Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-312/14-2/AO
z 17 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy ‑ przedstawione we wniosku z 26 marca 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sporządzania map i innych dokumentów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sporządzania map i innych dokumentów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej przy pomocy urzędu jednostki samorządu terytorialnego – Starostwa.


Do czynności administracyjnych, które realizuje Starostwo należą m.in.:

  • prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
  • udzielanie informacji z zasobu.


Są to zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, realizowane na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. Wysokość opłat pobieranych za te czynności wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 19 lutego 2004 roku w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

W przypadku zgłoszenia wniosku osób zainteresowanych o wydanie kopii, pobierane są opłaty za usługi kopiowania map i innych dokumentów będących w posiadaniu zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Opłaty te nie są uwzględnione w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Wysokość opłat została określona w zarządzeniu Starosty „w sprawie kosztów sporządzania kopii z dokumentacji i baz danych, o których mowa w art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne”. Zarządzenie ustala cennik kosztów sporządzania kopii udostępnianych dokumentów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w postaci kopii papierowych, kopii na nośnikach magnetycznych (płyty CD, DVD), przygotowania i przekazania informacji elektronicznie (protokołem FTP lub e-mail), przygotowania i udostępniania informacji ustnie i wizualnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy opłaty pobierane na wniosek zainteresowanych za sporządzanie kopii map i innych dokumentów nieuwzględnione w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, a na podstawie Zarządzenia Starosty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ?
  2. Czy Powiat jako czynny podatnik VAT jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT za ww. czynności?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Zdaniem Powiatu, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Powiat realizując odpłatne zadania z zakresu administracji rządowej nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie powinien wystawiać faktur VAT do dokumentowania opłat pobieranych za te czynności.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r., Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.), starosta jest organem administracji geodezyjnej i kartograficznej wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej. W ramach powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego starosta odpowiedzialny jest za gromadzenie, kontrolę opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego typu zasobu na wniosek zainteresowanych jednostek, osób prawnych i fizycznych.

Wykonanie czynności administracyjnych związanych z prowadzeniem zasobu oraz jego udostępnianie jest odpłatne. Wysokość tych opłat określona została w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. (w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333). Opłaty za udostępnianie informacji oraz materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie są odpłatnością za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz.1054, z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. nie określa ani wysokości, ani zasad ustalania kosztów sporządzania kopii i wydruków, dając tym samym uprawnienie do ich ustalania. Każdy z pięciu załączników do rozporządzenia zawiera informację, że określone w nich opłaty „nie obejmują kosztów sporządzania kopii”.

Pomimo, że przywołane rozporządzenie nie obejmuje wprost kosztów sporządzania kopii informacji i materiałów geodezyjnych udostępnianych z zasobu, to także te opłaty nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Opłaty za sporządzenie kopii informacji i materiałów udostępnianych z zasobu są określone w zarządzeniu Starosty w sprawie kosztów sporządzania kopii z dokumentacji i baz danych, o których mowa w art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne. Sporządzenie kopii materiałów i informacji jest ściśle związane z techniczną realizacją wniosków zainteresowanych pozyskaniem danych z zasobu. Skoro opłaty natury administracyjnej nie są objęte opodatkowaniem podatkiem VAT, w taki sam sposób należy traktować opłaty związane ze sporządzeniem kopii udostępnianych materiałów. Nie ma znaczenia tutaj fakt, czy opłata za te usługi pobierana jest na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury czy zarządzenia starosty.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podatników za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej ani urzędów obsługujących te organy, odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek na te organy realizacji zadań o charakterze publicznym.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

W ust. 4 ww. artykułu podano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy).


Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, o czym świadczy art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Starosta organizuje pracę powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz – art. 34 ust. 1 ustawy.

W oparciu o art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r., Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.), służbę geodezyjną i kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (ust. 3 ww. artykułu). Natomiast według zapisów art. 18 pkt 3 ww. ustawy, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty – w zakresie zasobu powiatowego.


Na podstawie art. 40 ust. 3 ww. ustawy, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

  • Głównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego,
  • Marszałków województw - w zakresie zasobów wojewódzkich,
  • Starostów - w zakresie zasobów powiatowych.


Zgodnie z art. 18 ust. 3c, udostępnienie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, tj.: standardowych opracowań kartograficznych oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że czynności polegające na prowadzeniu powiatowego zasobu geodezyjnego - kartograficznego (m.in. aktualizacja map, podziały i rozgraniczenia działek, wypisy i wyrysy), udzielaniu informacji (m.in. opłaty za poświadczenie dokumentów, sprzedaż map), prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie, uzgadnianiu usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu, uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu obiektów oraz usługi kopiowania map i innych dokumentów będących w posiadaniu urzędu, na podstawie przepisów ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej.

Powiat jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożonymi odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarowi usług, a zatem wymienione powyżej czynności nie podlegają przepisom ustawy, niezależnie od tego, czy wniesiona opłata wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, czy zarządzenia Starosty.

Zdaniem Powiatu skoro przedmiotowe czynności, których dotyczy zapytanie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to tym samym nie ma obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami, o których mowa w art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, opłaty pobierane za czynności kopiowania - na wniosek zainteresowanych - map i innych dokumentów z zasobu geodezji i kartografii, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym Powiat nie jest zobowiązany do wystawiania faktur dokumentujących ww. czynności.

Stanowisko Powiatu potwierdza m.in. interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 maja 2013 r. (sygn. IPPP1/443-93/13-2/EK) oraz indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 lipca 2013 r. (sygn. ITPP1/443-352/13/MN).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z poźn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Na mocy art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Zatem wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego. Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  • dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej lub urzędów obsługujących te organy,
  • odnosi się jedynie do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.


Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej, jak i urzędów obsługujących te organy odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595 z poźn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Ustęp 2 tego artykułu wskazuje, że powiat ma osobowość prawną.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. W ust. 4 ww. artykułu podano, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy)

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, o czym stanowi art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Przepis art. 33 cyt. ustawy stanowi, że zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz - art. 34 ust. 1 ustawy.


Na podstawie art. 4 ust. 1a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2010 r., Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.) dla obszaru całego kraju zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych, obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczące:

  1. państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  2. ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości);
  3. geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
  4. państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;
  5. państwowego rejestru nazw geograficznych;
  6. ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
  7. rejestru cen i wartości nieruchomości;
  8. obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000-1:100 000, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;
  9. obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;
  10. szczegółowych osnów geodezyjnych;
  11. zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu.


Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (ust. 3 ww. artykułu).


Zgodnie z art. 7d ww. ustawy do zadań starosty należy w szczególności:

  1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
  2. koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
  3. zakładanie osnów szczegółowych;
  4. (uchylony);
  5. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
  6. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  7. tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 7 i 10 oraz ust. 1b, a także standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 1 i 2.


W myśl zapisów art. 18 pkt 3 ww. ustawy rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty – w zakresie zasobu powiatowego.


Zgodnie z treścią art. 40 ust. 3 cyt. ustawy gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

  1. Głównego Geodety Kraju – w zakresie zasobu centralnego,
  2. Marszałków Województw – w zakresie zasobów wojewódzkich,
  3. Starostów – w zakresie zasobów powiatowych.


Stosownie do ust. 3c powołanego artykułu udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, (...). W ust. 5 pkt 1 lit. b ww. artykułu zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat została określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej przy pomocy urzędu jednostki samorządu terytorialnego – Starostwa. Do czynności administracyjnych, które realizuje Starostwo należy m.in. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz udzielanie informacji z zasobu. Są to zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, realizowane na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. Wysokość opłat pobieranych za te czynności wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 19 lutego 2004 roku w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. W przypadku zgłoszenia wniosku osób zainteresowanych o wydanie kopii, pobierane są opłaty za usługi kopiowania map i innych dokumentów będących w posiadaniu zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Opłaty te nie są uwzględnione w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Wysokość opłat została określona w zarządzeniu Starosty „w sprawie kosztów sporządzania kopii z dokumentacji i baz danych, o których mowa w art. 7d ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne”. Zarządzenie ustala cennik kosztów sporządzania kopii udostępnianych dokumentów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w postaci kopii papierowych, kopii na nośnikach magnetycznych (płyty CD, DVD), przygotowania i przekazania informacji elektronicznie (protokołem FTP lub e-mail), przygotowania i udostępniania informacji ustnie i wizualnie.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Powiat, polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane ze sporządzaniem kopii map i innych dokumentów będących w posiadaniu zasobu geodezyjnego i kartograficznego mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej. Powiat, jako organ władzy publicznej, w zakresie, w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ww. czynności nie podlegają przepisom tej ustawy, niezależnie od tego, czy wniesiona za nie opłata wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, czy zarządzenia Starosty.

W odniesieniu do kwestii wystawiania faktur za czynność sporządzania kopii map i innych dokumentów należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Skoro przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu, tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami, o których mowa w powołanym wyżej 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, opłaty pobierane za sporządzanie kopii map i innych dokumentów z zasobu geodezji i kartografii nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT dokumentujących ww. czynności.


W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj