Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-702/13-2/AS
z 18 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2013 r. (data wpływu 30.09.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych zwycięskim zawodnikom danej drużyny w wyniku zorganizowanego programu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30.09.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych zwycięskim zawodnikom danej drużyny w wyniku zorganizowanego programu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, klub piłkarski, prowadzi dwie seniorskie drużyny piłki nożnej oraz kilka drużyn juniorskich. Drużyny prowadzone przez Wnioskodawcę uczestniczą i będą uczestniczyć we współzawodnictwie sportowym w ramach określonych rozgrywek piłki nożnej, w których uczestniczy Wnioskodawca, jako klub piłkarski.

Zawodnicy drużyn prowadzonych przez Wnioskodawcę współpracują z nim na podstawie umów cywilnoprawnych na mocy których, za wykonywanie obowiązków wynikających z tych umów otrzymują określone wynagrodzenie. Wnioskodawca planuje podjąć działania, wprowadzające współzawodnictwo/rywalizację między zawodnikami danej drużyny, których celem będzie wyłonienie i nagrodzenie na podstawie obiektywnych kryteriów, najlepszych/mających największy wkład w sukces danej drużyny zawodników (dalej jako: Program).

Program, który Wnioskodawca chce prowadzić dla zawodników danej drużyny piłkarskiej, byłby prowadzony w oparciu o regulamin, zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Wnioskodawcy.

W regulaminie Programu zostałyby określone zasady i reguły planowanych działań oraz mechanizm (sposób) wyłaniania zwycięzców, rodzaj, charakter i wysokość przyznawanych nagród, a także nazwa Programu, organizator i jego uczestnicy.

Wnioskodawca planuje by wyłanianie zwycięzcy Programu oraz laureatów Programu zajmujących kolejne miejsca odbywało się w oparciu o określone w regulaminie Programu obiektywne kryterium. Takim obiektywnym kryterium pozwalającym na wyłonienie zwycięzcy Programu oraz laureatów Programu zajmujących kolejne miejsca będzie:

Po pierwsze, zdobycie przez drużynę przynajmniej jednego z następujących tytułów, tj. zdobycie Pucharu Polski lub zwycięstwo w rozgrywkach piłkarskich, w których udział bierze dana drużyna (np. zdobycie Mistrzostwa Polski) lub awans do fazy grupowej rozgrywek Ligi Mistrzów lub awans do fazy grupowej rozgrywek Ligi Europejskiej lub osiągnięcie przez drużynę innego celu sportowego wskazanego w regulaminie Programu.

Po drugie, liczba bramek strzelonych przez zawodnika lub/i liczba asyst lub/i łączny czas gry zawodnika w zwycięskich i zremisowanych meczach rozegranych przez daną drużynę lub/i spełnienie przez zawodnika innego obiektywnego kryterium przewidzianego w regulaminie Programu.

Zwycięzcą Programu zostałby ten zawodnik, który zdobędzie największą liczbę bramek lub/i wykona najwięcej asyst lub/i jego czas gry w zwycięskich lub zremisowanych meczach będzie najdłuższy lub/i spełni inne obiektywne kryterium przewidziane w regulaminie Programu, pod warunkiem, że drużyna zdobędzie przynajmniej jeden tytuł wskazany powyżej (lub/i osiągnie inny cel sportowy wskazany w regulaminie Programu).

Zamiarem Wnioskodawcy jest ustanowienie w ramach Programu dla zwycięzców nagród pieniężnych, które byłyby wypłacane w terminach wskazanych w regulaminie Programu. W sytuacji gdy drużyna, do której zawodników będzie skierowany Program zdobędzie więcej niż jeden wskazany tytuł (lub/i inny cel sportowy niż przykładowe wymienione wyżej, przy czym wskazany w regulaminie Programu) to pula nagród w Programie (w konsekwencji wysokość poszczególnych nagród w Programie) będzie modyfikowana (na warunkach określonych w regulaminie), uwzględniając osiągnięte kolejne tytuły (dla każdego z wariantów ewentualnej kumulacji zdobytych tytułów, pula nagród będzie zmodyfikowana w oparciu o wskazany w regulaminie Programu np. mnożnik w zależności od osiągniętego tytułu lub/i innego celu sportowego).

Co istotne, nagrody przewidziane w Programie przyznawane będą w przypadku zaistnienia konkretnych sytuacji, tj. spełnienia obiektywnych kryteriów przewidzianych w regulaminie Programu umożliwiających zwycięstwo w Programie, a zobowiązanie do ich wypłaty przez Wnioskodawcę na rzecz zawodników danej drużyny nie będzie wynikać z umów łączących zawodników z Wnioskodawcą, gdyż jego źródłem będzie jedynie regulamin Programu. Program, a w konsekwencji przewidziane w jego regulaminie zobowiązanie do wypłaty nagród bazuje od strony cywilistycznej na instytucji przewidzianej w art. 919-921 Kodeksu cywilnego (przyrzeczenie publiczne).

Biorąc pod uwagę kryteria Programu możliwa jest sytuacja, że żaden z zawodników danej drużyny nie zostanie zwycięzcą Programu, jak również możliwa jest sytuacja, w której każdy zawodnik zostanie laureatem Programu w wyniku spełnienia obiektywnych kryteriów przewidzianych w regulaminie Programu.

Nagroda byłaby przyznawana po spełnieniu warunków przewidzianych w regulaminie Programu. Każdy zawodnik drużyny w oparciu o postanowienia regulaminu będzie wiedział co stanowi dla niego kryterium pozwalające zostać zwycięzcą w Programie i otrzymać określoną nagrodę w Programie i jaka - w przypadku spełnienia kryterium Programu – będzie nagroda przypadająca dla zwycięscy i laureatów zajmujących kolejne miejsca.

Podsumowując Wnioskodawca zauważa, że otrzymanie przez zawodnika danej drużyny nagrody w ramach Programu i jej wysokość będą uzależnione jedynie od spełnienia obiektywnych kryteriów Programu. Program będzie zawierać - określone w regulaminie - obiektywne kryteria wyłaniania zwycięzcy (zawodnicy danej drużyny rywalizują bezpośrednio między sobą w zakresie spełnienia kryteriów wskazanych w regulaminie Programu), jak również jednoznacznie określone nagrody pieniężne przypadające zwycięzcom Programu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji gdy w wyniku zorganizowanego Programu dla zawodników danej drużyny prowadzonej przez Wnioskodawcę, w oparciu o regulamin zatwierdzony i ogłoszony przez zarząd Wnioskodawcy, Wnioskodawca wypłaci zawodnikom nagrody na warunkach określonych w opisie zdarzenia przyszłego to nagrody te będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT; tym samym będą wygranymi w konkursie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji Wnioskodawca przy wypłacie tych nagród, jako płatnik, zobowiązany będzie do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT również w sytuacji gdy zawodnicy otrzymują od Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu umów łączących ich z Wnioskodawcą (niezależnie od nagród w Programie) w związku z osobiście wykonywaną działalnością o której mowa w art. 13 ust. 2 ustawy PIT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o PIT, osobom określonym w art. 3 ust. 1 tej ustawy, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskana przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy PIT).

Zaś zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. la ustawy PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród zawiązanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, przychody osiągnięte z wygranych w konkursach podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem 10% zryczałtowanej stawki podatku.

W przepisach podatkowych brak jest definicji legalnej pojęcia „konkurs”. Z tego powodu, celem określenia zakresu znaczeniowego tego pojęcia należy odwołać się do definicji wynikającej ze słownika języka polskiego, zgodnie z którą, pod pojęciem konkursu „należy rozumieć przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”.

Konkursy z definicji mają wyłonić najlepszych spośród określonej grupy, przy czym niezbędnym wydaje się sporządzenie i ogłoszenie ich regulaminów, w których zostanie określona nazwa, wskazany zostanie organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz kryteria pozwalające wyłonić zwycięzców.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy, ponad wszelką wątpliwość, planowane działania będą spełniać kryteria pozwalające uznać Program za konkurs w rozumieniu przepisów ustawy PIT, bowiem Program będzie przedsięwzięciem charakteryzującym się bezpośrednią rywalizacją między zawodnikami danej drużyny, mającym określony program i dającym możliwość wyboru przez eliminację najlepszych uczestników, którzy to najlepsi uczestnicy będą wyróżnieni nagrodami. Co więcej dla Programu zostanie stworzony regulamin precyzyjnie określający zasady i reguły Programu, mechanizm (sposób) wyłaniania zwycięzców, rodzaj, charakter i wysokość przyznawanych nagród, a także nazwę Programu, organizatora jego uczestników.

W ocenie Wnioskodawcy charakteru planowanych przez Wnioskodawcę działań (Programu) jako konkursu nie zmieni również fakt, że możliwym będzie sytuacja, w której żaden z uczestników Programu nie zostanie zwycięzcą Programu, jak również możliwa będzie sytuacja, w której każdy uczestnik konkursu zostanie laureatem Programu w wyniku spełnienia obiektywnych kryteriów opisanych w regulaminie Programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie nagród przez zwycięskich zawodników danej drużyny na podstawie regulaminu Programu, należy traktować jako otrzymanie wygranej w związku z udziałem w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. Powyższe stanowisko wynika, w szczególności z tego, iż wysokość poszczególnych nagród (wysokość puli nagród) będzie wynikała wprost z regulaminu Programu, a warunkiem jej zdobycia przez zawodników danej drużyny jest spełnienie obiektywnych kryteriów przewidzianych w regulaminie Programu, umożliwiających zwycięstwo w Programie.

Odnosząc powyższe do planowanego przez Wnioskodawcę Programu należy wskazać, że celem Programu, będzie co do zasady wyłonienie najlepszych zawodników danej drużyny, których postawa przełoży się jednocześnie na osiągnięcia przez drużynę określonych sukcesów sportowych. Ponadto, podstawą do wypłaty nagród w Programie będą jedynie postanowienia regulaminu Programu oraz przepisy art. 919 - 921 Kodeksu cywilnego, dotyczące instytucji przyrzeczenia publicznego, a nie postanowienia umów łączących zawodników z Wnioskodawcą.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że otrzymanie nagród przez zwycięzców Programu w wyniku spełnienia obiektywnych kryteriów wynikających z regulaminu Programu powinno być uznane za otrzymanie wygranej w związku z udziałem w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT (tym samym nagrody w Programie będą wygranymi w konkursie, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT), a przychód osiągnięty z tego tytułu powinien zostać opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli zasady rywalizacji konkursowej przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego zostaną określone w regulaminie Programu, to osiągnięte w ten sposób przychody należy oddzielić od przychodów zawodników osiąganych na podstawie różnych stosunków cywilnoprawnych łączących ich z Wnioskodawcą i tym samym opodatkować je zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, tj. na zasadach określonych w art. 41 ust. 4 ustawy PIT.

Pogląd prezentowany przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach Ministra Finansów, w zbliżonych do rozpatrywanego stanach faktycznych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/1/415-1065/11/BD) wskazał, że: „Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi lub remisami w poszczególnych meczach czyli, związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek - to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować je na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prezentowany pogląd znajduje także poparcie w interpretacji indywidualnej z 22 grudnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (Nr IBPBII/2/415-948/09/NG), w której wskazano, że; „Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zamierza przyznawać swoim zawodnikom i trenerom nagrody związane z uczestnictwem w meczach rozgrywkach. Zauważyć należy, iż powyższe nagrody przyznane zostaną na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd. Same rozgrywki ligowe są swoistego rodzaju konkursem współzawodnictwem oraz rywalizacją mającym na celu wyłonienie i uhonorowanie zwycięzcy (zdobycie lokaty w klasyfikacji). Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych meczach, czy też związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek, są przychodem uzyskanym przez nich w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Jeżeli te zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy. Zatem, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760,00 zł to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 wymienionej ustawy. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, płatnik zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł”, (analogicznie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o Nr IBPBII/1/415-785/09/BJ).


Podobnie również:


Uwzględniając powołane przepisy ustawy PIT, jak również przytoczone stanowisko Ministra Finansów wyrażone w interpretacjach indywidualnych, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że przychód zawodników z tytułu wygranej w Programie - konkursie, powinien podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. Konsekwentnie, wypłacając zawodnikom wygrane w Programie - konkursie, za zajęcie określonego miejsca, Wnioskodawca zobowiązany będzie do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są: 1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolna, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 pkt 1 ww. ustawy);

  1. działalność wykonywana osobiście (art. 10 pkt 2 ww. ustawy);
  2. inne źródła (art. 10 pkt 9 ww. ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl natomiast art. 13 pkt 2 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Jak stanowi art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczna, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl natomiast art. 42 ust. 1 a powołanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczna, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Z treści powołanych wyżej przepisów ustawy wynika, że co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności, w tym przychody z uprawiania sportu, jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 lub 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, winny być, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy opodatkowane według skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Treść art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z brzmienia tego przepisu wynika zatem, że w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach podmiot wypłacający zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody.

Na wstępie należy zauważyć, że w przepisach podatkowych brak jest definicji i pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem by można mówić o konkursie z dziedziny sportu, konkurs ten powinien mieć ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa sportowego uczestników konkursu, powinien wyłaniać najlepszych w danej konkurencji sportowej, a ponadto aby mógł być uznany za konkurs niezbędne jest sporządzenie jego regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, wskazany organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Niewątpliwie wydarzenia sportowe, w których uczestniczą drużyny piłkarskie prowadzone przez Wnioskodawcę, tj. dążenie do zdobycia Pucharu Polski, awansu do Ligi Mistrzów lub Ligi Europy są konkursami. Posiadają one organizatora, regulamin określający zasady (sposób wyłaniania zwycięzców), porządek rywalizacji oraz zasady nagradzania. Jednakże organizatorem tych konkursów nie jest Wnioskodawca, i Wnioskodawca nie ustala też zasad wyłaniania zwycięzców, w tym ich nagradzania. Uczestnikami tych rozgrywek nie są poszczególni zawodnicy, ani też trenerzy poszczególnych sztabów szkoleniowych, przygotowujący zawodników do udziału w tych rywalizacjach, tylko poszczególne drużyny sportowe, prowadzone przez określone sztaby szkoleniowe.

Natomiast Program, który Wnioskodawca planuje wdrożyć w celu wyłonienia i nagrodzenia najlepszych/mających największy wkład w sukces danej drużyny zawodników ma charakter wewnętrzny, i pomimo posiadanego regulaminu, określenia jego uczestników i sposobu wyłaniania zwycięzcy - nie będzie efektem bezpośredniej rywalizacji sportowej pomiędzy uczestnikami danego Programu, a jedynie pochodną zdobytych przez drużynę zawodnika tytułów, tj. zdobycie Pucharu Polski lub zwycięstwo w rozgrywkach piłkarskich, w których udział bierze drużyna lub awans do fazy grupowej rozgrywek Ligi Mistrzów lub awans do fazy grupowej rozgrywek Ligi Europejskiej, gdzie zwycięzcą zostanie zawodnik, który zdobędzie największą liczbę bramek lub/i wykona najwięcej asyst lub/i jego czas gry w zwycięskich lub zremisowanych meczach będzie najdłuższy lub/i spełni inne obiektywne kryterium przewidziane w regulaminie Programu

Wobec powyższego, z uwagi na to, że z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie wynika, żeby świadczenia pieniężne jakie Wnioskodawca planuje wypłacać w ramach Programu były wynikiem bezpośredniej rywalizacji sportowej między uczestnikami przedsięwzięcia (Programu), ponieważ będą one bezpośrednio zależne od spełnienia z góry ustalonych w regulaminie kryteriów. W istocie osoby, które otrzymują nagrody w „konkursie Wnioskodawcy” nie podejmują żadnych bezpośrednich działań w tym konkretnym konkursie, ponieważ ma być przyznawana wyłącznie w oparciu o wyniki osiągnięte w innych konkursach sportowych, w których zawodnicy brali wcześniej udział, w tym zdobycie Pucharu Polski, awans do fazy grupowej rozgrywek Ligi Mistrzów, Ligi Europejskiej itd. Z opisu stanu faktycznego wynika zatem, że w żaden sposób zawodnicy drużyn piłkarskich ze sobą bezpośrednio nie współzawodniczą, a nagradzani są niejako za sam udział w innym konkursie, innego organizatora, jeśli tylko zajęli w nim określone miejsce, a ponadto za liczbę bramek strzelonych w innych konkursach, liczbę asyst lub/i łączny czas gry zawodnika w zwycięskich i zremisowanych meczach. Tym samym zorganizowany przez Wnioskodawcę Program nie będzie spełniał przesłanki do uznania wypłacanych nagród za wygrane w konkursach, w przedstawionym wyżej rozumieniu znaczenia tego pojęcia. Zatem świadczenia wypłacane poszczególnym zawodnikom drużyn seniorskich i juniorskich, nie będą stanowić nagród w konkursie i nie będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Program, jaki Wnioskodawca planuje wdrożyć ma charakter programu motywacyjnego. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu, co zostało już wskazane powyżej, jednakże nie zmienia to faktu, iż celem konkursu, w odróżnieniu od działań motywacyjnych, nie jest motywowanie jego uczestników do efektywniejszych działań (pracy). Tego rodzaju cele realizowane są w ramach odrębnego przedsięwzięcia jakim są w szczególności działania motywacyjne. To przedsięwzięcie ukierunkowane jest w głównej mierze na zmobilizowaniu jednostek do poniesienia wysiłku, który wraz z połączeniem z indywidualnymi umiejętnościami oraz warunkami doprowadzi do oczekiwanych efektów, w tym korzyści zarówno uczestnika programu, jak i jego organizatora.

W konsekwencji nagrody wypłacane przez Wnioskodawcę stanowić będą element dodatkowego nagradzania przez Wnioskodawcę zawodników poszczególnych zwycięskich drużyn piłkarskich biorących udział w Programie.

Zatem wbrew stanowisku Wnioskodawcy kwoty wypłaconych zawodnikom nagród Wnioskodawca, jako płatnik będzie miał obowiązek doliczyć do pozostałych przychodów zawodników drużyn seniorskich czy drużyn juniorskich z działalności wykowywanej osobiście, z uwagi współpracę z tymi osobami na podstawie umów cywilnoprawnych a następnie obliczyć i pobrać stosowny podatek dochodowy, zgodnie z wyżej przywołanymi uregulowaniami prawnymi.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, że orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.


Ponadto, podkreślić należy, że odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych, dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach, nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy wnioskodawcy, jeżeli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Na podstawie art. 14e ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj