Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1511/10/CzP
z 31 stycznia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1511/10/CzP
Data
2011.01.31
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej
Słowa kluczowe
łączenie spółek
łączenie spółek
następstwo prawne
następstwo prawne
przejęcie spółki
przejęcie spółki
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
sukcesja
sukcesja
Istota interpretacji
„1. Czy w ramach sukcesji generalnej, zgodnie z art. 93 § 1 i 2, na podmiot przejmujący (Spółkę lub nowozawiązany podmiot) zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające z Zezwolenia?
2. Czy podmiot przejmujący (Spółka lub nowozawiązany podmiot) będący sukcesorem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia, będzie mieć prawo do korzystania ze zwolnienia z CIT wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT?” Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 29 października 2010r.), uzupełnionym w dniu 19 stycznia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej:
UZASADNIENIE W dniu 29 października 2010r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 stycznia 2011r. znak: IBPBI/2/423-1511/10/CzP, IBPBI/2/423-1512/10/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 19 stycznia 2011r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Spółka, jest polskim podatnikiem CIT, spółką z międzynarodowej Grupy specjalizującej się głównie w produkcji i dystrybucji cementu, betonu i kruszywa na rynek polski i rynki międzynarodowe. W polskiej strukturze Grupy, Spółka pełni funkcję producenta, dystrybutora cementu, jak również właściciela spółek zajmujących się sprzedażą betonu i kruszyw (tj. stanowiących, z perspektywy Grupy, odrębne od cementu linie biznesowe). Jednocześnie, Spółka jest 100%-owym udziałowcem E. Sp. z o.o. (dalej: E.). E. jest tzw. „starym przedsiębiorcą strefowym", funkcjonującym na podstawie zezwolenia z dnia 03 marca 1998r. na prowadzenie działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: Zezwolenie), które było zmieniane w latach 2003r. i 2004r. (zmiany dotyczyły wymaganych poziomów inwestycji i zatrudnienia). Zezwolenie ma formę decyzji podatkowej (administracyjnej). E. wystąpił z wnioskiem do Ministra Gospodarki o wydłużenie Zezwolenia do 2020r. i jest w trakcie procedury dotyczącej wydłużenia Zezwolenia. Zezwolenie obejmuje głównie prowadzenie przez E. działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: SSE) polegającej na produkcji cementu (dochody E. ze sprzedaży produktu strefowego korzystają ze zwolnienia z CIT). Tak wytworzony produkt strefowy (cement) jest sprzedawany przez E. do Spółki, która zajmuje się dystrybucją produktu na rynkach docelowych. Aktualnie w Grupie realizowany jest grupowy projekt konsolidacji linii biznesowych. Z uwagi na fakt, iż zarówno Spółka, jak i E. są zaangażowane w produkcję cementu, rozważane jest połączenie Spółki z E. i skupienie wszystkich funkcji związanych z produkcją oraz obrotem cementem w jednym podmiocie. Takie rozwiązanie pozwoli na optymalizację procedur i procesów biznesowych w Grupie oraz na ograniczenie kosztów operacyjnych. Spółka podkreśla, iż z uwagi na wstępny charakter prac nad połączeniem Spółki i E., nie podjęto jeszcze decyzji co do prawnych rozwiązań dotyczących łączenia spółek kapitałowych, dlatego też rozważane połączenie może zostać przeprowadzone w drodze łączenia przez przejęcie E. przez Spółkę (przeniesienia całego majątku na spółkę przejmującą w zamian za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej) lub przez zawiązanie nowej spółki kapitałowej (na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek w zamian za udziały lub akcje nowej spółki). Z uwagi na powyższe, niniejszy wniosek dotyczy obu możliwych rodzajów połączenia spółek. Po połączeniu, działalność w zakresie produkcji cementu będzie prowadzona albo przez Spółkę albo przez podmiot nowozawiązany na terenie SSE w zakresie wskazanym w Zezwoleniu. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Spółki: AD. 1) Opierając się na przepisach Ordynacji podatkowej, sukcesja generalna obejmie również prawa i obowiązki wynikające z Zezwolenia. Oznacza to, iż podmiot przejmujący (Spółka lub podmiot nowozawiązany) będzie sukcesorem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia. W myśl art. 494 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Biorąc to pod uwagę, Spółka wykazuje poniżej, że w przedmiotowym przypadku ani ustawa o CIT, ani ustawa o SSE i wydane na jej podstawie Zezwolenie, nie ograniczają ani nie zakazują sukcesji zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana/powstała w wyniku łączenia się spółek kapitałowych wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Na podstawie art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, powyższą regulację (dotyczącą sukcesji generalnej przy połączeniu przez zawiązanie nowej spółki) stosuje się również do sytuacji osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej. Jak wynika z powyższego, w rezultacie połączenia spółek kapitałowych dochodzi do pochodnego nabycia praw i obowiązków, kiedy to następca prawny nabywa poprzednio istniejące prawa i obowiązki swojego poprzednika. Sukcesja następuje pod tytułem ogólnym, tj. dotyczy pełnego spektrum praw i obowiązków spółki przejmowanej istniejących w chwili połączenia - wynikających zarówno z ustaw podatkowych, jak i regulacji m.in. w zakresie specjalnych stref ekonomicznych. Co więcej, skoro sukcesja dotyczy również decyzji podatkowych, na następcę prawnego przechodzą obowiązki materialnoprawne i proceduralne, jak i uprawnienia wynikające z decyzji podatkowych (wszelkie korzyści przewidziane w prawie podatkowym, które mogą być przyznane w drodze decyzji). Dotyczy to np. prawa do zwrotu nadpłaty podatku, umorzenia lub rozłożenia na raty zobowiązania podatkowego, czy też uzyskanej ulgi w związku z Zezwoleniem na prowadzenie inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Dodatkowo, Spółka zwraca uwagę, iż przepisy art. 93 Ordynacji podatkowej mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przepisy art. 93 Ordynacji podatkowej w związku z art. 93d Ordynacji podatkowej wskazują, iż w przypadku połączenia Spółki i E. (zarówno w przypadku połączenia przez przejęcie, jak i połączenia przez zawiązanie nowego podmiotu), podmiot przejmujący (Spółka lub podmiot nowozawiązany) będzie sukcesorem wszelkich praw i obowiązków E. (lub Spółki i E. – w przypadku przejęcia przez zawiązanie nowego podmiotu), w tym praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia. Z uwagi na fakt, iż Zezwolenie stanowi decyzję administracyjną wydaną w oparciu o przepisy podatkowe, następca prawny E. (lub następca prawny Spółki i E. - w przypadku przejęcia przez zawiązanie nowego podmiotu) będzie uprawniony do korzystania z praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia. AD. 2) W efekcie sukcesji praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia przez Spółkę lub podmiot nowozawiązany, Spółka lub podmiot nowozawiązany będą uprawnieni do korzystania ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów osiąganych przez Spółkę lub podmiot nowozawiązany w ramach działalności w SSE. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od CIT są dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (wydanego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych; j.t. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.; dalej: ustawa o SSE), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć kwoty ustalonej w odrębnych przepisach. Jednocześnie, jak stanowi art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienie z CIT wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT przysługuje wyłącznie w odniesieniu do dochodów osiągniętych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Przedmiotowe zwolnienie z CIT dochodów strefowych wynika również z art. 12 ustawy o SSE, zgodnie z którym, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zwolnienia przez osoby prawne są zwolnione od podatku dochodowego (CIT). Jednocześnie, jak wskazuje art. 17 ust. 5 ustawy o CIT, cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej stanowi podstawę do utraty zwolnienia podatkowego z CIT (jest to jedyna możliwość utraty zwolnienia z CIT dla dochodów strefowych wynikająca z ustawy o CIT). W tym miejscu należy wskazać na art. 19 ust. 3 ustawy o SSE, zgodnie z którym cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej może nastąpić, jeśli dany przedsiębiorca (działający na terenie specjalnej strefy ekonomicznej):
Powyższe przypadki utraty/cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowią katalog zamknięty, tj. tylko enumeratywnie wymienione przypadki mogą stanowić podstawę cofnięcia pozwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, a w efekcie utraty zwolnienia z CIT dla dochodów strefowych. Tym samym, przytoczone przepisy nie wskazują połączenia spółek kapitałowych czy sukcesji prawno-podatkowej jako podstawy do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W rezultacie w przypadku sukcesji generalnej zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia staje się podmiot przejmujący lub podmiot nowozawiązany. Aktualnie, regulacje dotyczące zwolnienia z CIT dla dochodów strefowych mają zastosowanie do sytuacji E. - dochody osiągane przez E. z działalności prowadzonej w SSE na podstawie Zezwolenia korzystają ze zwolnienia z CIT (do określonego pułapu dopuszczalnej pomocy publicznej). Z uwagi na sukcesję prawno-podatkową (w efekcie połączenia Spółki i E.), prawa i obowiązki wynikające z Zezwolenia zostaną przejęte przez Spółkę lub podmiot nowozawiązany (w zależności od formy prawnej połączenia) i to podmiot przejmujący będzie uprawniony do korzystania z praw oraz zobowiązany z tytułu Zezwolenia. W związku z tym faktem, Spółka lub podmiot nowozawiązany (jako sukcesorzy Zezwolenia) będą uprawnieni do korzystania ze zwolnienia z CIT dla dochodów strefowych osiągniętych w efekcie prowadzenia działalności na podstawie Zezwolenia. Należy podkreślić, iż stanowisko Spółki zostało wielokrotnie potwierdzone przez praktykę podatkową. Wynika z niej, iż połączenie spółek kapitałowych (z których jedna lub dwie są przedsiębiorstwami strefowymi) nie prowadzi do cofnięcia zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, lecz sukcesor prawny ma prawo do korzystania z praw i obowiązków wynikających z przedmiotowego zezwolenia, w efekcie czego może stosować zwolnienia w rozliczaniu CIT od dochodów strefowych. Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w:
W związku z powyższym, zdaniem Spółki, podmiot będący następcą prawnym Spółki i E. w wyniku połączenia (tj. albo Spółka albo nowozawiazany podmiot) będzie korzystał z praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia, a w efekcie będzie mógł stosować zwolnienie z CIT dla dochodów osiąganych na terenie SSE na podstawie Zezwolenia. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.- dalej „Ksh”), Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą (…). W myśl art. 492 § 1 Ksh, połączenie może być dokonane:
Stosownie do art. 494 § 1 Ksh, Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki. Art. 494 § 2 Ksh dodaje ponadto, iż na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. § 2 dodaje, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych). Zatem w wyniku połączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 Ksh, na spółkę przejmującą bądź nowozawiązaną przechodzi nie tylko majątek spółki przejmowanej, (łączącej się), lecz w drodze sukcesji uniwersalnej przechodzą na nią wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka ta posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Ponadto proces łączenia się spółek przez przejęcie bądź zawiązanie nowej spółki związany jest z sukcesją podatkową. Oznacza to, że spółka przejmująca/nowozawiązana wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż z uwagi na fakt, iż zarówno Spółka, jak i E. należą do tej samej Grupy i zaangażowane są w produkcję cementu. Rozważane jest połączenie Spółki z E. i skupienie wszystkich funkcji związanych z produkcją oraz obrotem cementem w jednym podmiocie. Ponadto wskazano, iż rozważane połączenie może zostać przeprowadzone w drodze łączenia przez przejęcie E. przez Spółkę (przeniesienia całego majątku na spółkę przejmującą w zamian za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej) lub przez zawiązanie nowej spółki kapitałowej (na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek w zamian za udziały lub akcje nowej spółki). W myśl art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:
Powyższe przypadki utraty/cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej stanowią katalog zamknięty, tj. tylko enumeratywnie wymienione przypadki mogą stanowić podstawę cofnięcia pozwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, a w efekcie utraty zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dla dochodów strefowych. Przytoczone przepisy nie wskazują połączenia spółek kapitałowych (i związanej z nim sukcesji prawno-podatkowej) jako podstawy do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W rezultacie w przypadku sukcesji generalnej zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia staje się podmiot przejmujący lub podmiot nowozawiązany. Reasumując, w myśl przepisów art. 93 Ordynacji podatkowej w wyniku połączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 Ksh, na spółkę przejmującą (bądź nowozawiązaną) przechodzą wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka łącząca się posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Oznacza to, że spółka przejmująca/nowozawiązana wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Zatem Wnioskodawca (bądź podmiot nowozawiązany) będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, w oparciu o posiadane przez E. zezwolenie. Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki w zakresie:
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.