Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITTP1/443-1351/11/KM
z 19 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITTP1/443-1351/11/KM
Data
2011.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe


Słowa kluczowe
korekta podatku
wierzytelności nieściągalne


Istota interpretacji
Korekta podatku naleznego z tytułu nieściągalnych wierzytelności



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korekty podatku należnego z tytułu wierzytelności nieściągalnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do korekty podatku należnego z tytułu wierzytelności nieściągalnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu energią elektryczną (wg. PKD 2007-35.14.Z). Będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nawiązał współpracę handlową z kontrahentem będącym również czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach zawartej umowy handlowej Wnioskodawca dokonał dostawy energii elektrycznej. Zdarzenie to zostało prawidłowo udokumentowane poprzez wystawienie 9 (dziewięć) faktur VAT, za które kontrahent nie dokonał zapłaty (przedmiotowa należność nie została uiszczona przez dłużnika do dnia sporządzenia niniejszego wniosku).


Działając na gruncie zapisów art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonał pomniejszenia podatku należnego wynikającego z faktur dokumentujących przedmiotowe dostawy, spełniając uprzednio ustawowe warunki w postaci:


  • należność nie została uregulowana w terminie z 180 dni od upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze,
  • dostawa towaru została dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  • wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
  • wierzyciel i dłużnik byli na dzień dokonania korekty podatku należnego byli zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  • przedmiotowe wierzytelności nie zostały zbyte,
  • od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,
  • zawiadomiono dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w art. 89a ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.


Wnioskodawca spełniając również wymogi ust. 5 i 6 art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług powiadomił właściwy dla dłużnika urząd skarbowy o skorzystaniu z prawa korekty podatku należnego oraz wysokości korekty, a także zawiadomił o tym zdarzeniu dłużnika. Spółka dokonała tychże czynności z zachowaniem terminów do tego określonych. Realizacja prawa nastąpiła w momencie, gdy kontrahent (dłużnik) uczestniczył w procesie upadłościowym. Potwierdzeniem tego faktu jest postanowienie o postawieniu dłużnika w stan upadłości, z możliwością zawarcia układu, którego kopię posiada Wnioskodawca. Jak wspomniano powyżej niniejsze postanowienie zostało ogłoszone przez właściwy Sąd Rejonowy, przed czynnościami, które podjęła Spółka w ramach art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy pomimo uczestnictwa dłużnika w procesie upadłościowym, rozpoczętego po realizacji przedmiotowych dostaw, przysługiwało Spółce prawo do dokonania korekty podatku należnego na podstawie art. 89a...


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc powyższe pod uwagę należy na tak zadane pytanie odpowiedzieć twierdząco, bowiem zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług „Podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.


1a. Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie zostałauregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
2. Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:


  1. dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
  2. wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;
  3. wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;
  4. wierzytelności nie zostały zbyte;
  5. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;
  6. wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.


3. Korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2 pkt 6.
4. W przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części.
5. Podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego.
6. Podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.
7. Przepisów ust. 1-6 nie stosuje się, jeżeli pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4. pkt 1 „dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, (...) zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji”.

Zatem jak wynika z literalnej wykładni „art. 89 ust. 2 pkt. 1”, odnoszącego się do zadanego pytania, powyższy warunek ma być spełniony jedynie w momencie transakcji, a zatem dokonania dostawy towarów lub wykonania usług na rzecz kontrahenta. Fakt wszczęcia postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego w stosunku do dłużnika w późniejszym terminie, nie ma wpływu na uprawnienia wierzyciela wynikające z art. 89a.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, gdy kontrahent (dłużnik) na dzień dokonania transakcji nie brał udziału w postępowaniu likwidacyjnym bądź upadłościowym, a nastąpiło to dopiero w terminie późniejszym oraz spełniono pozostałe warunki określone w art. 89a, Wnioskodawca miał prawo dokonać obniżenia podatku należnego, w odniesieniu do przedmiotowej wierzytelności.

Stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku przez Spółkę zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych w imieniu Ministra Finansów m. in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-65/10-2/AS z dnia 25 lutego 2009 r., nr IPPP1/443-590/09-2/AW z dnia 7 września 2009 r., nr IPPP3-443-735/09-4/JF z dnia 20 listopada 2009 r., przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-682/09-2/AD z dnia 3 sierpnia 2009 r., nr ILPP1/443-669/09-4/AI z dnia 13 lipca 2009 r., a także w interpretacjach wydanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP2/443-178/09/ASZ z dnia 15 maja 2009 r., nr IBPP2/443-379/09/WN z 23 czerwca 2009 r., nr IBPP2/443-514/08/JCI z dnia 29 sierpnia 2008 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj