Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-65/07/AP
z 2 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-65/07/AP
Data
2007.03.02
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
akcja promocyjna
charakter działalności gospodarczej
konkursy
nagroda pieniężna
umowa zlecenia
usługi organizowania
Pytanie podatnika
Czy w opisanym we wniosku stanie faktycznym wydatki ponoszone przez Spółkę na nagrody pieniężne wydawane laureatom Konkurów stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 16 lutego 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 20 lutego 2007 r.) postanawia uznać stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych. UZASADNIENIE Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka xxx Sp. z o.o. prowadząc działalność w zakresie usług reklamowych i promocyjnych, organizuje na zlecenie klientów w sposób kompleksoy kampanie promocyjne, konkursy, loterie promocyjne (dalej: Konkursy), których celem jest zwiększenie sprzedaży produktów/usług klientów. W ramach prowadzonych Konkursów Spólka wykonuje przeiwdziane regulaminami i umowami z klientami zobowiązania i ponosi szereg kosztów. Przykładowo – Spółka prowadzi obsługę techniczą Konkursów, przygotowuje ulotki, katalogi nagród itp. Istotnym elementem usługi reklamowej świadczonej przez Spółkę na rzecz klienta jest, wynikający z umowy z klientem, obowiązek zakupu nagród bądź wydatkowania własnych środków finansowych na nagrody pieniężne a następnie wydanie tych nagród (rzeczowych i pieniężnych) laureatom Konkursów, zgodnie z warunkami przewidzianymi regulaminem i umową z klientem. Ponoszenie kosztów związanych z organizacją Konkursów, w tym w szczególności kosztów nagród, jest nierozerwalnie związane ze świadczoną przez Spółkę na zlecenie klienta usługą reklamową. Wynagrodzenie należne Spółce od klienta w zamian za tak określoną usługe reklamową obejmuje: • zwrot kosztów poniesionych przez Spółkę na organizację Konkursów, w tym w szczególności kosztów nagród, • prowizję określoną jako procent od kwoty określonej w punkcie powyższym lub wynagrodzenie skalkulowane w oparciu o system godzinowy. Nagrody pieniężne wydawane jako wygrane w Konkursach są wypłacane jednorazowo bądź w ratach (np. miesięcznie do 10-go dnia każdego miesiąca przez okres 6 miesięcy). Oprócz nagród głównych, wypłacane są nagrody pocieszenia (zarówno rzeczowe jak i pieniężne), których wartość nie przekracza 100 zł. Konkursy są ogłaszane w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). W celu uniknięcia wątpliwości związanych z organizacją przez Spółkę Konkursów, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych na następujące pytanie: Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym wydatki ponoszone przez Spółkę na nagrody pieniężne wydawane laureatom Konkurów stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Spółka, opierając się na przepisach prawa podatowego, twierdzi, że kwestię zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wszelkie prezenty i nagrody, w tym zwłaszcza na nagrody pieniężne, przekazywane laureatom organizowanych przez Spółkę Konkursów należy rozpatrywać na gruncie ogólnych zasad sformułowanych w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn zm.). Spółka stoi na stanowisku, że wydatki poniesione na nagrody pieniężne stanowią jej koszty uzyskania przychodów, ponieważ: • są to wydatki poniesione przez Spółkę jako podatnika; • są to wydatki definitywne (rzeczywiste); • pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą polegającą na świadczeniu usług reklamowych i promocyjnych dla klientów; • są to wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu w postaci zapłaty przez Zleceniodawcę za kompleksową usługę reklamową obejmującą m.in. opracowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie Konkursu, a także zapewnienie i wydanie nagród pieniężnych, przy czym wartość usługi reklamowej została skalkulowana z uwzględnieniem kosztów jej wykonania, w tym w szczególności wydatków na zapewnienie nagród w Konkursach. Na poparcie swojego stanowiska Spółka powołuje się na wydane przez urzędy skarbowe interpretacje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego: interpretację nr DP3/423-75/06/1119 z dnia 06.01.2006 r. wydaną przez Małopolski Urząd Skarbowy, oraz na informację nr US33/NG/GV/I/443-195/04/MP z dnia 15.10.2004 r. wydaną przez Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów. Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone przez Spółkę, w ramach świadczenia kompleksowej usługi reklamowej, na nagrody pieniężne wydawane zgodnie z regulaminami i umowami ze Zleceniodawcami laureatom Konkursów organizowanych przez Spółkę na zlecenie klientów, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje: Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej updop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Interpretacja pojęcia "koszty uzyskania przychodów" zawartego w/w art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że: – są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, – są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, – nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop. Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów, a nie niezbędności i rezultatu, jakie przyniosły w postaci konkretnych przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Spółka xxx Sp. z o.o. prowadząc działalność gospodarczą w ramach świadczenia usług reklamowych i promocyjnych na rzecz swoich klientów, organizuje w sposób kompleksowy Konkursy. W ramach tych Konkursów Spółka ponosi szereg różnego rodzaju wydatków związanych z ich organizowaniem. Spółka, w ramach zawartej z klientem umowy, ponosi wydatki z własnych środków pieniężnych na ogólną organizację Konkursów włączając w to wydatki poniesione na nagrody rzeczowe i pieniężne. Wydatki te są nierozerwalnie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Ponoszenie tych wydatków jest konieczne w celu wykonania zawartej z klientem umowy, której wykonanie jest warunkiem otrzymania należnego wynagrodzenia Spółce, a co za tym idzie, osiągnięcia przychodu. Biorąc pod uwagę powyższe, na podstawie art. 15 ust. 1 updop, należy stwierdzić, że poniesienie przez Spółkę opisanych powyżej kosztów jest niezbędne w celu osiągnięcia przychodów. Wypłata nagród pieniężnych jest warunkiem koniecznym do spełnienia wymogu wykonania kompleksowej usługi reklamowej określonej na podstawie zawartej z klientem umowy. Nagrody te będą więc stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki, ponieważ kosztami uzyskania przychodów są wszelkie gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być koszty bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, oraz związane pośrednio, zmierzające do zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby dany wydatek mógł być zalicozny do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu, co w przypadku Spółki xxx Sp. z o.o. jest jednoznaczne, gdyż wymienione w stanie faktycznym wydatki mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i ich poniesienie jest celem uzyskania przychodów, a więc wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów. Interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego, podatku dochodwego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług, w części stanowiska Spółki dotyczącego pytania 2, 3 i 4, zostanie udzielona odrębnymi postanowieniami. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5 w/w ustawy. Na podstawie art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.