Interpretacja Ministra Finansów
DD9/033/326/BRT/2014/RWPD-32420
z 3 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ



Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2013 r. Nr IPPB1/415-834/13-4/MT wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06 sierpnia 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia przychodów z tytułu usług artystycznych i związanych z nimi praw autorskich do źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza - jest prawidłowe.

Uzasadnienie


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 31 października 2013 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia przychodów ze wszystkich wskazanych we wniosku usług (świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Interpretacja wydana została na wniosek Pana z dnia 06 sierpnia 2013 r., uzupełniony pismem z dnia 23 października 2013 r.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że


Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie wpisu do działalności ewidencji gospodarczej. W ramach planowanej działalności Wnioskodawca będzie wykonywał następujące usługi:

  1. Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 85.52.Z),
  2. Artystyczna i literacka działalność twórcza (PKD 90.03.Z),
  3. Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD 90.01.Z),
  4. Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD 59.11.Z).


Wnioskodawca będzie ww. usługi wykonywał osobiście, na podstawie umowy zawartej z zamawiającymi podmiotami. Z tego tytułu otrzymywał będzie umowne wynagrodzenie obejmujące – w przypadku usług, o których mowa w pkt 2-4 – zarówno udzielenie licencji do autorskich praw majątkowych jak i całość czynności organizacyjno-technicznych związanych z daną usługą.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, iż:

  1. Wykonywanie opisanych we wniosku usług polegać będzie w przeważającej mierze na reżyserii spektakli i przedstawień teatralnych. Jednocześnie Wnioskodawca planuje prowadzić zajęcia warsztatowe z zakresu reżyserii - w tym przypadku będą to usługi edukacyjne.
  2. Wnioskodawca wykonując w/w zadania artystyczne w zakresie reżyserii występować będzie jako twórca (reżyser) bądź jako artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W przypadku usług edukacyjnych również będzie występował jako twórca (autor) - koncepcja owych zajęć oraz ich tematyka jest bowiem prawem autorskim Wnioskodawcy.
  3. Za każdym razem, gdy Wnioskodawca podpisuje umowę z podmiotem zamawiającym, umowa ta określa sposób przeniesienia na zamawiającego autorskich praw majątkowych, czy to w formie licencji czy też całkowitego przeniesienia. Jednakże, jak wskazano we wniosku, umowa nie określa odrębnego wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych/udzielenia licencji. Powyższe dotyczyć będzie usług w zakresie reżyserii.


W związku z powyższym zadano pytanie:


Czy w sytuacji osobistego świadczenia usług artystycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, osiągane przez Wnioskodawcę przychody stanowią przychód z tej działalności w rozumieniu art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też stanowią przychód, o którym mowa w treści art. 13 pkt 2 tej ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli podatnik decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej oraz związane z tym faktem konsekwencje organizacyjno-prawne to należy przyjąć domniemanie, że stosownie do treści art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszystkie przychody osiągane w ramach tej działalności stanowią przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Otrzymane wynagrodzenie obejmuje bowiem zarówno udzielenie licencji do ewentualnych autorskich praw majątkowych jak i całość czynności organizacyjno-technicznych związanych z daną usługą.


Wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 31 października 2013 r. Nr IPPB1/415-834/13-4/MT, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe stwierdzając m.in., że (...)przychody uzyskiwane przez podatników z tytułu korzystania z praw autorskich oraz z praw pokrewnych, jakimi są artystyczne wykonania, a także z rozporządzania tymi prawami, czy też z tytułu wykorzystywania wizerunku, stanowią przychody z praw majątkowych, o których mowa w cyt. art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zmienia tego fakt, iż wykonywanie przez artystę/twórcę konkretnego zadania artystycznego (w ramach których korzysta z tych praw lub rozporządza nimi) odbywa się w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa (...).


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.


Przy prawnopodatkowej ocenie zagadnienia, będącego przedmiotem wniosku, należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Definicja działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy, zgodnie z którą jest to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ustawy)


Jednocześnie zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć takich jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”. Ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 04 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażania (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory m.in. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi (np. poprzez udzielenie licencji) i stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.


Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego podkreślić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wyklucza możliwości osiągania przez twórców przychodów z majątkowych praw autorskich, w tym z tytułu odpłatnego zbycia tych praw, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym działalność związana z reżyserią spektakli i przedstawień teatralnych, prowadzeniem warsztatów z zakresu reżyserii i w związku z tą działalnością przenoszenie na zamawiających usługi autorskich praw majątkowych, nosi znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej w świetle przytoczonej powyżej ustawowej definicji, spełniając wszystkie jej przesłanki. Wnioskodawca m.in. będzie tworzył nowe dzieła niewątpliwie we własnym imieniu i na własny rachunek, w sposób ciągły (powtarzalny i stały). Wypełnia również kryterium zorganizowania w ramach podmiotu określonego administracyjnoprawnie, uczestniczącego w obrocie gospodarczym. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż wskazane we wniosku czynności podejmowane przez Wnioskodawcę oraz związane z tym „utwory” zostaną wytworzone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako jej efekt, towar.


Natomiast majątkowe prawa autorskie do tych „utworów”, wchodzące w skład majątku przedsiębiorcy mogą być w niej wykorzystywane, gdyż łącznie z innymi składnikami przedsiębiorstwa służą realizacji określonych działań gospodarczych. Stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych np. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 12 lutego 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 1684/13, wyrok NSA z 07 lutego 2007 r. sygn. akt II FSK 211/06, wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 września 2005 r. sygn. akt I SA/Gd 1561/02.


Odnosząc się do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wskazać należy, że przychody z tytułu usług wymienionych przez Wnioskodawcę wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. Nie ma przy tym znaczenia, iż świadczone usługi są „utworem” w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i wszelkie autorskie prawa majątkowe do „utworu” zostają przeniesione na zamawiającego.


Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, jest prawidłowe.


W konsekwencji należało, z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż jest nieprawidłowa.


Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.


Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj