Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1759/11-2/EK
z 28 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1759/11-2/EK
Data
2012.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cena
obrót
podatek naliczony
podstawa opodatkowania
promocja
rabaty


Istota interpretacji
Określenie podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów po cenach promocyjnych



Wniosek ORD-IN 578 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów po cenach promocyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów po cenach promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu napojami alkoholowymi (piwem). Oferta Spółki skierowana jest do jej bezpośrednich klientów - podmiotów zajmujących się hurtową i detaliczną sprzedażą wyrobów alkoholowych.

W celu zachęcenia kontrahentów, do nabywania swoich produktów, Spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne, zmierzające w efekcie do zwiększenia wolumenu sprzedaży, a w konsekwencji także swoich przychodów. Działania te wpływają również pozytywnie na budowanie relacji z kontrahentami, na ich lojalność, a co za tym idzie na wygenerowanie większego zysku.

W chwili obecnej Wnioskodawca rozważa organizację akcji promocyjnych (sprzedaży premiowych), w których będzie oferował możliwość nabycia różnego rodzaju produktów promocyjnych po obniżonych cenach. Warunkiem uczestnictwa w każdej z tych promocji będzie nabycie określonej ilości produktów Wnioskodawcy w zwykłej cenie. Nabycie określonej ilości produktów, uprawniać będzie do zakupu określonego (tzw. „towaru promocyjnego”) po znacznie obniżonej cenie (tzw. „cenie promocyjnej”), która może być znacznie niższa od kosztu wytworzenia lub nabycia danego produktu. Akcje te, w zależności od oczekiwanego przez Wnioskodawcę celu, będą mogły być skierowane do konkretnych kontrahentów lub grup kontrahentów.

W celu doprecyzowania stanu faktycznego, Spółka pragnie wyjaśnić, że „towarem promocyjnym”, będą mogły być zarówno produkty wytworzone przez Spółkę (tj. piwo) jak również inne towary lub usługi nabyte uprzednio przez Spółkę (np. sprzęt AGD i RTV).

Zgodnie z założeniami poczynionymi przez Spółkę, każdorazowa sprzedaż dokonana w ramach akcji promocji dokumentowana będzie fakturą VAT. Zgodnie z założeniami poczynionymi przez Wnioskodawcę, jedna faktura będzie mogła równocześnie dokumentować sprzedaż produktów zarówno po cenach standardowych, jak i po cenach promocyjnych. Towary, których dotyczy promocja, ujmowane będą na fakturze w oddzielnych pozycjach, wraz ze wskazaniem ceny, po której zostały przez Wnioskodawcę w ramach danej akcji sprzedane. W przypadku takiego życzenia ze strony klienta, Wnioskodawca udokumentuje sprzedaż towarów promocyjnych na odrębnej fakturze VAT.

Zgodnie z założeniami poczynionymi przez Wnioskodawcę, oferta sprzedaży promocyjnej będzie przeznaczona tylko i wyłączenie do podmiotów niepowiązanych w jakikolwiek sposób ze Spółką, dotyczy to zarówno powiązań kapitałowych jak i osobowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym spółka prawidłowo będzie określała wysokość podstawy opodatkowania z punktu widzenia podatku od towarów i usług, tj. w oparciu o cenę promocyjną...

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm., dalej UoVAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Konsekwentnie w świetle powyższych przepisów odpłatna dostawa towarów premiowych na rzecz uczestników promocji dokonywana przez Spółkę, w cenie promocyjnej (np. 10 PLN brutto za sztukę), stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT „podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (...)„. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, akcje promocyjne, które zamierza zorganizować Wnioskodawca, będą polegały na tym, iż w przypadku nabycia przez kontrahenta określonej regulaminem ilości towarów (lub w określonym czasie), kontrahent uzyska możliwość zakupu określonych towarów premiowych po cenie promocyjnej, która różnić będzie się od ceny rynkowej.

Przepisy UoVAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wyjątek od wskazanej powyżej zasady ustalania podstawy opodatkowania przewidziany jest w art. 32 UoAT. Jednakże jak to zostało wskazane w stanie faktycznym, z uwagi na fakt, że z udziału w akcjach promocyjnych wykluczone będą podmioty powiązane w jakikolwiek (kapitałowo, osobowo) z Wnioskodawcą, przepis ten nie znajdzie tu zastosowania.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży towarów po cenach promocyjnych, podstawa opodatkowania tj. obrót, powinna być ustalana w oparciu ocenę promocyjną.

Podobne stanowisko do tego, które zaprezentował powyżej Wnioskodawca, podzielane jest również przez organy podatkowe. Wskazać tu można m.in. stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wyrażone w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 września 2008 r., sygn. ILPP1/443-621/08-3/BD, w której organ oceniając stan faktyczny podobny do tego, który jest przedmiotem niniejszego zapytania stwierdził, że „podstawę opodatkowania (...) stanowić będzie cena, po której X dokonuje sprzedaży promocyjnego produktu, np. 1 zł. Fakt, iż cena promocyjna następuje w tym przypadku po cenie niższej aniżeli cena zakupu promocyjnego towaru, nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia”, a także stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 3 listopada 2008 r., sygn. IPPP1/443-1495/08-2/MPe, gdzie wskazano, iż „określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży tj. kwotę 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (…).

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednocześnie przepis art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy wymienia przypadki kiedy to organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, wskutek zaistnienia między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą związku wynikającego z powiązań o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikającym ze stosunku pracy.

Z powołanych przepisów wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Rabaty funkcjonujące w obrocie gospodarczym można podzielić na dwa rodzaje – te przyznawane przed ustaleniem cen i te, które zostały przyznawane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, jak i zachowań nabywcy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w celu zachęcenia kontrahentów do nabycia swoich produktów, podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne zmierzające do zwiększenia wolumenu sprzedaży. Wnioskodawca rozważa organizację akcji promocyjnych (sprzedaży premiowych), w których będzie oferował możliwość nabycia różnego rodzaju produktów promocyjnych po obniżonych cenach. Warunkiem uczestnictwa w każdej z tych promocji będzie nabycie określonej ilości produktów Wnioskodawcy w zwykłej cenie, Nabycie określonej ilości produktów, uprawniać będzie do zakupu określonego (tzw. „towaru promocyjnego”) po znacznie obniżonej cenie (tzw. „cenie promocyjnej”), która może być znacznie niższa od kosztu wytworzenia lub nabycia danego produktu. Akcje te, w zależności od oczekiwanego przez Wnioskodawcę celu, będą mogły być skierowane do konkretnych kontrahentów lub grup kontrahentów. Wnioskodawca wskazał, iż „towarem promocyjnym”, będą mogły być zarówno produkty wytworzone przez Spółkę (tj. piwo) jak również inne towary lub usługi nabyte uprzednio przez Spółkę (np. sprzęt AGD i RTV). Zgodnie z założeniami poczynionymi przez Spółkę, każdorazowa sprzedaż dokonana w ramach akcji promocji dokumentowana będzie fakturą VAT. Jedna faktura będzie mogła równocześnie dokumentować sprzedaż produktów zarówno po cenach standardowych, jak i po cenach promocyjnych. Towary, których dotyczy promocja, ujmowane będą na fakturze w oddzielnych pozycjach, wraz ze wskazaniem ceny, po której zostały przez Wnioskodawcę w ramach danej akcji sprzedane. W przypadku takiego życzenia ze strony klienta, Wnioskodawca udokumentuje sprzedaż towarów promocyjnych na odrębnej fakturze VAT. Ponadto, zgodnie z założeniami poczynionymi przez Wnioskodawcę, oferta sprzedaży promocyjnej będzie przeznaczona tylko i wyłączenie do podmiotów niepowiązanych w jakikolwiek sposób ze Spółką, dotyczy to zarówno powiązań kapitałowych jak i osobowych.

Z powyższego zatem wynika, iż są to rabaty udzielane przed ustaleniem ceny – a zatem nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwota należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Należy przy tym zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej tj. zarobku.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych produktów/towarów w cenie promocyjnej w ramach akcji marketingowej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych warunków). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca z udziału w akcjach promocyjnych wykluczone będą podmioty powiązane wymienione w tym artykule.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania dla Zainteresowanego będzie – zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy – kwota faktycznie należna od nabywcy (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj