Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.1036.2016.1.MR
z 13 stycznia 2017 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów Związku w postaci pożyczki udzielonej Fundacji – jest prawidłowe;
- prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów Związku na wydatki związane z kosztami zakupu niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca: Związek (dalej: Związek lub Wnioskodawca) jest polskim związkiem sportowym, utworzonym w 1924 r., działającym na podstawie przepisów Ustawy o sporcie, Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz Statutu Związku (dalej: Statut Związku).
Celami statutowymi Związku, zapisanymi w § 7 Statutu Związku jest:
- zrzeszanie klubów i stowarzyszeń żeglarskich,
- wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, między innymi poprzez tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską,
- wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej;
- wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem,
- wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, związanego z uprawianiem żeglarstwa,
- reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.
Związek, zgodnie z zapisami § 8 Statutu Związku, dla osiągnięcia swych celów statutowych może wykonywać w szczególności takie działania jak:
- może prowadzić własne ośrodki żeglarskie oraz nadawać taki status ośrodkom prowadzonym przez inne jednostki organizacyjne;
- może prowadzić obiekty obsługujące żeglarski i wodniacki ruch turystyczny;
- może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym;
- może tworzyć i uczestniczyć w odrębnych podmiotach prowadzących działalność zgodną z celami Związku, w szczególności może samodzielnie lub z innymi podmiotami zawiązywać spółki prawa handlowego i przystępować do takich spółek, tworzyć fundacje i stowarzyszenia, wyposażać te podmioty w majątek niezbędny do realizowania przez nie celów Związku, miedzy innymi poprzez wnoszenie wkładów pieniężnych i niepieniężnych do spółek prawa handlowego oraz inne prawem przewidziane świadczenia;
- wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie; Związek może takim podmiotom udzielać pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację konkretnych przedsięwzięć zgodnych z celami Związku.
Związek, zgodnie z zapisami Statutu Związku Związek może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach, w tym za pośrednictwem podmiotów, o których mowa w pkt 31 ww. Statutu Związku.
Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych Związku i nie może być przeznaczony do podziału między osoby fizyczne stowarzyszone w Związku.
Fundacja (dalej: Fundacja) działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień statutu Fundacji (dalej: Statut Fundacji).
Celem statutowym Fundacji, zapisanymi w § 6 Statutu Fundacji jest:
- upowszechnianie żeglarstwa oraz innych sportów wodnych, w szczególności na rzece Odrze, Zalewie Szczecińskim, Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim i Morzu Bałtyckim,
- promowanie aktywnego, zdrowego stylu życia dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wolnego od wszelkich patologii społecznych,
- tworzenie warunków infrastrukturalnych umożliwiających podejmowanie działań zmierzających do realizowania celów statutowych, w tym remontu i rewitalizacji portu jachtowego w T..
Zgodnie z zapisami § 7 Statutu Fundacja może prowadzić odrębnie działalność pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną łącznie stanowiące działalność statutową.
Fundacja realizuje nieodpłatną działalność pożytku publicznego poprzez:
- aktywne promowanie i propagowanie sportów wodnych i lodowych wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, także niepełnosprawnych,
- organizowanie regat oraz innych imprez sportowych i turystyczno-sportowych różnej rangi, także dla osób niepełnosprawnych,
- organizowanie rekreacji żeglarskiej, krzewienie kultury fizycznej, wychowanie poprzez żeglarstwo i inną aktywność sportową,
- prowadzenie pozaszkolnych form szkoleń żeglarskich /szkółki i obozy żeglarskie/ wraz z zagospodarowywaniem infrastruktury służącej realizacji tego zadania,
- edukacja w zakresie bezpieczeństwa korzystania z akwenów wodnych,
- wspieranie działalności klubów i stowarzyszeń sportowych,
- działania wspomagające rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- działania na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym i przemocą,
- działania na rzecz międzynarodowej współpracy, integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów między społeczeństwami,
- promocja i organizacja wolontariatu,
- inicjowanie i rozwijanie współpracy z władzami samorządowymi i rządowymi sprzyjającej realizacji celów Fundacji, między innymi poprzez aplikowanie o środki umożliwiające realizację celów Fundacji.
Fundacja realizuje odpłatną działalność pożytku publicznego poprzez:
- szkolenie sportowe i rekreacyjno-sportowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych,
- prowadzenie obozów, szkoleń i kursów żeglarskich, bojerowych, iceboardowych i motorowodnych,
- prowadzenie wypożyczalni sprzętu wodnego i lodowego w tym jachtów morskich,
- prowadzenie portu-przystani wraz z usługami portowymi,
- prowadzenie działalności hotelarskiej i gastronomicznej,
- organizowanie rejsów, regat oraz imprez popularno-sportowych, różnej rangi, promujących sporty wodne oraz region Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego,
- edukacja i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa korzystania z akwenów wodnych,
- propagowanie i upowszechnianie aktywnego spędzania czasu,
- organizowanie turystyki i rekreacji.
Zgodnie z zapisami § 8 Statutu Fundacja dla realizacji celów statutowych może prowadzić działalność gospodarczą, szczególnie w zakresie obejmującym następujące czynności (numery wg PKD 2007):
- Naprawa i konserwacja statków i łodzi (33.15.Z),
- Transport wodny śródlądowy pasażerski (50.30.Z),
- Wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego (77.34.Z),
- Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej w związku z remontem portu jachtowego w T. (42.91.Z),
- Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (79.90. A),
- Działalność w zakresie informacji turystycznej (79.90.B)
- Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (85.51.Z),
- Działalność klubów sportowych (93.12.Z),
- Działalność hotelowa (55.10.Z),
- Prowadzenie pól kempingowych (55.30.Z)
- Działalność gastronomiczna (56.10.A),
- Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (93.13.Z),
- Pozostała działalność związana ze sportem (93.29.Z),
- Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (93.29.Z),
- Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (96.04.Z).
Działalność gospodarcza stanowi dodatkową działalność Fundacji. Dochód z działalności gospodarczej Fundacji będzie w całości przeznaczony na realizację celów statutowych lub rozwój potencjału działalności gospodarczej Fundacji, umożliwiającego osiąganie wyższych źródeł finansowania działalności statutowej.
Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowych zabudowanych zlokalizowanych w T., które wraz z wyposażeniem, maszynami oraz jednostkami pływającymi stanowią port jachtowy pod nazwą Ośrodek (dalej: Ośrodek).
Wnioskodawca i Fundacja dostrzegają potrzebę poczynienia istotnych nakładów finansowych w infrastrukturę oraz flotę Ośrodka, dzięki którym możliwe będzie przywrócenie Ośrodkowi dawnego znaczenia na żeglarskiej mapie Polski,
Wnioskodawca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy z podmiotem, który na wspólnie uzgodnionych warunkach zapewni kontynuowanie działalności żeglarskiej na ww. terenie, natomiast Fundacja jest zainteresowana wykorzystaniem tego terenu i infrastruktury, po jej odpowiedniej przebudowie na koszt Fundacji, dla celów mieszanych, tj. statutowych (wspieranie i rozwój żeglarstwa), a także komercyjnych - poprzez udostępnienie infrastruktury, jaka powstanie, jak najszerszemu kręgowi turystów, żeglarzy, etc.
W związku z powyższym w dniu 7 października 2016 Wnioskodawca i Fundacja zawarły Umowę Dzierżawy (dalej: Umowa).
Na mocy tej Umowy Wnioskodawca odda Fundacji do używania i pobierania pożytków Ośrodek.
Ośrodek będzie wykorzystywany przez Fundację głównie w celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy, w tym przede wszystkim w celu prowadzenia działalności:
- związanej z uprawianiem sportów wodnych i rekreacji na wodzie, w szczególności żeglarstwa,
- innej sportowej, rekreacyjnej i aktywnego wypoczynku w plenerze,
- nurkowej,
- noclegowej,
- szkoleniowej,
- gastronomicznej,
- czarteru jednostek pływających,
- handlowej i usługowej związanej z zaopatrzeniem i utrzymaniem jednostek pływających,
- remontowej i naprawczej jednostek pływających wraz z ich osprzętem,
- produkcyjnej w zakresie dotyczącym jednostek pływających, ich wyposażenia i sprzętu pomocniczego związanego z transportem, obsługą i wszelkimi usługami na rzecz jednostek pływających,
- kulturalnej,
- wydawniczej,
- innej, nie pozostającej w konflikcie z celami zbieżnymi z celami statutowymi Wnioskodawcy i nie narażającymi na szwank dobrego imienia Wnioskodawcy i Ośrodka .
Jednocześnie Fundacja, poza bieżącymi konserwacjami Ośrodka, zobowiązuje się do poniesienia nakładów finansowych na Ośrodek w następującym zakresie:
- wyremontowanie ogólnie dostępnego przez całą dobę dla korzystających z Ośrodka węzła sanitarnego w budynku głównym, z wejściem zewnętrznym,
- wykonanie adaptacji osobnego pomieszczenia z przeznaczeniem docelowym na ogólnie dostępną dla korzystających z Ośrodka pralnię i suszarnię,
- doprowadzenie na nabrzeże podstawowych mediów (prąd, woda) i wykonanie odpowiednich przyłączy elektrycznych i wodnych umożliwiających jednostkom pływającym korzystanie z tych mediów,
- wykonanie naprawy i uzupełnienia ogrodzenia zewnętrznego Ośrodka - w tym głównej bramy wejściowej wraz z furtką przy tej bramie,
- wykonanie systemu dozorowania (monitoringu z rejestracją zdarzeń) terenu Ośrodka, znajdujących się na tym terenie obiektów oraz jednostek pływających,
- wykonanie oświetlenia terenu Ośrodka w obszarze nabrzeży, pomostu i budynków,
- doprowadzenie jednostek pływających do właściwego stanu technicznego pozwalającego na ich bezpieczną eksploatację zgodną z obowiązującymi przepisami i dalsze ich utrzymanie w stanie nie pogorszonym, to jest w stanie nie gorszym niż wynikający z prawidłowej bieżącej eksploatacji,
- doposażenie techniczne jednostek pływających w sprzęt i wyposażenie pozwalające na uzyskanie i utrzymanie należytego poziomu bezpieczeństwa użytkowania i na podniesienie ich atrakcyjności,
- przystosowanie obiektu głównego Ośrodka na bazę noclegową dla korzystających z jego infrastruktury,
- doprowadzenie pawilonu gastronomicznego do stanu umożliwiającego prowadzenie działalności gastronomicznej, rozumianego jako spełnienie wymogów przewidzianych przepisami prawa dla prowadzenia takiej działalności,
- zrewitalizowanie terenów zielonych Ośrodka wraz z drogami wewnętrznymi w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania,
- zrewitalizowanie linii brzegowej, rozumiane jako doprowadzenie do stanu bezpiecznej używalności, z zastrzeżeniem, że gdyby wymagane nakłady finansowe w przypadku robót niezbędnych do wykonania przy pomostach i na nabrzeżach okazały się niewspółmiernie wysokie, to znaczy znacznie przekraczające koszty zwykłej naprawy uszkodzeń wynikających z prawidłowej bieżącej eksploatacji, wówczas Strony porozumieją się co do tego jakie będą podejmować dalsze kroki w tym zakresie,
- oczyszczenie i uregulowanie dna basenów wodnych, w tym dostosowanie ich głębokości don bezpiecznego przyjmowania jednostek pływających podobnych budową, wielkością i funkcjonalnością do tych, które stanowią Przedmiot Dzierżawy - w zakresie uzależnionym od rzeczywistego zapotrzebowania oraz pod warunkiem pozyskania zewnętrznego finansowania ze środków pomocowych, unijnych i tym podobnych.
W związku z tym, że Fundacja została zobowiązana do poczynienia istotnych nakładów finansowych na Ośrodek, Fundacja będzie musiała pozyskać odpowiednie finansowanie zewnętrzne.
W związku z powyższym Wnioskodawca i Fundacja zawarły Umowę Dzierżawy pod warunkami zawieszającymi, które muszą zostać spełnione kumulatywnie tj. w terminie do dnia 30.04.2017 r
- nastąpi podpisanie umowy dotacji na dofinansowanie przedsięwzięcia pomiędzy Fundacją i Urzędem Marszałkowskim Województwa po uzyskaniu akceptacji w konkursie ogłoszonym w ramach RPO WZ 2014-2020, Oś priorytetowa 4, Działanie 4.9 Rozwój zasobów endogenicznych dotyczącej udzielenia finansowania w wysokości określonej we wniosku Fundacji.
- nastąpi podpisanie umowy o udzielenie przez Wnioskodawcę pożyczki dla Fundacji, z przeznaczeniem na realizację projektu Modernizacja i rozbudowa Portu Jachtowego T., remont i modernizacja jednostek pływających.
Wnioskodawca jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT), tj. wszystkie dochody Wnioskodawcy są zwolnione z podatku dochodowego - jako przeznaczone na cele statutowe Wnioskodawcy, a jedynie kwoty wydatkowane na cele sprzeczne z tym przepisem Wnioskodawca wyłącza ze zwolnienia i opodatkowuje.
Zamiarem Wnioskodawcy jest udzielenie pożyczki dla Fundacji, z przeznaczeniem na realizację projektu Modernizacja i rozbudowa Portu Jachtowego T., remont i modernizacja jednostek pływających.
Jednocześnie w celu rewitalizacji i uruchomienia Ośrodka i portu w T. Wnioskodawca zamierza ponieść koszty na zakup niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego w T., a w szczególności na wykonanie niezbędnych prac porządkowych i napraw przedremontowych, działania przedprojektowe: mapa do inwestycji, inwentaryzacja, badania geologiczne, operat wodno-prawny, karta środowiskowa, studium wykonalności, przygotowanie i złożenie wniosków o dofinasowanie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczkę udzieloną Fundacji której celem statutowym jest wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 32/ Statutu Związku, mówiącego: „Związek wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie; Związek może takim podmiotom udzielać pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację konkretnych przedsięwzięć zgodnych z celami Związku”, będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT?
- Czy dochody Związku w części wydatkowanej na wydatki związane z kosztami na zakup niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 30/ Statutu Związku, mówiącego: „Związek może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym”, będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Do pytania 1
Dochody Związku w części wydatkowanej na pożyczkę udzieloną Fundacji której celem statutowym jest wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 32/ Statutu Związku, tj.: „Związek wspiera podmioty prowadzące działalność zgodną z celami Związku, w szczególności w zakresie tworzenia, modernizacji i utrzymania ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej w należytym stanie; Związek może takim podmiotom udzielać pomocy finansowej z funduszy Związku, zarówno w formie zwrotnej jak i bezzwrotnej, z przeznaczeniem na realizację konkretnych przedsięwzięć zgodnych z celami Związku” i będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z poźn. z.m.; dalej ustawa o:CIT, pdop).
Do pytania 2
Dochody Związku w części wydatkowanej na wydatki związane z kosztami na zakup niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego, w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym stanowi przeznaczenie i wydatkowanie tych dochodów przez Związek na cele statutowe, w szczególności wypełnia postanowienia § 8 ust. 30/ Statutu Związku, tj.: „Związek może realizować inwestycje związane z tworzeniem, rozbudową, przebudową, modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie obiektów obsługujących żeglarski i wodniacki ruch turystyczny, ośrodków żeglarskich i infrastruktury żeglarskiej, w szczególności marin, portów żeglarskich, przystani, czy basenów jachtowych, wraz z zapleczem szkoleniowym i socjalnym” i będą one objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Uzasadnienie Wnioskodawcy
- Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolnione z podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
- Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; - dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
- W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podp, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
- Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o pdop, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
- przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
- przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
- samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
- Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop,
- dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
- dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
- podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1 c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.
- Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
- Jak widać warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przesłanka wydatkowania nie jest ograniczona czasowo, co oznacza że wydatkowanie przychodu nie musi nastąpić jednocześnie z podjęciem decyzji o jego przeznaczeniu.
Z takiego ukształtowania przepisów wynika, że dochody powinny być przeznaczone i wydatkowane w związku z realizacją celu statutowego Związku a wydatkowanie na cele inne niż statutowe mieszczące się w zakresie kategorii wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy ma ten skutek, że dochód tak wydatkowany nie jest objęty zwolnieniem z podatku dochodowego. - W zakresie dotyczącym Związku, podstawowym warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a i ust. 1b Ustawy, jest przeznaczenie i wydatkowanie przez Związek dochodu na cele statutowe obejmujące: wspieranie rozwoju żeglarstwa we wszystkich jego formach, w szczególności żeglarstwa olimpijskiego i młodzieżowego, tworzenie nowej i dbałość o istniejącą infrastrukturę żeglarską, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi jachtowej; wspieranie wszelkich form działalności kulturalnej związanej z żeglarstwem, wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, związanego z uprawianiem żeglarstwa, reprezentowanie interesów stowarzyszonych w nim organizacji i osób.
Potwierdza to np. interpretacja MF z 4 lipca 2014 r. (nr IPPB5/423-363/14-4/KS), zgodnie z którą:
- „Związek przeznaczając swoje dochody na pożyczki lub darowizny udzielane podmiotom takim jak stowarzyszenia, fundacje, kluby żeglarskie mającym w zakresie swojej statutowej działalności wspieranie, propagowanie, uprawianie i rozwój żeglarstwa, budowę i utrzymanie infrastruktury żeglarskiej, szkolenia żeglarskie, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy gdy wspieranie działań innych jednostek, które realizują tożsame cele co Wnioskodawca wynika wprost z zatwierdzonego przez Związek Statutu”.
W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stanowiska.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:
- prawa do zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w sytuacji przekazania dochodów Związku w postaci pożyczki udzielonej Fundacji – jest prawidłowe;
- prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 w sytuacji wydatkowania dochodów Związku na wydatki związane z kosztami zakupu niezbędnych usług i analiz dotyczących modernizacji i rozbudowy Portu Jachtowego – jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.
Nadmienić przy tym należy, że powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia NSA mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia NSA nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej. Co więcej nie są one sprzeczne z rozstrzygnięciem w niniejszej sprawie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.