Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-700/13-2/RR
z 24 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości gruntowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości gruntowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości składającej się z działek ewidencyjnych gruntu o numerach:

  • 4, 7, 75, 76, 21, 25/2,
  • 1, 5, 11, 110, 114, 116,
  • 5/6, 7/6, 8/16, 8/18, 8/20, 9/6, 11/1,
  • 14/2, 5/2, 63/2, 71/2, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91,
  • 105/3, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 150, 164, 165, 48/2, 53/2, 62/3, 65/3.


Własność działek została nabyta przez Spółkę od H. S.A. w trybie przepisów ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz.U. z 2002 r. Nr 213, poz. 1800), na podstawie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. Nabycie prawa własności działek gruntu nastąpiło na podstawie czynności prawnej, która została zakwalifikowana przez H. S.A. jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.


Natomiast działka o numerze ewidencyjnym 11/1 została nabyta przez Spółkę w wyniku zawarcia umowy zamiany na podstawie aktu notarialnego z dnia 1 lutego 2012. Przy czym transakcja ta została zakwalifikowana jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23%.


Wszystkie przedmiotowe nieruchomości położone są w granicach administracyjnych miasta Częstochowa.


Dla wskazanych nieruchomości prowadzone są przez Sąd Rejonowy, IX Wydział Ksiąg Wieczystych, księgi wieczyste o numerach:…


Dla przedmiotowych nieruchomości nie obowiązują aktualne plany zagospodarowania przestrzennego, nie zostały również wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, wskazane powyżej działki, posiadają oznaczenie użytku jako:

  • pastwiska trwałe, oznaczone symbolami:
    1. PsV - działki nr 4, 7,
    2. PsVI - działka nr 164, 165,
  • grunty orne, oznaczone symbolami:
    1. RV - działki nr 75, 76, 21, 25/2; 1, 5, 110; 79,
    2. RVI - 114, 116,
    3. RIVb, RV - działki nr 5/6, 7/6, 8/16, 8/18, 8/20, 9/6, 11/1,
  • nieużytki (symbol N) - działka nr 11,
  • lasy (symbol LsV) - działki nr 63/2, 83, 84, 85, 86, 90, 91,
  • grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolami:
    1. Lz-RV - działka nr 71/2,
    2. Lz-RVI - działki nr 142, 143, 144, 146, 147.


Grunty określone przez więcej niż jeden symbol:

  • lasy, grunty orne:
    1. Lsy, RV - działka nr 14/2, 80
    2. RyI, Lsy, LsVI - działka nr 150,
  • lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione:
    1. LsV, Lz-PsVl działka nr 5/2, 82,
    2. LsV, Lz-RV - działka nr 88, 89,
    3. LsVI, Lz-RVI - działka 105/3, 148, 62/3, 65/3,
  • lasy, pastwiska trwałe (LsV, PsV) - działka 87,
  • lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione, grunty orne (RV, LsV, LzPsVI, RV) - działka nr 81,
  • lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione, pastwiska trwałe (PsVI, Lz-RVI, LsV) działka nr 134,
  • grunty zadrzewione i zakrzewione, pastwiska trwałe, grunty orne (Lz-RV, Ls-RVI, PsVl, RV) - działka nr 135.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż przez Spółkę przedmiotowych niezabudowanych działek ewidencyjnych gruntu, które nie zostały objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, i co do których nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Czynność sprzedaży przedmiotowych niezabudowanych działek ewidencyjnych gruntu zakwalifikowanych w rejestrze gruntów jako pastwiska trwałe, grunty orne, grunty zadrzewione i zakrzewione, lasy, nieużytki, które nie zostały objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, i co do których nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


A zatem przedmiotowe grunty spełniają powyższą definicję towarów, wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. l i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone, między innymi, w art. 43 ww. ustawy.


I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Tereny budowlane, stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, obowiązującego również od dnia 1 kwietnia 2013 r., to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Działki ewidencyjne gruntu, których dotyczy niniejszy wniosek nie stanowią terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT ponieważ nie zostały objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani nie zostały dla nich wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. W związku z czym, należy stwierdzić, iż dostawa gruntów niezabudowanych, które nie są terenami budowlanymi, w rozumieniu ustawy o VAT, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.


Katalog aktów prawnych oraz decyzji, zawierających dane istotne dla uznania terenu za budowlany ma charakter zamknięty. Definicja art. 2 pkt 33 ustawy o VAT nie daje podstaw do poszukiwania informacji na temat przeznaczenia lub charakteru danej nieruchomości w innych źródłach, takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencja gruntów i budynków. Oznacza to, że wątpliwości, które były przedmiotem licznych interpretacji prawa podatkowego przed 1 kwietnia 2013 r., w zakresie ustalenia charakteru nieruchomości niezabudowanej dla celów VAT, po tej dacie tracą zasadność. Przestaje być również aktualne dotychczasowe orzecznictwo sądów administracyjnych w tym względzie, w tym wyrok wydany w składzie 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. I FSK 8/10.


Mając na uwadze powyższe należy jednoznacznie stwierdzić, iż niezabudowane działki ewidencyjne gruntu, których dotyczy niniejszy wniosek, dla których nie obowiązują aktualne plany zagospodarowania przestrzennego, oraz nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, na gruncie ustawy o VAT nie będą zakwalifikowane jako tereny budowlane zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zatem ich dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.


Tym samym, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż działek ewidencyjnych gruntu nr:

  • 4, 7, 75, 76, 21, 25/2;
  • 1, 5, 11, 110, 114, 116;
  • 5/6, 7/6, 8/16, 8/18, 8/20, 9/6, 11/1;
  • 14/2, 5/2, 63/2, 71/2, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91
  • 105/3, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 150, 164, 165, 48/2, 53/2, 62/3, 65/3,


dla których nie obowiązuje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.


Powyższe znajduje również potwierdzenie w wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. I tak, przykładowo, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 kwietnia 2013, sygn. IBPP2/443-68/13/AB, stanowi:

„Tak więc, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż działki nr 5135/4, dla której nie obowiązuje aktualny plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako teren, niebędący terenem budowlanym w myśl art. 2 pkt 33, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT”.


Analogiczny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 kwietnia 2013 r., sygn. IPPP2/443-153/13-2/KG:

„Okoliczności przedstawione w złożonym wniosku wskazują na fakt, iż dla nieruchomości będącej przedmiotem planowanej sprzedaży nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i nie jest ona objęta decyzją o warunkach zabudowy oraz decyzją o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, co prowadzi do wniosku, iż nieruchomość ta w istocie nie stanowi terenu budowlanego, bądź też przeznaczonego pod zabudowę.


Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż część nieruchomości stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę. Zaznaczenia wymaga fakt, iż wniosek taki Gmina wywodzi z analizy zapisów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, które jak wskazano powyżej, w obowiązującym stanie prawnym nie mogą mieć wpływu na klasyfikację nieruchomości. Na powyższą ocenę nie może także wpływać fakt, iż w przeszłości na przedmiotowej nieruchomości posadowiony był budynek, który uległ rozbiórce, w związku z czym przedmiotem dostawy jest grunt niezabudowany.


Reasumując stwierdzić należy, iż planowana transakcja sprzedaży gruntu w całości korzystać będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przedmiotem zbycia będzie nieruchomość gruntowa, niebędąca terenem budowlanym (...)”.


Na uwagę zasługuje również fakt, iż powyższy pogląd potwierdza interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 14.06.2013 r. o sygn. PT10/033/12/207/WLI/13/RD58639.


Ponadto zaznaczyć należy, iż dla celów opodatkowania podatkiem VAT przedmiotem dostawy będzie odrębnie każda działka ewidencyjna gruntu. Zgodnie bowiem z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7.02.2012 r. sygn. IBPP2/443-1222/11/IK „objęcie jedną księgą wieczystą kilku działek gruntów nie oznacza, że można traktować transakcję sprzedaży tak określonej nieruchomości jako jedną dostawę. Każda działka gruntu wchodząca w skład nieruchomości objętej jedną księgą wieczystą stanowi samodzielnie wyodrębnioną całość, która może być przedmiotem odrębnej dostawy, opodatkowanej właściwą stawką podatkową. Uwzględniając powyższe, objęta jedną transakcją może być cała nieruchomość, składająca się z kilku działek gruntów, objętych jedną księgą wieczystą, lecz przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT będzie każda z tych działek odrębnie”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj