Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1408/11/PP
z 9 grudnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1408/11/PP
Data
2011.12.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność charytatywno - opiekuńcza
działalność statutowa
kościelne osoby prawne
kościół
statut
Istota interpretacji
Czy gdyby Wnioskodawca wybrał inną formę podmiotu leczniczego tzn. utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (przy założeniach, że spółka zostanie utworzona przez kościelną osobę prawną (działalność statutowa spółki o charakterze charytatywno-opiekuńczym zgodnie z art. 38 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego)) działalność lecznicza prowadzona będzie w oparciu o dotychczasową umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, a działalność gospodarcza w niewielkim stopniu (3-4 łóżka lecznicze wynajęte komercyjnie), to dochody uzyskane z działalności charytatywno-opiekuńczej jak i działalności gospodarczej, przeznaczane nie na działalność dla zysku tylko na cele kultu religijnego, charytatywno-opiekuńcze, inwestycje sakralne i promocję zdrowia, były zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, czy też nie?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011r. (data wpływu do Organu 24 sierpnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 10 listopada 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w sytuacji gdy Wnioskodawca zmieni formę podmiotu leczniczego i zostanie utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 24 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w sytuacji gdy Wnioskodawca zmieni formę podmiotu leczniczego i zostanie utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 października 2011r. znak: IBPBI/2/423-1055/11/PP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 listopada 2011r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca do niedawna był Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, utworzonym przez kościelną osobę prawną, prowadzącym działalność charytatywno - opiekuńczą zgodnie z art. 38 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego (Dz. U. z dnia 23 maja 1989r. Nr 29, poz. l54 ze zm.) w formie zakładu leczniczego - art. 39 pkt 2 tejże ustawy, który nie jest przedsiębiorcą, nie posiada osobowości prawnej i nie prowadzi działalności gospodarczej. Z uwagi na zmianę przepisów prawa i wejściem w życie od dnia 1 lipca 2011r. przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r., Nr 112, poz. 654 dalej „ustawa o działalności leczniczej”), która to ustawa zastąpiła m.in. dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) przestały funkcjonować niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej i Wnioskodawca stoi przed podjęciem decyzji o wyborze formy podmiotu leczniczego. Należy zaznaczyć, że Zakład jest wyodrębnionym organizacyjnie, majątkowo i finansowo podmiotem w zakresie wykonywanej działalności leczniczej o czym świadczy:
Nowa ustawa z dnia 1 lipca 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r. Nr 112, poz. 654) m.in. likwiduje Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej oraz pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż lecznicza pod warunkiem, że działalność ta nie jest uciążliwa dla pacjentów lub przebiegu leczenia (art. 13 pkt 2 tejże ustawy). W uzupełnieniu wniosku (data wpływu 10 listopada 2011r.) dodatkowo wyjaśniono:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy gdyby Wnioskodawca wybrał inną formę podmiotu leczniczego tzn. utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (przy założeniach, że spółka zostanie utworzona przez kościelną osobę prawną (działalność statutowa spółki o charakterze charytatywno-opiekuńczym zgodnie z art. 38 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego)) działalność lecznicza prowadzona będzie w oparciu o dotychczasową umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, a działalność gospodarcza w niewielkim stopniu (3-4 łóżka lecznicze wynajęte komercyjnie), to dochody uzyskane z działalności charytatywno-opiekuńczej jak i działalności gospodarczej, przeznaczane nie na działalność dla zysku tylko na cele kultu religijnego, charytatywno-opiekuńcze, inwestycje sakralne i promocję zdrowia, były zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, czy też nie... Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli zmieni formę podmiotu leczniczego i zostanie utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przez kościelną osobę prawną, wówczas dochody podlegają opodatkowaniu z wyjątkiem tej części dochodów, która zgodnie z art. 55 ustawy o stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego jest zwolniona od opodatkowania, w jakiej zostanie przeznaczona w roku podatkowym lub w roku po nim następującym wyłącznie na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm., zwanej dalej „uspdk”), osobami prawnymi są następujące personalne jednostki organizacyjne Kościoła:
Na podstawie przepisu art. 55 ust. 1 uspdk, majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami określonymi w ust. 2-6. Kościelne osoby prawne podlegają opodatkowaniu oraz korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego według zasad określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), zwanej dalej „updop”. Jak wynika z art. 55 ust. 2 uspdk, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych. Z kolei w myśl art. 55 ust. 3 uspdk, dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów. Zakres podmiotowy zwolnienia przewidzianego w ww. unormowaniach obejmuje kościelne osoby prawne oraz spółki, których udziałowcami są wyłącznie kościelne osoby prawne. Oznacza to, że inne jednostki organizacyjne nie mogą skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania swoich dochodów na podstawie art. 55 uspdk. Wnioskodawca zamierza „przekształcić się” w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem będzie kościelna osoba prawna. Oznacza to, że będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania przewidzianego w art. 55 uspdk. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4b updop, wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b updop, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze. Jednocześnie wskazać należy, iż – zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b updop – warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynym udziałowcem jest kościelna osoba prawna, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin wydatkowanie na cele określone w pkt 4a lit. b updop, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Stanowisko Wnioskodawcy, iż dochody uzyskane przez Spółkę, której jedynym udziałowcem będzie kościelna osoba prawna, przeznaczone na cele wskazane w art. 55 uspdk i art. 17 ust. 1 pkt 4b updop jest zatem prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.