Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-56/14-2/AK
z 16 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umów zakupu muzealiów od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umów zakupu muzealiów od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Muzeum jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego Miasto x. Posiada osobowość prawną od chwili uzyskania wpisu do Rejestru Instytucji Kultury pod nr, prowadzonego przez organizatora. Zgodnie z postanowieniami statutu nadanego Muzeum, do Jego celów należy gromadzenie, przechowywanie, inwentaryzowanie, opracowywanie, konserwowanie i udostępnianie zabytków z zakresu szeroko pojmowanego włókiennictwa oraz dziedzin pokrewnych. Muzeum działa na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz. 987) oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 ze zm.). W ramach realizacji celów statutowych, w oparciu o umowy kupna/sprzedaży, Muzeum zamierza nabyć od osób fizycznych muzealia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Muzeum, będąc jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, w związku z zakupem muzealiów od osób fizycznych może korzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, określonego w art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego Miasta x, spełnia więc warunek zawarty w art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych i jest zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych przy dokonywaniu zakupów muzealiów od osób fizycznych.

W interpretacji indywidualnej znak IBPBII/1/436-44/08/MCZ z dnia 20 marca 2009 r. stwierdzono, że jeżeli Muzeum jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa to jest ono zwolnione z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Podobne stanowisko zawiera interpretacja indywidualna znak IPTPB2/436-158/12-4/AK z dnia 10 stycznia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.

Przez pojęcie rzeczy należy rozumieć zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121) tylko przedmioty materialne.

Obowiązek zapłaty podatku od umowy sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 w związku z art. 5 ust. 2 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Należny podatek obliczany jest wg stawki podatkowej w wysokości 2% (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że nie podleganie podatkowi, czy też zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku od czynności sprzedaży jest możliwe tylko o ile ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje takie możliwości.

W przepisach ww. ustawy jednoznacznie wskazano jakie czynności cywilnoprawne nie podlegają temu podatkowi (art. 2) oraz jakie podmioty i umowy są zwolnione z podatku (art. 8 i art. 9).

Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych:

  1. państwa obce, ich przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i siły zbrojne, międzynarodowe organizacje i instytucje oraz ich oddziały i przedstawicielstwa, korzystające na podstawie ustaw, umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych z przywilejów i immunitetów, a także członków ich personelu i inne osoby zrównane z nimi, jeżeli nie są one obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pod warunkiem wzajemności;
  2. (uchylony);
    2a) organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  1. (uchylony);
  2. jednostki samorządu terytorialnego;
  3. Skarb Państwa;
  4. osoby nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, zaliczone, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu;
  5. (uchylony);
  6. Agencję Rezerw Materiałowych.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego Miasto. Posiada osobowość prawną od chwili uzyskania wpisu do Rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez organizatora. Zgodnie z postanowieniami statutu nadanego Muzeum, do Jego celów należy gromadzenie, przechowywanie, inwentaryzowanie, opracowywanie, konserwowanie i udostępnianie zabytków z zakresu szeroko pojmowanego włókiennictwa oraz dziedzin pokrewnych. Muzeum działa na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz. 987) oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406 ze zm.). W ramach realizacji celów statutowych, w oparciu o umowy kupna/sprzedaży, Wnioskodawca zamierza nabyć od osób fizycznych muzealia.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wiąże wyłączenia ani zwolnienia z tego podatku z faktem, że stroną umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych jest muzeum. Umowy sprzedaży rzeczy (muzealiów), wskazane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, podlegają więc opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży na kupującym tj. Muzeum, jako nabywcy rzeczy lub praw majątkowych na podstawie umów sprzedaży.

Odnosząc się do możliwości zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych umów zakupu muzealiów przez Wnioskodawcę jako jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego, należy wskazać, że zwolnienie przedmiotowe określone w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczy tylko i wyłącznie czynności cywilnoprawnych dokonanych przez jednostki samorządu terytorialnego, a tym samym nie obejmuje czynności dokonanych przez inne podmioty.

Należy wskazać, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. Art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) przyznaje jej osobowość prawną. Jeżeli jest ona podatnikiem z tytułu dokonania czynności cywilnoprawnej to na mocy wyżej wskazanego przepisu art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 1 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz. 987, z późn. zm.) muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Muzea mogą być tworzone przez ministrów i kierowników urzędów centralnych, jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W świetle powyższych przepisów, brak jest podstaw do utożsamiania jednostki organizacyjnej jaką jest muzeum z osobami prawnymi jakimi są jednostki samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa, tylko z tego względu, że są one utworzone przez te osoby prawne.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako strona czynności podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie korzysta ze zwolnienia określonych w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Oznacza to, że w przypadku nabycia muzealiów od osób fizycznych na podstawie umów sprzedaży Muzeum zobowiązane będzie do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych wg stawki 2% podstawy opodatkowania, którą stanowi wartość rynkowa rzeczy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji Ministra Finansów, tutejszy Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Interpretacje te zostały wydane w okresie, kiedy Minister Finansów poprzez działających w jego imieniu Dyrektorów Izb Skarbowych prezentował będące przedmiotem wielu rozbieżności w orzecznictwie sądowym stanowisko. Nadto wskazać należy, że podjęto kroki, aby wyeliminowane zostały z obrotu interpretacje indywidualne prezentujące rozbieżne stanowiska.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj