Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-725/11-2/PR
z 7 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-725/11-2/PR
Data
2011.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
dostawa towarów
nagrody
przekazanie nieodpłatne
usługi reklamowe


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczoną przez agencję reklamową usługę polegającą na przeprowadzeniu akcji promocyjnej, w ramach której wydawane będą nieodpłatnie nagrody rzeczowe



Wniosek ORD-IN 802 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2011 r. (data wpływu 02.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczoną przez agencję reklamową usługę polegającą na przeprowadzeniu akcji promocyjnej, w ramach której wydawane będą nieodpłatnie nagrody rzeczowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczoną przez agencję reklamową usługę polegająca na przeprowadzeniu akcji promocyjnej, w ramach której wydawane będą nieodpłatnie nagrody rzeczowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (zwany dalej: „Spółką” lub „Wnioskodawcą”) zajmuje się produkcją i sprzedażą produktów spożywczych. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podejmuje różnego rodzaju działania mające na celu wsparcie sprzedaży swoich produktów, m.in. poprzez organizację kampanii reklamowych/akcji promocyjnych. Przy ich organizacji Spółka korzysta z usług agencji reklamowych.

W wypracowanym modelu biznesowym, agencje reklamowe świadczą dla Spółki usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu kampanii reklamowych/akcji promocyjnych. Na potrzeby świadczenia omawianych usług, agencje dokonują zakupu określonych towarów (w szczególności nagród rzeczowych), które wykorzystują w ramach przeprowadzanych kampanii/akcji. W szczególności, towary te są wydawane w ramach przeprowadzanych kampanii reklamowych, przez agencje reklamowe, (potencjalnym) klientom Spółki.

Koszty związane z zakupem przedmiotowych towarów przez agencje są w całości uwzględniane w kalkulacji ceny za wykonywane przez agencje reklamowe usługi na rzecz Spółki. Agencje dokumentują swoje świadczenie (organizacja i prowadzenie kampanii reklamowych/akcji promocyjnych) wystawiając faktury VAT. Wartość wynagrodzenia należnego za przedmiotowe usługi, od którego agencja rozlicza VAT należny, obejmuje m.in. wartość zakupionych nagród rzeczowych podlegających wydaniu w ramach danej akcji/promocji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym:

  • na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b Ustawy o VAT, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawianych przez agencje z tytułu wykonywanych przez nie czynności...
  • na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT, Spółka nie jest zobligowana do rozliczania podatku VAT na zasadzie samonaliczania z tytułu wydań towarów dokonanych w ramach kampanii reklamowych/akcji promocyjnych przez agencje reklamowe...

Zdaniem Spółki:

  • na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b Ustawy o VAT będzie jej przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawianych przez agencje z tytułu wykonywanych przez nie czynności;
  • na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT, Spółka nie jest zobligowana do rozliczenia podatku VAT na zasadzie samonaliczania z tytułu wydań towarów dokonanych w ramach kampanii reklamowych/promocyjnych przez agencje reklamowe.

  1. Czynności wykonywane przez agencje jako świadczenie usługi w świetle art. 5 oraz art. 8 Ustawy o VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. świadczenie usług za wynagrodzeniem. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT „przez świadczenie usług (…) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).”

Zatem, aby doszło do świadczenia usług, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • musi zaistnieć określone świadczenie (czynność, zachowanie) na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;
  • świadczenie to nie może stanowić dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Co więcej, aby doszło do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT musi zostać spełnionych szereg warunków, wynikających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „ETS”), a w szczególności:

  1. musi istnieć stosunek prawny (umowa) pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą, na podstawie którego występuje świadczenie wzajemne (orzeczenie ETS z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie R.J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbebsting Leeuwarden (sprawa C-16/93);
  2. wynagrodzenie musi pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywaną usługą (orzeczenie ETS z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise (sprawa 102/86);
  3. musi istnieć beneficjent usługi, którego można scharakteryzować jako konsumenta, tj. osoba na użytek i korzyść której wykonywane jest świadczenie (orzeczenie ETS z dnia 29 lutego 1996 r. w sprawie Jurgen Mohr przeciwko Finanszamt Bad Segeberg (sprawa C-215/94).

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy oraz orzecznictwo ETS należy stwierdzić, iż opisane w stanie faktycznym czynności wykonywane przez agencje na rzecz Wnioskodawcy wypełniają definicję świadczenia usług przewidzianą w art. 8 ustawy o VAT. Transakcje te bezsprzecznie nie stanowią bowiem dostawy towarów (Agencja nie przenosi bowiem na Wnioskodawcę prawa do dysponowania jakimikolwiek towarami jak właściciel), a jednocześnie, w ich ramach, dochodzi do określonego działania (czynności, zachowania) stanowiącego przejaw działalności gospodarczej, tj. prowadzenia akcji promocyjnych, w ramach których agencje m.in. wydają określone towary (nagrody) na rzecz podmiotów uczestniczących w akcji. Co więcej, prowadzenie akcji promocyjnej jest wykonywane przez agencję w ramach umowy z Spółką, za co agencja otrzymuje od Spółki stosowne wynagrodzenie.

Istnieje zatem stosunek prawny pomiędzy agencją i Spółką, jak również bezpośredni związek pomiędzy wykonywanymi przez agencję czynnościami a otrzymywanym od Spółki wynagrodzeniem. Co więcej, jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka jest beneficjentem prowadzonej akcji promocyjnej, zwiększa ona bowiem satysfakcję klientów Spółki i budowana jest ich lojalność, wobec czego Spółka jest beneficjentem tej usługi.

W efekcie, opisane w stanie faktycznym czynności wykonywane przez agencje reklamowe należy zdaniem Spółki potraktować jako świadczenie na jej rzecz usługi w rozumieniu art. 5 oraz art. 8 Ustawy o VAT.

  1. Prawo Spółki do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawianych przez agencje w świetle art. 86 Ustawy o VAT

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b Ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z (a) tytułu nabycia towarów i usług oraz (b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

W opinii Spółki, określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego należy rozumieć w ten sposób, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystywane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, jak i w odniesieniu do nabywanych przez niego towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika np. zakupy o charakterze ogólnym takie jak najem powierzchni biurowej, zakup materiałów biurowych czy też usługi marketingowe (m.in.: organizacji i przeprowadzania kampanii/akcji promocyjnych).

Spółka stoi na stanowisku, iż związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi powinien być rozpatrywany szeroko tj. nieuzasadnione byłoby określenie zakresu prawa do odliczania podatku naliczonego jedynie poprzez poszukiwanie bezpośredniego związku poszczególnych wydatków wyłącznie z jedną lub kilkoma konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Zdaniem Spółki, ogólne zasady systemu VAT pozwalają podatnikowi VAT na odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki o charakterze ogólnym, których poniesienie służy efektywnemu funkcjonowaniu jego przedsiębiorstwa, pomimo braku bezpośredniego związku tych wydatków z konkretnymi transakcjami opodatkowanymi VAT. A zatem, w opinii Spółki, w przypadku wydatków o charakterze ogólnym wystarczającą przesłanką do odliczenia wynikającego z nich podatku VAT jest wskazanie opodatkowanej działalności podatnika, której wydatki te dotyczą nawet pośrednio.

Stanowisko Spółki, tj. pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami o charakterze ogólnym (np. związane z usługami organizacji i przeprowadzania kampanii/akcji promocyjnych), znajduje odzwierciedlenie również w praktyce organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnie 4 lutego 2009 r. (sygn. lPPP3/443-169/08-2/KT) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że „z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni (...) o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów”.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1444/07), w którym Sąd wskazał, że „cel promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego.”

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było także przedmiotem licznych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał”). System odliczenia podatku VAT - jak wskazuje Trybunał m.in. w wyroku z dnia 22 lutego 2001 r. sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise) – „(…)ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT”.

Także w wyroku z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur regional des impots do Nord-Pas-de-Calais) Trybunał podkreślił, iż prawo do odliczenia podatku przysługuje, co do zasady, gdy istnieje bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak wynika z przywołanych orzeczeń Trybunału, prawo do odliczania podatku naliczonego jest podstawowym uprawnieniem podatnika podatku VAT wynikającym z naczelnych zasad konstrukcyjnych tego podatku. Biorąc pod uwagę fakt, iż art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ogranicza prawa do odliczenia VAT do przypadków, gdy związek podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi jest bezpośredni należy uznać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom także wtedy, gdy istnieje jedynie pośredni związek podatku naliczonego z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną VAT.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie ulega wątpliwości, iż nabycie usługi organizacji akcji promocyjnych od agencji ma związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej w Spółce. Tym samym przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT jest, w przedmiotowym stanie faktycznym, spełniona. W efekcie, na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT Spółka jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez agencje.

  1. Brak przesłanek ograniczających prawo Spółki do odliczania podatku naliczonego z faktur wystawianych przez agencje reklamowe, wynikających z art. 88 Ustawy o VAT

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów lub usług uzależnione jest zarówno od spełnienia przesłanki pozytywnej, tj. związku zakupu z czynności opodatkowanych, jak również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy o VAT.

W ocenie Spółki, w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzą żadne przesłanki wynikające z przytoczonego przepisu, ograniczające jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od agencji reklamowych.

W szczególności, zdaniem Spółki uwzględnianie przez agencje wartości wydanych w ramach prowadzonych akcji promocyjnych nagród w podstawie opodatkowania VAT świadczonej usługi reklamowej i w efekcie rozliczanie od tej wartości podatku należnego w treści faktury wystawionej dla Spółki jest działaniem prawidłowym.

Koszt zakupu towarów (nagród) wydawanych w ramach akcji stanowi bowiem element kalkulacyjny wynagrodzenia agencji za świadczone usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu kampaniami reklamowej/akcji promocyjnej. Stosownie do art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, „podstawą opodatkowania jest obrót (…). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Skoro zatem koszt nagród wliczony jest w cenę usługi świadczonej przez agencję dla Spółki, kwota ta powinna zostać przez agencję opodatkowana VAT w fakturze wystawionej dla Wnioskodawcy, dokumentującej wykonaną usługę. Jednocześnie, podatek VAT wynikający z takiej faktury będzie podlegał odliczeniu po stronie Spółki.”

  1. Brak konieczności opodatkowania przez Spółkę nieodpłatnego wydania towarów (przez agencje reklamowe) w ramach akcji promocyjnych

Zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nałożonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Oznacza to więc, iż opodatkowaniu VAT powinno podlegać każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, pod warunkiem jednak, iż podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Przy czym nie ma znaczenia, czy przekazanie towarów zostanie dokonane na cele związane czy inne niż związane z przedsiębiorstwem podatnika.

Podobnie opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in.: do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami wydawanymi przez agencję reklamową. W istocie, Spółka nigdy nie nabywa prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel. Należy również podkreślić, że wydanie nagrody stanowi element usługi świadczonej przez agencję na rzecz Spółki, wydanie to nie może zatem stanowić jednocześnie dostawy towarów. Co więcej, jak zaznaczono wyżej, wartość przekazywanych nagród podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako element wynagrodzenia za świadczenie na rzecz Spółki usługi. Przyjęcie założenia, że Spółka powinna dokonać naliczenia podatku należnego od towarów przekazywanych przez agencję zdaniem Spółki naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT i prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności: raz w wartości wykonanej usługi, zaś po raz drugi, w wyniku przekazania przez agencję, co sprzeczne jest z systemową zasadą podatku VAT, zakładającą brak podwójnego opodatkowania tej samej czynności.

Biorąc pod uwagę powyższe, po stronie Wnioskodawcy nie powstają żadne obowiązki związane z nieodpłatnymi przekazaniami towarów w ramach akcji organizowanych na rzecz Spółki przez agencje reklamowe.

Spółka podkreśla, iż zasadność jej stanowiska potwierdza również wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w dniu 2 lutego 2007 r. (sygn. Akt I SA/Kr 963/05). W wyroku tym Sąd stwierdził, że: „(…) sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów (…). Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę.”

Zdaniem Wnioskodawcy, zaprezentowane wyżej wnioski będą mieć zastosowanie również w przypadku, gdy wydania dokonywane przez agencję nie będą miały postaci materialnej (np. będzie to wycieczka lub bilet do teatru). Również w takim przypadku, wyświadczenie obecnemu/potencjalnemu klientowi Spółki usługi będzie stanowić integralny element usługi świadczonej przez agencję dla Wnioskodawcy, a wartość wspomnianej usługi będzie ujęta w wynagrodzeniu należnym agencji od Spółki, które to wynagrodzenie w całości będzie podlegać opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, przekazanie takiej nagrody również nie może podlegać opodatkowaniu u Wnioskodawcy z uwagi za zakaz podwójnego opodatkowania VAT tej samej czynności. Co więcej, warto zauważyć, iż nawet gdyby przyjąć, iż wyświadczenie wspomnianej usługi mogłoby stanowić nieodpłatne świadczenie usług to również nie podlegałoby ono opodatkowaniu VAT. Należy, bowiem pamiętać, iż w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT tylko, gdy jest dokonywane na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tymczasem, nie ulega wątpliwości, iż takie wyświadczenie usługi stanowi element akcji promocyjnej pozostającej w ścisłym związku z prowadzonym przedsiębiorstwem Spółki.

Podsumowując powyższe, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, że w świetle przepisów art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT, po jej stronie brak będzie obowiązku (rozliczania podatku należnego w związku z wydawaniem przez agencję reklamową towarów w ramach organizowanej na rzecz Spółki kampanii marketingowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego)przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj