Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-505/12-2/KG
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-505/12-2/KG
Data
2012.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
sprzedaż
sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju


Istota interpretacji
brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju przy zastosowaniu kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 227 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 30 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem nieposiadającym siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Spółka posiada swoją siedzibę w Niemczech i Spółka zamierza dokonywać sprzedaży wysyłkowej towarów na terytorium kraju w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy o VAT. Działalność gospodarcza Spółki będzie polegała na prowadzeniu sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych w Polsce („Klienci”). Sprzedaż będzie obejmować wysyłkę do Polski towarów takich jak: buty, odzież, akcesoria (torebki, zegarki, okulary przeciwsłoneczne, słuchawki), kosmetyki. Sprzedaż ta realizowana będzie za pośrednictwem strony internetowej Spółki. Klienci zamawiać będą produkty korzystając ze strony internetowej, a zapłata za zamówione towary będzie dokonywana albo przelewem na konto Spółki albo za pobraniem pocztowym lub za pomocą karty kredytowej. Po złożeniu zamówienia przez Klienta, produkty będą wysyłane do niego kurierem z magazynu zlokalizowanego na terytorium Niemiec. Spółka nie zamierza zatrudniać na terytorium Polski pracowników ani utrzymywać w Polsce żadnego magazynu czy placówki handlowej. Cała sprzedaż realizowana będzie z Niemiec.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o VAT Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego zawiadomienie o wyborze Polski jako miejsca opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Spółka będzie naliczała polski podatek VAT według właściwej stawki oraz będzie wykazywać go w deklaracjach VAT składanych do właściwego organu podatkowego. Sprzedaż wysyłkowa będzie dokumentowana rachunkami wystawianymi przez Spółkę, które będą dołączone do paczki z zamówionymi towarami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, jako podmiot nieposiadający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, dokonujący na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zamieszkałych w Polsce, dostaw towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju ma obowiązek ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie miała obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski przy użyciu kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. „Sprzedaż” została zdefiniowana w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, dokonywana przez Spółkę sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie będzie stanowić „sprzedaży” w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Definicja „sprzedaży” zawarta w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT wskazuje, że pod pojęciem „sprzedaży” należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W przypadku Spółki nie można mówić o „odpłatnej dostawie towarów na terytorium kraju”, ponieważ towary zakupione przez polskich Klientów za pośrednictwem strony internetowej Spółki będą każdorazowo wysyłane i transportowane do Polski przez Spółkę, lub na jej rzecz, z terytorium Niemiec.

Ponadto, Spółka zamierza prowadzić działalność w zakresie sprzedaży detalicznej wyłącznie poprzez sieć Internet. Spółka nie będzie posiadać w Polsce ani placówki handlowej, ani magazynu, ani nie będzie zatrudniać w Polsce pracowników (brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce).

Zdaniem Spółki nie będzie ona objęta obowiązkiem ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży towarów za pomocą kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT), ponieważ obowiązek ten dotyczy wyłącznie podatników obecnych fizycznie na terytorium Polski, tzn. podatników, którzy posiadają na terytorium Polski placówkę handlową wykorzystywaną do prowadzenia przedmiotowej sprzedaży. Świadczą o tym przede wszystkim liczne kryteria i warunki techniczne, które powinny być spełnione przez podatnika, wymienione w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT.

Stosownie do tego artykułu podatnik prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązany jest:

  • dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w jej pracy;
  • udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
  • zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.

Wyżej wymienione czynności mogą być dokonywane wyłącznie w przypadku, gdy kasa fiskalna znajduje się na terytorium Polski. Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka nie będzie posiadać żadnej fizycznej obecności w Polsce, nie będzie ona — z przyczyn obiektywnych - w stanie prowadzić ewidencji za pomocą kasy rejestrującej zlokalizowanej w Polsce zgodnie z wymogami określonymi w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT.

Wobec powyższego, mając na uwadze literalne brzmienie przepisów należy stwierdzić, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, wyrażony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nie będzie miał zastosowania w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dokonywanej przez Spółkę.

Pogląd ten znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 16 września 2011 r., (sygn. IPPP2/443-709/11-4/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż „w opinii tut. Organu podatkowego zakres znaczeniowy definicji „sprzedaży” uregulowanej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT nie obejmuje swoim zasięgiem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju”, bowiem dokonywane przez Spółkę dostawy nie stanowią „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju z uwagi na fakt, iż towary Wnioskodawca transportuje każdorazowo z terytorium innego państwa UE niż Polska. Ponadto, co istotne w przedmiotowej sprawie to fakt, iż Spółka jest podatnikiem szwedzkim nieposiadającym w Polsce miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, tzn. nie posiada żadnych lokali, pracowników i infrastruktury.

Biorąc pod uwagę powyższe spostrzeżenia Wnioskodawca w tak opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) nie będzie podlegał obowiązkowi ewidencjonowania dokonywanej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem dokonywana przez niego sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega ewidencji za pomocą tej kasy”.

Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2010 r. (sygn. IPPP3/443-615/10-2/KC) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż „zgodnie z przywołanym wcześniej art. 111 ust. 1 ustawy, na podatniku cięży obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku dokonywania przez niego sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przepis ten nie odnosi się jednak do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 24 ustawy. (...) Zatem sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju, występująca w pierwszym z opisanych przypadków, nie powoduje obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej”.

Warto podkreślić, iż podobne do powyższego stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyraził również w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2009 r., sygnatura IPPP2/443-725/09-2/IK;
  • interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2008 r., sygnatura IPPP1-443-523/07-2/BS;
  • interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2008 r., sygnatura IPPP1-433-986/08-4/JB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 24 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka jest podmiotem nieposiadającym siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Spółka posiada swoją siedzibę w Niemczech. Działalność gospodarcza Spółki będzie polegała na prowadzeniu sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych w Polsce („Klienci”). Spółka będzie prowadzić sprzedaż obejmować wysyłkę do Polski towarów takich jak: buty, odzież, akcesoria (torebki, zegarki, okulary przeciwsłoneczne, słuchawki), kosmetyki. Sprzedaż ta realizowana będzie za pośrednictwem strony internetowej Spółki. Klienci zamawiać będą produkty korzystając ze strony internetowej, a zapłata za zamówione towary będzie dokonywana albo przelewem na konto Spółki albo za pobraniem pocztowym lub za pomocą karty kredytowej. Po złożeniu zamówienia przez Klienta, produkty będą wysyłane do niego kurierem z magazynu zlokalizowanego na terytorium Niemiec. Spółka nie zamierza zatrudniać na terytorium Polski pracowników ani utrzymywać w Polsce żadnego magazynu czy placówki handlowej. Cała sprzedaż realizowana będzie z Niemiec.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o VAT Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego zawiadomienie o wyborze Polski jako miejsca opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Spółka będzie naliczała polski podatek VAT według właściwej stawki oraz będzie wykazywać go w deklaracjach VAT składanych do właściwego organu podatkowego.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż dokonywane przez Spółkę dostawy towarów opisane we wniosku należy uznać, zgodnie z art. 2 pkt 24 ustawy o VAT za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju w rozumieniu tego przepisu, bowiem spełnione są wszystkie przesłanki uregulowane w tym przepisie tj. dostawa jest dokonana przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary będące przedmiotem dostawy są w związku z tą dostawą transportowane przez tego podatnika z terytorium innego niż Polska państwa UE (Niemcy) na terytorium Polski (kraju), dostawa jest dokonywana na rzecz podmiotu (np. osoby fizycznej, która nie jest podatnikiem), który nie jest z tego tytułu zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Odnosząc się do obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wskazać należy, iż zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wskazano powyżej, dokonywaną przez Spółkę dostawę towarów należy uznać za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, w myśl regulacji art. 2 pkt 24 ustawy o VAT.

W opinii tut. Organu podatkowego zakres znaczeniowy definicji „sprzedaży” uregulowanej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT nie obejmuje swoim zasięgiem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju”, bowiem dokonywane przez Spółkę dostawy nie stanowią „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju”, z uwagi na fakt, iż towary Wnioskodawca transportuje każdorazowo z terytorium innego państwa UE niż Polska. Ponadto, co istotne w przedmiotowej sprawie, Spółka nie zamierza zatrudniać pracowników na terytorium Polski ani utrzymywać w Polsce magazynu czy też placówki handlowej. Cała sprzedaż realizowana będzie z Niemiec.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca w tak opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie podlegał obowiązkowi ewidencjonowania dokonywanej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem dokonywana przez niego sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega ewidencji za pomocą takiej kasy.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem braku ewidencjonowania dokonywanych dostaw towarów za pomocą kasy rejestrującej jest przepis art. 111 ust. 3a ustawy o VAT. Z treści pkt 2, 3 i 4 tego artykułu wynika, iż podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy; udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów; zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.

Dlatego też należy się zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż czynności te mogą być dokonywane wyłącznie w sytuacji, gdy kasa fiskalna znajduje się na terytorium kraju. Natomiast Spółka nie będzie posiadać żadnej fizycznej obecności w Polsce, a sprzedaż towarów dokonywana będzie z zagranicy. Nie jest więc możliwe prowadzenie przez Spółkę ewidencji za pomocą kasy rejestrującej zlokalizowanej w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj