na tytuły kwalifikacyjne, przygotowujące do uzyskania uprawnień zawodowych, dokształcające i doskonalące w zawodzie, studium dokształcania i doskonalenia mistrzów, BHP, pedagogiczne dla wykładowców pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakładach pracy. Posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R. Oprócz działalności kursowej Ośrodek Szkolenia Rzemiosła Izby Rzemieślniczej w R. świadczy usługi w zakresie egzaminów w oparciu o odrębne przepisy.

Świadczone usługi z zakresu egzaminów prowadzone są w oparciu o następujące odrębne przepisy funkcjonującego systemu oświaty:

egzaminy sprawdzające dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania rozdział 3 § 16 pkt 3 (Dz. U. Nr 60 poz. 278 z późn. zm.).

Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60 poz. 278 ze zm.) przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników, zwanych dalej "młodocianymi", może odbywać się przez:

  1. naukę zawodu,
  2. przyuczenie do wykonywania określonej pracy.

Nauka zawodu ma na celu przygotowanie młodocianego do pracy w charakterze wykwalifikowanego robotnika lub czeladnika i obejmuje praktyczną naukę zawodu organizowaną u pracodawcy na zasadach ustalonych w odrębnych przepisach oraz dokształcanie teoretyczne (§ 1 ust. 2 rozporządzenia).

Przyuczenie do wykonywania określonej pracy ma na celu przygotowanie młodocianego do pracy w charakterze przyuczonego robotnika i może dotyczyć wybranych prac związanych z nauką zawodu, o której mowa w § 6 ust. 2 i 3 (§ 1 ust. 3 rozporządzenia).

Przygotowanie zawodowe młodocianych może prowadzić:

  1. pracodawca,
  2. osoba prowadząca zakład pracy w imieniu pracodawcy,
  3. osoba zatrudniona u pracodawcy

– pod warunkiem posiadania kwalifikacji wymaganych od instruktorów praktycznej nauki zawodu, określonych w przepisach dotyczących praktycznej nauki zawodu (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

Kwalifikacje, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą pracodawców, w imieniu których przygotowanie zawodowe młodocianych prowadzą uprawnieni do tego pracownicy (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Przyuczenie młodocianego do wykonywania określonej pracy może trwać od 3 do 6 miesięcy (§ 15 ust. 1 rozporządzenia).

W odniesieniu do młodocianych uczestników Ochotniczych Hufców Pracy okres ustalony w ust. 1 może być przedłużony do czasu ukończenia gimnazjum i trwać łącznie nie dłużej niż 22 miesiące (§ 15 ust. 2 rozporządzenia).

Czas trwania, zakres oraz program przyuczenia do wykonywania określonej pracy ustala pracodawca, przyjmując wybrane treści programu nauczania dopuszczonego do użytku szkolnego w zawodach występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego lub programu zapewniającego spełnienie wymagań egzaminacyjnych określonych w standardach będących podstawą przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego na tytuł czeladnika w zawodach nieujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, określonych w przepisach dotyczących klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy (§ 15 ust. 3 rozporządzenia).

Przyuczenie do wykonywania określonej pracy kończy się egzaminem sprawdzającym (§ 16 ust. 1 rozporządzenia).

Młodociani zatrudnieni u pracodawców nie będących rzemieślnikami składają egzamin, o którym mowa w ust. 1, bezpośrednio u swoich pracodawców (§ 16 ust. 2 rozporządzenia).

Młodociani zatrudnieni u pracodawców będących rzemieślnikami składają egzamin, o którym mowa w ust. 1, przed komisją egzaminacyjną izby rzemieślniczej, na zasadach określonych przez Związek Rzemiosła Polskiego (§ 16 ust. 3 rozporządzenia).

Jeżeli wynik egzaminu jest pozytywny, pracodawca lub izba rzemieślnicza wydaje zaświadczenie stwierdzające nabycie umiejętności w wykonywaniu prac, których dotyczyło przyuczenie, oraz określające jego rodzaj, czas trwania i uzyskaną ocenę (§ 17 ust. 1 rozporządzenia).

W razie negatywnego wyniku egzaminu pracodawca, a w odniesieniu do pracodawcy będącego rzemieślnikiem – izba rzemieślnicza ustala, na jaki okres należy przedłużyć przyuczenie do wykonywania określonej pracy, z tym jednak, że okres ten nie może przekroczyć 3 miesięcy (§ 17 ust. 2 rozporządzenia).

Młodocianemu, który ukończył przyuczenie do wykonywania określonej pracy z wynikiem pozytywnym i podjął naukę zawodu obejmującą zakres przyuczenia do wykonywania określonej pracy, zalicza się okres przyuczenia do okresu praktycznej nauki zawodu (§ 18 rozporządzenia).

Osoby, które przed ukończeniem przyuczenia do wykonywania określonej pracy osiągnęły pełnoletność, kończą przyuczenie na warunkach określonych dla młodocianych (§ 18a rozporządzenia).

Warunki dopuszczenia do egzaminu sprawdzającego określa Uchwała Nr 11 Zarządu Związku Rzemiosła Polskiego z dnia 10 września 2003r. znak: NO-I-130/ES/03 – w sprawie: egzaminów sprawdzających przeprowadzanych po zakończeniu przyuczenia do wykonywania określonej pracy i § 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania.

Do egzaminu sprawdzającego Izba dopuszcza osobę, która ukończyła przyuczenie do wykonywania określonej pracy u rzemieślnika i złoży następujące dokumenty:

  • umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy,
  • zaświadczenie pracodawcy potwierdzające ukończenie przyuczenia z podaniem czasokresu, zakresu przyuczenia i potwierdzone przez cech,
  • oryginał dowodu opłaty egzaminacyjnej z podaniem imienia i nazwiska zdającego.


Egzamin sprawdzający składa się z dwóch części: praktycznej w postaci wykonania zadania praktycznego i części teoretycznej polegającej na udzieleniu ustnej odpowiedzi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i teorii zawodowej, związanych z wykonywaniem prac, których dotyczyło przyuczenie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi przeprowadzania przez Wnioskodawcę egzaminów na podstawie § 16 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania oraz Uchwały Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy (zgodnie z § 16 ust. 3 rozporządzenia Związek Rzemiosła Polskiego jest obowiązany do określenia zasad składania egzaminów przez młodocianych zatrudnionych u pracodawców będących rzemieślnikami) spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Egzaminy sprawdzające dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy są formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu, potwierdzają nie tylko umiejętności teoretyczne, ale również praktyczne w wykonywanym zawodzie.

Jak już wskazano zaświadczenia stwierdzające nabycie umiejętności w wykonywaniu prac przez pracowników młodocianych zgodnie z cytowanym w niniejszej interpretacji rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania są dowodami kwalifikacji zawodowych młodocianego. Dokumenty te mogą być wydane osobom, które złożyły stosowne egzaminy przed komisjami egzaminacyjnymi izb rzemieślniczych.

Przystąpienie zatem do takich egzaminów należy uznać za jeden z etapów kształcenia zawodowego danej osoby i zdobywania uprawnień w danym zawodzie co w ocenie tut. organu spełnia definicję kształcenia zawodowego zawartą w obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011r. rozporządzeniu ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG oraz w obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r. rozporządzeniu ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE, gdyż jest związane z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem danego rzemieślnika.

Zasady i formy przeprowadzania ww. egzaminów zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania oraz w Uchwałe Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. ww. egzaminy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przeprowadzanie przez Wnioskodawcę egzaminów na podstawie § 16 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania oraz Uchwały Nr 11 Zarządu ZRP z dnia 10 września 2003r. w sprawie egzaminów sprawdzających dla pracowników młodocianych po zakończeniu przyuczania do wykonywania określonej pracy od 1 stycznia 2011r. korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie opodatkowania:

  • egzaminów czeladniczych i mistrzowskich przeprowadzanych na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle art. 11 pkt 3 (tekst jednolity Dz. U. Nr 112 poz. 979 z 2002r. z późniejszymi zmianami) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. (Dz. U. Nr 215 poz. 1820) w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia;
  • egzaminów na tytuł zawodowy i tytuł mistrza w zawodzie przeprowadzanych przez komisję egzaminacyjną powołaną przez P. Kuratora Oświaty jako Państwową Komisję Egzaminacyjną, która przeprowadza je w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. (Dz. U. Nr 31 poz. 216), § 21 oraz § 22 tego rozporządzenia;
  • egzaminów sprawdzających dla dorosłych przeprowadzanych na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61 poz. 502) rozdział 5 § 27 i § 28,

zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj