Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-58/11/PSZ
z 7 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-58/11/PSZ
Data
2011.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Określenia ustawowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
transport ciężarowy
usługi transportowe
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy prowadzona działalność gospodarcza mogła być opodatkowana w latach 2007-2010 w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 5,5% - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 5,5%.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan od 2007 roku działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług kierowania pojazdami zleceniodawcy o ładowności powyżej 2 ton wraz z naczepami i przyczepami oraz dokonuje przeładunków, rozładunków i załadunków towarów. Może Pan świadczyć usługi za pośrednictwem pracownika posiadającego odpowiednie kwalifikacje lub innego podmiotu gospodarczego posiadającego właściwe kwalifikacje. Na razie nie zamierza Pan z tego skorzystać, ponieważ wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Nie ponosi Pan kosztów związanych z eksploatacją powierzonego przez zleceniodawcę samochodu, ponosi natomiast odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonane usługi. Swoje usługi wykonuje Pan pod kierownictwem i na polecenie zleceniodawcy, jednakże ponosi Pan ryzyko gospodarcze oraz koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Gdy zlecenie nie zostanie wykonane, nie przysługuje Panu żadne wynagrodzenie. Wysokość uzyskiwanych dochodów uzależniona jest od ilości wykonanych zleceń (przewozów).


Współpracuje Pan z jednym zamawiającym, z którym podpisano umowę o świadczenie usług przewozowych. Zgodnie z umową:


  • wykonawca zobowiązuje się do wykonania przewozu rzeczy w transporcie krajowym i międzynarodowym środkami transportu zamawiającego,
  • wykonawca świadczy usługi osobiście lub za pośrednictwem posiadającego odpowiednie kwalifikacje pracownika lub innego podmiotu gospodarczego posiadającego właściwe kwalifikacje,
  • zamawiający powiadamia wykonawcę o ładunku do przewiezienia, punkcie do którego należy dostarczyć ładunek oraz terminie jego dostarczenia,
  • wykonawca sam ustala czas wyjazdu pojazdu w celu wykonania zlecenia, przy uwzględnieniu wykonania zlecenia w terminie; wykonawca zobowiązany jest do wybrania trasy przejazdu zapewniającej bezpieczne i terminowe dowiezienie ładunku przy minimalizacji kosztów przewozu,
  • wykonawca po zrealizowaniu zlecenia informuje o tym fakcie zamawiającego,
  • wykonawcy nie przysługuje żadne wynagrodzenie, gdy zlecenie nie zostanie zrealizowane,
  • wykonawca zobowiązany jest w zakresie świadczonych usług do ponoszenia kosztów związanych ze świadczonymi usługami, takich jak: mandatów karnych, kar i mandatów nałożonych przez organy władzy,
  • wykonawca zobowiązany jest uprzedzić zamawiającego o utracie ważności przeglądu technicznego pojazdu i naczepy oraz konieczności dokonania legalizacji tachografu, w razie niedopilnowania terminów zamawiający ma prawo nałożyć karę umowną i inne kary pieniężne,
  • wykonawca sprawdza każdorazowo stan towaru, który ma transportować pod względem jakości i ilości, ze stanem deklarowanym w otrzymanych dokumentach,
  • wykonawca dopełnia wszelkich formalności niezbędnych do należytego potwierdzenia otrzymania towaru do przewozu oraz otrzymania towaru przez odbiorcę,
  • wykonawca odpowiada za prawidłowy załadunek i przekazanie ładunku,
  • wykonawca zobowiązany jest po wykonaniu zlecenia zwrócić zamawiającemu dokumenty związane z przewozem przesyłki,
  • w przypadku wystąpienia szkody, wykonawca w imieniu zamawiającego uczestniczy w sporządzeniu protokołu szkody,
  • wykonawca jest zobowiązany do natychmiastowego zawiadomienia zamawiającego o wszelkich przeszkodach w wykonaniu zlecenia, m.in. uszkodzeniu towaru, uszkodzeniu lub awarii zestawu, kolizjach drogowych,
  • wykonawca ponosi odpowiedzialność materialną za przyjęty do przewozu ładunek, powierzony mu majątek stanowiący mienie zamawiającego oraz dokumenty towarzyszące przesyłce,
  • wykonawca jest odpowiedzialny za jakość i terminowość realizowanych usług oraz ponosi pełną odpowiedzialność zarówno przed zamawiającym jak i wobec osób trzecich za szkody wyrządzone przez siebie, swoich pracowników, podwykonawców lub inne osoby działające w jego imieniu lub na jego rzecz, w związku z wykonywaniem usług.


Ponadto posiada Pan samochód ciężarowy (wywrotka), którym świadczone są usługi przewozu ładunków. Usługi wywrotką świadczy Pana pracownik lub Pan osobiście. Ponosi Pan wszelkie koszty związane z tymi usługami.

Według zaświadczenia Głównego Urzędu Statystycznego działalność gospodarcza, którą Pan prowadzi mieści się w grupowaniu: PKD 60.24A - transport drogowy towarów pojazdami specjalizowanymi.

Działalność opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prowadzona działalność gospodarcza mogła być opodatkowana w latach 2007-2010 w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%...


Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, że zgodnie z postanowieniami umowy, zamawiający powiadamia Pana o ładunku do przewiezienia, miejscu, do którego należy dostarczyć ładunek oraz o terminie jego dostarczenia. Pan sam ustala czas wyjazdu pojazdu w celu wykonania zlecenia, mając na uwadze, aby zlecenie zostało wykonane w terminie. Wybiera Pan trasę przejazdu, która zapewni bezpieczne i terminowe dowiezienie ładunku przy minimalizacji kosztów przewozu. Wskazuje Pan, iż zleceniodawca powiadamia Pana o ładunku, ale właśnie na tym polega współpraca pomiędzy kontrahentami, a Pan wykorzystuje swoją wiedzę, doświadczenie i rozeznanie o możliwościach dojazdu, załadunku i rozładunku, samodzielnie ustala termin wykonania zlecenia. W związku z powyższym, ponosi Pan odpowiedzialność za terminowe dostarczenie ładunku, a w przypadku nie dotrzymania terminu ponosi konsekwencje finansowe, co stanowi ryzyko przy wykonywaniu zleceń. Ponosi Pan koszty mandatów karnych, kar i mandatów nałożonych przez organy władzy oraz koszty wynikłe z Pana winy. Może Pan zatrudniać pracowników lub wynajmować inne firmy do wykonywania zleceń. Uważa Pan, że prowadzoną działalność należy uznać jako usługi transportowe. Ponadto prowadzi Pan usługi przewozu ładunków własną wywrotką o ładowności powyżej 2 ton i ponosi wszelkie koszty z tym związane. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie jest wskazane, jakim samochodem mają być wykonywane usługi przewozu towarów, czy własnym, czy też powierzonym (co zostało potwierdzone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 października 2008 roku sygnatura akt III SA/Wa 1315/08)

Biorąc pod uwagę powyższe uważa Pan, iż wykonywane czynności przewozu ładunków samochodami o ładowności powyżej 2 ton podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.

Wskazuje Pan, że podobne stanowisko zajęto w interpretacjach indywidualnych z dnia 14 kwietnia 2009 r. znak ITPB1/415-389/09-S/MM oraz z dnia 18 stycznia 2011 r. znak ITPB1/415-837/09/DP.


W świetle stanu prawnego obowiązującego w latach 2007-2010 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych polegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Definicja ustawowa działalności gospodarczej zamieszczona została w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.


Natomiast zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Dla stwierdzenia, że podatnik nie wykonuje pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ww. ustawy konieczne jest wystąpienie łącznie wszystkich przesłanek określonych w art. 5b ust. 1 pkt 1 do 3.

Zatem niespełnienie chociażby jednej z nich powoduje, że wykonywanie czynności należy uznać za działalność gospodarczą.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, iż pierwszą z trzech okoliczności, która przemawia za przyjęciem, że podatnik osiąga przychody z działalności gospodarczej, a nie z działalności wykonywanej osobiście lub z pracy, jest wykazanie, że ponosi on całość lub część odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonanie czynności stanowiących treść umowy (z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych). Aby wykonywane czynności mogły być uznane za działalność gospodarczą, w umowie określającej zasady współpracy między podmiotem zlecającym wykonanie określonych prac, a osobą działającą w ramach samozatrudnienia, powinien widnieć nie tylko zapis, że odpowiedzialność za rezultat tej działalności oraz w ogóle za wykonanie umowy ponoszą obie jej strony, ale również kiedy i w jakich okolicznościach zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz za rezultat tych działań wobec osób trzecich.

Z treści wniosku wynika, że ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonanie usługi.

Z treści wniosku wynika, że czas wykonania usługi zależy od Pana, sam ustala czas wyjazdu pojazdu w celu wykonania zlecenia, przy uwzględnieniu wykonania zlecenia w terminie i zobowiązany jest Pan do wybrania trasy przejazdu zapewniającej bezpieczne i terminowe dowiezienie ładunku przy minimalizacji kosztów przewozu. Z powyższego wynika, że przesłanka wynikająca z treści art. 5b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych także nie została spełniona, albowiem nie wykonuje Pan czynności w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego usługi.

Wskazuje Pan również, że w przypadku niewykonania zlecenia nie będzie przysługiwało żadne wynagrodzenie. Ponadto odpowiedzialny jest Pan za jakość i terminowość realizowanych usług oraz ponosi pełną odpowiedzialność zarówno przed zamawiającym jak i wobec osób trzecich za szkody wyrządzone przez siebie, swoich pracowników, podwykonawców lub inne osoby działające w Pana imieniu lub na Pana rzecz, w związku z wykonywaniem usług. Zatem można przyjąć, że wysokość uzyskiwanych dochodów uzależniona jest od jakości wykonanego przez Pana zlecenia i ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

W treści wniosku podał Pan, że Urząd Statystyczny przyporządkował prowadzoną przez Pana działalność gospodarczą do grupowania PKD 60.24A - transport drogowy towarów pojazdami specjalizowanymi.

Z uwagi na to, że przesłanki z art. 5b ust. 1 ww. ustawy nie zostały spełnione, a jednocześnie wykonuje Pan działalność gospodarczą w warunkach wynikających art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług, o których mowa we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przychód uzyskany z tego tytułu może zatem podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile czynności te nie podlegają wyłączeniu z tej formy opodatkowania.

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera wykaz stawek ryczałtu dla określonych rodzajów przychodów. Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów z tytułu świadczenia usług pozyskiwania personelu (PKWiU 74.50.2), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do niniejszej ustawy. Natomiast załącznik nr 2, do którego odsyła art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. ustawy, zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W punkcie 18 tego załącznika wymieniona została grupa 74.5 - usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, z wyjątkiem usług pozyskiwania personelu 74.50.2.


Wobec powyższego opodatkowanie ryczałtem według stawki 17% dotyczy grupowania 74.50.2, do którego zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) zalicza się:


74.50.2 Usługi udostępniania pracowników

74.50.21 Usługi udostępniania pracowników biurowych

74.50.21-00.00 Usługi udostępniania pracowników biurowych

74.50.22 Usługi udostępniania pracowników dla gospodarstw domowych

74.50.22-00.00 Usługi udostępniania pracowników dla gospodarstw domowych

74.50.23 Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych

74.50.23-00.00 Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych

74.50.24 Usługi udostępniania personelu pielęgniarskiego

74.50.24-00.00 Usługi udostępniania personelu pielęgniarskiego

74.50.25 Usługi udostępniania pracowników pozostałych

74.50.25-00.00 Usługi udostępniania pracowników pozostałych.


Zatem usługi mieszczące się w ww. grupowaniach podlegają opodatkowaniu ryczałtem wg. stawki 17%. W tym zakresie mieszczą się zgodnie z powyższą klasyfikacją usługi polegające na wykonywaniu pracy kierowcy powierzonym środkiem transportu, świadczone przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, wynajmujący się do pracy na rzecz jednego lub kilku podmiotów, gdy efektem usług jest wyłącznie praca bez ponoszenia ryzyka i kosztów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługi przewozu rzeczy samochodami o ładowności powyżej 2 ton. Analizując stan faktyczny stwierdzić należy, że działalność przez Pana wykonywana nie mieściła się w zakresie usług wyłączonych z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, wskazanych w poz. 18 załącznika do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. Nie stanowi również - co uprzednio wykazano - wykonywania pracy bez ponoszenia kosztów i ryzyka, co oznacza, iż nie należy uzyskanych przychodów kwalifikować do kategorii objętej dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Reasumując, jeżeli w istocie uzyskiwał Pan przychody z działalności gospodarczej w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, to w latach 2007-2010 przychody te mogły być opodatkowane według 5,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego (badanie rzeczywistej treści zawartej przez Wnioskodawcę umowy i faktycznych okoliczności świadczonych usług) stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży przy tym obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodził on będzie korzystne dla siebie skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj