Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-998/10-4/IG
z 31 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-998/10-4/IG
Data
2011.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
usługi inżynierskie
usługi inżynierskie
usługi projektowe
usługi projektowe
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy wykonując tylko usługi z zakresu:
- nadzoru budowlanego oraz
- projektowania sieci sanitarnych dla jednostek samorządu terytorialnego wg ściśle określonych wytycznych i założeń podanych przez inwestora Wnioskodawca może wybrać zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 333 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2010r. (data wpływu 31.12.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23.03.2011r. (data wpływu 25.03.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 marca 2011r. Nr IPPP2/443-998/10-2/IG do uzupełnienia wniosku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy VAT dla świadczonych usług nadzoru budowlanego i projektowania sieci sanitarnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.12.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy VAT dla świadczonych usług nadzoru budowlanego i projektowania sieci sanitarnych, uzupełniony pismem z dnia 23.03.2011r. (data wpływu 25.03.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 marca 2011r. Nr IPPP2/443-998/10-2/IG do uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez prezydenta Miasta. Dokonując zgłoszenia w Urzędzie Miasta oświadczył, że ma zamiar wykonywać usługi w zakresie nadzoru budowlanego i projektowania w zakresie inżynierii sanitarnej. We wpisie do ewidencji gospodarczej działalność przez niego wykonywana została objęta kodami PKD 2004 - 7420A; PKD 2007 –

7112Z. Działalność określona w Polskiej Klasyfikacji Działalności z 2007r. kodem 7112Z obejmuje „działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.” W momencie wpisu Podatnik wybrał zwolnienie stosownie do art. 113 ust 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Od momentu rozpoczęcia działalności do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie wykonywał żadnych usług doradczych i w przyszłości wykonywać nie zamierza. Wykonuje jedynie nadzory budowlane zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego oraz projekty sanitarne dla jednostek samorządu terytorialnego ściśle wg wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny pod numerami:

  • PKWiU z 29 października 2008r. - 71.12.20.0 (nadzór); 71.1 (projektowanie)
  • PKWiU z 6 kwietnia 2004r 74.20.60-00.00 (nadzór); 74.20 (projektowanie)
  • PKWiU z 18 marca 1997r - 74.20.60-00.00 (nadzór); 74.20 (projektowanie)
  • PKD z 24 grudnia 2007r - 74.12.Z (nadzór i projektowanie) - w załączeniu kserokopie pism z urzędu Statystycznego z Łodzi.

W związku z powyższym Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie, że jakkolwiek we wpisie do Ewidencji działalności gosp. ma kod PKD 71 .12.Z (bo działalność ta mieści się w tym zakresie), to wykonuje tylko usługi w zakresie nadzoru budowlanego i projektowania wg wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę. W związku z tym wybrał zwolnienie z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonując tylko usługi z zakresu:

  • nadzoru budowlanego oraz
  • projektowania sieci sanitarnych dla jednostek samorządu terytorialnego wg ściśle określonych wytycznych i założeń podanych przez inwestora Wnioskodawca może wybrać zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro faktycznie nie wykonuje usług doradczych i nie zamierza ich wykonywać może skorzystać ze zwolnienia, pomimo objęcia działalności kodem PKD 71121Z. W podobnej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji IBPP1/443-1247/09/AZb z 12 marca 2010r. uznał, że podatnik znajdujący się w takiej sytuacji jak Wnioskodawca ma prawo skorzystać ze zwolnienia w podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2011r. towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzymał brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 13 załącznika do ww. rozporządzenia – w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2011r. - wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Do 31.12.2010r. identyczny w swej treści zapis zawierał § 26 ww. rozporządzenia w poz. 37 załącznika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie nadzoru budowlanego i projektowania w zakresie inżynierii sanitarnej. W momencie wpisu wybrał zwolnienie stosownie do art. 113 ust 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Od momentu rozpoczęcia działalności do dnia dzisiejszego nie wykonywał żadnych usług doradczych i w przyszłości wykonywać nie zamierza. Wykonuje jedynie nadzory budowlane zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego oraz projekty sanitarne dla jednostek samorządu terytorialnego ściśle wg wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny pod numerami:

- PKWiU z 29 października 2008r. - 71.12.20.0 (nadzór); 71.1 (projektowanie)

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 13 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawca podkreśla, iż ze względu na charakter prowadzonych usług (projektowanie, nadzór budowlany) nie wykonuje usług doradczych, ponadto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał również, iż złożył w Urzędzie Skarbowym oświadczenie, że nie będzie świadczył usług doradztwa.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, jeżeli Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje jedynie usługi nadzoru budowlanego zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego oraz projekty sanitarne dla jednostek samorządu terytorialnego ściśle wg wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę, oraz o ile rzeczywiście nie wykonuje i nie zamierza wykonywać żadnych czynności, których istotą jest jakiegokolwiek rodzaju doradztwo (inżynieryjne, techniczne, czy też inne), wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, oczywiście do momentu gdy faktyczna wartość sprzedaży przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w tym przepisie. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 13 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż może skorzystać ze zwolnienia w podatku VAT należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku, jeżeli Wnioskodawca wykonywałby jakiegokolwiek rodzaju usługi doradcze) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj