Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-496/13/MK
z 13 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej: „Spółka" lub „Wnioskodawca") prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Strefa") na podstawie zezwolenia z dnia 14 grudnia 2006 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy (dalej: „Zezwolenie"). Zezwolenie zostało wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy i usług wykonywanych na terenie Strefy, do których należą w szczególności wyroby z gumy i tworzyw sztucznych.

W związku z inwestycją będącą podstawą dla uzyskania Zezwolenia Spółka dysponuje limitem dostępnej pomocy publicznej wynikającym z odrębnych przepisów, a o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, a który wykorzystywany jest m.in. w formie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP").

W bezpośrednim związku z działalnością strefową (tj. prowadzoną na terenie Strefy i objętą Zezwoleniem) Spółka podjęła decyzję o realizacji nowego projektu inwestycyjnego polegającego na rozbudowie zakładu produkcyjnego (obejmującej głównie rozbudowę istniejącego budynku produkcyjnego, wraz ze stosownym wyposażeniem). Jest to nowa inwestycja (dalej: Nowa inwestycja), odrębna od inwestycji z 2006 r. będącej podstawą uzyskania Zezwolenia (konsekwentnie, pozostająca bez wpływu na limit pomocy publicznej wynikającej z inwestycji z 2006 r.). Spółka nie występowała o zezwolenie strefowe na Nową inwestycję, aplikowała natomiast i otrzymała dofinansowanie w ramach 4.5.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Rozbudowana część zakładu produkcyjnego została wzniesiona na działce Wnioskodawcy objętej statusem Strefy i będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej, której zakres odpowiadać będzie zakresowi wskazanemu w uzyskanym Zezwoleniu (tożsama klasyfikacja statystyczna PKWiU). Jednocześnie, na cele prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie wykorzystywać istniejące hale produkcyjne.

Spółka pragnie potwierdzić, że dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego będą korzystać ze zwolnienia z PDOP.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach Zezwolenia, tj. również dochód generowany przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego (Nowej inwestycji), będzie korzystać ze zwolnienia od PDOP na podstawie art. 17 ust. l pkt 34 ustawy o PDOP w ramach limitu pomocy publicznej powstałego w związku z inwestycją będącą podstawą uzyskania Zezwolenia?


Zdaniem Spółki, dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach Zezwolenia, tj. również dochód generowany przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego, będzie korzystać ze zwolnienia od PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4- 6, uzyskane z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami (tzw. limitu pomocy publicznej liczonego dla danej inwestycji). Jednocześnie, ust. 4 powołanego przepisu precyzuje, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Wykładnia przytoczonych przepisów prowadzi zdaniem Spółki do wniosku, że wolne od PDOP są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w zakresie przedmiotowym określonym w Zezwoleniu, z zastrzeżeniem, że wielkość zwolnionego od PDOP dochodu nie może przekroczyć limitu dostępnej pomocy publicznej. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że poza wskazanymi powyżej warunkami skorzystania ze zwolnienia od PDOP (tj. prowadzenie na terenie Strefy działalności gospodarczej odpowiadającej klasyfikacji statystycznej wskazanej w Zezwoleniu) w ramach limitu pomocy publicznej wynikającego z odrębnych przepisów ustawodawca nie przewidział żadnych ograniczeń uniemożliwiających zwolnienie od PDOP dochodów uzyskiwanych z kolejnych inwestycji realizowanych na terenie Strefy.

Mając na uwadze fakt, iż Zezwolenie określa przedmiot prowadzonej na terenie Strefy działalności gospodarczej należy uznać, że cały dochód uzyskiwany z tej działalności (pod warunkiem, że jest ona prowadzona na terenie Strefy oraz z uwzględnieniem wielkości dostępnej pomocy publicznej) korzysta ze zwolnienia od PDOP. Bez wpływu na możliwość skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje również okoliczność, przy pomocy jakich inwestycji dochód ten został osiągnięty.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę, należy wskazać, że inwestycja polegająca na rozbudowie istniejącego zakładu produkcyjnego jest realizowana na działce Wnioskodawcy objętej statusem Strefy, a zakres prowadzonej w tej rozbudowanej części budynku działalności gospodarczej mieścić się będzie w zakresie przedmiotowym posiadanego Zezwolenia.

W konsekwencji, jeżeli po zrealizowaniu inwestycji polegającej na rozbudowie na terenie Strefy istniejącego zakładu produkcyjnego, Spółka będzie prowadziła przy jego wykorzystaniu działalność gospodarczą wskazaną w treści Zezwolenia oraz będzie dysponować limitem dostępnej pomocy publicznej, brak będzie formalnych przeszkód do zwolnienia od PDOP uzyskiwanych z tej działalności dochodów. Tym samym, dochody uzyskiwane z całej działalności gospodarczej Spółki objętej Zezwoleniem i prowadzonej na terenie SSE, w tym również z działalności prowadzonej przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego wzniesionego na terenie Strefy, będą podlegały zwolnieniu od PDOP.

Jednocześnie, Spółka chciałaby zwrócić uwagę, że realizacja przedmiotowej inwestycji przyczyni się do rozwoju Spółki poprzez zwiększenie jej zdolności produkcyjnych oraz rozszerzenie przedmiotu prowadzonej działalności. Niemniej jednak, działalność gospodarcza prowadzona przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu nadal będzie odpowiadać klasyfikacji statystycznej wskazanej w Zezwoleniu. Ponadto, należy podkreślić, że wykorzystywanie rozbudowanej części zakładu produkcyjnego nie będzie wiązać się z ograniczeniem działalności produkcyjnej prowadzonej w istniejącej części zakładu (w szczególności Spółka nie zamierza przenosić bądź sprzedawać wykorzystywanych dotychczas składników majątku).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w sposób oczywisty spełnione zostaną warunki uprawniające Spółkę do zastosowania przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP zwolnienia od PDOP również w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego wzniesionej na terenie Strefy.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że w obrocie prawnym funkcjonują pisma interpretacyjne wskazujące, iż w przypadku rozbudowy istniejącego zakładu produkcyjnego przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia strefowego, dochód generowany przez majątek związany z taką inwestycją korzysta ze zwolnienia od PDOP.

Przedmiotowe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lipca 2012 r. (znak IBPBI/2/423-650/12/SD) zgodnie z którą: „(...) możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych uzależniona jest od tego czy dochód został uzyskany z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz od tego czy działalność generująca ten dochód objęta została zezwoleniem. Istotnym jest także to, aby wielkość dochodu zwolnionego nie przekroczyła dopuszczalnego limitu pomocy ustalonego dla przedsiębiorcy. Bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, pozostaje natomiast okoliczność przy pomocy jakich inwestycji dochód ten został osiągnięty. W związku z powyższym, zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, będzie miało zastosowanie do dochodów Spółki z produkcji wygenerowanej zarówno na istniejącym majątku jak i majątku związanym z nową inwestycją. ".

Prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona również w interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2010 r. (znak IBPBI/2/423-1075/10/AP), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż „Bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustany o pdop pozostaje natomiast okoliczność przy pomocy jakich inwestycji dochód ten został osiągnięty. (...) Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.".

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach Zezwolenia, tj. również dochód generowany przy wykorzystaniu rozbudowanej części zakładu produkcyjnego, będzie korzystać ze zwolnienia od PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP w ramach limitu pomocy publicznej powstałego w związku z inwestycją będącą podstawą uzyskania Zezwolenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Co do zasady bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości rozliczenia Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego.

Ponadto podkreślenia wymaga, że przywołane przez Spółkę we wniosku interpretacje indywidualne nie mają charakteru powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa podatkowego - tym samym nie mogły być wiążące w przedmiotowej sprawie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj