Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1294/11-3/BS
z 25 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1294/11-3/BS
Data
2011.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagrody
podatek naliczony
przekazanie nieodpłatne
usługi marketingowe
usługi reklamowe
wydanie towarów


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje marketingowe z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług reklamowych. Rozliczenie podatku VAT należnego z tytułu przekazywania towarów przez Agencje w ramach nabywanych przez Spółkę usług reklamowych.



Wniosek ORD-IN 534 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.08.2011 r. (data wpływu 25.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczone przez agencje usługi reklamowe, w ramach których wydawane będą nieodpłatnie towary - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczone przez agencje usługi reklamowe, w ramach których wydawane będą nieodpłatnie towary.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

U. Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub U.) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność na rynku dóbr szybkozbywalnych. Utrzymanie oraz poprawa pozycji handlowej Spółki wymaga inicjowania różnego rodzaju przedsięwzięć marketingowych promujących produkty U. i zachęcających potencjalnych nabywców do ich zakupu.

W tym celu spółka korzysta z kompleksowych usług wyspecjalizowanych Agencji Marketingowych (dalej: Agencje), które świadczą na rzecz U. usługi reklamowe polegające m.in. na:

  • opracowaniu mechanizmu/ modelu przedsięwzięcia,
  • podejmowaniu czynności związanych z obsługą akcji (czynności administracyjne, udzielanie informacji osobom zainteresowanym biorącym udział w akcji, tworzenie regulaminów, kontakt z mediami, występowanie w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych należnego z tytułu wygranych),
  • selekcji, pozyskaniu i wysyłce/ wydaniu nagród (przy czym jednostkowa wartość przekazywanych towarów może przekraczać 10 PLN) . (dalej razem jako: usługi reklamowe lub akcje marketingowe).

Jak wskazano powyżej, jednym z elementów świadczonych usług jest wydawanie towarów osobom trzecim, które służy promocji produktów Spółki. Towary są wydawane w ramach różnych przedsięwzięć - przykładowo:

  • konkursów zakupowych - w ramach których nagradzany jest zakup określonej ilości produktów od Spółki („kup i otrzymaj”) bądź zakup określonego produktu przed innymi uczestnikami akcji („kto pierwszy ten lepszy”),
  • konkursów jakościowych - w ramach których nagradzana jest inwencja i kreatywność uczestników (np. ocena przez jury najbardziej ciekawych prac, haseł, zadań itp.),
  • loterii - polegających na losowaniu nagród wśród klientów Spółki,
  • mechanizmów mieszanych – np. połączenie konkursu typu „kup i otrzymaj” z loterią,
  • programów lojalnościowych - przydział za zakupy towarów Spółki, określonej ilości punktów, kuponów wymienialnych na ufundowane przez Spółkę nagrody itp.,
  • samplingu - rozdawanie próbek w związku z zakupem określonego produktu lub bez zakupu.

Organizatorem akcji marketingowych i właścicielem dystrybuowanych nagród są Agencje Reklamowe (towary zakupywane są bezpośrednio przez Agencje od podmiotów trzecich bądź Spółki oraz konfekcjonowane stosowanie do wymagań U.). Wszelkie czynności techniczne, administracyjne, związane z logistyką i dystrybucją nagród również wykonywane są przez zaangażowane Agencje (przy czym wysyłka nagród może być podzlecona firmom zewnętrznym). Przedmiotem działalności Agencji nie jest natomiast handel towarami lecz jedynie świadczenie usług reklamowych na rzecz U.

W związku z nabyciem usług reklamowych przez Spółkę, Agencje Reklamowe wystawiają faktury VAT. Podstawą kalkulacji wynagrodzenia należnego agencji za świadczoną usługę reklamową, w określonych przypadkach, jest m.in. wartość wydawanych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawianych przez Agencje z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług reklamowych...
  2. Czy na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, Spółka jest zobowiązana do rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu przekazywania towarów przez Agencje w ramach nabywanych przez Spółkę usług reklamowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 1

Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie usług reklamowych przez U.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in.:

  • z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a), oraz
  • potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b).

Zgodnie z powyższym, o prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego decyduje spełnienie łącznie następujących warunków:

  1. podatek naliczony musi być udokumentowany fakturami, wystawionymi z tytułu dostawy towarów i/ lub świadczenia usług na rzecz podatnika (bądź dokumentującymi przedpłaty związane z powstaniem obowiązku podatkowego),
  2. nabyte przez podatnika towary/ usługi muszą być związane z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi,
    oraz (niezależnie od powyższego),
  3. nie występują przesłanki negatywne, ograniczające prawo do odliczania podatku VAT naliczonego wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

W ocenie Spółki, w analizowanej sytuacji wszystkie powyższe przesłanki są spełnione.

Ad. a)

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez odpłatne świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że czynności wykonywane na rzecz Spółki z całą pewnością nie mogą być uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT (przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Agencje nie przenoszą bowiem na Spółkę prawa do dysponowania jak właściciel jakimikolwiek towarami. Wykonywane przez Agencje czynności są zatem świadczeniem innym niż dostawa towarów tj. swiadczeniem usług w rozumieniu z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo, nabywane przez U świadczenia spełniają wszystkie przesłanki wynikające z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: ETS) dla uznania ich za świadczenie usług, tzn.:

  • Spółkę oraz każdą z Agencji łączy stosunek prawny (umowa), na podstawie którego występuje świadczenie wzajemne stanowiące przejaw działalności gospodarczej (orzeczenie ETS z 3 marca 1994 r. W sprawie R.J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbebsting Leeuwarden, C-16/93), tj. prowadzenie akcji promocyjnych, w których Agencje m.in. wydają określone towary na rzecz podmiotów uczestniczących w akcji,
  • wynagrodzenie za wykonane przez Agencje czynności pozostaje w związku z tymi czynnościami (orzeczenie ETS z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, C-102/86),
  • istnieje osoba (Spółka) na użytek i korzyść której wykonywane są świadczenia Agencji (orzeczenie ETS z dnia 29 lutego 1996 r. w sprawie Jurgen Mohr przeciwko Finanszamt Bad Segeberg, C-215/94) - nabywane świadczenia prowadzą do rozpowszechnienia wiedzy o Spółce i jej produktach wśród potencjalnych klientów, a tym samym do zwiększania sprzedaży Spółki.

Ponadto, czynności świadczone przez Agencje w sposób niebudzący wątpliwości wpisują się w charakterystykę Usług reklamowych wypracowaną przez ETS. Zgodnie z jednoznacznym stanowiskiem orzecznictwa europejskiego przez usługę reklamową należy rozumieć m.in. „sprzedaż nabywcy przez dostawcę, w ramach kampanii reklamowej, rzeczy ruchomych dystrybuowanych nieodpłatnie klientom lub sprzedawanych po obniżonej cenie” (orzeczenia ETS z 17 listopada 1993 r. w sprawie C-69/92 Komisja Wspólnot Europejskich vs. Wielkie Księstwo Luksemburga, C-68/92 Komisja Europejska vs. Republika Francji, C-73/92 Komisja Europejska vs. Królestwo Hiszpanii).

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy oraz orzecznictwo ETS należy stwierdzić, iż świadczenia (usługi) nabywane przez Spółkę od Agencji Reklamowych wypełniają definicję świadczenia usług wskazaną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Konsekwentnie, faktury wystawiane przez Agencje Reklamowe dokumentujące świadczenie usług reklamowych na rzecz U, są podstawą do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tego tytułu.

Ad. b)

Zdaniem Spółki, związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi wyrażony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, powinien być rozumiany szeroko. Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez niego wykorzystywane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, jak i w odniesieniu do nabywanych towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu opodatkowanej działalności podatnika (związek pośredni).

Innymi słowy, przepisy VAT pozwalają podatku naliczonego, który jest wykazany na fakturach dokumentujących wydatki o charakterze ogólnym, a których poniesienie służy poprawie efektywności przedsiębiorstwa.

Prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 października 2007 r. (sygn. III SA/wa 1444/07), w którym wskazano, że „cel Promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego”.

Stanowisko takie nie budzi również wątpliwości wśród organów podatkowych. Przykładowo w interpretacjach indywidualnych z 4 lutego 2009 r. (IPPP3/443-169/08-2/KT) oraz z 7 lipca 2011 r. (IPPP1-443-725/11-2/PR) Minister Finansów, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, potwierdził pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z wydatkami o charakterze ogólnym (w tym związanego z nabyciem usług reklamowych).

Niezależnie, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było także przedmiotem licznych orzeczeń ETS. Jak wskazano m.in. w wyroku z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National PLC vs. Commissioners of Customs Excise - system odliczenia podatku VAT „(...) Ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.”

Natomiast w wyroku z 27 września 2001 r. w sprawie C-l6/00 Cibo Particiationis SA v. Directeur Regional des Impots do Nord-Pas-de-Calais, ETS podkreślił, że brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

W tym kontekście Spółka pragnie podkreślić, że nabycie usług od Agencji ma niewątpliwy wpływ na poziom sprzedaży opodatkowanej U, a tym samym pozostaje w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Z tego względu, w ocenie Spółki, ma ona prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawianych przez Agencje reklamowe.

Ad. c)

W opinii Spółki, w analizowanej sytuacji nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy o VAT, które mogłyby wpłynąć na ograniczenie prawa do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie usług reklamowych od Agencji.

Podsumowując, w związku nabywaniem przez U świadczeń stanowiących usługi reklamowe, pozostających w niewątpliwym związku z działalnością opodatkowaną, Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego udokumentowanego fakturami wystawionymi przez Agencje z tytułu świadczenia usług reklamowych.

Pytanie 2

W ocenie Spółki, w powyżej opisanej sytuacji nie występuje konieczność opodatkowania przez U przekazania towarów przez Agencje w ramach akcji promocyjnych.

W szczególności, nie znajduje tu zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W związku z nabyciem usług od Agencji Reklamowych, Spółka nie dokonuje jakichkolwiek wydań/ przekazań towarów - nagrody są wydawane wyłącznie przez Agencje Reklamowe. W konsekwencji, w ocenie Spółki, przesłanki wskazane w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie zostają spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj