Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-372/13-3/JW
z 17 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22.04.2013 r. (data wpływu 24.04.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28.06.2013 r. (data wpływu 1.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu zwrotu opłaty pocztowej w przypadku posiadania stosownego pełnomocnictwa od nabywcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24.04.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu zwrotu opłaty pocztowej w przypadku posiadania stosownego pełnomocnictwa od nabywcy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28.06.2013 r. (data wpływu 1.07.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione w piśmie z dnia 28.06.2013 r.:


Od 18 lutego 2013 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, formą opodatkowania jaką wybrał jest ryczałt ewidencjonowany. Obecnie Wnioskodawca jest jeszcze podatnikiem zwolnionym z podatku VAT.


Strona przewiduje, że w ciągu kilku miesięcy przekroczy limit zwolnienia z podatku VAT. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć na stałe swoją sprzedaż w zakresie handlu internetowego w tym na portalu ałlegro.pl. Sprzedaż dokonywana będzie na terenie całego kraju. Przy czym wysyłki zamówionych towarów dokonywane będą za pośrednictwem Poczty , w jej ofercie przesyłki polecone zwolnione są z podatku VAT. W związku z tym jest najtańszym operatorem na rynku.


W regulaminie sklepu Wnioskodawcy oraz w wiadomości do kupującego znajdą się następujące zapisy:


„Zakup na mojej aukcji (w sklepie) oznacza akceptację regulaminu”, „(…) Kupując na mojej aukcji udzielasz mi jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w twoim imieniu i na twój rachunek z Pocztą w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru. Przekazane na ten cel środki pieniężne nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego. Pełnomocnictwo w żaden sposób nie obciąża dodatkowo kupującego”.


Cena przesyłki realizowana za pośrednictwem Poczty jest znana z góry, bowiem zależy od wagi przesyłki. Zamawiający uiszcza ją wraz z przedpłatą za towary.


Zgodnie z zapisem kupujący oprócz opłaty za przedmiot przekazuje Wnioskodawcy pieniądze na pokrycie kosztów przesyłki przedmiotu.


Na listach wysyłkowych umieszczony będzie zapis „Nadano w imieniu i na rzecz odbiorcy na podstawie udzielonego pełnomocnictwa”. Dowody nadania będą przechowywane w celu udokumentowania poniesionych kosztów wysyłki. Koszty przesyłek nie będą uwzględnione na dowodzie sprzedaży (paragonie).

Przed złożeniem wniosku Strona zasięgnęła informacji w Krajowej Informacji Podatkowej. Według jej pracowników, jeżeli w regulaminie sklepu/aukcji znajduje się zapis o udzieleniu przez klienta pełnomocnictwa na zawarcie umowy z Pocztą , to pieniądze, które przesyła klient na konto jako zapłata za przesyłkę traktowane będą jako zwrot kosztów i nie muszą być ujmowane na dowodzie zakupu. W związku z tym nie ma także konieczności księgowania tych kwot w ewidencji sprzedaży a tym samym koszty wysyłek nie stanowią przychodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (co za tym idzie nie podlegają również opodatkowaniu podatkiem VAT).

Według informacji uzyskanej w KIP kwota jaka wpływa na konto od danego klienta za wysyłkę, jest tylko zwrotem kosztów, nie musi ona być księgowana i traktowana jako przychód. Kwota jaka wpłynie na konto Wnioskodawcy od konkretnego klienta będzie większa o udokumentowane koszty wysyłki w porównaniu do wartości towaru na dowodzie sprzedaży. Należy przechowywać dowody nadania w celu udokumentowania poniesionych kosztów wysyłki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku z dnia 28.06.2013 r.):


Czy otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawartej umowy o świadczenie usług pocztowych na rzecz i w imieniu kupującego będzie w przyszłości rodziła dla Strony obowiązek podatkowy VAT ?


Zdaniem Wnioskodawcy ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do złożonego wniosku, otrzymana przez Stronę kwota na poczet zawarcia w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła obrotu i Strona nie będzie miała obowiązku (będąc już czynnym podatnikiem VAT) udokumentowania jej fakturą VAT. Kwota uiszczona przez kupującego na konto Wnioskodawcy na poczet wysyłki zakupionych towarów stanowi wyłącznie zwrot kosztów poniesionych przeze Stronę na zawarcie umowy z Pocztą na wysyłkę zakupionych towarów w imieniu i na rzecz kupującego.


Podobne stanowisko zostało zaprezentowanie przez:


Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej o sygnaturze: IPPP3/443-486/10-4/lB;


Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej o sygnaturze: łPPP2/443-766/11-2/JO;


Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej o sygnaturze: IPPP2/443-1301/11-2/AO;


Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej o sygnaturze: IBPP1/443-167/10/AL.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy wynika, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 79 pkt c) Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.


Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.


Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy obowiązującego od 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Jednocześnie, w myśl art. 132 ust. 1 lit. a ww. Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r., zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawa towarów z tymi usługami związana, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.


Powyższe zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług świadczonych przez powołaną do tego instytucję (operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług).


Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie „refaktury”). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, świadczy usługę na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak, ze względu na świadczący ją podmiot, usługą wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.


Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 - art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), natomiast kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.


Natomiast art. 96 cytowanej ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).


Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Na mocy art. 106. ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż w zakresie handlu internetowego, w tym na portalu allegro.pl. Sprzedaż dokonywana będzie na terenie całego kraju. Wysyłki zamówionych towarów dokonywane będą za pośrednictwem Poczty Polskiej, która wystawia faktury na przesyłki polecone - zwolnione z podatku VAT. W regulaminie sklepu Wnioskodawcy oraz w wiadomości do kupującego - znajdą się następujące zapisy: „Zakup na mojej aukcji (w sklepie) oznacza akceptację regulaminu”, „(…) Kupując na mojej aukcji udzielasz mi jednorazowego pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w twoim imieniu i na twój rachunek z Pocztą Polską w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru. Przekazane na ten cel środki pieniężne nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego. Pełnomocnictwo w żaden sposób nie obciąża dodatkowo kupującego”. Cena przesyłki realizowana za pośrednictwem Poczty jest znana z góry - zależy od wagi przesyłki, zamawiający uiszcza ją wraz z przedpłatą za towary. Zgodnie z zapisem kupujący oprócz opłaty za przedmiot przekazuje Wnioskodawcy pieniądze na pokrycie kosztów przesyłki przedmiotu. Na listach wysyłkowych umieszczony będzie zapis „Nadano w imieniu i na rzecz odbiorcy na podstawie udzielonego pełnomocnictwa”. Dowody nadania będą przechowywane w celu udokumentowania poniesionych kosztów wysyłki. Koszty przesyłek nie będą uwzględnione na dowodzie sprzedaży (paragonie).

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie posiadał upoważnienie (pełnomocnictwo) do zawarcia umowy o usługi w imieniu i na rachunek kupującego - mamy do czynienia ze zwrotem kosztów i kwota ta nie wchodzi do podstawy opodatkowania, gdyż nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. W takim przypadku Wnioskodawca nie będzie świadczył usługi związanej z przesyłką towarów, a będzie nabywać ją od Poczty Polskiej bezpośrednio kupujący. W przedmiotowej sprawie nastąpi jedynie zwrot kosztów, który nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub klienta jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego nabywcy lub klienta.

Zaznaczyć jednak należy, iż w opisanej sytuacji nie będzie podlegać opodatkowaniu jedynie kwota stanowiąca zwrot kosztów przesyłki, natomiast opodatkowaniu podlegać będzie ewentualne dodatkowe wynagrodzenie Wnioskodawcy za zawarcie w ramach pełnomocnictwa umowy z Pocztą Polską.


Reasumując, w opisanej sytuacji przekazane Wnioskodawcy środki pieniężne na pokrycie kosztów przesyłki zamówionego towaru nie stanowią dla Strony podstawy opodatkowania i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie rodzą obowiązku podatkowego VAT dla Wnioskodawcy. Wobec powyższego Wnioskodawca będąc już czynnym podatnikiem podatku VAT nie będzie miał obowiązku wystawiania faktur VAT na koszty przesyłki zamówionych towarów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Ponadto, tutejszy Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj