Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423-85/07/MK
z 10 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423-85/07/MK
Data
2007.09.10



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Amortyzacja środków trwałych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
logo
odpisy amortyzacyjne
reklama
środek trwały


Pytanie podatnika
1.czy reklamy świetlne zawierające tylko logo, zainstalowane na budynku wynajmowanym przez Spółkę mogą być uznane za środki trwałe Spółki, podlegające amortyzacji orazczy dokonując odpisów amortyzacyjnych można stosować stawkę w wysokości20%,
2.czy wydatki związane z nabyciem i umieszczeniem reklam świetlnych z logoSpółki poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne mogą być zaliczone dokosztów uzyskania przychodów?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 18.06.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.06.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.:1.czy reklamy świetlne zawierające tylko logo, zainstalowane na budynku wynajmowanym przez Spółkę mogą być uznane za środki trwałe Spółki, podlegające amortyzacji orazczy dokonując odpisów amortyzacyjnych można stosować stawkę w wysokości20%,2.czy wydatki związane z nabyciem i umieszczeniem reklam świetlnych z logoSpółki poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne mogą być zaliczone dokosztów uzyskania przychodów,Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka umieściła na ścianach budynku, w którym znajduje się siedziba Spółki dwie reklamy świetlne zawierające logo Spółki (neon). Przedmiotowe reklamy składają się z pojedynczych liter, o łącznych wymiarach: dł. 17 m, wys. 2,5 m oraz dł. 7,85 m, wys.1,20 m. Neony te nie są trwale złączone z budynkiem, na którym są zamontowane, bowiem po demontażu mogą być zainstalowane na innej nieruchomości. Wartość początkowa reklam świetlnych wynosi 69.545 zł oraz 30.200 zł. W ocenie Spółki, zamontowane na budynku reklamy świetlne spełniają kryteria uznania ich za środki trwałe. Neony te są użytkowane dłużej niż rok oraz są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Neony te pełnią funkcję informacyjną i reklamową, w celu zaznaczenia obecności Spółki na rynku oraz wśród konkurentów. Spółka podkreśla, że nie ma zamiaru likwidować reklam świetlnych. W związku z powyższym zdaniem Spółki skoro neony te mogą być uznane za środki trwałe, to można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od ich wartości początkowej. W przypadku wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej obcych środków trwałych (w analizowanej sytuacji Spółka wynajmuje budynek), zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt l updop amortyzacji podlegają również niezależnie od przewidywanego okresu używania, przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Inwestycja w obcym środku trwałym polega na ponoszeniu wydatków, które powodują ulepszenie obcego środka trwałego skutkujące wzrostem jego wartości użytkowej, w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tego środka trwałego do używania. Spółka podkreśla, że zainstalowanych reklam świetlnych na budynku, który nie jest własnością Spółki, nie można uznać za inwestycje w obcym środku trwałym. Bowiem nie spowodowały one w jakikolwiek sposób wzrostu wartości użytkowej wynajmowanego budynku, zgodnie z art. 16g ust. 13 updop. Na uwagę zasługuje również fakt, iż neony nie są zamontowane na stałe i nie są z budynkiem - na którym zostały przymocowane - trwale związane. Spółka ma bowiem możliwość wymontowania z budynku poszczególnych liter składających się na neon reklamowo – informacyjny.Przy założeniu, że reklamy świetlne są środkami trwałymi, Spółka może dokonywać ich amortyzacji. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu właściwych stawek amortyzacyjnych. Dla określenia właściwej stawki amortyzacyjnej przy amortyzacji reklam świetlnych kluczowe jest rozstrzygnięcie do jakiej grupy środków trwałych KŚT należy je zaliczyć. Klasyfikacji reklam świetlnych jako środków trwałych należy dokonać w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. z 1999 r., Nr 112, póz. 1317 ze zm.). Niestety przepisy KŚT w żadnej z grup środków trwałych nie wymieniają reklam świetlnych.Reklamy świetlne są wykorzystywane przez Spółkę w celach reklamowych i informacyjnych. W ocenie Spółki najwłaściwsze jest zakwalifikowanie reklam świetlnych do grupy 8 „Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie", podgrupa 80, rodzaj 808 „Narzędzia, przyrządy ruchomości i wyposażenie pozostałe" Klasyfikacji Środków Trwałych.Do rodzaju 808 przypisany jest m.in. symbol 31.5 PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) „Sprzęt oświetleniowy i lampy elektryczne". Z kolei ta grupa klasyfikacyjna zawiera podkategorię 31.50.24 „Reklamy świetlne, podświetlane tablice i znaki informacyjne itp.”.W myśl art. 16i ust. l odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych.Zgodnie z pozycją 8 załącznika nr l do updop „Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych" właściwą roczną stawką amortyzacyjną dla środków trwałych zakwalifikowanych do grupy 8 „Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie" jest stawka 20%. W związku z tym, że reklamy świetlne jako środki trwałe należy zaklasyfikować do grupy 8 KŚT, odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej tych środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawki amortyzacyjnej w wysokości 20%. Spółka podkreśla również, że wydatki związane z umieszczeniem reklam świetlnych z logo Spółki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, bowiem są spełnione przesłanki określone przez przepisy art. 15 ust. l updop. Wydatki związane z umieszczeniem reklam świetlnych są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Spółka zaznacza, że jednym z celów działalności gospodarczej każdego podmiotu jest maksymalizacja zysków. Istotnym narzędziem pomagającym zwiększyć przychody podmiotu gospodarczego są podejmowane działania reklamowe. Z jednej strony działalność reklamowa pozwala na maksymalizację zysku, ale z drugiej strony efektywna polityka reklamowa wymaga nakładów finansowych. Oznacza to zatem, że ponoszenie wydatków reklamowych ma na celu osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie źródła przychodów. Ponieważ działania reklamowe obejmują różne formy, Spółka zainstalowała na budynku użytkowanym przez Spółkę tablice świetlne. Celem umieszczenia reklamy świetlnej z logo Spółki jest właśnie utrwalenie w pamięci kontrahentów nazwy firmy lub jej znaku firmowego oraz poinformowanie o istnieniu firmy. Działanie to zatem ewidentnie ma na celu osiągnięcie przychodów. Spółka podkreśla, że jednym ze środków oddziaływania reklamy jest utrwalanie w pamięci nabywcy nazwy Spółki czy też logo. Zdaniem Spółki działania reklamowe dotyczą zatem nie tylko oferowanych towarów, ale także samej firmy i jej znaku. Umieszczenie neonów na budynku, gdzie znajduje się siedziba Spółki ma na celu właśnie reklamę marki, zaznaczając między innymi jej obecność wśród konkurentów.W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki związane z neonami świetlnymi z logo firmy zamontowanymi na budynku użytkowanym przez Spółkę stanowią koszt uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, bowiem wydatki te mają charakter działań reklamowych i informacyjnych, służą bowiem osiągnięciu przychodów oraz nie są określone w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop. Dla potwierdzenia własnego stanowiska przedstawionego we wniosku Spółka powołuje się na wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 stycznia 2003 r. (sygn. akt III SA 1652/2001), z dnia 16 stycznia 1998 r. (I SA/Gd 326/96), z dnia 10 grudnia 1999r. (sygn. III SA 8050/98) oraz pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Stare Miasto z dnia 23.02.2004r. Nr DF-415/4/04.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art.16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Stosownie zaś do treści art. 16a ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o pdop amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:1.budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,2.maszyny, urządzenia i środki transportu,3.inne przedmioty- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi. W świetle powołanego powyżej przepisu art. 16a ust. 1, amortyzacji podlega taki składnik majątku, który:– jest własnością (współwłasnością) podatnika, oraz– jest nabyty lub wytworzony we własnym zakresie przez podatnika, oraz– jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania, oraz– jego przewidywany okres używania przekracza rok, oraz–jest wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo jest oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.Składnik spełniający łącznie powyższe warunki zwany jest w ustawie podatkowej środkiem trwałym.

Z kolei art. 16f ust. 3 ustawy stanowi, iż odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h – 16m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500,00zł.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zakupiła reklamy świetlne o wartości początkowej 69.545,00zł i 30.200,00zł, które zainstalowała na wynajmowanym budynku, w którym mieści się siedziba Spółki. Reklamy świetlne stanowią własność Spółki, zostały przez nią nabyte, były kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia ich do używania, są wykorzystywane przez Spółkę w jej działalności gospodarczej oraz Spółka przewiduje ich użytkowanie ponad rok. Nie ulega zatem wątpliwości, iż przedmiotowe reklamy spełniają definicję środków trwałych, określoną w w/w art. 16a ust. 1 ustawy o pdop. Spółka jest zatem uprawniona do zaliczenia reklam świetlnych do środków trwałych Spółki podlegających amortyzacji. Naczelnik tut. Urzędu potwierdza również stanowisko Spółki, iż przedmiotowe reklamy nie będą podlegały zaliczeniu do inwestycji w obcym środku trwałym, o których mowa w art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o pdop, stanowiącym, iż amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane także środkami trwałymi. Inwestycją bowiem w obcym środku trwałym jest ogół kosztów poniesionych od dnia rozpoczęcia inwestycji do dnia przyjęcia jej do używania, pozostających w bezpośrednim związku z rozbudową, przebudową lub ulepszeniem środka trwałego niebędącego własnością podatnika, ale używanego przez niego dla celów własnej działalności gospodarczej. Zatem z inwestycją w obcym środku trwałym mamy do czynienia wtedy, gdy dochodzi do wzrostu wartości początkowej środka nienależącego do podatnika, a następuje to poprzez trwałe połączenie z obcym środkiem trwałym.Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym reklamy świetlne nie są na stałe związane z wynajmowanym przez Spółkę budynkiem. Mogą być w każdym momencie zdemontowane i zainstalowane w innym miejscu. Zatem należy uznać je za odrębny środek trwały, a nie inwestycję w obcym środku trwałym.Jak wskazano powyżej, Spółka uprawniona jest do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych. Zgodnie z art. 16i ust. 1 ustawy odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych stanowi załącznik nr 1 do ustawy i określa wysokość stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych przyporządkowanych do odpowiednich grup wg Klasyfikacji Środków Trwałych. Tym samym w kwestii ustalenia prawidłowej stawki amortyzacyjnej dla określonego środka trwałego należy opierać się na rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30.12.1999r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. nr 112, poz. 1317 ze zm.) i ustalić, w jakiej grupie został on sklasyfikowany. Wg niniejszego rozporządzenia:- budynki, budowle i lokale zostały zaliczone do grupy 1 i 2,- maszyny, urządzenia do grupy 3 – 6,- środki transportu do grupy 7,- pozostałe przedmioty (narzędzia i wyposażenie) do grupy 8.Przedmiotowe reklamy świetlne nie są z pewnością wolnostojącym, trwale związanym z gruntem urządzeniem reklamowym (zamontowano je bowiem na budynku), a zatem, nie odpowiadają kryteriom budowli, zdefiniowanej w art. 3 pkt 3 prawa budowlanego. Można tym samym wykluczyć ich przynależność do grupy 2 KŚT.Zdaniem tut. organu podatkowego, zasadnym wydaje się, iż reklamy świetlnej nie da się zakwalifikować do kategorii budynków, budowli, lokali, maszyn oraz środków transportu. Pozostaje zatem kwestia rozstrzygnięcia, czy w przypadku reklamy mamy do czynienia z urządzeniami z grupy 6 czy przyrządem z grupy 8. Jednakże w tym miejscu wskazać należy, iż w sprawach prawidłowości przyporządkowania danego środka trwałego do grupy KŚT orzeka Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, a nie organ podatkowy. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24.01.2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. środka trwałego według Klasyfikacji Środków Trwałych zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania KŚT. Zatem w razie trudności z ustaleniem klasyfikacji KŚT o wydanie opinii należy zwrócić się do wskazanego ośrodka.Jeżeli na podstawie uzyskanej opinii reklama świetlna jak wskazuje Spółka spełniać będzie warunki środków trwałych sklasyfikowanych w grupie 8 oraz nie będzie mieścić się w rodzajach 801, 802, 803, 804, 805 lub 806, Spółka będzie mogła stosować 20% stawkę roczną.Zgodnie z cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o pdop do kosztów uzyskania przychodów podatnicy mogą zaliczyć odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne). W związku z powyższym, odpisy amortyzacyjne dokonywane przez Spółkę od jej własnych środków trwałych, jakimi są reklamy świetlne, Spółka będzie miała prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że reklamy świetlne z nazwą marki FujiFilm, które stanowią własność Spółki są wykorzystywane w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej i mają wpływ na osiągane przez Spółkę przychody.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu zakupione przez Spółkę reklamy świetlne będą stanowić dla niej środki trwałe podlegające amortyzacji wg stawki 20% pod warunkiem ich przynależności do grupy 8 KŚT, a dokonane odpisy amortyzacyjne Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Tym samym przedstawione we wniosku stanowisko Spółki uznaje się za prawidłowe.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj