Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1150/08/MM
z 29 września 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1150/08/MM
Data
2008.09.29
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
aport
nieruchomości
spółka komandytowo-akcyjna
Istota interpretacji
Wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej, w zamian za akcje w tejże spółce, nie rodzi u wspólnika wnoszącego wkład żadnych skutków podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w momencie jego wniesienia, gdyż czynność ta nie generuje przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wniosek ORD-IN 444 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 27 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 27 czerwca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Osoba fizyczna (wnioskodawca) jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej. Obecnie wnioskodawca planuje wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do nowopowołanej spółki komandytowo-akcyjnej. W zamian za wkład wnioskodawca obejmie akcje w tej spółce stając się jej akcjonariuszem. Wnioskodawca, dokonując wkładu, dokona wyceny wartości rynkowej nieruchomości i taka właśnie wartość zostanie przyjęta w umowie spółki oraz w jej księgach jako wartość wkładu niepieniężnego, wnoszonego przez wnioskodawcę. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej na jej kapitał zakładowy, w zamian za akcje w tejże spółce, będzie skutkować opodatkowaniem wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób fizycznych... Zdaniem wnioskodawcy wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej, w zamian za akcje tejże spółki, nie skutkuje powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych u wnioskodawcy. Przesądzają o tym następujące argumenty. 1.
2. Zdaniem wnioskodawcy w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego – w postaci nieruchomości – do spółki osobowej (w tym spółki komandytowo-akcyjnej) nie mamy jednak do czynienia z odpłatnym zbyciem wspomnianej nieruchomości. W odniesieniu do wkładów niepieniężnych nie można bowiem w ogóle mówić o jakiejkolwiek cenie zbycia nieruchomości: tym bardziej ceną tą nie jest wartość objętych przez wnioskodawcę akcji w spółce. Zdaniem wnioskodawcy pogląd, w myśl którego wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi odpłatnego zbycia przedmiotu aportu potwierdziły expressis verbis organy podatkowe w następujących interpretacjach (wydanych na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Pogląd, w myśl którego wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi odpłatnego zbycia przedmiotu aportu, pozostaje przy tym aktualny niezależnie od tego, czy przedmiot aportu był wykorzystywany w prowadzonej przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych działalności gospodarczej. Powyższe potwierdził Minister Finansów, działający przez organ upoważniony do wydawania interpretacji, tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2007r. (znak: IPPB1/415-207/07-2/AJ). W uzasadnieniu wspomnianej interpretacji organ podatkowy stwierdził: w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ust. 1 pkt 8 wspomnianej ustawy nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni obrotowych środków trwałych lub wartości niematerialnych prawnych. Tym samym wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej nie rodzi u wspólnika wnoszącego wkład żadnych skutków podatkowych (z tytułu podatku dochodowego os osób fizycznych) fizycznych momencie jego wniesienia, gdyż czynność ta nie generuje przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 3.
4.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje. Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo–akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Natomiast w art. 4 § 1 pkt 1 k.s.h określenie „spółka osobowa” oznacza – spółkę jawną, partnerską, komandytową i komandytowo – akcyjną. Spółki te nie posiadają osobowości prawnej. Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny (art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy). Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do źródeł przychodów zalicza się odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Również analizując regulacje zawarte w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle którego za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wpłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach, brak jest podstaw do kwalifikacji tego typu zdarzenia jako przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Reasumując wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki komandytowo-akcyjnej, nie rodzi u wspólnika wnoszącego wkład żadnych skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie jego wniesienia, gdyż czynność ta nie generuje przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jakkolwiek organ podatkowy podzielił zdanie wnioskodawcy, że wniesienie nieruchomości do spółki osobowej nie spowoduje powstania przychodu do opodatkowania, to sposobu argumentacji zawartego we własnym stanowisku wnioskodawcy nie można uznać za prawidłowy. Wnioskodawca jednoznacznie podkreślił, że jego zdaniem, w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki osobowej nie można mówić o odpłatnym zbyciu a tym samym o cenie zbycia. Argument ten jest jednak całkowicie sprzeczny z treścią obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy dotyczy źródła przychodów jakim jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości. Jednocześnie w ust. 2 pkt 2 tegoż przepisu wprost zapisano, że ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Podobnie za niedopuszczalne należy uznać twierdzenia, że skoro art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmuje swoją dyspozycją wnoszenia aportu do spółek osobowych, to wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego w ogóle nie skutkuje powstaniem przychodu do opodatkowania. Należy bowiem zauważyć, że przedmiotem aportu do spółki osobowej mogą być oprócz nieruchomości również inne rzeczy lub prawa. Fakt, iż odpłatne zbycie nieruchomości wnoszonej do spółki osobowej nie jest źródłem przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie daje absolutnie żadnych podstaw do formułowania przez wnioskodawcę generalnej zasady, zgodnie z którą wnoszenie wkładów do spółki osobowej nie skutkuje powstaniem przychodu do opodatkowania. W zależności bowiem od przedmiotu aportu, zastosowanie mogą znaleźć różne przepisy ustawy. Z tej przyczyny stanowisko wnioskodawcy nie można było uznać za prawidłowe, pomimo że istotnie wniesienie do spółki osobowej nieruchomości nie powoduje u wspólnika powstania przychodu. Odnosząc się do powołanych interpretacji i postanowień organ podatkowy podkreśla, iż jakkolwiek orzeczenia podatkowe kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę pism organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r. W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.