Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-164/08-02/AW
z 12 marca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-164/08-02/AW
Data
2008.03.12
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
apteka
dokumentowanie
faktura korygująca
obrót
podstawa opodatkowania
premia
rabaty
Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych not rabatowych
Wniosek ORD-IN 640 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.01.2008r. (data wpływu 31.01.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych not rabatowych - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 31.01.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wystawionych not rabatowych. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Podatnik jest podmiotem prowadzącym aptekę (dalej Apteka). Zgodnie z przepisami Prawa Farmaceutycznego podatnik kupuje sprzedawane przez siebie leki w hurtowniach farmaceutycznych, które zaopatrują się w leki od Producentów tych leków (lub innych hurtowni będących przedstawicielami Producentów zagranicznych). Apteka przystąpiła do programu rabatowego organizowanego przez przedstawiciela producenta zagranicznego (którym jest firma RRR), który jest wyłącznym dystrybutorem określonego leku w Polsce (dalej Produkt). W Polsce Produkt nie został objęty systemem refundacji, co powoduje, że jego cena znacznie przekracza możliwości finansowe polskich pacjentów. Z tych ekonomicznych względów, niezależnych od rzeczywistych potrzeb terapeutycznych, Produkt jest rzadko kupowany i używany przez polskich pacjentów. Pomimo przepisania Produktu przez lekarza pacjenci odstępują od jego zakupu, ze względu na zbyt wysoką cenę. Ustalona przez aptekę marża na sprzedaży Produktu nie pozwala, ze względów ekonomicznych, na dalsze obniżenie ceny, która i tak dla większości pacjentów jest zbyt wysoka. Wysoki koszt zakupu leku przez aptekę od hurtowni wynika z faktu, iż zaopatrująca aptekę hurtownia kupuje produkt od RRR po wysokiej cenie, - wynikającej z ceny Produktu na rynku europejskim. Zgodnie z uzyskanymi przez aptekę informacjami, RRR nie może obniżyć ceny sprzedaży do hurtowni, ponieważ RRR mógłby utracić prawo do dystrybucji Produktu w Polsce. Jest to spowodowane zjawiskiem tzw. importu równoległego. Hurtownie kupując lek od RRR po obniżonej przez RRR cenie (niższej niż cena na rynku europejskim) rozpoczęłyby sprzedaż leku, w ilościach hurtowych za granicę. Doprowadziłoby to do obniżenia ceny leku na rynku europejskim, na co z oczywistych względów, nie chce się zgodzić producent leku zaopatrujący RRR. Ponadto, zgodnie z informacjami uzyskanymi od RRR, RRR nie może udzielić rabatu hurtowni, ze względu na fakt, iż te nie przekazują otrzymanego rabatu aptekom (jest to spowodowane faktem, iż hurtownie zaopatrują znaczną ilość aptek - jedna hurtownia zaopatruje kilka tysięcy aptek), dużą ilością faktur wystawianych przez hurtownie (kilkaset tysięcy rocznie) i dodatkowym nakładem pracy hurtowni związanym z identyfikacją dostaw oraz wystawianiem faktur korygujących. RRR, ze względu na ograniczenia prawne, zakazujące tzw. zmowy cenowej, nie może zobowiązać hurtowni do obniżenia ceny hurtowej. W konsekwencji RRR stworzył program rabatowy polegający na udzieleniu aptece potransakcyjnego rabatu kwotowego, dotyczącego każdej nabytej od hurtowni przez aptekę jednostki Produktu w danym okresie (miesiącu). W ramach programu (kopia programu stanowi załącznik do niniejszego wniosku):
W oparciu o zestawienie RRR sporządza i wysyła do apteki notę rabatową, dokument zawierający wszystkie elementy dokumentu księgowego w myśl ustawy o rachunkowości, w szczególności zawierające dane:
Dzięki obniżce ceny zakupu Produktu Apteka może ustalić cenę sprzedaży niższą ustaloną na poziomie, który jest akceptowany przez pacjentów. Pozwoli to im na zakup leku. W efekcie obniżki ceny zakupu leku, spadek ceny sprzedaży może nie odbić się na marży apteki (ostateczny efekt zależy od stopnia obniżenia ceny przez aptekę) Zwiększona, dzięki obniżeniu ceny, ilość sprzedawanych Produktów pozwala na zwiększenie zysku apteki. Rabat wynosi 45 PLN (netto) na jednostkę kupowanego produktu, co stanowi 55% ceny (netto) zakupu Produktu w hurtowni. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Apteka może dokonać obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT wynikającego z wystawionych na Aptekę przez RRR not rabatowych dotyczących Produktu tytułem udzielonego aptece rabatu... Zdaniem Wnioskodawcy: Art. 86ust. 2 pkt 1 ustawy VAT określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy VAT. Wymaga podkreślenia fakt, iż art. 86.ust. 2 pkt 1 ustawy VAT nie odnosi się do formy udokumentowania przekazywanego rabatu, który powinien obniżać kwotę VAT naliczonego, czy też nie wskazuje, który z dostawców w łańcuchu dostaw może udzielić rabatu. Przepis ten jedynie odnosi się do samego faktu otrzymania rabatu. Wymieniony w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT odnosi się do rabatów, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy VAT. Art. 29 ust. 4 ustawy VAT stanowi, że obrót, zmniejsza się o „kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) (...) a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że obrót sprzedawcy zmniejszają rabaty lub kwoty wynikające z korekt faktur. Tym samym, jeżeli art. 86.ust. 2 pkt 1 ustawy VAT odnosi się do art. 29 ust 4 ustawy VAT, to obniżenie kwoty podatku naliczonego u otrzymującego rabat nie jest ograniczone jedynie do rabatów dokumentowanych przez sprzedawcę fakturą korektą. Istotny dla sprawy jest także fakt, iż:
Przepisy nie zawierają definicji rabatu. Komentarze do art. 29 ustawy VAT, dostępne interpretacje oraz wyroki w sprawach podatkowych definiują rabat w kontekście odróżnienia go od bonusu czy premii. Interpretacja Ministra Finansów PP3-812-1222/04/AP/4026 z 2004.12.30 - gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, np. Izba Skarbowa w Gdańsku z 2004.10.06 Pl/005-1668/04/CIP/01, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu z 2004.06,16 PSUS/0PBI/422/83/04/DK - pojęcie rabatu musi być skorelowane z konkretną transakcją, towarem w związku, z którym został zastosowany i powoduje obniżenie ceny, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1472/RPP1/443-447/05/IS 2005.08.26 - w przypadku, gdy wypłacony rabat związany jest z konkretną dostawą powinien być traktowany jako rabat. o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. 2006.01.10 wyrok NSA W-wa I GSK 1178/05 LEX nr 222355 (... )Jeżeli zatem po zawarciu umowy sprzedaży sprzedający udzielił kupującemu świadczenia dotyczącego bezpośrednio zakupionego towaru i powodującego obniżenie jego pierwotnie ustalonej ceny, to nie ma podstaw do przyjęcia, że to świadczenie nie jest elementem ceny, ponieważ nie pozostaje w ścisłym związku czasowym z zawarciem umowy sprzedaży. (…) Rabat, jeżeli jest świadczeniem odnoszącym się do ceny towaru, kształtuje tę cenę, niezależnie od tego, kiedy został faktycznie przyznany i jakie intencje kryją się za jego udzieleniem. Na tej podstawie definicji słownikowej można stwierdzić, iż rabatem jest kwota obniżenia ceny konkretnego towaru lub usługi, pozostająca w bezpośrednim związku z dokonaną dostawą. Niewątpliwie zatem przekazywane przez RRR aptekom kwoty stanowią rabat, gdyż dotyczą konkretnych towarów (Produktów), dostarczonych w konkretnych, zdefiniowanych dostawach do apteki (przez podanie nazwy produktu, jego ceny zakupu, daty dokonania dostawy). Żadna z analizowanych definicji nie wskazuje, że rabatem jest kwota przekazywana między bezpośrednimi kontrahentami. Kwoty wypłacane przez RRR aptekom nie mogą być uznane za dopłaty do ceny sprzedaży Apteki, gdyż nie spełniają podstawowych kryteriów, które powinny cechować zwiększające obrót VAT apteki dopłaty, czy subwencje. Definicja dopłat do ceny, refundacji, subwencji zawarta w Piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. PP3-812- 341/2004/BL, stanowiąca, że „do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.” Podobne zawarte w postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego PIII/1 1443-20/05 z 2005.06.07 Urzędu Skarbowego w Słupsku, III-2/446-1260/04/JP/714 z 2004,08.12, Urzędu Skarbowego Łódż-Śródmieście; PPI/443/56/0G-005/173/04 W szczególności:
W związku z powyższym uważamy, że w przedstawionym stanie faktycznym wypłacone aptekom kwoty rabatów, udokumentowane notami rabatowymi stanowią podstawę do obniżenia VAT należnego Podatnika. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z art. 29 ust. 4 ustawy wynika, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia rabat, dotacja. Dla właściwego rozumienia powołanego wyżej przepisu należy odnieść się do powszechnego znaczenia tych słów. Przyjmując za Słownikiem Języka Polskiego PWN S.A.:
W świetle powołanych wyżej definicji należy zauważyć, że rabat polega na pomniejszeniu wcześniej ustalonej ceny towaru lub usługi. Jeśli rabat jest udzielany w momencie sprzedaży towarów wówczas na fakturze podatnik powinien zmniejszać cenę sprzedaży, natomiast jeżeli rabat udzielany jest po dokonaniu sprzedaży, wówczas sprzedawca winien wystawić fakturę korygującą. Na podstawie art. 106 ust. 8 ww. ustawy Minister Finansów wydał w dniu 25 maja 2005 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) zwanym dalej rozporządzeniem, regulujące m. in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących. Zgodnie z § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która powinna zawierać co najmniej: 1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia; 2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu; 4. kwotę zmniejszenia podatku należnego. Ponadto, w myśl § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust, 2 i 3 ustawy – w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. Reasumując, powołany powyżej przepis art. 29 ust. 4 ustawy o VAT jasno stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane zgodnie z zasadami zawartymi § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia. W przypadku udzielenia rabatu po wystawieniu faktury, rabat dokumentowany jest fakturą korygującą. Sprzedawca obowiązany jest posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. W związku z tym, iż Apteka otrzymuje noty rabatowe, które nie dokumentują otrzymywanych rabatów w sposób określony w § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych not rabatowych. W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż powołane przez Spółkę wyroki: wyrok WSA w Warszawie z dnia 07.08.2007r. sygn. akt III SA/Wa 3856/06 i wyrok NSA w Warszawie z dnia 10.01.2006r. sygn. akt I GSK 1178/06 jak i interpretacje prawa podatkowego wydane zostały w indywidualnych sprawach osadzonych w konkretnych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.