Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-105/14-6/KB
z 19 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) uzupełnionym w dniu 12 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.) na wezwanie Nr IPPP3/443-105/14-3/KB z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data odbioru 5 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy nabywanych i wydobywanych wyrobów akcyzowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy nabywanych i wydobywanych wyrobów akcyzowych.


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2014 r. (data nadania 12 maja 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data odbioru 5 maja 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Działalności Spółki koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka uzyskała koncesję na wydobycie gazu ziemnego (dalej: „gaz”, „gaz ziemny” lub „faza gazowa”) w kopalni gazu - odwiert Uników 2 oraz prowadzi postępowania zmierzające do uzyskania kolejnych analogicznych koncesji.

Wnioskodawca w celu wydobycia pozostałego w złożu gazu ziemnego wykonuje odwierty w ziemi. Po wykonaniu odwiertu gaz pod wpływem ciśnienia samoczynnie wydostaje się na powierzchnię. Spółka wydobywa gaz z tzw. złoża kondensatowego. W praktyce oznacza to, że wydobywany gaz ziemny jest zanieczyszczony kondensatem tj. mieszanką węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10 (dalej: „kondensat"). Istnieje również prawdopodobieństwo wystąpienia w wydobywanym gazie tzw. wód złożowych (tj. zasolonej wody zanieczyszczonej w niewielkim stopniu frakcjami węglowodorowymi). Łącznie kondensat i woda złożowa stanowią tzw. „ciecz złożową". Faza gazowa wydobywanego gazu ziemnego jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej i ciepła łącznie (tj. w skojarzeniu/kogeneracji) lub do produkcji energii elektrycznej, w przypadku przerw w odbiorze ciepła. Zadanie to realizowane jest w następujący sposób:


  1. Wypływający pod ciśnieniem własnym gaz ziemny z odwiertu zlokalizowanego na terenie kopalni kierowany jest na pierwszy oddzielacz (tzw. wstępny) pozwalający na oddzielenie fazy gazowej od cieczy złożowej;
  2. Następnie ciecz złożowa na kolejnym oddzielaczu (tzw. fazowym) zostaje rozdzielona na dwie fazy: kondensat i wodę złożową, które są kierowane do dwóch oddzielnych zbiorników;
  3. Gaz kierowany jest następnie na wymiennik ciepła, gdzie jest podgrzewany i następnie dochodzi do redukcji ciśnienia gazu;
  4. Po tym z gazu następuje dalsze oddzielenie pozostałego kondensatu (na oddzielaczu tzw. niskotemperaturowym), kondensat kierowany jest do zbiornika a gaz zostaje skierowany na kolejny wymiennik ciepła gdzie jest ponownie podgrzewany;
  5. Kondensat pozyskany w ramach powyższego procesu technologicznego będzie sprzedawany przez Spółkę do podmiotów trzecich. Z ekspertyzy sporządzonej przez Instytut wynika, że kondensat wydobywany przez Spółkę bez stabilizacji i usunięcia związków siarki nie może stanowić surowca na instalacje rafineryjne i petrochemiczne. Z ekspertyzy tej wynika również, że zastosowanie kondensatu do dalszego przerobu rafineryjnego, w przemyśle petrochemicznym lub chemicznym, lub jako komponentu paliw silnikowych, możliwe będzie dopiero po odsiarczeniu oraz wydzieleniu stabilizowanej gazoliny i odpowiednich węglowodorów;
  6. Do podgrzania gazu w ramach powyższych procesów, Spółka wykorzystuje propan (CN 2711 19 00) oraz propan-butan (CN 2711 12 11) zakupione uprzednio od krajowego dystrybutora (dalej: „gaz nabywany”); w dłuższej perspektywie zamiarem Spółki jest wykorzystywanie w tym procesie także ciepła wytwarzanego przez Spółkę w kogeneracji z energią elektryczną;
  7. Następnie, oczyszczony gaz ziemny poprzez filtr cząstek stałych i układ pomiarowy zostaje skierowany do urządzeń produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Pozyskiwany przez Spółkę gaz ziemny jest bowiem wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej i produkcji ciepła w kogeneracji oraz do produkcji energii elektrycznej.

Wnioskodawca wskazuje również, że w związku z wymogami prawnymi zapewnienia bezpieczeństwa kopalni i zatrudnionych w niej osób konieczne jest utrzymywanie stałego płomienia na punkcie spalania gazu, na którym w stanach awaryjnych spalane są nadwyżki wydobywającego się z kopalni gazu ziemnego (tzw. świeczka). Płomień ten jest utrzymywany zasadniczo z oparów z wydobywanego kondensatu ale jeśli są one niedostateczne to opalany jest gazami nabywanymi przez Spółkę. Wyłącznym celem funkcjonowania świeczki jest zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania instalacji. W stanach awaryjnych, w czasie trwania koniecznych prób i testów na tzw. świeczce spalany może być ponadto wydobywany przez Spółkę gaz ziemny.

Na terenie wykorzystywanym do działalności prowadzonej przez Spółkę, oprócz odwiertów i urządzeń do pozyskiwania gazu ziemnego, znajduje się również kontener administracyjno-techniczny ze sterownią, w którym przebywają pracownicy podczas wykonywania ich obowiązków służbowych związanych z działaniem odwiertu oraz instalacji. Budynek ten ogrzewany jest zasadniczo gazami nabywanymi, a w przyszłości zamiarem Spółki jest ogrzewanie tego budynku ciepłem produkowanym przez Spółkę w kogeneracji.


Spółka nie prowadzi obecnie składu podatkowego.


W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że:


Obecny dostawca wyrobów o kodach CN 2711 19 00 oraz CN 2711 12 11 jest podmiotem pośredniczącym. W chwili obecnej Wnioskodawca kupuje te wyroby od P, niewykluczone jednak, że w przyszłości Wnioskodawca może nabywać takie wyroby od innego podmiotu.

Pracownicy zatrudnieni przy instalacji prowadzą w formie tabelarycznej codzienny raport gazu wydobywanego przez Wnioskodawcę z jego parametrami, kondensatu i wody złożowej. Taki raport składany jest drogą mailową codziennie wraz z informacją dotyczącą zużycia gazu nabywanego przez Wnioskodawcę w metrach sześciennych.

Wnioskodawca złożył stosowne zgłoszenie rejestracyjne (AKC-R) właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego oraz przedstawił podmiotowi dostarczającemu gaz pisemne potwierdzenia przyjęcia przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego takiego zgłoszenia.

Wnioskodawca potwierdza odbiór nabywanych wyrobów o kodach CN 2711 19 00 oraz CN 2711 12 11 na dokumencie WZ w momencie odbioru towaru.

Gaz ziemny pozyskiwany przez Wnioskodawcę będzie klasyfikowany pod kodem CN 2711 11 00.


Wnioskodawca nie zamierza prowadzić działalności jako pośredniczący podmiot gazowy, stąd nie składał zawiadomienia w tym zakresie do Naczelnika Urzędu Celnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zużycie przez Spółkę gazu nabywanego na cele opisane w stanie faktycznym, tj. z przeznaczeniem do celów opałowych, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego?
  2. Czy pozyskiwanie i wykorzystanie w opisany w stanie faktycznym sposób gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, tj. z przeznaczeniem do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub z przeznaczeniem do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego?
  3. Czy pozyskiwanie w opisany w stanie faktycznym sposób kondensatu i jego sprzedaż przez Wnioskodawcę podlega podatkowi akcyzowemu?

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy pytań nr 1 i 2 natomiast w zakresie pytania nr 3 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


W odniesieniu do pytania nr 1:


W ocenie Wnioskodawcy, zużycie przez Spółkę gazu nabywanego podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „UA") z uwagi na zużywanie do celów opałowych.


W odniesieniu do pytania nr 2:


W ocenie Wnioskodawcy, pozyskiwanie i wykorzystanie gazu ziemnego przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego:


  1. na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 UA, w przypadku gdy wydobywany przez Spółkę gaz ziemny jest przeznaczony do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, lub
  2. na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 2 UA, w przypadku gdy wydobywany przez Spółkę gaz ziemny jest przeznaczony do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej.

Uzasadnienie


Ad. 1.


  1. Zdaniem Spółki, gaz nabywany przez Spółkę stanowi wyrób energetyczny w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 UA. Gaz ten nie stanowi jednakże wyrobu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 b) UA, ponieważ nie zalicza się do żadnej grupy wyrobów wymienionych w definicji wyrobów gazowych.
  2. Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 UA, zwolnieniu z akcyzy podlegają używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13. Z przepisów tych wynika, że zwolnienie ma zastosowanie m.in. jeśli spełnione są trzy warunki:

    Po pierwsze, węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 muszą być używane do celów opałowych. Pojęcie używania „do celów opałowych" nie zostało zdefiniowane w przepisach UA. Zwrot „zużycie w celach opałowych" był przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie o sygn. C-240/01. W sprawie tej Trybunał wskazał, że pomimo braku w przepisach wspólnotowych takiej definicji, państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi w definiowaniu celu opałowego, a to z kolei mogłoby sprzeciwić się zasadzie równości i uczciwości konkurencji. Jednocześnie Trybunał ten w sprawie dotyczącej wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził, że zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania olejów jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Ponadto Trybunał w tym wyroku stwierdził, że „cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe (…), jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego". Z powyższego wynika zatem, że cel opałowy oznacza użycie danej substancji w celu wytworzenia energii cieplnej bez względu na późniejszy sposób wykorzystania powstałej w ten sposób energii cieplnej. Zatem wykorzystywanie przez Wnioskodawcę gazów nabytych do obróbki cieplnej rozdzielającej fazę ciekłą od gazowej, podtrzymywanie płomienia tzw. świeczki oraz nagrzewanie kontenera administracyjno-technicznego będzie mieściło się w zakresie pojęcia „cel opałowy” w rozumieniu art. 32 ust. 1 pkt 3 UA.

    Nadto, powyższe rozumienia pojęcia „cel opałowy” jest zgodnie z potocznym jego znaczeniem. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pojęcie „opał” oznacza „to czym się ogrzewa pomieszczenia, czym się pali w piecu, w kuchni itp.” Mały Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) definiuje opał jako „to czym się pali, materiał do palenia (...)”, natomiast „opałowy” oznacza „nadający się na opał, służący do palenia”.


    Po drugie, musi dojść do zużycia przez podmiot zużywający. W świetle art. 2 ust. 1 pkt 22) lit. a) UA podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie to również wyroby akcyzowe wymienione w art. 32 ust. 1 UA. Zużywanie zaś na cele uprawniające do zwolnienia to zużywanie na cele wymienione w tym samym przepisie, a więc m.in. cele opałowe. Ponieważ Wnioskodawca zużywa gazy nabyte na cele opałowe (objęte zwolnieniem od akcyzy) jest podmiotem zużywającym.


    Po trzecie, muszą zostać spełnione formalnoprawne warunki wymienione w art. 32 ust. 5-13 UA. W praktyce, ponieważ Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego w związku z użyciem gazów nabywanych jako podmiot zużywający, jedynym warunkiem formalnym mającym zastosowanie do Wnioskodawcy będzie warunek określony w art. 32 ust. 11 UA, tj. obowiązek potwierdzenia odbioru tych wyrobów od dostawcy na dokumencie dostawy.
  3. Resumując, w związku z powyższym, używanie przez Wnioskodawcę gazów nabywanych do celów opałowych opisanych w stanie faktycznym, w tym w szczególności do podgrzewania wydobywanego gazu ziemnego, podtrzymywania płomienia tzw. świeczki oraz ogrzewanie kontenera administracyjno-technicznego będzie podlegać zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 2 Ustawy Akcyzowej.

Ad. 2.


  1. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 b) UA wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b UA, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00. Gaz ziemny w stanie skroplonym lub gazowym jest oznaczony odpowiednio kodem CN 2711 11 00 lub CN 2711 21 00, zatem bez względu na stan stanowi wyrób gazowy w świetle powyższej definicji.
  2. Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 4 i 5 U A, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy oraz - w określonych przypadkach - użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego. Jednocześnie:
    1. na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 7 UA zwolnione z akcyzy są czynności podlegające opodatkowaniu (a zatem również te wymienione w art. 9c ust. 1 pkt 4 i 5 UA), których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
    2. z kolei, na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 2 zwolnione z akcyzy są również czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej.
  3. Przepisy art. 31 b ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 2 UA weszły w życie z dniem 1 listopada 2013 r. Analogiczne zwolnienie obowiązuje jednak na gruncie prawa akcyzowego w stosunku do energii elektrycznej. Pomocniczo zatem do wyrobów gazowych należałoby stosować linię orzeczniczą prezentowaną przez organy odnośnie procesów z wykorzystaniem energii elektrycznej (A. Wesołowska, Podatek akcyzowy. Komentarz do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, komentarz LEX/el. 2013). Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 8 maja 2012 r. w sprawie IPPP3/443-162/12-2/SM stwierdził, że „do procesu produkcji energii elektrycznej należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do wytworzenia energii elektrycznej. Tym samym, na skutek zespołu celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, energia zużywana do ich wykonania może zostać zakwalifikowana jako zwolniona z akcyzy. Z kolei te z procesów, które nie mieszczą się w ramach ustalonego procesu technologicznego i nie posiadają wskazanych powyżej cech (tj. regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym powodującym powstanie energii elektrycznej), nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego”.
  4. Mając powyższe na uwadze, przyjąć należy, że wydobywany przez Spółkę gaz ziemny wykorzystywany w procesach opisanych w stanie faktycznym, w szczególności od momentu wydobycia, poprzez ewentualne spalanie na tzw. świeczce, proces oczyszczenia fazy gazowej od fazy ciekłej oraz skierowania i wykorzystania gazu w urządzeniach produkcji energii elektrycznej oraz cieplnej stanowi wykorzystanie gazu do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej w przypadku przerw w odbiorze ciepła. Wszystkie te procesy bowiem należy uznać za zespół celowych i niezbędnych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny produkcji energii elektrycznej i ciepła lub samej energii elektrycznej. Tym samym, gaz ziemny wydobywany przez Spółkę i wykorzystywany w sposób opisany w stanie faktycznym będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 31 b ust. 1 pkt 2 lub ust. 3 pkt 2 UA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.


Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 pkt a) ustawy podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast zgodnie z pkt 23 podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.


Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.


W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono:


  • pod pozycją 22, z kodem CN 2705 00 00 - gaz węglowy, gaz wodny, gaz generatorowy i podobne gazy, inne niż gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe;
  • pod pozycją 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na wyroby gazowe zostały określone w art. 89 ust. 1 i 2 ustawy i wynoszą:


  • dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ) (art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy);
  • dla pozostałych paliw opałowych gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ) (art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b ustawy);
  • na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł (art. 89 ust. 2 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie, używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.


Stosownie do art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:


  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy zostały określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy.


I tak, stosownie do ust. 5 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:


  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Zgodnie z ust. 6 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. (ust. 7)


Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. (ust. 8)

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona. (ust. 9)


Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy. (ust. 10)

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. (ust. 11)


Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości. (ust. 12)

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość. (ust. 13)


Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego. (art. 16 ust. 2 ustawy)


Właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie. (art. 16 ust. 3 ustawy)


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka koncentruje się na wykorzystywaniu dla celów produkcji energii elektrycznej i ciepła tzw. porzuconych źródeł gazu ziemnego. W związku z powyższym Spółka uzyskała koncesję na wydobycie gazu ziemnego w kopalni gazu. Wnioskodawca w celu wydobycia pozostałego w złożu gazu ziemnego wykonuje odwierty w ziemi. Po wykonaniu odwiertu gaz pod wpływem ciśnienia samoczynnie wydostaje się na powierzchnię. Spółka wydobywa gaz z tzw. złoża kondensatowego. W praktyce oznacza to, że wydobywany gaz ziemny jest zanieczyszczony kondensatem tj. mieszanką węglowodorów ciekłych, o kodzie CN 2709 00 10 (dalej: „kondensat"). Istnieje również prawdopodobieństwo wystąpienia w wydobywanym gazie tzw. wód złożowych (tj. zasolonej wody zanieczyszczonej w niewielkim stopniu frakcjami węglowodorowymi). Łącznie kondensat i woda złożowa stanowią tzw. „ciecz złożową". Faza gazowa wydobywanego gazu ziemnego jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej i ciepła łącznie (tj. w skojarzeniu/kogeneracji) lub do produkcji energii elektrycznej, w przypadku przerw w odbiorze ciepła. Zanieczyszczony gaz ziemny wypływający z odwiertu jest poddawany m.in. oddzielaniu i podgrzewaniu w celu uzyskania czystego gazu ziemnego. Do podgrzania gazu Spółka wykorzystuje propan (CN 2711 19 00) oraz propan-butan (CN 2711 12 11) zakupione uprzednio od krajowego dystrybutora. Wnioskodawca wskazuje również, że w związku z wymogami prawnymi zapewnienia bezpieczeństwa kopalni i zatrudnionych w niej osób konieczne jest utrzymywanie stałego płomienia na punkcie spalania gazu, na którym w stanach awaryjnych spalane są nadwyżki wydobywającego się z kopalni gazu ziemnego (tzw. świeczka). Płomień ten jest utrzymywany zasadniczo z oparów z wydobywanego kondensatu ale jeśli są one niedostateczne to opalany jest gazami nabywanymi przez Spółkę. Wyłącznym celem funkcjonowania świeczki jest zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania instalacji. W stanach awaryjnych, w czasie trwania koniecznych prób i testów na tzw. świeczce spalany może być ponadto wydobywany przez Spółkę gaz ziemny. Na terenie wykorzystywanym do działalności prowadzonej przez Spółkę, oprócz odwiertów i urządzeń do pozyskiwania gazu ziemnego, znajduje się również kontener administracyjno-techniczny ze sterownią, w którym przebywają pracownicy podczas wykonywania ich obowiązków służbowych związanych z działaniem odwiertu oraz instalacji. Budynek ten ogrzewany jest zasadniczo gazami nabywanymi, a w przyszłości zamiarem Spółki jest ogrzewanie tego budynku ciepłem produkowanym przez Spółkę w kogeneracji. Spółka nie prowadzi obecnie składu podatkowego.

Wątpliwości Spółki przedstawione w pytaniu nr 1 dotyczą kwestii czy zużycie przez Spółkę gazu nabywanego na cele opisane w stanie faktycznym podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.


Aby określić wysokość opodatkowania lub ewentualne zwolnienie nabywanych wyrobów tj. propanu o kodzie CN 2711 19 00 oraz propan-butanu o kodzie CN 2711 12 11 należy ustalić ich przeznaczenie. Cele do jakich będą wykorzystywane to: podgrzanie wydobywanego gazu, utrzymywanie stałego płomienia na punkcie spalania gazu (tzw. świeczki), ogrzewanie budynku adminstracyjno-technicznego ze sterownią.

Bezdyskusyjny jest fakt, że gazy te nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe, a zatem należy rozważyć, czy przedmiotowe gazy można uznać za używane do celów opałowych.


Jak słusznie zauważa Wnioskodawca ustawa o podatku akcyzowym nie definiuje celu opałowego i zasadne jest posłużenie się potocznym pojęciem tego określenia. Cel opałowy występuje wówczas gdy w wyniku danego procesu polegającego na spalaniu wyrobów energetycznych powstaje energia cieplna, która jest w jakiś sposób wykorzystywana.

Powyższe rozumienie pojęcia „celu opałowego” znajduje potwierdzenie także w uzasadnieniu do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie C-240/01 (powołanym również przez Wnioskodawcę), zgodnie z którym „cel nakładania na oleje mineralne podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia »użycie jako paliwo opałowe« (...), jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których oleje mineralne ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. W tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego”.


Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że wyroby używane do podgrzania wydobywanego gazu oraz wyroby używane do ogrzania budynku są używane do celów opałowych. Natomiast gaz spalany w tzw. świeczkach jedynie w celu podtrzymania płomienia na punkcie spalania gazu nie można uznać za przeznaczony do celów opałowych. Bowiem spalenie gazu w tzw. świeczkach jest celem samym w sobie. Trudno byłoby traktować takie zużycie na równi z wykorzystaniem wyrobów energetycznych w produkcji ciepła wykorzystywanego do ogrzania budynku lub wykorzystawnego w procesach technologicznych.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy od wyrobów energetycznych innych niż określone w ust. 1 pkt 1 - 13 tego artykułu, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.


Nabywane i spalane w tzw. świeczkach wyroby o kodach CN 2711 19 00 i 2711 12 11 nie zostały wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1 - 13 ustawy o podatku akcyzowym oraz nie są przeznaczony do celów opałowych ani jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych.


W konsekwencji, propan o kodzie CN 2711 19 00 oraz propan-butan o kodzie CN 2711 12 11 używane w tzw. świeczkach podlegają opodatkowaniu stawką akcyzy przewidzianą w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, tj. stawką 0 zł.


Natomiast, odnośnie ww. wyrobów używanych do podgrzania wydobywanego gazu oraz ogrzania budynku, a więc wykorzystywanych na cele opałowe, należy zwrócić uwagę na art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie, używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Jednym z przypadków określonych w art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy, w których stosuje się zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie jest ich dostarczanie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Z uwagi na przedsatwione okoliczności sprawy należy stwierdzic, że ten warunek zostanie spełniony, ponieważ Wnioskodawca nabywa zużywane wyroby od podmiotu pośredniczącego, a on sam będzie występował jako podmiot zużywający.


Pozostało więc ustalić czy w przedmiotowej sprawie zostały spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy. Należy zwrócić uwagę, że niektóre warunki stosowania zwolnienia muszą być spełnione przez dostawców węglowodorów gazowych, a inne przez nabywców. Warunki, które musi spełnić nabywca (czyli w tym przypadku Spółka) to:


  • przedstawienie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3. (ust. 6)
  • potwierdzenie odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (ust. 11),
  • prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 (ust. 5 pkt 3).

Wnioskodawca złożył stosowne zgłoszenie rejestracyjne (AKC-R) właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oraz przedstawił podmiotowi dostarczającemu gaz pisemne potwierdzenie przyjęcia tego zgłoszenia. Wnioskodawca potwierdza odbiór nabywanych wyrobów o kodach CN 2711 19 00 oraz CN 2711 12 11 na dokumencie WZ w momencie odbioru towaru, a także wskazał we własnym stanowisku, że warunkiem formalnym mającym zastosowanie do Wnioskodawcy będzie warunek określony w art. 32 ust. 11 ustawy, tj. obowiązek potwierdzenia odbioru tych wyrobów od dostawcy na dokumencie dostawy. A zatem, dwa pierwsze z ww. warunków Wnioskodawca będzie spełniał.

Natomiast, odnośnie obowiązku prowadzenia ewidencji należy zauważyć, że nie dotyczy on podmiotu zużywającego, który wyłącznie do celów opałowych zużywa pozostałe węglowodory gazowe. Z kolei, jak wskazano powyżej, spalanie gazu w tzw. świeczkach jedynie w celu podtrzymania płomienia na punkcie spalania gazu nie stanowi celu opałowego. W konsekwencji, Spółka nie zużywa wyrobów o kodach CN 2711 19 00 oraz CN 2711 12 11 wyłącznie na cele opałowe, przez co nie będzie korzystać z wyłączenia wskazanego w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy i jako podmiot zużywający będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji, o której mowa w tym przepisie.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w pytaniu nr 2 dotyczą kwestii czy pozyskiwanie i wykorzystywanie w opisany w stanie faktycznym sposób gazu ziemnego przez Wnioskodawcę tj. z przeznaczeniem do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub z przeznaczeniem do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.


W myśl art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy finalny nabywca gazowy - podmiot, który:


  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

    - niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;

Stosownie do art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Natomiast zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej.


Spółka wksazała, że pozyskuje gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00 i wykorzystuje go do produkcji energii elektrycznej oraz produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. Ponadto, Spółka nie zamierza prowadzić działalności jako pośredniczący podmiot gazowy.


Zdaniem Spółki wydobywany przez nią gaz ziemny wykorzystywany w procesach opisanych w stanie faktycznym, w szczególności od momentu wydobycia, poprzez ewentualne spalanie na tzw. świeczce, proces oczyszczenia fazy gazowej od fazy ciekłej oraz skierowania i wykorzystania gazu w urządzeniach produkcji energii elektrycznej oraz cieplnej stanowi wykorzystanie gazu do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub do użycia w procesie produkcji energii elektrycznej w przypadku przerw w odbiorze ciepła. Tym samym, zdaniem Spółki, gaz ziemny wydobywany przez Spółkę i wykorzystywany w sposób opisany w stanie faktycznym będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 31 b ust. 1 pkt 2 lub ust. 3 pkt 2 ustawy.

Odnosząc się do kwestii zakresu wskazanych przez Wnioskodawce zwolnień należy zauważyć, że zwolnienia te odnoszą się do czynności użycia wyrobów gazowych bezpośrednio związanych z tymi procesami tj. z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, a także procesem produkcji energii elektrycznej.


Za proces produkcji należy uznać szereg następujących po sobie czynności, powiązanych ze sobą funkcjonalnie, z których każda w sposób istotny wpływa na wytworzenie produktu finalnego. Przez użycie wyrobów gazowych „do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu” oraz „w procesie produkcji energii elektrycznej” należy rozumieć wykorzystanie tych wyrobów wyłącznie do czynności, które odnoszą się stricte do tych procesów. Stąd też każde inne przeznaczenie niż „do produkcji” czy „wytwarzania” nie jest objęte zakresem zwolnienia z akcyzy.


W ocenie tut. Organu do takich procesów nie można zaliczyć czynności związanych z wydobyciem gazu tj. ewentualnego spalania na tzw. świeczce i procesu oczyszczenia fazy gazowej od fazy ciekłej.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 listopada 2012 r. sygn. akt III SA/Po 640/12. Wskazane orzeczenie co prawda dotyczy wydobycia węgla brunatnego zużywanego do produkcji energii elektrycznej, jednakże z wyroku tego jednoznacznie wynika, że pozyskanie (wydobycie) paliwa opałowego nie jest procesem produkcji energii elektrycznej. Sąd wskazał, że „samo wydobycie węgla brunatnego, a więc paliwa, z którego produkowana jest energia elektryczna, nie rozpoczyna bowiem procesu produkcji energii elektrycznej. Produkcja energii elektrycznej z węgla brunatnego rozpoczyna się bowiem dopiero w procesie przetwarzania tego węgla z zastosowaniem określonej technologii (najcześciej – jak wskazała sama skarżąca – poprzez spalanie w kotłach energetycznych), który prowadzi do uzyskania gotowego wyrobu, jakim jest energia elektryczna. Nie można do tego procesu zaliczyć wydobycia węgla brunatnego, stanowiącego wyłącznie pozyskanie surowca, który zresztą jedynie może (choć nie musi) być przeznaczone jako paliwo do produkcji energii elektrycznej.”


Dodatkowo, należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, a jak już wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 gaz spalany na tzw. świeczkach nie jest uważany za przeznaczony do celów opałowych.


W konsekwencji, Spółka może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy (w przypadku wytowarzania energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu) oraz art. 31b ust. 3 pkt 2 ustawy (w przypadku produkcji energii elektrycznej), jednakże w innym zakresie niż wskazany przez Spółkę. W przedstawionej sprawie zwolnione na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 lub ust. 3 pkt 2 ustawy jest tylko wykorzystanie gazu w urządzeniach produkcji energii elektrycznej oraz cieplnej, natomiast ze zwolnienia nie będzie korzystać gaz ziemny wykorzystywany do wydobycia gazu.

Tym samym stanowisko Wnioskdoawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj