Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Targu
PP/443/34/Int-58/05
z 22 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/34/Int-58/05
Data
2005.09.22
Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Targu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
dostawa
montaż
obowiązek podatkowy
zaliczka
Pytanie podatnika
Jakie są zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności dostawy towarów, ale których podatnikiem jest nabywca towarów, przy uwzględnieniu ich częściowego wykonywania przez dostawcę i faktu przekazania zaliczek?.
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art.14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 7 lipca 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 14 lipca 2005 r. wpłynął wniosek, w którym zwrócił się Pan między innymi z pytaniem o wyjaśnienie zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca towarów, przy uwzględnieniu ich częściowego wykonywania przez dostawcę i faktu przekazania mu zaliczek. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, a dotyczący powyższego zapytania przedstawia się następująco: Z danych zamieszczonych w przedmiotowym wniosku wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą .... W ramach tej działalności zawarł Pan umowę o dzieło ze słowacką spółką z o.o., na podstawie której spółka ta zobowiązała się do wykonywania na Pana rzecz dwóch linii technologicznych do produkcji mieszanki betonowej w moich dwóch zakładach produkcyjnych (jedna linia w ..., a druga w ...). Zgodnie z umową na wykonanie dzieła przez słowacką spółkę składa się: - wyprodukowanie komponentów linii technologicznej, - przygotowanie i przekazanie dokumentacji technicznej, - montaż dostarczonych komponentów linii technologicznych, ich próbny rozruch oraz przeszkolenie pracowników firmy „..." w ich obsłudze. Natomiast ze swej strony zobowiązał się Pan m.in. do przygotowania placu budowy do montażu linii technologicznych w ... i ..., przewiezienie wyprodukowanych przez firmę słowacką komponentów z jej zakładu do miejsca montażu i do zapewnienia możliwości składowania tych komponentów przed montażem. Jako miejsce realizacji umowy strony ustaliły miejsce montażu przedmiotu umowy. Zgodnie z umową pierwsza część realizacji dzieła - dostawa komponentów linii technologicznych - jest realizowana przez odbiór tych komponentów przez Pana (własnym transportem) z zakładu słowackiej spółki. Druga część realizacji dzieła - dostawa dokumentacji - następuje najpóźniej do 10 dnia od zakończenia prób. Trzecia część dzieła to dostawa prac - montaż, próbny rozruch i przeszkolenie pracowników, która ma być zrealizowana w ustalonym okresie od dnia dostawy materiału do montażu i odbioru placu budowy. Strony uzgodniły w umowie, że cena za całe dzieło wyniesie 168,- euro. Przy czym 84,- euro przypada na linię do zakładu w ..., a 83,- euro na linię w ... Ponadto z uwagi na złożony charakter wykonywanego dzieła strony przewidziały cząstkową realizację umowy i odpowiednio częściowe płatności. Ponadto, w warunkach płatności ustalone zostało, że przekaże Pan następujące zaliczki: 66,-euro, i dwa razy po 33,-euro. Umowa określa, że płatności za poszczególne części dzieła będą dokonywane na podstawie dokumentów podatkowych sporządzonych przez wykonawcę dzieła zgodnie z właściwymi przepisami obowiązującymi na Słowacji, przy czym płatność zaliczki miała nastąpić na podstawie faktur pro forma. Trzy zaliczki zostały przekazane odpowiednio w marcu, kwietniu i maju 2005 r. na podstawie wystawionych przez słowacką spółkę faktur pro forma. Następnie w dniu 31 maja 2005 r. firma słowacka w swoim zakładzie wydała komponenty linii technologicznych, które zostały przewiezione przez Pana na miejsce ich montażu. Ponieważ wydanie tych komponentów stanowiło realizację częściową dzieła, firma słowacka w dniu 14 czerwca 2005 r. wystawiła na ta okoliczność dwie faktury odpowiednio na kwotę 78,- euro i 78,-euro, w których uwzględniono wpłacone wcześniej zaliczki. Słowacka spółka nie posiada siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, ani nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku VAT. Stanowisko Pana odnośnie przedstawionego stanu faktycznego w stosunku do postawionego powyżej pytania jest następujące: Uważa Pan, że nie otrzymał, lecz przekazał zaliczkę. Nie można zatem twierdzić, że z chwilą przekazania zaliczki powstał obowiązek podatkowy. Powstał on dopiero z chwilą częściowej realizacji umowy, tj. z chwilą upływu 7 dni od odebrania przez Pana komponentów od słowackiej firmy, która w związku z tą czynnością była zobowiązana wystawić fakturę. Pomimo, że faktura została wystawiona dopiero 14 czerwca 2005 r., obowiązek podatkowy od całej należności za tę część umowy powstał w dniu 7 czerwca 2005 roku stosownie do postanowień art.19 ust. 4 ustawy o VAT. Na kwotę zapłaconą za tę część umowy wystawił Pan fakturę wewnętrzną, w której określił podatek należny zgodnie z art. 29 ust. 18 ustawy o VAT. Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego. Ponadto uważa Pan, że w ten sam sposób będzie powstawał obowiązek podatkowy w stosunku do należności przekazywanych w związku z realizacją kolejnych część umówionego dzieła. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: W przedmiotowym wniosku w części dotyczącej przestawienia własnego stanowiska poruszył Pan w ramach postawionego pytania kilka zagadnień. W odniesieniu do kwestii, w stosunku do których Naczelnik tut,.Urzędu uznał Pana stanowisko za prawidłowe, zostało wydane odrębne postanowienie nr PP/443/33/Int-57/05. Natomiast niniejsze postanowienie dotyczy zagadnienia powstania obowiązku podatkowego z tytułu przekazania przez Pana zaliczek związanych z realizacją cząstkowych etapów umowy, w stosunku do którego Pana stanowisko zostało uznane za nieprawidłowe. W oparciu o przestawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług można stwierdzić, iż przedmiotowa czynność stanowi w całości dostawę towarów z montażem, dla której miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 53, poz. 535 ze zm). Z uwagi na fakt, iż słowacka spółka nie posiada siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, ani nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik podatku VAT, obowiązek rozliczenia podatku należnego od tej dostawy spoczywa na nabywcy towarów (art. 17 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy). Zatem będzie miał tutaj zastosowanie mechanizm tzw. odwróconego poboru podatku. Zgodnie z art. 19 ust. 20 przytoczonej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ust. 1 - 4, 11, 13 pkt 1 lit.a pkt 3 i 5 oraz ust. 16 i 17 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Tym samym w tym przypadku będą miały zastosowanie zasady ogólne dotyczące powstania obowiązku podatkowego. Zatem, jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części ( art.19 ust. 11 ustawy). Należy również zauważyć, że dla powstania obowiązku z tego tytułu nie ma znaczenia, czy spółka słowacka fakt otrzymania części należności udokumentowała fakturą czy też nie. Z przytoczonych przepisów wynika, iż obowiązek podatkowy powstał u Pana w momencie otrzymania przez spółkę słowacką kolejnych zaliczek na poczet przyszłych dostaw towarów z montażem tj. kolejno w marcu, kwietniu i maju 2005 r., a opodatkowaniu podlegała kwota przekazanej zaliczki, zgodnie z art. 29 ust. 18 ustawy. Powyższe powinno zostać potwierdzone przez Pana fakturą wewnętrzną, sporządzoną w oparciu o art.106 ust. 7 cytowanej ustawy, który stanowi, iż w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywcawystawiane są faktury wewnętrzne. Z kolei w świetle art. 86 ust. 2 pkt 4 przytoczonej wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od dostaw towarów, dla której podatnikiem jest nabywca lub w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy). Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie wydania postanowienia, nie toczyło się postępowanie podatkowe, jak również kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Powyższa interpretacja: - dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, - nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.