Interpretacja Ministra Finansów
PL/LM/830/46/KPV/13/RD-133876
z 24 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, z urzędu, zmienia interpretację indywidualną Nr IBPBII/1/436-44/08/MCZ, wydaną w dniu 20 marca 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów na podstawie § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2008 r. (uzupełnionym w dniu 04 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od:

  • umowy sprzedaży obrazów – jest nieprawidłowe,
  • umowy darowizny obrazów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku zapłaty podatku od umowy sprzedaży oraz darowizny obrazów. Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. znak IBPB II/1/436-44/08/MCZ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 4 lutego 2009 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący muzeum w swoich zbiorach posiada dzieła sztuki rodziny X. Biorąc pod uwagę prawo własności tych przedmiotów przysługujące spadkobiercom rodziny X Wnioskodawca musiał odkupić lub oddać ww. przedmioty, do których należy 5 obrazów o łącznej wartości 260.000,00 zł. Obecnie Wnioskodawca zakupił 2 obrazy o wartości 110.000,00 zł, 3 obrazy o łącznej wartości 150.000,00 zł będą zakupione w terminie późniejszym, w miarę pozyskania środków finansowych na ten cel. W przyszłych latach Wnioskodawca będzie miał identyczną sytuację jak obecnie. Środki finansowe w formie dotacji w wysokości 100.000,00 zł Wnioskodawca otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "dziedzictwo kulturowe", priorytet 2 "rozwój instytucji muzealnych" nazwa zadania "zakup muzealiów pochodzących z majątku Y – przedwojennych właścicieli – rodziny X". Natomiast 10.000,00 zł w ramach w/w umowy Wnioskodawca miał obowiązek przeznaczyć jako wkład własny. Eksponaty w liczbie 4 sztuk o wartości łącznej 115.000,00 zł Wnioskodawca otrzymał tytułem umowy darowizny jako dar rodziny X. Część eksponatów Wnioskodawca oddał spadkobiercom rodziny X na podstawie odrębnej ugody. Wcześniej wszystkie ww. eksponaty były własnością Wnioskodawcy – zostały wykreślone z inwentarza muzeum na podstawie zgody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 listopada 2008 r. (za wyjątkiem 4 sztuk eksponatów, które są przedmiotem darowizny).


We wniosku zadano następujące pytanie.


Czy w powyższym stanie faktycznym muzeum dotyczy obowiązek zapłaty podatku od kupna oraz darowizny obrazów na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie powinien płacić ww. podatku, gdyż jest instytucją kultury, której celem jest wzbogacanie i powiększanie zbiorów muzealnych. Sytuacja prawna dotycząca spadkobierców postawiła Wnioskodawcę przed takim faktem jaki zaistniał. Aby zbiory muzealne nie zubożały Wnioskodawca miał obowiązek starać się o środki finansowe na wykupienie tych eksponatów, które są dobrem kultury narodu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2009 r. Nr IBPBII/1/436-44/08/MCZ uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie umowy sprzedaży obrazów za nieprawidłowe, natomiast umowy darowizny obrazów za prawidłowe.

Za błędne uznano stanowisko, iż nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych umowa sprzedaży obrazów, gdyż ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) nie wyłącza oraz nie zwalnia od podatku muzeów jako stron umów sprzedaży ani dzieł sztuki będących przedmiotami tych umów.

Wskazano jednak, że stosownie do przepisu art. 8 pkt 4 i pkt 5 ww. ustawy zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa. Jeżeli zatem muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa to jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży obrazów.

Za prawidłowe uznano stanowisko Wnioskodawcy odnośnie do niepodlegania podatkowi od czynności cywilnoprawnych umowy darowizny obrazów na rzecz muzeum.


Minister Finansów po dokonaniu analizy akt sprawy stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży rzeczy oraz umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

Obowiązek zapłaty podatku od umowy sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 2 ww. ustawy).

Powyższa ustawa nie wiąże wyłączenia ani zwolnienia z podatku z faktem, iż stroną umowy sprzedaży jest muzeum bądź przedmiotem tej umowy jest dzieło sztuki. Umowy sprzedaży, wskazane we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej, podlegają więc opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Muzeum jako nabywca jest zobowiązane do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Nieprawidłowe jest więc stanowisko Wnioskodawcy odnośnie do braku obowiązku zapłaty podatku w związku z nabyciem dzieł sztuki.

Nieprawidłowe jest również stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zgodnie z którym muzeum korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli stanowi jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa. W myśl bowiem art. 8 pkt 4 i 5 ww. ustawy zwolnione od podatku są jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. Art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) przyznaje jej osobowość prawną. Jeżeli jest ona podatnikiem z tytułu dokonania czynności cywilnoprawnej to na mocy wyżej wskazanego przepisu korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2012 r., poz. 987, z późn. zm.) muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Muzea mogą być tworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W świetle powyższych przepisów, brak jest podstaw do utożsamiania jednostki organizacyjnej jaką jest muzeum z osobami prawnymi jakimi są jednostki samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa, tylko z tego względu, że są one utworzone przez te osoby prawne. Muzea jako strony czynności podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnień określonych w art. 8 pkt 4 i 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodzić się natomiast należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nabycie dzieł sztuki na podstawie umowy darowizny nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Podatkowi temu podlegają bowiem jedynie umowy darowizny w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy. Z treści wniosku nie wynika jednak, aby z darowizną obrazów były związane jakiekolwiek długi i ciężary. Tym samym brak jest podstaw do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia dzieł sztuki w drodze darowizny.

Sumując powyższe, wskazać należy, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zawiera nieprawidłową ocenę skutków podatkowych umowy sprzedaży dzieł sztuki. Choć Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w zmienianej interpretacji skorygował ten błąd, to jednak w ocenie prawnej stanu faktycznego wadliwie uzasadnił swoje stanowisko. Z tego względu zasadne jest dokonanie zmiany interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) stronie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12; 00-916 Warszawa) – w terminie czternastu dni od dnia doręczenia zmiany interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi tego organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ ten nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj