Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4513-88/15-2/SM
z 31 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2015 r. (data wpływu 28 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie złożenia oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie złożenia oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów do celów opałowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Firma B. planuje rozszerzenie działalności gospodarczej poprzez wdrożenie do produkcji na składzie podatkowym nowego rodzaju oleju opałowego z nowych komponentów. Produkcja będzie polegała na wymieszaniu w zbiorniku produkcyjnym kilku komponentów. Jednym z komponentów będzie nabyty od producenta krajowego (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) wyrób akcyzowy olej opałowy ciężki C-3 o kodzie CN 2710 19 68. Między innymi z powyższego komponentu produkowane będzie paliwo grzewcze - olej opałowy średni o kodzie CN 2707 99 99 i olej opałowy ciężki typu B o kodzie CN 2707 99 99. Na powyższe produkty B. posiada wiążące informacje akcyzowe wydane przez Izbę Celną w dniu 20 kwietnia 2015 r. Kontrahentom za zakupiony olej opałowy ciężki C-3 o kodzie 2710 19 68, B. będzie wystawiał oświadczenie, zgodnie z którym nabyty wyrób akcyzowy zostanie w całości przeznaczony na cele opałowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku nabycia przez B. wyrobu akcyzowego o nazwie olej opałowy ciężki o kodzie CN 2710 19 68, poddawany mieszaniu na składzie podatkowym z innymi komponentami, a wytworzone paliwo grzewcze - olej opałowy średni o kodzie CN 2707 99 99 oraz olej opałowy ciężki typu B o kodzie 2707 99 99 przeznaczony będzie do dalszej sprzedaży z przeznaczeniem dla celu opałowego, może zostać złożone oświadczenie dla kontrahenta oraz urzędu celnego, zgodnie z którym nabyte wyroby akcyzowe zostaną sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Firma B. stoi na stanowisku, że przy nabyciu wyrobu akcyzowego - oleju opałowego ciężkiego C-3 o kodzie 2710 19 68, używanego do produkcji innego wyrobu energetycznego - paliwa grzewczego - oleju opałowego średniego o kodzie CN 2707 99 99 i oleju opałowego ciężkiego typu B przeznaczonego do dalszej sprzedaży z przeznaczeniem na cel opałowy, może wystawić do kontrahenta oświadczenie, że olej opałowy ciężki C-3 przeznaczony będzie do celu opałowego.


Stanowisko firmy B. znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lutego 2015 r. sygn. IPPP3/443-1179/14-5/KB.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku tym pod poz. 27 mieszczą się oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe o kodzie CN 2710.


W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych, do których w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W ust. 2 i 3 ww. art. 86 ustawy wyjaśniono, że paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z powyższym za paliwo opałowe uznawane są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Definicja paliwa opałowego odwołuje się więc do przeznaczenia danego wyrobu, a nie konkretnej pozycji w załączniku do ustawy.


Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a.


Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozszerzenie działalności gospodarczej poprzez wdrożenie do produkcji na składzie podatkowym nowego rodzaju oleju opałowego z nowych komponentów.


Produkcja będzie polegała na wymieszaniu w zbiorniku produkcyjnym kilku komponentów. Jednym z komponentów będzie nabyty od producenta krajowego (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) wyrób akcyzowy olej opałowy ciężki C-3 o kodzie CN 2710 19 68. Między innymi z powyższego komponentu produkowane będzie paliwo grzewcze - olej opałowy średni o kodzie CN 2707 99 99 i olej opałowy ciężki typu B o kodzie CN 2707 99 99. Kontrahentom za zakupiony olej opałowy ciężki C-3 o kodzie 2710 19 68 Wnioskodawca będzie wystawiał oświadczenie, zgodnie z którym nabyty wyrób akcyzowy zostanie w całości przeznaczony na cele opałowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości postępowania w opisanej sytuacji.


Stosowanie oświadczeń, o których mowa m.in. w ww. art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, jest warunkiem uprawniającym sprzedawcę do zastosowania obniżonych stawek akcyzy, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a ustawy.


Wnioskodawca nabyty od producenta krajowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrób akcyzowy - olej opałowy ciężki C-3 o kodzie CN 2710 19 68 przeznacza do produkcji paliwa grzewczego - oleju opałowego średniego o kodzie CN 2707 99 99 i oleju opałowego ciężkiego typu B o kodzie CN 2707 99 99.


Należy zatem uznać, że przeznaczeniem ww. oleju opałowego ciężkiego C-3 jest szeroko rozumiany cel opałowy i powinien być traktowany jak paliwo opałowe.


W sytuacji zatem dokonywania przez Wnioskodawcę sprzedaży wyprodukowanego z tego oleju paliwa grzewczego – oleju opałowego średniego i oleju opałowego ciężkiego typu B nabywcom (pod warunkiem, że złożą oni oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1-2 ustawy - że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych), uprawnia również Wnioskodawcę do złożenia sprzedawcy oświadczenia, że nabywany olej opałowy ciężki będzie przez niego sprzedany z przeznaczeniem do celów opałowych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj