Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-694/10/HK
z 10 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-694/10/HK
Data
2010.11.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
odszkodowania
odszkodowania
renta
renta
wypadek
wypadek
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy renta odszkodowawcza, o której mowa w art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego, zwolniona jest z podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 922 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 09 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 11 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego renty odszkodowawczej, o której mowa w art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego renty odszkodowawczej, o której mowa w art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

X S.A. przyznało wnioskodawcy rentę z tytułu utraconych dochodów w wysokości 1.100,00 zł oraz rentę z tytułu zwiększonych potrzeb w wysokości 1.120,00 zł - w związku z wypadkiem - szkodą komunikacyjną z października 2008r. Obecnie wnioskodawca negocjuje wartość jednorazowego odszkodowania, które, zgodnie z dyspozycją art. 447 Kodeksu cywilnego, Sąd może przyznać poszkodowanemu zamiast renty. Wnioskodawca oraz X chcą zawrzeć w tym zakresie ugodę sądową. Renta w aktualnej wysokości została przyznana na zasadzie art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego, natomiast jednorazowe odszkodowanie wnioskodawca ma otrzymać na zasadzie art. 447 Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przyznana wnioskodawcy renta z tytułu utraconych dochodów oraz renta z tytułu zwiększonych potrzeb korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy jednorazowe odszkodowanie przyznane wnioskodawcy na mocy ugody sądowej - zamiast renty z tytułu utraconych dochodów oraz renty z tytułu zwiększonych potrzeb korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. (art. 21 ust. 1 pkt 3c) zarówno przyznana w określonej miesięcznej wysokości renta, jak i jej kapitalizacja i jednorazowa wypłata - w formie odszkodowania - są zwolnione z podatku. Podstawą prawną dochodzenia renty odszkodowawczej jest przepis art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego. Stosownie zaś do art. 447 Kodeksu cywilnego Sąd może z ważnych powodów przyznać poszkodowanemu zamiast renty - jednorazowe odszkodowanie. Na gruncie prawa cywilnego instytucja jednorazowego odszkodowania jest zrównana z instytucją renty odszkodowawczej. Za powyższym przemawia kompensacyjny charakter odszkodowania, które nie służy wzbogaceniu poszkodowanego, lecz jedynie naprawieniu szkody. Ponadto przekształcenie renty w jednorazowe odszkodowanie służy ochronie praw nabytych na mocy art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego.

Wnioskodawca wskazuje, iż interpretacje indywidualne wydawane w analogicznych lub zbliżonych stanach faktycznych i prawnych potwierdzają jego stanowisko. W tym miejscu wnioskodawca powołuje sygnatury spraw, w których wydawane były interpretacje indywidualne: DD3/033/58/CRS/10/PK wydana przez Ministra Finansów, ILPB2/415-790/08-2/ES oraz ILPB2/415-73/07-2/AJ wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Wnioskodawca wskazuje również informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną przez Urząd Skarbowy w Czechowicach Dziedzicach, sygn. 2408PDI-415/28/2004.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego renty odszkodowawczej, o której mowa w art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego (pyt. 1).

W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 30 marca 2010r. - t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm., natomiast w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2010r. – t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3c ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są odszkodowania w postaci renty otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość.

Podstawę prawną dochodzenia renty odszkodowawczej stanowi przepis art. 444 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), z którego wynika, że jeżeli poszkodowany utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość, może on żądać od zobowiązanego do naprawienia szkody odpowiedniej renty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż X S.A. przyznało wnioskodawcy rentę z tytułu utraconych dochodów oraz rentę z tytułu zwiększonych potrzeb - w związku z wypadkiem - szkodą komunikacyjną z października 2008r. Renta w aktualnej wysokości została przyznana na zasadzie art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego. Obecnie wnioskodawca negocjuje wartość jednorazowego odszkodowania, które, zgodnie z dyspozycją art. 447 Kodeksu cywilnego, Sąd może przyznać zamiast renty. Wnioskodawca oraz X chcą zawrzeć w tym zakresie ugodę sądową. Jednorazowe odszkodowanie wnioskodawca ma otrzymać na zasadzie art. 447 Kodeksu cywilnego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przyznana wnioskodawcy na podstawie art. 444 § 2 Kodeksu cywilnego renta (tj. renta z tytułu utraconych dochodów oraz renta z tytułu zwiększonych potrzeb w związku z wypadkiem) ma charakter odszkodowawczy, a zatem korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj