Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-44/08/MCZ
z 20 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-44/08/MCZ
Data
2009.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
skutki podatkowe umowy
sprzedaż rzeczy
umowa kupna-sprzedaży


Istota interpretacji
Czy muzeum dotyczy obowiązek zapłaty podatku od umowy kupna oraz umowy darowizny obrazów na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 23 grudnia 2008r.) uzupełnionym w dniu 04 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku zapłaty podatku od:

  • umowy sprzedaży obrazów - jest nieprawidłowe
  • umowy darowizny obrazów - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku zapłaty podatku od umowy sprzedaży oraz darowizny obrazów.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 26 stycznia 2009r. Znak IBPB II/1/436-44/08/MCZ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 04 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący muzeum w swoich zbiorach posiada dzieła sztuki rodziny X, biorąc pod uwagę prawo własności tych przedmiotów przysługujące spadkobiercom rodziny X wnioskodawca musiał odkupić lub oddać ww. przedmioty, do których należy 5 obrazów o łącznej wartości 260.000,00 zł. Obecnie wnioskodawca zakupił 2 obrazy o wartości 110.000,00 zł i 3 obrazy o łącznej wartości 150.000,00 zł będą zakupione w terminie późniejszym, w miarę pozyskania środków finansowych na ten cel. W przyszłych latach wnioskodawca będzie miał identyczną sytuację jak obecnie. Środki finansowe w formie dotacji w wysokości 100.000,00 zł wnioskodawca otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "dziedzictwo kulturowe", priorytet 2 "rozwój instytucji muzealnych" nazwa zadania "zakup muzealiów pochodzących z majątku Y - przedwojennych właścicieli - rodziny X". Natomiast 10.000,00 zł w ramach w/w umowy wnioskodawca miał obowiązek przeznaczyć jako wkład własny. Eksponaty w ilości 4 sztuk o wartości łącznej 115.000,00 zł wnioskodawca otrzymał tytułem umowy darowizny jako dar rodziny X. Część eksponatów wnioskodawca oddał spadkobiercom rodziny X na podstawie odrębnej ugody. Wcześniej wszystkie ww. eksponaty były własnością wnioskodawcy - zostały wykreślone z inwentarza muzeum na podstawie zgody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 listopada 2008r. (za wyjątkiem 4 sztuk eksponatów, które są przedmiotem darowizny).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym muzeum dotyczy obowiązek zapłaty podatku od kupna oraz darowizny obrazów na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Według przepisów ustawy o podatku od czynności cywilno prawnych wnioskodawca powinien opłacić podatek od zakupionych eksponatów. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie powinien płacić ww. podatku, gdyż jest instytucją kultury, której celem jest wzbogacanie i powiększanie zbiorów muzealnych. Sytuacja prawna dotycząca spadkobierców postawiła wnioskodawcę przed takim faktem jaki zaistniał. Aby zbiory muzealne nie zubożały wnioskodawca miał obowiązek starać się o środki finansowe na wykupienie tych eksponatów, które są dobrem kultury narodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych ( t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy.

Przez pojęcie rzeczy należy rozumieć zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) tylko przedmioty materialne.

Obowiązek zapłaty podatku od umowy sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 w związku z art. 5 ust. 2 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że nie podleganie podatkowi czy też zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od czynności sprzedaży jest możliwe tylko o ile ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje takie możliwości.

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych normujących jakie czynności cywilnoprawne nie podlegają temu podatkowi (art. 2) i jakie podmioty i umowy są zwolnione z podatku (art. 8 i 9) ustawodawca nie przewidział wyłączeń z opodatkowania czy zwolnień z tego powodu, że nabywający jest instytucją kultury, której celem jest wzbogacanie i powiększanie zbiorów muzealnych.

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy, że nie powinien płacić podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż jest właśnie taką instytucją i został postawiony przed faktem jaki zaistniał w związku z tym, że prawo własności dzieł sztuki przysługuje spadkobiercom rodziny X należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast wyjaśnia się, że stosownie do przepisu art. 8 pkt 4 i pkt 5 ww. ustawy zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa.

Powyższe oznacza, że jeżeli muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa to jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży obrazów.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1lit. d) ww. ustawy podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

Jak z powyższego wynika podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy. W przypadku, gdy przedmiotem umowy jest darowizna, z którą nie jest związany żaden dług i ciężar lub zobowiązanie darczyńcy, to opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie ma miejsca.

Z treści wniosku nie wynika aby z darowizną obrazów były związane jakiekolwiek długi i ciężary.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy, że od umowy darowizny nie powinien płacić podatku jest prawidłowe, choć z innych powodów niż podane w stanowisku wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj