Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/230/KDJ/13/RD-120362/13
z 20 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2010 r. Nr IPPB4/415-241/10-4/SP wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 marca 2010 r., uzupełnione pismem złożonym w dniu 20 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania zwrotu od spółdzielni wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez osobę posiadającą prawo odrębnej własności lokalu, jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 16 czerwca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając – na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 23 marca 2010 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2004 r. Komisja powołana przez Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej, sporządziła protokół, w którym jednoznacznie stwierdziła, że okna w mieszkaniu Wnioskodawczyni są do wymiany. Dotyczyło to wszystkich okien i drzwi balkonowych. Wnioskodawczyni ma trzypokojowe mieszkanie, w którym mieszka od 1973 r. (czyli od zasiedlenia bloku). Mimo stwierdzenia komisji, że okna są do wymiany, Spółdzielnia ich nie wymieniła. Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni zgodę na wymianę stolarki okiennej we własnym zakresie zgodnie z protokołem kwalifikacyjnym. Jednocześnie Spółdzielnia zobowiązała się, że należność w wysokości 50% wartości kosztorysowej za okna standardowe, drewniane zostanie zaliczona na poczet czynszu w lipcu 2005 r. Mimo, że okna były w złym stanie, Wnioskodawczyni nie miała pieniędzy na ich wymianę. Jedyny Jej dochód to renta rodzinna. Wnioskodawczyni postanowiła oszczędzać, aby okna wymienić. W międzyczasie dzięki korzystnej ustawie o możliwości wykupienia mieszkania i przekształcenia go w odrębną własność, zdecydowała się przeznaczyć swoje oszczędności na ten cel. W dniu 23 września 2008 r. Wnioskodawczyni podpisała akt notarialny, dzięki któremu ma wyodrębnioną własność mieszkania z członkowstwem w Spółdzielni. Nadal płaci (jak wcześniej) wszystkie należności za mieszkanie do Spółdzielni, w tym fundusz remontowy. W dniu 26 września 2008 r. Wnioskodawczymi zawarła umowę w zakresie wymiany stolarki okiennej w dwóch pokojach. Na wymianę okien w kuchni i w jednym pokoju zabrakło pieniędzy. W 2009 r. otrzymała od Spółdzielni pismo, że kwota 1.482,34 zł (zwrot za wymianę okien) zostanie zaliczona na poczet czynszu. Nie było żadnej informacji, że od tej kwoty będzie musiała odprowadzać podatek. Wnioskodawczyni była bardzo zdziwiona, gdy w 2010 r. otrzymała od Spółdzielni PIT-8C z informacją, że kwota 1.482,34 zł podlega opodatkowaniu.


W związku z powyższym Wnioskodawczyni zadała następujące pytanie:


Czy otrzymaną od Spółdzielni kwotę 1.482,34 zł (zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej) należy zakwalifikować do art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF?

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej, jaką Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej nie powinna być zakwalifikowana do art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF. Ww. artykuł ustawy o PDOF nie zawiera zapisu o opodatkowaniu „zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej”, a takie sformułowanie zawarte jest w PIT-8C, który Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za nieprawidłowe.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza co następuje:

Na wstępie należy zauważyć, iż kwestia stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w odniesieniu do otrzymanej przez podatnika refundacji od spółdzielni mieszkaniowej wydatków poniesionych na remont lokalu mieszkalnego, przysługującego mu na podstawie spółdzielczego – lokatorskiego lub własnościowego prawa do lokalu, była przedmiotem interpretacji ogólnej Ministra Finansów, wydanej w dniu 17 marca 2009 r. Nr DD3/033/33/KDJ/09/209. W interpretacji tej Minister Finansów stwierdził, że w takim przypadku zwrot wydatków nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przywołana wyżej interpretacja ogólna nie odnosi się do sytuacji podatnika otrzymującego zwrot z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej wydatków poniesionych na remont lokalu stanowiącego jego odrębną własność.

Niemniej jednak należy stwierdzić, iż dotychczasowe stanowisko organów podatkowych, zgodnie z którym właściciel lokalu mieszkalnego otrzymujący z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej zwrot wydatków poniesionych na remont swojego lokalu (np. na wymianę stolarki okiennej czy drzwi wejściowych) uzyskuje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej, nie znalazło potwierdzenia w orzecznictwie sądów administracyjnych. W ocenie sądów administracyjnych przedmiotowy zwrot wydatków jest obojętny podatkowo, gdyż w takim przypadku właściciel lokalu otrzymuje jedynie zwrot uprzednio poniesionych wydatków na fundusz remontowy w spółdzielni mieszkaniowej (np. wyrok NSA: z dnia 25.10.2011 r. sygn. akt II FSK 789/10; z dnia 19.12.2012 r. sygn. akt II FSK 1010/11; z dnia 15.02.2013 r. sygn. akt II FSK 1264/11; z dnia 20.03.2013 r. sygn. akt II FSK 1506/11).

W związku z zaistniałą różnicą w ocenie skutków podatkowych zwrotu z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej wydatków poniesionych przez podatnika na remont własnego lokalu mieszkalnego, prezentowaną przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, Minister Finansów wystąpił do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o interpretację przepisów regulujących prawa i obowiązki właściciela lokalu mieszkalnego w budynku stanowiącym współwłasność spółdzielni mieszkaniowej.


Z opinii resortu budownictwa wynika, że:

  • wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie posiadają takie same prawa i obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości (art. 4 ust. 1–2 i 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),
  • ustawowy obowiązek świadczenia na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych spoczywa na członkach spółdzielni, właścicielach lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobach niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),
  • właścicieli lokali będących oraz niebędących członkami spółdzielni dotyczy zasada zarządu powierzonego wykonywanego przez spółdzielnię, co oznacza, że na właścicielach lokali spoczywa obowiązek stosowania przyjętych w spółdzielni mieszkaniowej rozwiązań dotyczących pokrywania kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości (art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych),
  • ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią na mocy art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, mogą być również przeznaczone dla właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni w celu utrzymania w należytym stanie elementów (okien, drzwi, instalacji, etc.), które służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli.

Wskazanym w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych obowiązkom finansowym właścicieli lokali odpowiada obowiązek spółdzielni mieszkaniowej do utrzymania w należytym stanie nieruchomości, w tym zasobów mieszkaniowych, stanowiących współwłasność spółdzielni i właścicieli lokali, zarządzanych obligatoryjnie przez spółdzielnię.

W związku z powyższym Minister Finansów uznał, że fakt ponoszenia przez właścicieli lokali mieszkalnych opłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej może zobowiązywać także spółdzielnię mieszkaniową, w zakresie przewidzianym w statucie lub regulaminie tej spółdzielni, do uczestniczenia w wydatkach związanych z utrzymaniem w należytym stanie lokali stanowiących odrębną własność.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz ugruntowaną linię orzeczniczą sądów administracyjnych Minister Finansów stwierdza, że kwota zwrotu otrzymana na podstawie i zgodnie ze statutem lub regulaminem danej spółdzielni mieszkaniowej, przez właściciela lokalu mieszkalnego z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z powyższym, otrzymany przez Wnioskodawczynię z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej zwrot wydatków za wymianę stolarki okiennej, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 marca 2010 r., uzupełnione pismem złożonym w dniu 20 maja 2010 r., należy uznać za prawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 16 czerwca 2010 r. Nr IPPB4/415-241/10-4/SP, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj