Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-832/11/BW
z 2 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-832/11/BW
Data
2011.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
posiłki
stawki podatku
usługi stołówkowe


Istota interpretacji
Czy na podstawie paragrafu 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. 73, poz. 392), sprzedaż obiadów produkowanych w stołówce szkolnej Wnioskodawcy dla innej jednostki budżetowej gminy jest zwolniona z podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011r. (data wpływu 20 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2011r. (data wpływu 30 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy sprzedaż obiadów przygotowanych w stołówce szkolnej Wnioskodawcy innej jednostce budżetowej prowadzonej przez ten sam organ prowadzący jest działalnością zwolnioną z podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2011r. (data wpływu 30 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów przygotowanych w stołówce szkolnej Wnioskodawcy innej jednostce budżetowej prowadzonej przez ten sam organ prowadzący.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zespołem szkół (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum) dla którego organem prowadzącym jest Gmina i działa w formie organizacyjnej jako jednostka budżetowa. Przy szkole Wnioskodawcy działa stołówka szkolna i z obiadów tam przygotowanych korzystają uczniowie i pracownicy szkoły. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Posiłki wydawane są za odpłatnością uczniom i personelowi. Odpłatność za obiady jest dochodem budżetowym, który jest odprowadzany do organu prowadzącego raz w miesiącu (stołówka nie jest dochodem własnym szkoły). W związku z powyższym Wnioskodawca sklasyfikował stołówkę szkolną w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji" i na tej podstawie korzysta ze zwolnienia z VAT. Interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura IPPP1/443-1280/08-2/GD) z 12 września 2008r. potwierdza stanowisko Wnioskodawcy, że takie działanie jest prawidłowe.

Jednakże od września 2011r., na mocy decyzji organu prowadzącego dla Wnioskodawcy to jest Gminy, Wnioskodawca będzie przygotowywać i sprzedawać posiłki dla innej jednostki budżetowej prowadzonej przez Gminę to jest dla Zespołu Szkół i Przedszkola w miejscowości X. A zatem będzie to sprzedaż posiłków dla innej jednostki budżetowej, która będzie prowadziła sprzedaż posiłków dla własnych uczniów i pracowników szkoły, sklasyfikowaną w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji". Należy dodać, iż obroty stołówki Wnioskodawcy w roku budżetowym nie przekraczają 60 tys. złotych brutto, a za przygotowane posiłki dla stołówki w miejscowości. X Wnioskodawca będzie pobierać jedynie opłatę stanowiącą tzw. "wkład do kotła", bez kosztów energii, wynagrodzeń pracowników, etc., które to koszty pokrywa samorząd w kwocie subwencji przekazanej dla jego placówki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie paragrafu 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. 73, poz. 392), sprzedaż obiadów produkowanych w stołówce szkolnej Wnioskodawcy dla Zespołu Szkół w miejscowości X – innej jednostki budżetowej gminy jest zwolniona z podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż posiłków dla innej jednostki budżetowej jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie cytowanego wyżej Rozporządzenia MF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 29 sierpnia 2011r. Wnioskodawca zmodyfikował pytanie oraz przeredagował własne stanowisko w sprawie w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 14 lipca 2011r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 29 sierpnia 2011r. zostało przesłane jako uzupełnienie przedmiotowego wniosku z 14 lipca 2011r., przyjęto, że pytanie i własne stanowisko przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usług z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.).

W myśl § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca jest zespołem szkół (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum) dla którego organem prowadzącym jest Gmina i działa w formie organizacyjnej jako jednostka budżetowa. Przy szkole Wnioskodawcy działa stołówka szkolna, i z obiadów tam przygotowanych korzystają uczniowie i pracownicy szkoły. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Posiłki wydawane są za odpłatnością uczniom i personelowi. Odpłatność za obiady jest dochodem budżetowym, który jest odprowadzany do organu prowadzącego raz w miesiącu (stołówka nie jest dochodem własnym szkoły). Jednakże od września 2011r., na mocy decyzji organu prowadzącego to jest Gminy, Wnioskodawca będzie przygotowywać i sprzedawać posiłki dla innej jednostki budżetowej prowadzonej przez Gminę. A zatem będzie to sprzedaż posiłków dla innej jednostki budżetowej. Wnioskodawca będzie pobierać jedynie opłatę stanowiącą tzw. "wkład do kotła", bez kosztów energii, wynagrodzeń pracowników, etc., które to koszty pokrywa samorząd w kwocie subwencji przekazanej dla jego placówki.

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że skoro sprzedaż posiłków, przygotowywanych w stołówce szkolnej Wnioskodawcy, ma być dokonywana na rzecz innej jednostki budżetowej to będzie ona korzystała, na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia z podatku VAT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy ponadto zauważyć iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków szkolnych dla uczniów i i pracowników szkoły, gdyż jak wynika z ww. pisma Wnioskodawcy z dnia z dnia 29 sierpnia 2011r. Wnioskodawca nie oczekuje odpowiedzi w tym zakresie.

Dodatkowo wyjaśnia się, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujące przepisy prawa Stąd też bez znaczenia dla sprawy pozostaje powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj