Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-81/14-2/TK
z 5 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji materiałów izolacyjnych z włókna drzewnego. W ramach tej działalności Spółka nabywa i zużywa na własne potrzeby energię elektryczną. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Na dzień złożenia niniejszego wniosku Spółka nie posiada żadnej z koncesji dotyczącej energii elektrycznej, której mowa w przepisach Prawa energetycznego. W konsekwencji obecnie, na gruncie przepisów ustawy podatku akcyzowym Spółka jest podmiotem posiadającym status nabywcy końcowego. W związku z zamiarem rozpoczęcia odsprzedaży energii elektrycznej z marżą Spółka wystąpiła pod koniec kwietnia 2014 r. do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej. „Prezes URE”) z wnioskiem o wydanie koncesji na obrót energią elektryczną. Na mocy ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984), dnia 11 września 2013 r. wprowadzono szereg zmian do przepisów Prawa energetycznego, m.in. wprowadzono instytucję odbiorcy przemysłowego. W związku z przytoczoną nowelizacją Prawa energetycznego, Spółka jako podmiot zużywający znaczne ilości energii elektrycznej, we wrześniu i listopadzie 2013 r. przedstawiła Prezesowi URE oświadczenia o poziomie zużycia energii elektrycznej, na podstawie których Prezes URE wpisał Spółkę na listę odbiorców przemysłowych na rok 2013 (na okres od września do grudnia) oraz na rok 2014. W konsekwencji, na podstawie przepisów Prawa energetycznego, Spółka jako odbiorca przemysłowy zobowiązana jest przedstawiać do umorzenia przez Prezesa URE określoną ilość świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej odnawialnych źródeł energii (dalej: „świadectwa pochodzenia”). Przepisy Prawa energetycznego nakładające obowiązek przedstawienia do umorzenia określonej ilości świadectw pochodzenia, wymagają, aby umorzenie zostało dokonane do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który umarzane są świadectwa (przykładowo, w celu spełnienia obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia za 2013 r., stosowna ilość świadectw powinna zostać umorzona przez Prezesa URE do 31 marca 2014 r.). W celu spełnienia ciążącego na Spółce obowiązku związanego z przedstawianiem do umorzenia świadectw pochodzenia dotyczących określonej ilości energii elektrycznej i uniknięcia konieczności uiszczenia opłaty zastępczej w odniesieniu do roku 2013, Spółka nabywa od właściwych podmiotów świadectw pochodzenia. Wypełniając swoje obowiązki Spółka w dniu 11 marca 2014 r. przedstawiła Prezesowi URE świadectwa pochodzenia za 2013 r. Decyzją z dnia 21 marca 2014 r. (doręczoną Spółce dnia 27 marca 2014 r.) Prezes URE umorzył przedstawione przez Spółkę świadectwa pochodzenia.

Zarówno na moment nabywania energii elektrycznej, względem której Spółka zobowiązana była zrealizować obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za 2013 r., jak również w chwili umorzenia tych świadectw w marcu 2014 r. Spółka posiadała status nabywcy końcowego. Jednakże, Spółka pod koniec kwietnia 2014 r. złożyła do Prezesa URE wniosek o wydanie koncesji na obrót energią elektryczną. Począwszy od dnia uzyskania owej koncesji, Spółka zobowiązana będzie do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby oraz odsprzedawanej nabywcom końcowym.

W celu wywiązania się z obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia za rok 2014 r., Spółka również będzie przedkładać Prezesowi URE do umorzenia świadectwa pochodzenia. Zatem, w ramach wywiązania się z obowiązku za 2014 r., Spółka również będzie nabyć świadectwa pochodzenia i przedstawiać je do umorzenia i sukcesywnie, tak aby Prezes URE mógł je umorzyć do dnia 31 marca 2015 r. W tym przypadku również obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za 2014 r., dotyczyć będzie energii elektrycznej nabytej i zużyte przez Spółkę w 2014 r.

Po rozpoczęciu rozliczania przez Spółkę podatku akcyzowego, Spółka ma zamiar skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie posiadanej decyzji Prezesa URE umorzeniu świadectw pochodzenia za 2013 r. oraz decyzji Prezesa URE o umorzeniu świadectw pochodzenia 2014 r., które będzie w przyszłości otrzymywać.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zgodnie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy podatku akcyzowym), na podstawie otrzymanej decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia za 2013 r. oraz na podstawie decyzji Prezesa URE, które będą wydane po umorzeniu świadectw pochodzenia za 2014 r.?
  2. W deklaracji akcyzowej, za jaki okres rozliczeniowy Spółka jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zgodnie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym), na podstawie otrzymanej decyzji Prezesa URE potwierdzające umorzenie świadectw pochodzenia za 2013 r. oraz na podstawie decyzji Prezesa URE, które będą wydane po umorzeniu świadectw pochodzenia za 2014 r.?
  3. W sytuacji, kiedy potrącenie całej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej wynikającej z decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia nie będzie możliwe za jeden okres rozliczeniowy, czy Spółka będzie uprawniona do kontynuowania potrącenia w deklaracjach za kolejne okresy rozliczeniowe następujące po okresie rozliczeniowym, w deklaracji za który Spółka rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia, do okresu, w którym cała kwota zostanie efektywnie potrącona?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W zakresie pytania 1:

Zdaniem Spółki, będzie ona uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zgodnie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym), na podstawie otrzymanej decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia za 2013 r. oraz na podstawie decyzji Prezesa URE, które będą wydane po umorzeniu świadectw pochodzenia za 2014 r.

W zakresie pytania 2:

W ocenie Spółki, zgodnie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka nabywa prawo do skorzystania z zastosowania zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zgodnie art. 30 ust 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym) w momencie otrzymania decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia. W konsekwencji najwcześniej może dokonać potrącenia podatku akcyzowego wynikającego z energii elektrycznej wskazanej w decyzji Prezesa URE w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym otrzymała daną decyzję Prezesa URE potwierdzającą umorzenie świadectw pochodzenia. Jeżeli w tej deklaracji akcyzowej Spółka nie wykaże akcyzy należnej od energii elektrycznej, będzie ona uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w najwcześniejszym okresie rozliczeniowym po otrzymaniu danej decyzji Prezesa URE, za który wykaże w deklaracji akcyzę należną od energii elektrycznej.

W zakresie pytania 3:

Jeżeli potrącenie całej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej wynikającej z decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia nie będzie możliwe za jeden okres rozliczeniowy, zdaniem Spółki, będzie ona uprawniona do kontynuowania potrącenia w kolejnych okresach rozliczeniowych następujących po okresie rozliczeniowym, w którym Spółka rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia, do okresu, którym cała kwota zostanie efektywnie potrącona.

Spółka przedstawia poniżej szczegółową argumentację potwierdzającą prawidłowość przyjętego przez nią stanowiska.

1. Warunki zwolnienia dla energii z odnawialnych źródeł

Zwolnienie od akcyzy dla energii pochodzącej z odnawialnych źródeł zostało uregulowane w art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenie energii, w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego.

Na podstawie art. 30 ust. 2 tej ustawy, zwolnienie, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Z powyższego wynika, że Ustawodawca wprowadza jedynie dwa warunki do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla energii z odnawialnych źródeł:

  1. posiadanie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii oraz
  2. wykazanie akcyzy należnej z tytułu energii elektrycznej na moment realizacji tego zwolnienia.

Ad. a)

Biorąc pod uwagę sposób realizacji obowiązków wynikających z Prawa energetycznego w zakresie świadectw pochodzenia, decyzja Prezesa URE potwierdzająca umorzenie świadectw pochodzenia energii elektrycznej zdaniem Spółki w sposób bezsprzeczny jest dokumentem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, podmiotem uprawnionym do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest wyłącznie podmiot, który przedstawił Prezesowi URE świadectwa pochodzenia do umorzenia i na jego rzecz została wydana decyzja (wskazująca imiennie ten podmiot) potwierdzająca umorzenie świadectw pochodzenia.

Spółka spełnia ten warunek, gdyż jako odbiorca przemysłowy jest zobowiązana do przedstawiania świadectw pochodzenia Prezesowi URE do umorzenia. W konsekwencji Spółka jest w posiadaniu decyzji wydanej na jej rzecz, potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia za 2013 r. Ponadto, będzie takie decyzje posiadać w stosunku do 2014 r.

Ad. b)

Zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym zostało wprowadzone do ustawy o podatku akcyzowym, jako skutek skorzystania przez polskiego ustawodawcę z możliwości prowadzenia dodatkowego zwolnienia od podatku akcyzowego w stosunku do energii elektryczne wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii, uregulowanego w art. 15 Dyrektywy energetycznej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. b Dyrektywy energetycznej, bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec energii elektrycznej:

  • pochodzącej z wykorzystania energii słonecznej, wiatrowej, fal, pływów lub geotermicznej;
  • pozyskiwanej w elektrowniach wodnych;
  • pozyskiwanej z biomasy lub produktów wyprodukowanych z biomasy;
  • wytwarzanej z emisji metanu z opuszczonych kopalni węgla;
  • wytwarzanej z ogniw paliwowych.

Polska wprowadziła to zwolnienie poprzez wprowadzenie mechanizmu potrącenia. W konsekwencji, z konstrukcji tego zwolnienia wynika, że aby było możliwe zastosowanie tego zwolnienia podmiot, musi posiadać na moment realizacji tego zwolnienia zobowiązanie podatkowe w zakresie akcyzy z tytułu energii elektrycznej, gdyż tylko w takim przypadku możliwe będzie obniżenie należnej akcyzy o kwotę odpowiadającą akcyzie za ilość energii elektrycznej, na którą opiewały umorzone świadectwa pochodzenia. Spółka wskazała, że Ustawodawca nie wskazuje specyficznie, od jakich czynności opodatkowanych w zakresie podatkowania akcyzą energii elektrycznej podatnik powinien posiadać akcyzę należną.

Spółka po uzyskaniu koncesji na obrót energią elektryczną straci status nabywcy końcowego. W konsekwencji będzie nabywać energię elektryczną bez podatku akcyzowego i w rezultacie sama będzie zobligowana do rozliczania i deklarowania podatku akcyzowego od zużycia własnego energii elektrycznej jak i sprzedaży energii elektrycznej do nabywców końcowych. Zatem po uzyskaniu koncesji na obrót energią elektryczną Spółka będzie wykazywać w deklaracji akcyzę należną z tytułu energii elektrycznej. Akcyza ta będzie mogła zostać obniżona o podatek akcyzowy od energii elektrycznej wykazanej w decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzeni świadectw pochodzenia.

2. Moment nabycia prawa do skorzystania ze zwolnienia i moment jego realizacji

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie Świadectwa pochodzenia energii poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

W ocenie Spółki, Ustawodawca w pierwszej części art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym poprzez sformułowanie „nie wcześniej” wskazuje najwcześniejszy moment, w którym możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia dla energii z odnawialnych źródeł. Innymi słowy, art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje moment, w którym podmiot nabywa prawo do skorzystania ze zwolnienia z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, względem świadectw pochodzenia umorzonych za 2013 r. nabyła ona prawo do zastosowania zwolnienia z momentem otrzymania decyzji Prezesa URE dotyczącej umorzenia przedstawionych świadectw pochodzenia za 2013 r. Natomiast względem świadectw pochodzenia umarzanych za 2014 r., Spółka nabędzie takie prawo z dniem otrzymania decyzji Prezesa URE potwierdzających umorzenie certyfikatów za 2014 r.

W dalszej części przepis art. 30 ust. 2 ustawy akcyzowej stanowi, że realizacja tego prawa powinna nastąpić „za najbliższe okresy rozliczeniowe”.

Przepis nie precyzuje, co należy rozumieć pod tym sformułowaniem. Sformułowanie to samo w sobie jest natomiast niedookreślone. Brak definicji ustawowej sformułowania „najbliższych okresów rozliczeniowych” powoduje konieczność dokonania wykładni tego pojęcia w oparciu o jego znaczenie językowe. Jak wynika ze Słownika Języka Polskiego PWN, przymiotnik „bliski” oznacza „znajdujący się w niewielkiej odległości”, „mający” nastąpić w niedalekiej przyszłości”. „Najbliższy” stanowi zaś stopień wyższy od przymiotnika „bliski”, w związku czym o zdarzeniu „najbliższym”, zadaniem Spółki, może być mowa, gdy dane zdarzenie ma nastąpić w mniej odległej przyszłości, niż zdarzenia, które możemy uznać za „bliskie”.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki sformułowanie „za najbliższe okresy rozliczeniowe” należy intepretować w taki sposób, że realizacja prawa do zastosowania zwolnienia powinna nastąpić w najwcześniejszym okresie, w którym podatnik ma obiektywnie możliwość z tego prawa skorzystać.

Zatem, jeżeli podmiot otrzyma decyzję Prezesa URE w okresie rozliczeniowym, w deklaracji za który będzie wykazywać akcyzę należną od energii elektrycznej, to podmiot będzie uprawniony do skorzystania ze wolnienia dla energii z odnawialnych źródeł, w deklaracji akcyzowej składanej za okres, w którym otrzymał tę decyzję. Takie stanowisko jest prezentowane również przez Ministra Finansów w indywidualnych interpretacjach wydawanych na rzecz podatników. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP4/443-549/12/LG) potwierdził, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla energii odnawialnej w deklaracji podatkowej składanej już za miesiąc, w którym otrzyma dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii odnawialnej. Podobne stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowe w Warszawie (IPPP3/443-918/11-4/JK).

Niemniej w sytuacji, kiedy w okresie rozliczeniowym, w którym podmiot otrzymał decyzję Prezesa URE potwierdzającą umorzenie świadectw pochodzenia nie wykazuje akcyzy należnej od energii elektrycznej, zdaniem Spółki, nie traci prawa do zastosowania tego zwolnienia i może zrealizować to prawo w następnym okresie rozliczeniowych. Jeżeli również w tym następnym okresie rozliczeniowym podmiot również nie wykazuje akcyzy należnej od energii elektrycznej to może znowu wstrzymać się do następnego okresu rozliczeniowego i tak w kolejnych okresach, aż do okresu, w którym podatnik będzie wykazywał akcyzę należną od energii elektrycznej tj. będzie miał obiektywnie możliwość skorzystać z nabytego prawa do zastosowania zwolnienia. Stanowisko to potwierdza użycie liczby mnogiej w art. 30 ust 2 ustawy o podatku akcyzowym („najbliższych okresach rozliczeniowych”, nie zaś „najbliższym okresie rozliczeniowym”).

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, przyjąć należy, że w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii godnie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie decyzji przez Prezesa URE otrzymanej w marcu 2014 r. (dotyczących obowiązku wynikającego z Prawa energetycznego w zakresie umarzania świadectw pochodzenia za 2013 r.) w pierwszej deklaracji akcyzowej począwszy od deklaracji za marzec 2014 r., w której wykaże akcyzę należną.

Analogicznie prawo do realizacji prawa do zwolnienia Spółka będzie mogła realizować z tytułu otrzymywanych w przyszłości decyzji Prezesa URE potwierdzających umorzenie świadectw pochodzenia za 2014 r.

Dodatkowo, zdaniem Spółki, użycie liczby mnogiej w art. 30 ust 2 ustawy o podatku akcyzowym („najbliższych okresach rozliczeniowych”, nie zaś „najbliższym okresie rozliczeniowym”) wskazuje, iż możliwość dokonania obniżenia podatku akcyzowego nie została ograniczona jedynie do jednego okresu rozliczeniowego, lecz jest rozciągnięta na kilka, następujących kolejno po sobie okresów rozliczeniowych rozpoczynając od okresu, w którym podatnik rozpoczął obniżanie akcyzy należnej. W konsekwencji, zdaniem Spółki, jeżeli potrącenie całej kwoty podatku akcyzowego od energii elektrycznej wynikającej z decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw pochodzenia nie będzie możliwe za jeden okres rozliczeniowy, zdaniem Spółki będzie ona uprawniona do kontynuowania potrącenia w kolejnych okresach rozliczeniowych następujących po okresie rozliczeniowym, w który Spółka rozpoczęła korzystanie ze zwolnienia, do okresu, w którym cała kwota zostanie efektywnie potrącona.

Podsumowanie

Reasumując, zdaniem Spółki, przedstawione w niniejszym wniosku argumenty dotyczące możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii, wskazują na prawidłowość przedstawionego przez Spółkę stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. 2014 r., poz. 752), zwana dalej „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy – w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

  1. upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie – upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie – po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji materiałów izolacyjnych z włókna drzewnego. W ramach tej działalności Spółka nabywa i zużywa na własne potrzeby energię elektryczną. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku Spółka nie posiada żadnej z koncesji dotyczącej energii elektrycznej, której mowa w przepisach Prawa energetycznego. W konsekwencji obecnie, na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym Spółka jest podmiotem posiadającym status nabywcy końcowego. W związku z zamiarem rozpoczęcia odsprzedaży energii elektrycznej z marżą Spółka wystąpiła pod koniec kwietnia 2014 r. do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej. „Prezes URE”) z wnioskiem o wydanie koncesji na obrót energią elektryczną.

Na mocy ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 984), dnia 11 września 2013 r. wprowadzono szereg zmian do przepisów Prawa energetycznego. m.in. wprowadzono instytucję odbiorcy przemysłowego.

W związku z nowelizacją Prawa energetycznego, Spółka jako podmiot zużywający znaczne ilości energii elektrycznej, we wrześniu i listopadzie 2013 r. przedstawiła Prezesowi URE oświadczenia o poziomie zużycia energii elektrycznej, na podstawie których Prezes URE wpisał Spółkę na listę odbiorców przemysłowych na rok 2013 (na okres od września do grudnia) oraz na rok 2014. W konsekwencji, na podstawie przepisów Prawa energetycznego, Spółka jako odbiorca przemysłowy zobowiązana jest przedstawiać do umorzenia przez Prezesa URE określoną ilość świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej odnawialnych źródeł energii. Przepisy Prawa energetycznego nakładające obowiązek przedstawienia do umorzenia określonej ilości świadectw pochodzenia, wymagają, aby umorzenie zostało dokonane do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który umarzane są świadectwa.

W celu spełnienia ciążącego na Spółce obowiązku związanego z przedstawianiem do umorzenia świadectw pochodzenia dotyczących określonej ilości energii elektrycznej w odniesieniu do roku 2013, Spółka nabywa od właściwych podmiotów stosowne świadectw pochodzenia. Spółka w dniu 11 marca 2014 r. przedstawiła Prezesowi URE świadectwa pochodzenia za 2013 r. Decyzją z dnia 21 marca 2014 r. (doręczoną Spółce dnia 27 marca 2014 r.) Prezes URE umorzył przedstawione przez Spółkę świadectwa pochodzenia.

Zarówno na moment nabywania energii elektrycznej, względem której Spółka zobowiązana była zrealizować obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za 2013 r., jak również w chwili umorzenia tych świadectw w marcu 2014 r. Spółka posiadała status nabywcy końcowego. Począwszy od dnia uzyskania owej koncesji, Spółka zobowiązana będzie do rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby oraz odsprzedawanej nabywcom końcowym. W celu wywiązania się z obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia za rok 2014 r., Spółka również będzie przedkładać Prezesowi URE do umorzenia świadectwa pochodzenia. Zatem, w ramach wywiązania się z obowiązku za 2014 r., Spółka również będzie nabyć świadectwa pochodzenia i przedstawiać je do umorzenia i sukcesywnie, tak aby Prezes URE mógł je umorzyć do dnia 31 marca 2015 r. W tym przypadku również obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za 2014 r., dotyczyć będzie energii elektrycznej nabytej i zużyte przez Spółkę w 2014 r.

Po rozpoczęciu rozliczania przez Spółkę podatku akcyzowego, Spółka ma zamiar skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie posiadanej decyzji Prezesa URE umorzeniu świadectw pochodzenia za 2013 r. oraz decyzji Prezesa URE o umorzeniu świadectw pochodzenia 2014 r., które będzie w przyszłości otrzymywać.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy – zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Na mocy art. 30 ust. 2 ustawy – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, że zwolnienie energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł następuje poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe, ale nie wcześniej niż z chwilą potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Zatem przesłanką determinującą możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, jest posiadanie dokumentu potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia.

Tak więc podatnik może skorzystać ze zwolnienia w danym okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa lub w następnych okresach rozliczeniowych.

Tym samym zwolnienia energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii Wnioskodawca będzie mógł dokonać jedynie w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii składanej do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii lub w miesiącach następnych.

Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii za 2013 r., gdyż nie spełnił warunków określonych w art. 30 ust. 2 ustawy.

Natomiast w przypadku z uprawnienia do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii za 2014 r. Zainteresowany będzie mógł skorzystać, gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 30 ust. 1 i 2.

Zatem z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj