Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1044/12-2/AP
z 8 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wysokości podstawy opodatkowania w oparciu o cenę promocyjną – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wysokości podstawy opodatkowania w oparciu o cenę promocyjną.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), jako wyłączny importer oraz dystrybutor określonych marek alkoholi w Polsce, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży tych towarów. Oferta Spółki skierowana jest do jej bezpośrednich klientów - podmiotów zajmujących się hurtową i detaliczną sprzedażą wyrobów alkoholowych.

W celu zachęcenia kontrahentów do nabywania określonych produktów, Spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne, zmierzające w efekcie do zwiększenia wolumenu sprzedaży, a w konsekwencji także swoich przychodów. Działania te wpływają również pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku.

W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa organizację akcji promocyjnych (sprzedaży premiowych), w których będzie oferował klientom możliwość nabycia różnego rodzaju produktów promocyjnych po obniżonych cenach. Warunkiem uczestnictwa w każdej z tych promocji będzie nabycie określonej ilości produktów Wnioskodawcy w zwykłej cenie. Nabycie określonej ilości produktów uprawniać będzie do zakupu określonego (tzw. „towaru promocyjnego”) po znacznie obniżonej cenie (tzw. „cenie promocyjnej”), która może być znacznie niższa od kosztu wytworzenia lub nabycia danego produktu. Akcje te, w zależności od oczekiwanego przez Wnioskodawcę celu, będą mogły być skierowane do konkretnych kontrahentów lub grup kontrahentów. Towar objęty promocyjną ceną będzie oznaczony na fakturze VAT, jako towar promocyjny.

Spółka nie zamierza sporządzić odrębnego regulaminu promocji, bowiem sprzedaż towaru w cenie promocyjnej wynika z ogólnych warunków porozumień handlowych oraz wytycznych skierowanych do współpracujących z nią/zatrudnionych w niej przedstawicieli handlowych. Wytyczne kierowane do przedstawicieli handlowych stanowią o minimalnym progu opłacalności, tj. określają, o ile cena za określoną partię towaru może zostać obniżona (uwzględniając kalkulację towaru promocyjnego), aby była dopuszczalna w świetle zasad polityki handlowej Spółki.

Planowana promocja dotyczyć ma sytuacji, w której:

  1. przy zakupie z góry określonej partii produktów z asortymentu (dalej: „Asortyment”) Spółki, kontrahent otrzyma pewną partię tego samego produktu w promocyjnej cenie, np. przy zakupie 10 butelek produktu z Asortymentu, 1 butelkę otrzyma w promocyjnej cenie 1 zł netto; w efekcie, za 9 butelek zapłaci zwykłą cenę, a za 1 - promocyjną; lub
  2. przy zakupie z góry określonej partii produktów z Asortymentu, kontrahent otrzyma pewną partię innych produktów z Asortymentu w promocyjnej cenie, np. przy zakupie 9 butelek produktu „X”, 1 butelkę produktu „Y” otrzyma w promocyjnej cenie 1 zł netto; w efekcie, za 9 butelek zapłaci zwykłą cenę, a za 1 - promocyjną.

Sprzedaż produktu w cenie zwykłej oraz promocyjnej dokumentowana będzie jedną fakturą VAT, chyba że kontrahent poprosi o dwie odrębne faktury: na towar „promocyjny” i towar „niepromocyjny”.


Zgodnie z założeniami poczynionymi przez Wnioskodawcę, oferta sprzedaży promocyjnej będzie przeznaczona tylko i wyłącznie do podmiotów niepowiązanych w jakikolwiek sposób ze Spółką; dotyczy to powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”), w tym zarówno powiązań kapitałowych, jak i osobowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, prawidłowe będzie określenie wysokości podstawy opodatkowania z punktu widzenia podatku od towarów i usług, w oparciu o cenę promocyjną?


Zdaniem Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Sprzedaż alkoholu jest dostawą towarów w rozumieniu powyższych przepisów.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku, gdy cena zostanie określona na poziomie niższym niż wartość nabycia lub wytworzenia produktu, ale z różnych względów biznesowych jest ekonomicznie uzasadniona, to podstawą opodatkowania od tej sprzedaży jest właśnie ta niska cena netto. Jednocześnie, stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97 poz. 1050 ze zm.), termin „cena” oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Powyższe oznacza, że jeżeli Spółka ustaliła z kontrahentem (np. hurtownią) cenę 10 butelek, z czego 9 w cenie „zwykłej”, a 1 butelka w cenie „promocyjnej” w wysokości np. 1 zł i 23 grosze, to podstawą opodatkowania VAT sprzedaży tej 1 „promocyjnej” butelki będzie 1 zł (1,23 zł pomniejszone o kwotę VAT).

Filarowym elementem podstawy opodatkowania VAT jest kwota należna z tytułu sprzedaży (a więc wynagrodzenie). Co do zasady w podatku VAT to strony ustalają wysokość obrotu będącego zarazem podstawą opodatkowania. Powyższe zostało potwierdzone w wielu interpretacjach podatkowych wydawanych m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (np. w interpretacji indywidualnej: z 7 lipca 2010 r., sygn. IPPP1-443-462/10-4/PR; z 29 września 2011 r., sygn. IPPP3/443-941/11-2/MK; z 17 listopada 2009 r., sygn. IPPP1-443-894/09-5/IZ). Stanowisko, że obrotem w rozumieniu VAT może być kwota niższa, niż wartość rynkowa produktu potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 23 września 2008 r. (ILPP1/443-621/08-3/BD).

W ocenie Spółki bez znaczenia pozostaje fakt, że cena promocyjna może być znacznie niższa od kosztu wytworzenia lub nabycia danego produktu. Jak zostało wskazane, akcje te podejmowane są w celu zachęcenia kontrahentów do nabywania produktów Spółki. Konsekwencją wprowadzenia promocji jest zwiększenie wolumenu sprzedaży, a przede wszystkim przychodów Spółki. Działania te wpływają również pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. W sytuacji, gdy ustalenie ceny promocyjnej jest ekonomicznie uzasadnione, a ponadto, jak zostało to stwierdzone, cena nie odbiega od minimalnego progu opłacalności, nie ma przeciwwskazań dla opodatkowania VAT promocyjnej ceny produktu. Jeżeli więc ceną za 1 butelkę produktów X lub innych alkoholi dostępnych w ofercie Spółki, jest 1,23 zł, to podstawą opodatkowania będzie 1,23 zł pomniejszony o kwotę VAT (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

W opinii Spółki, podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeżeli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. W sytuacji, gdy Spółka dysponuje porozumieniem handlowym lub wytycznymi adresowanymi do handlowców, z których jednoznacznie wynika, na jakiej podstawie i w jakim celu został udzielony rabat cenowy, to należy uznać taki rabat za dopuszczalny. Należy bowiem odróżnić uzasadniony biznesowo rabat rynkowy od rabatu zmierzającego do obejścia przepisów VAT i uniknięcia opodatkowania VAT. Skoro zastosowany upust/rabat jest uzasadniony ekonomicznie i prowadzi w końcowym efekcie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku, to nie ma podstaw do jego kwestionowania (podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 września 2011 r., sygn. IPPP3/443-941/11-2/MK).

Spółka zwraca uwagę na stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażone w interpretacji indywidualnej z 28 lutego 2012 r. (sygn. IPPP1/443-1759/11-2/EK), w którym wskazał: „Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych produktów/towarów w cenie promocyjnej w ramach akcji marketingowej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych warunków). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca z udziału w akcjach promocyjnych wykluczone będą podmioty powiązane wymienione w tym artykule. Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania dla Zainteresowanego będzie - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - kwota faktycznie należna od nabywcy (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek”.

Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, że sam ustawodawca wskazał przypadki, w których organy podatkowe mogą potencjalnie kwestionować cenę ustaloną przez strony. Organy podatkowe zostały bowiem uprawnione do szacowania obrotu w przypadkach ściśle określonych w art. 32 ustawy o VAT, który nie znajduje w ocenianym przypadku zastosowania (jak zostało to wskazane: promocja jest skierowana do bliżej nieograniczonej grupy potencjalnych klientów, niepowiązanych ze Spółką). Należy zwrócić uwagę na wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2012 r. (sygn. akt I FSK 454/11), w którym Sąd ten uznał, że odtworzenie podstawy opodatkowania w drodze oszacowania znajduje zastosowanie wyłącznie, gdy brak jest innych dowodów bezpośrednich potwierdzających transakcję. W niniejszej sprawie, transakcja będzie udokumentowana fakturą VAT oraz dokumentami wewnętrznymi związanymi z przesunięciami magazynowymi, a więc nie można tu mówić o braku dowodów potwierdzających transakcję. W innym wyroku NSA (z 29 października 2010 r., sygn. akt I FSK 1809/09) podkreślił, że „szacowanie podstawy opodatkowania nie jest procesem polegającym na pominięciu rzeczywistej wartości transakcji dokonanych przez podatnika, lecz jest to działanie mające na celu jedynie odtworzenie tej wartości”.


Innymi słowy, wprowadzenie przedmiotowej promocji, w której:

  1. przy zakupie z góry określonej partii produktów z Asortymentu, kontrahent otrzyma pewną partię tego samego produktu w promocyjnej cenie, np. przy zakupie 10 butelek produktu z Asortymentu, 1 butelkę otrzyma w promocyjnej cenie 1 zł netto; w efekcie, za 9 butelek zapłaci zwykłą cenę, a za 1 - promocyjną; lub
  2. przy zakupie z góry określonej partii produktów z Asortymentu, kontrahent otrzyma pewną partię innych produktów z Asortymentu w promocyjnej cenie, np. przy zakupie 9 butelek produktu „X”, 1 butelkę produktu „Y” otrzyma w promocyjnej cenie 1 zł netto; w efekcie, za 9 butelek zapłaci zwykłą cenę, a za 1 – promocyjną

- nie daje samo przez się podstaw na gruncie VAT do zakwestionowania ustalonej przez strony ceny. Obrotem jest bowiem kwota należna od nabywcy, pomniejszona o kwotę VAT. Tym samym kwota 1,23 zł pomniejszona o 23% VAT, odpowiadająca cenie promocyjnej towaru, będzie stanowić podstawę opodatkowania VAT. W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy na zadane pytanie należy udzielić następującej odpowiedzi: w opisanym stanie faktycznym, prawidłowe będzie określenie wysokości podstawy opodatkowania z punktu widzenia podatku od towarów i usług, w oparciu o cenę promocyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy. W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97 poz. 1050 ze zm.), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.


Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy o cenach, uzgadniają strony zawierające umowę (…).


Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT – fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej – ewidencją korekt).


W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wskazać jednak należy, że w określonych sytuacjach organ może określić inną wysokość obrotu. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów (art. 32 ust. 2 ustawy o VAT).

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży określonych marek alkoholi. Oferta Spółki skierowana jest do jej bezpośrednich klientów - podmiotów zajmujących się hurtową i detaliczną sprzedażą wyrobów alkoholowych. W celu zachęcenia kontrahentów do nabywania określonych produktów, Spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne, zmierzające w efekcie do zwiększenia wolumenu sprzedaży, a w konsekwencji także swoich przychodów. Działania te wpływają również pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku. W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa organizację akcji promocyjnych (sprzedaży premiowych), w których będzie oferował klientom możliwość nabycia różnego rodzaju produktów promocyjnych po obniżonych cenach. Warunkiem uczestnictwa w każdej z tych promocji będzie nabycie określonej ilości produktów Wnioskodawcy w zwykłej cenie. Nabycie określonej ilości produktów uprawniać będzie do zakupu określonego, tzw. towaru promocyjnego, po znacznie obniżonej cenie (cenie promocyjnej), która może być znacznie niższa od kosztu wytworzenia lub nabycia danego produktu. Akcje te, w zależności od oczekiwanego przez Wnioskodawcę celu, będą mogły być skierowane do konkretnych kontrahentów lub grup kontrahentów. Towar objęty promocyjną ceną będzie oznaczony na fakturze VAT, jako towar promocyjny. Planowana promocja dotyczyć ma sytuacji, w której: przy zakupie z góry określonej partii produktów z asortymentu Spółki, kontrahent otrzyma pewną partię tego samego produktu w promocyjnej cenie, np. przy zakupie 10 butelek produktu z asortymentu, 1 butelkę otrzyma w promocyjnej cenie 1 zł netto; w efekcie, za 9 butelek zapłaci zwykłą cenę, a za 1 - promocyjną; lub przy zakupie z góry określonej partii produktów z asortymentu, kontrahent otrzyma pewną partię innych produktów z asortymentu w promocyjnej cenie, np. przy zakupie 9 butelek produktu „X”, 1 butelkę produktu „Y” otrzyma w promocyjnej cenie 1 zł netto; w efekcie, za 9 butelek zapłaci zwykłą cenę, a za 1 - promocyjną. Zgodnie z założeniami poczynionymi przez Spółkę, oferta sprzedaży promocyjnej będzie przeznaczona tylko i wyłącznie do podmiotów niepowiązanych w jakikolwiek sposób ze Spółką; dotyczy to powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, w tym zarówno powiązań kapitałowych, jak i osobowych.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że fakt udzielenia rabatu w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży towarów po cenie promocyjnej w ramach organizowanej akcji promocyjnej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar. Przy czym zwrócić należy również uwagę na fakt, iż warunkiem uczestnictwa w każdej z promocji będzie nabycie określonej ilości produktów Spółki w zwykłej cenie. Dopiero bowiem nabycie określonej ilości produktów w zwykłej cenie uprawniać będzie do zakupu określonego, tzw. towaru promocyjnego, po znacznie obniżonej cenie (cenie promocyjnej). Są to więc rabaty udzielone przed ustaleniem ceny – tym samym nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych produktów w cenie promocyjnej w ramach akcji promocyjnej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych warunków). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku, lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, oferta sprzedaży promocyjnej będzie przeznaczona tylko i wyłącznie do podmiotów niepowiązanych w jakikolwiek sposób ze Spółką (dotyczy to powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT).

Reasumując powyższe, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu tej sprzedaży. Tym samym, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Spółki – zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – będzie kwota faktycznie należna od nabywcy – tj. cena promocyjna - pomniejszona o należny podatek.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj