Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-819a/08/AD
z 15 grudnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-819a/08/AD
Data
2008.12.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
badanie rynku
miejsce świadczenia
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
usługi na majątku rzeczowym
usługi reklamowe
Istota interpretacji
Gdzie powstanie obowiązek podatkowy?
Wniosek ORD-IN 891 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 22 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług dotyczących badania rynku i opinii publicznej oraz reklamy - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 22 września 2008 roku został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 24 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług dotyczących badania rynku i opinii publicznej oraz reklamy. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Spółka współpracuje z firmą „S”, która na podstawie umowy wystawia faktury dokumentujące usługi marketingowe w zakresie wprowadzenia do swoich sklepów nowych indeksów (nowych produktów), opodatkowując je 22% stawką podatku. Spółka w celu zwiększenia sprzedaży będzie mogła korzystać z usług innych firm w zakresie badania i rozwoju rynku oraz reklamy produktów. Firmy te, będą Spółce wystawiały faktury dokumentujące usługi marketingowe. Firma macierzysta z Litwy, od której Spółka nabywa duże ilości nowych produktów, zamierza zwrócić część kosztów (korzyści z tych transakcji są obopólne) na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę ze stawką 22%. W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, iż usługi refakturowane na rzecz firmy z Litwy dotyczące badania rynku i opinii publicznej, sklasyfikowane są według PKWiU 74.13.1, natomiast w zakresie reklamy PKWiU 74.40. Usługi refakturowane są na rzecz firmy litewskiej, która posiada siedzibę i jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej na terenie Litwy. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Gdzie powstanie obowiązek podatkowy... Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia usług jest Polska i usługi należy opodatkować 22% stawką podatku. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 2 pkt 1 tej ustawy – terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
W przypadku świadczenia usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, podstawowe znaczenia ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W art. 27 ust. 3 ustawy ustawodawca określił, że w przypadku usług, o których mowa w ust. 4, gdy są świadczone na rzecz:
Artykuł 27 ust. 4 ustawy precyzuje, iż przepis ust. 3 stosuje się do usług:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca refakturuje usługi w zakresie badania rynku i opinii publicznej oraz reklamy na rzecz firmy macierzystej z Litwy, która posiada tam siedzibę i jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej na terenie Litwy. Analiza treści wniosku oraz powołanych wyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż w przypadku gdy Wnioskodawca obciąża kontrahenta unijnego (z Litwy) kosztami nabytych uprzednio usług w zakresie badania rynku i opinii publicznej sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.13.1 oraz usług reklamy przyjąć należy, że sam świadczył te usługi, a miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług będzie kraj, gdzie nabywca posiada siedzibę, tj. Litwa. Jednocześnie informuje się, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 brzmi: usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:
Wskazać należy, że kwestia dotycząca stawki podatku na ww. usługi została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-819b/08/AD. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 10, 15-950 Białystok 15-950, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.