Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-251/11-5/MG
z 10 czerwca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-251/11-5/MG
Data
2011.06.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
akcja
aport
certyfikat inwestycyjny
fundusz inwestycyjny
nabycie
Zamknięty Fundusz Inwestycyjny
Istota interpretacji
Skutki podatkowe nabycia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za udziały i akcje w spółkach kapitałowych oraz inne składniki majątku.
Wniosek ORD-IN 535 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18.03.2011 r. (data wpływu 23.03.2011 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 26.05.2011 r. (data nadania 27.05.2011 r., data wpływu 30.05.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z dnia 17.05.2011 r. Nr IPPB2/415-251/10-2/MG (data nadania 17.05.2011 r., data odbioru 20.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za udziały i akcje w spółkach kapitałowych oraz inne składniki majątku - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za udziały i akcje w spółkach kapitałowych oraz inne składniki majątku. W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.
Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, tut. organ podatkowy pismem z dnia 17.05.2011 r. Nr IPPB2/415-251/10-2/MG (data nadania 17.05.2011 r., data odbioru 20.05.2011 r.) wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:
Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 26.05.2011 r. (data nadania 27.05.2011 r., data wpływu 30.05.2011 r.), w którym poinformował, że:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy nabycie certyfikatów inwestycyjnych FI, opłacone akcjami i udziałami lub innymi składnikami majątku, będzie prowadziło do powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych... Zdaniem Wnioskodawcy:
Na tle przedstawionych zdarzeń przyszłych, stwierdzam, co następuje: Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepisy m. in. art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a tej ustawy). Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. W myśl art. 2 pkt 9 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszu zagranicznym - rozumie się przez to fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną z siedzibą w państwie członkowskim prowadzące działalność zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe. Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, wpłaty do funduszu inwestycyjnego dokonywane są w formie pieniężnej, a zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy do funduszu inwestycyjnego mogą być wniesione:
Stosownie do zapisu art. 7 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, ilekroć w ustawie jest mowa o wpłatach, rozumie się przez to również wniesienie do funduszu papierów wartościowych lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, o których mowa w cytowanym powyżej ust. 2. Definicja papierów wartościowych została zawarta w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.). Stosownie do tego przepisu przez papiery wartościowe rozumie się:
Stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych w innych niż zdematerializowane papierach wartościowych lub w udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów lub udziałów na towarzystwo oraz składa u depozytariusza kopię tej umowy, a w przypadku papierów wartościowych, także te papiery lub, jeżeli papiery wartościowe nie mają formy dokumentu, dokument potwierdzający ich posiadanie wydany na podstawie właściwych przepisów. W myśl art. 147 ust. 1 cytowanej ustawy, przedmiotem lokat funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być:
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, polski rezydent podatkowy zamierza nabyć certyfikaty inwestycyjne (jednostki, tytuły uczestnictwa) emitowane przez zamknięty fundusz inwestycyjny z siedzibą w Polsce lub tytuły uczestnictwa emitowane przez spółkę inwestycyjną o zmiennym kapitale zakładowym (SICAV), działającą dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny (SIF) z siedzibą w Luksemburgu, określane łącznie jako FI lub Fundusz. SICAV-SIF jest osobą prawną, rezydentem podatkowym Luksemburga, zagranicznym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych. Certyfikaty inwestycyjne (jednostki, tytuły uczestnictwa) zostaną nabyte w zamian za płatność w postaci akcji i udziałów, a także innych składników majątku Wnioskodawcy, tj. nieruchomości położonych zarówno w Polsce, jak i poza granicami Polski. Przedmiotowe nieruchomości nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej. W przyszłości certyfikaty FI mogą zostać przez Wnioskodawcę zbyte lub umorzone. Analiza powyższych regulacji prawnych uprawnia do wnioskowania, iż w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym w momencie przeniesienia własności nieruchomości oraz dokonania wpłaty w postaci akcji i udziałów w spółkach kapitałowych za certyfikaty inwestycyjne (jednostki, tytuły uczestnictwa), nastąpi odpłatne przeniesienie tytułu własności tychże nieruchomości oraz akcji i udziałów na rzecz funduszy. Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Żaden z powoływanych wyżej przepisów ustawy podatkowej nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wniesienia akcji i udziałów w spółkach kapitałowych oraz nieruchomości do funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Polsce, jak i do zagranicznego funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Luksemburgu, w rozumieniu zacytowanego powyżej art. 2 pkt 9 ustawy o funduszach inwestycyjnych. W pierwszej kolejności organ podatkowy dokonał oceny skutków podatkowych nabycia certyfikatów inwestycyjnych (jednostek, tytułów uczestnictwa) w zamian za akcje i udziały w spółkach kapitałowych. Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do źródeł przychodów zalicza się kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c). Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Wniesienie przedmiotowych akcji i udziałów do funduszy inwestycyjnych zarówno z siedzibą w Polsce, jak i w Luksemburgu powoduje zmianę ich właściciela – właścicielem staje się bowiem fundusz inwestycyjny – stąd mamy do czynienia z odpłatnym zbyciem wniesionych akcji i udziałów. Wniesienie przez Wnioskodawcę akcji i udziałów w spółkach kapitałowych do funduszy inwestycyjnych będzie równoznaczne z ich odpłatnym zbyciem. Nastąpi bowiem przeniesienie własności wnoszonych akcji i udziałów, a Wnioskodawca otrzyma w zamian certyfikaty inwestycyjne (jednostki, tytuły uczestnictwa) określonej wartości. W związku z powyższym wartość otrzymanych certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez zamknięty fundusz inwestycyjny z siedzibą w Polsce, odpowiadająca wartości wnoszonych przez Wnioskodawcę akcji i udziałów w spółkach kapitałowych stanowić będzie podlegający opodatkowaniu przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć należy, iż ustawodawca definiując przychód w art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączył z tej ogólnej definicji niektóre rodzaje przychodów i zdefiniował je odrębnie, w tym przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy. W świetle przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy przychód ten powstaje w momencie odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (akcji) niezależnie od daty faktycznej zapłaty. Do przychodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy zastosowanie mają ogólne zasady ustalania dochodu określone w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiące, iż dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Odpowiednio art. 30b ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest:
Dochodów uzyskanych ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach kapitałowych nie łączy się ani z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według skali podatkowej (np. z emerytury lub renty, ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście, itp.), ani z dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanymi 19% podatkiem liniowym (art. 30b ust. 5 ww. ustawy). Po zakończeniu roku dochody te należy wykazać w zeznaniu PIT-38 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu, poniesionej straty w roku podatkowym), które należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a ww. ustawy). W tym terminie Wnioskodawca zobowiązany będzie również do zapłaty należnego podatku (art. 45 ust. 4 ww. ustawy). Z uwagi na to, że Wnioskodawca zamierza również nabyć certyfikaty inwestycyjne emitowane przez spółkę inwestycyjną o zmiennym kapitale zakładowym (SICAV), działającą dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny (SIF) z siedzibą w Luksemburgu, który jest osobą prawną, rezydentem podatkowym Luksemburga, zagranicznym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych w zamian za płatność w postaci akcji i udziałów należy odwołać się do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Luksemburgu w dniu 14.06.1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527). W sytuacji uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach kapitałowych zastosowanie znajdzie art. 13 ust. 4 ww. umowy zatytułowany „Zyski ze sprzedaży majątku”, z treści którego wynika, że zyski osiągane z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 i 3, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, miejscem opodatkowania dochodów jakie Wnioskodawca uzyska z tytułu nabycia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za akcje i udziały w spółkach kapitałowych będzie Polska, zatem skutki podatkowe przedmiotowej transakcji należy ocenić wyłącznie w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zauważyć, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez spółkę inwestycyjną o zmiennym kapitale zakładowym (SICAV), działającą dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny (SIF) z siedzibą w Luksemburgu w zamian za akcje i udziały w spółkach kapitałowych należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy i opodatkować zgodnie z przywołanymi powyżej uregulowaniami prawnymi. W dalszej części wydanej interpretacji indywidualnej organ podatkowy dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do skutków podatkowych nabycia certyfikatów inwestycyjnych (jednostek, tytułów uczestnictwa) w zamian za inne składniki majątku, tj. nieruchomości położone w Polsce lub poza granicami Polski, które nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej. Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany. Jak już wyżej wskazano, w momencie przeniesienia własności nieruchomości za certyfikaty inwestycyjne (jednostki, tytuły uczestnictwa), nastąpi odpłatne przeniesienie tytułu własności tychże nieruchomości na rzecz funduszy inwestycyjnych zarówno z siedzibą w Polsce, jak i w Luksemburgu. Wniesienie przedmiotowych nieruchomości do funduszy inwestycyjnych z siedzibą w Polsce i w Luksemburgu powoduje zmianę ich właściciela – właścicielem staje się bowiem fundusz inwestycyjny – stąd mamy do czynienia z odpłatnym zbyciem wniesionych nieruchomości. Wniesienie przez Wnioskodawcę nieruchomości do funduszy inwestycyjnych będzie równoznaczne z ich odpłatnym zbyciem. Nastąpi bowiem przeniesienie własności wnoszonych nieruchomości, a Wnioskodawca otrzyma w zamian certyfikaty inwestycyjne (jednostki, tytuły uczestnictwa) określonej wartości. Zatem wartość otrzymanych certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez zamknięty fundusz inwestycyjny z siedzibą w Polsce, odpowiadająca wartości wnoszonych przez Wnioskodawcę nieruchomości położonych w Polsce stanowić będzie podlegający opodatkowaniu przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji, gdy przeniesienie własności nieruchomości nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. W świetle bowiem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w tym artykule, stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu. Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. W przypadku sprzedaży nieruchomości wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym możliwość skorzystania ze zwolnień podatkowych ma moment i forma prawna ich nabycia. W związku z powyższym wskazać należy, iż przeniesienie przez Wnioskodawcę własności nieruchomości położonych w Polsce, na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą w Polsce w zamian za certyfikaty inwestycyjne stanowić będzie ich odpłatne zbycie. Przychód ze zbycia ww. nieruchomości stanowić będzie przychód, o którym mowa w powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przeniesienie własności nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Opodatkowanie osiągniętego przez Wnioskodawcę przychodu uzależnione będzie od momentu i formy prawnej nabycia przedmiotowych nieruchomości. Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych przeniesienia przez Wnioskodawcę własności nieruchomości położonych poza granicami Polski, na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą w Polsce w zamian za certyfikaty inwestycyjne stwierdzić należy, że do uzyskanego przez Wnioskodawcę przychodu w celu jego ewentualnego opodatkowania w Polsce zastosowanie znajdą postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a państwem, w którym nieruchomości są położone. Ponieważ w treści uzupełnienia wniosku na wezwanie tut. organu Wnioskodawca nie wskazał nazwy państwa, na terytorium którego znajdują się nieruchomości, zatem brak możliwości odwołania się do konkretnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania co powoduje, iż pomocniczo można odwołać się do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Rozdział III Modelowej Konwencji OECD Opodatkowanie dochodu może posłużyć, jako informacja o istniejących metodach dotyczących unikania podwójnego opodatkowania, w sytuacji uzyskania przychodu z przeniesienia własności nieruchomości. Zasadne jest więc posiłkowanie się art. 13 Modelowej Konwencji Zyski z przeniesienia własności majątku, zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, pochodzące z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w art. 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Artykuł ten wskazuje, w którym państwie osiągnięty zysk może podlegać opodatkowaniu, co winno znaleźć odzwierciedlenie w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską, a konkretnym państwem, w którym nieruchomość jest położona. Natomiast art. 6 ust. 2 Modelowej Konwencji Dochód z majątku nieruchomego doprecyzowuje, że określenie „majątek nieruchomy” ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na którego terytorium dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych i zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych; statki morskie, barki i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego. W związku z powyższym, z uwagi na brak nazwy państwa na terytorium którego znajdują się nieruchomości, których własność zostanie przeniesiona na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą w Polsce organ podatkowy nie dokonał oceny skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy z tytułu przeniesienia własności tychże nieruchomości na rzecz funduszu. Natomiast w sytuacji nabycia przez Wnioskodawcę, podlegającego nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce certyfikatów inwestycyjnych (tytułów uczestnictwa) emitowanych przez spółkę inwestycyjną o zmiennym kapitale zakładowym (SICAV), działającą dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny (SIF) z siedzibą w Luksemburgu w zamian za nieruchomości położone w Polsce, które nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej, do uzyskanego przychodu zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosownie do treści art. 3 ust. 2b pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości. W myśl art. 4a cytowanej ustawy, przepisy m. in. art. 3 ust. 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Ponieważ Wnioskodawca rozważa przeniesienie na rzecz funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Luksemburgu nieruchomości położonych na terytorium Polski organ podatkowy wskazuje na konieczność odwołania się do przywołanej powyżej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. Konwencji, zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Ponieważ uregulowania zawarte w powyższym artykule Konwencji odnoszą się do nieruchomości położonych w Luksemburgu, w związku z powyższym zastosowanie znajdzie art. 13 ust. 4 ww. Konwencji, z treści którego wynika, że zyski osiągane z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 i 3, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Tym samym mając na uwadze powyższe uregulowania prawne organ podatkowy stwierdza, że wartość otrzymanych tytułów uczestnictwa emitowanych przez fundusz inwestycyjny z siedzibą w Luksemburgu, odpowiadająca wartości wnoszonych przez Wnioskodawcę nieruchomości położonych w Polsce stanowić będzie podlegający opodatkowaniu przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji, gdy przeniesienie własności nieruchomości nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, który będzie opodatkowany w zależności od momentu i formy prawnej nabycia tychże nieruchomości. W odniesieniu do skutków podatkowych przeniesienia przez Wnioskodawcę podlegającego nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce własności nieruchomości położonych poza granicami Polski, na rzecz funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Luksemburgu w zamian za tytuły uczestnictwa stwierdzić należy, że do ustalenia, czy uzyskany z tego tytułu przychód ewentualnie podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce zastosowanie powinny znaleźć postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a państwem, w którym nieruchomości są położone. Z uwagi na to, że nie jest znana nazwa państwa na terytorium którego znajdują się przedmiotowe nieruchomości, zatem tak jak omówiono to szczegółowo w odniesieniu do nieruchomości położonych poza terytorium Polski, których własność Wnioskodawca przeniesie na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą na terytorium Polski, organ podatkowy wskazuje, że na konieczność odwołania się do konkretnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zasadność pomocniczego posiłkowania się w tej sytuacji Modelową Konwencją OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku w celu ustalenia skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie Wnioskodawcy z tytułu tej transakcji. Zatem organ podatkowy nie dokonał oceny skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy z tytułu przeniesienia własności nieruchomości położonych poza granicami Polski na rzecz funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Luksemburgu w zamian za tytuły uczestnictwa. Reasumując, mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż:
Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę rozstrzygnięć organów podatkowych oraz wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkich Sądów Administracyjnych - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.