Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-330/12-2/JK
z 25 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-330/12-2/JK
Data
2012.04.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podział spółki przez wydzielenie
Istota interpretacji
Kwalifikacja wyodrębnianych Działów w spółce Wnioskodawcy oraz konsekwencji podatkowych planowanej transakcji podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21.03.2012 r. (data wpływu 23.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwalifikacji wyodrębnianych Działów w spółce Wnioskodawcy oraz konsekwencji podatkowych planowanej transakcji podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwalifikacji wyodrębnianych Działów w spółce Wnioskodawcy oraz konsekwencji podatkowych planowanej transakcji podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Spółka (dalej „Wnioskodawca”) prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług organizacji i przeprowadzania kampanii reklamowych. Wnioskodawca specjalizuje się w wykonywaniu kampanii reklamowych w ogólnoświatowej sieci Internet, w mniejszym zakresie Wnioskodawca świadczy usługi reklamy i organizacji kampanii reklamowych na zewnętrznych nośnikach, np. na ulicznej, billboardowej itp. (tzw. Outdoor advertisement). Wnioskodawca świadczy usługi przede wszystkim na rzecz agencji reklamowych (domów mediowych), które w ramach zleceń pozyskanych od swoich klientów zlecają Wnioskodawcy przeprowadzenie całości lub części kampanii reklamowej w wybranym zakresie. Wnioskodawca świadczy także usługi bezpośrednio na rzecz klientów, bez pośrednictwa agencji reklamowych. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi reklamowe w sieci Internet mają między innymi, formę banerów (wydzielone pola na witrynach internetowych), na których prezentowana jest treść reklamowa w postaci obrazów, filmów, animacji itp. uzgodniona z agencją reklamową lub klientem bezpośrednim zlecającym wykonanie kampanii. Każda kampania reklamowa wyświetlana jest na konkretnych witrynach internetowych (stronach „www”) należących do różnych osób fizycznych i prawnych lub innych jednostek organizacyjnych. W tym celu Wnioskodawca posiada podpisane umowy z wieloma witrynami internetowymi, regulujące zasady zamieszczania przez Wnioskodawcę rożnych treści reklamowych na tych witrynach. Witryny internetowe są dla Wnioskodawcy dostawcami usługi udostępnienia powierzchni reklamowej w internecie, co pozwala Wnioskodawcy na prowadzenie tam kampanii reklamowych zlecanych Wnioskodawcy przez agencje reklamowe lub klientów bezpośrednich. W pozostałym zakresie działalności Wnioskodawcy mieści się świadczenie usług związanych z reklamą zewnętrzną (poza siecią Internet), przygotowywaniem treści reklamowych (hasła reklamowe, opisy, teksty na stronę www, opracowywanie szat graficznych oraz animacji do kampanii reklamowych, tworzenie stron internetowych, aplikacji interaktywnych, prezentacji multimedialnych, materiałów video itp.) prowadzenia na rzecz klientów dialogu z użytkownikami sieci społecznościowych oraz usługi pozycjonowania witryn w przeglądarkach internetowych. W związku z restrukturyzacją grupy kapitałowej, do której należy spółka Wnioskodawcy, Wnioskodawca planuje dokonać podziału spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych. Wobec powyższego w spółce Wnioskodawcy prowadzone są obecnie procesy wewnętrznej reorganizacji, na skutek których, na dzień podziału w spółce Wnioskodawcy funkcjonować będą następujące, wyodrębnione działy:
Podział spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie nastąpi poprzez przeniesienie zespołu składników majątku stanowiących Dział Sprzedaży na „Spółkę Przejmującą A”; Dział Agencji Interaktywnej na „Spółkę Przejmującą B”, Dział Administracji na „Spółkę Przejmującą C”. Spółka Przejmująca A, Spółka Przejmująca B i Spółka Przejmująca C będą spółkami kapitałowymi prawa polskiego, już istniejącymi, albo zostaną utworzone w toku wspomnianej restrukturyzacji i będą istniały na moment dokonywania wydzielenia. Wszystkie Spółki Przejmujące będą należały do tej samej grupy kapitałowej co spółka Wnioskodawcy. W spółce Wnioskodawcy pozostanie Dział Realizacji Usług Kampanii. W kwestii skutków podatkowych planowanego procesu podziału przez wydzielenie, Wnioskodawca uzyskał uprzednio interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, IPPB5/423-1009/l1-2/DG z dnia 10 stycznia 2012 r. Należy jednak podkreślić, że Wnioskodawca, wdrażając procesy wewnętrznej reorganizacji, zamierza dokonać istotnych modyfikacji względem opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wcześniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca wskazuje, że w związku ze zmianą koncepcji reorganizacji i wyodrębnienia działów spółki Wnioskodawcy, w dniu podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie istnieć będzie następujący stan faktyczny w zakresie podziału działalności spółki Wnioskodawcy na wyodrębnione działy.
Pion Rozwoju Sprzedaży zajmuje się: pozyskiwaniem nowych klientów i aktywną sprzedażą usług; prezentowaniem klientom oferty usług; tworzeniem i stałą aktualizacją bazy danych klientów; tworzeniem cenników usług oraz prowadzeniem stałej analizy stopnia konkurencyjności stosowanych cen do cen obowiązujących na rynku usług reklamowych; opracowywaniem kompletnych ofert dla klientów; utrzymywaniem stałych relacji z klientami; promocją marki przedsiębiorstwa na spotkaniach z potencjalnymi klientami; negocjowaniem umów z klientami. Na czele Pionu Rozwoju Sprzedaży stoi Dyrektor Sprzedaży (Sales Director) podległy Dyrektorowi Zarządzającemu d.s. Sprzedaży. Dyrektorowi Sprzedaży podlegają Liderzy Zespołów Agencyjnych, odpowiedzialni za swoje zespoły (Zespoły ds. Sprzedaży Agencyjnej oraz zespoły handlowców realizujących zadania związane ze sprzedażą usług) oraz Liderzy Zespołu Kampanii Efektywnościowych i Lider Zespołu Sprzedaży Bezpośredniej. Pion Rozwoju Produktów zajmuje się z kolei: identyfikacją obszarów do zagospodarowania, wyszukiwaniem nisz rynkowych w zakresie usług oferowanych przez spółkę; tworzeniem koncepcji nowych usług i udoskonalaniem istniejącego wachlarza usług; udoskonalaniem dotychczasowych usług; dostosowywaniem oferty usługowej do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów; wdrażaniem na potrzeby oferty spółki najnowszych rozwiązań technologicznych w zakresie reklamy. Na czele Pionu stoi Kierownik ds. Rozwoju Produktów podległy Dyrektorowi Zarządzającemu d.s. Sprzedaży. Kierownikowi Pionu podlegają natomiast specjaliści ds. technologii oraz rozwoju produktu. W ramach Działu sprzedaży wyodrębnione są także mniejsze Piony, którymi kierują kierownicy podlegli Dyrektorowi Zarządzającemu ds. Sprzedaży, a które to piony świadczą wyspecjalizowane usługi z obszaru działalności Działu Sprzedaży. Działowi Sprzedaży przypisane są w ewidencji księgowej niezbędne do prowadzenia działalności składniki majątku, zakupione na jego potrzeby i wydzielone w systemach ewidencyjnych, tj. komputery przenośnie i stacjonarne wraz z licencjami na systemy operacyjne oraz oprogramowaniem biurowym, monitory komputerowe, telefony komórkowe i stacjonarne, modemy Internetu przenośnego, wyposażenie biurowe (biurka, krzesła, szafki, wizytowniki, lampki biurkowe, wiatraki); drukarki; oprogramowanie specjalistyczne, programy graficzne do obróbki wizualizacji. W oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Wnioskodawcy, prowadzony jest wyodrębniony rachunek zysków i strat Działu Sprzedaży, do którego przypisane są konkretne koszty i zobowiązania związane z działalnością Działu Sprzedaży, a w szczególności: koszty technologiczne związane z realizacją kampanii internetowych; koszty agencji reklamowych (bonusy, premie pieniężne itp.); koszty usług świadczonych przez firmy dostarczające usługi analityczne; zobowiązania z tytułu umów o pracę, konsultacji zewnętrznych, bieżących wydatków na spotkania z klientami, zakupu składników majątku. Działowi Sprzedaży przypisane są też umowy zawierane przez spółkę Wnioskodawcy z klientami zlecającymi Wnioskodawcy wykonanie określonych kampanii reklamowych (domami mediowymi i klientami bezpośrednimi), jak również osiągane z realizacji tych umów przychody ze sprzedaży usług. Wyodrębnienie Działu Sprzedaży pod względem funkcjonalnym i organizacyjnym ze struktury spółki Wnioskodawcy uzasadnione jest szczególnym charakterem branży reklamy internetowej. Pion Rozwoju Sprzedaży pod względem funkcjonalnym podzielony jest na szereg Zespołów Sprzedażowych, które sprzedają przypisanym im klientom, czy to bezpośrednim czy domom mediowym, unikalne grupy produktowe, opracowane przez Wnioskodawcę i inne spółki z grupy kapitałowej do której należy spółka Wnioskodawcy. Każda z oferowanych przez Dział Sprzedaży usług stanowi ukierunkowaną na określone potrzeby klienta ofertę publikacji treści reklamowych w sieci Internet, w sposób oraz w miejscach odpowiadających przedstawionemu przez klienta zapotrzebowaniu odnośnie docelowej grupy odbiorców i pożądanego sposobu prezentacji treści reklamowej, bądź też oczekiwanemu przez klienta wynikowi kampanii. W ramach poszczególnych grup produktowych Dział Sprzedaży spółki Wnioskodawcy oferować może między innymi wyspecjalizowane usługi związane z planowaniem oraz docieraniem do wybranych grup odbiorców treści reklamowych, szczególnie pożądanych przez danego klienta.
Na czele Pionu Relacji z Wydawcami stoi Dyrektor ds. Relacji z Wydawcami podległy Dyrektorowi Zarządzającemu ds. Zakupu (Buying Managing Director). Dyrektorowi ds. Relacji z Wydawcami podlegają pozostali pracownicy Pionu, tj. zastępca Dyrektora, specjaliści do spraw zakupu. Pion korzysta także z usług zlecanych zewnętrznym doradcom. W Dziale Realizacji Usług Kampanii istnieje ponadto Pion Realizacji zajmujący się techniczną realizacją internetowych kampanii reklamowych, tj. publikacją treści reklamowych na stronach internetowych należących do Wydawców. Do zadań Pionu Realizacji należy:
Na czele Pionu Realizacji stoi Kierownik ds. Realizacji Kampanii podległy Dyrektorowi Zarządzającemu ds. Zakupu. Kierownikowi podlegają pozostali pracownicy Pionu, tj. zastępca Kierownika, administratorzy serwisów, administratorzy kampanii, specjaliści od obsługi ruchu internetowego i zespół programistów. Pion korzysta także z usług świadczonych na zlecenie przez zewnętrznych doradców. Techniczna realizacja kampanii reklamowych odbywa się dzięki specjalistycznej platformie informatycznej tzw. ad serwerowi. Jest to system informatyczny wraz z serwerem pozwalający zarządzać wyświetlaniem reklam na witrynach należących do Wydawców, z którymi współpracuje Wnioskodawca. System ten wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z jego właścicielem, przypisanej Pionowi Realizacji. Agregacja danych o kampaniach internetowych odbywa się dzięki codziennemu monitoringowi największych portali oraz stron internetowych oraz wprowadzaniu zgromadzonych w ten sposób danych do specjalistycznego narzędzia informatycznego, umożliwiającego wyszukiwanie w bazie wg zadanych kryteriów. Działowi Realizacji Usług Kampanii przypisane są w ewidencji księgowej niezbędne do prowadzenia działalności składniki majątku, zakupione na jego potrzeby i wydzielone w systemach ewidencyjnych, tj. komputery przenośnie i stacjonarne wraz z licencjami na systemy operacyjne oraz oprogramowaniem biurowym, monitory komputerowe, telefony komórkowe i stacjonarne, wyposażenie biurowe (biurka, krzesła, szafki, wizytowniki, lampki biurkowe, wiatraki). Jak wskazano powyżej, możliwość korzystania przez Wnioskodawcę z kluczowych dla realizacji zadań Działu Realizacji Usług Kampanii:
zapewniona jest na podstawie zawartych przez Wnioskodawcę umów, które dotyczą działalności realizowanej przez ten Dział. Do Działu Realizacji Usług Kampanii przypisane są ponadto umowy (zlecenia) zawierane z podmiotami zewnętrznymi dotyczące sprzedaży określonej ilości odsłon wykorzystywanych do celów realizacji kampanii reklamowych, umowy o przeprowadzenie szkoleń oraz sprzedaży dostępu do systemu monitorowania i raportowania kampanii reklamowych w Internecie. W oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Wnioskodawcy, prowadzony jest wyodrębniony rachunek zysków i strat Działu Realizacji Usług Kampanii, w którym do poszczególnych Pionów Działu przypisane są konkretne koszty i przychody związane z działalnością Działu. Do kosztów ponoszonych przez Dział należą w szczególności:
Do Działu Realizacji Usług Kampanii przypisane są zobowiązania wynikające z zawieranych przez Dział umów (wskazanych powyżej), a także zobowiązania pracownicze i inne, funkcjonalnie związane z działalnością prowadzoną przez Dział. Dział Realizacji Usług Kampanii do dnia podziału funkcjonuje przede wszystkim na potrzeby wewnętrzne działalności reklamowej prowadzonej przez spółkę Wnioskodawcy. Na bazie posiadanych zasobów majątkowych oraz pracowników Dział Realizacji Usług Kampanii świadczy bezpośrednio na rzecz odbiorców zewnętrznych usługi sprzedaży określonej ilości odsłon niezbędnych dla realizacji kampanii reklamowych, usługi szkoleniowe w zakresie raportowania kampanii reklamowych oraz usługi monitoringu i raportowania kampanii reklamowych w Internecie. Z działalności tej Dział uzyskuje przychody, przypisane w ewidencji księgowej Wnioskodawcy do Działu Realizacji Usług Kampanii. Począwszy od dnia podziału, na podstawie zawartych umów o świadczenie usług reklamowych (sprzedaż powierzchni reklamowej), Dział Realizacji Usług Kampanii uzyskiwać będzie dodatkowo przychody ze sprzedaży świadczonych przez siebie usług w szczególności na rzecz Spółki Przejmującej A.
Dział Agencji Interaktywnej, w ramach wyodrębnionego wewnątrz tego Działu Pionu Realizacji Kampanii Zewnętrznych, zajmuje się również realizacją kampanii zewnętrznych, które w przeszłości pozostawały w zakresie kompetencji odrębnego Działu Realizacji Kampanii Zewnętrznych, który został zlikwidowany. Pion Realizacji Kampanii Zewnętrznych zajmuje się prowadzeniem usług reklamy zewnętrznej, tzw. outdoor. Usługi te polegają na dostarczeniu zewnętrznych form reklamowych, przy czym część prac jest zlecanych do zewnętrznych podwykonawców specjalizujących się w danej produkcji (np. drukarnie, producenci gadżetów). Dział Agencji Interaktywnej ma w swojej strukturze trzy piony, które dzięki swoim kompetencjom realizują wszystkie niezbędne funkcje oraz projekty na rzecz klientów. Działem Agencji Interaktywnej kieruje Dyrektor Agencji Interaktywnej (Interactive Agency Director), a pracę w każdym z trzech Pionów koordynują Liderzy Pionów raportujący do Dyrektora Działu. Dział Agencji Interaktywnej samodzielnie realizuje działania związane z procesem pozyskania klientów na własne usługi (przygotowuje wstępne prezentacje, oferty oraz rejestruje pozyskane zlecenia) realizacji zlecenia (pod względem graficznym, technologicznym i medialnym) oraz jego końcowego przyjęcia prze klienta i rozliczenia. Działowi Agencji Interaktywnej przypisane są w ewidencji księgowej niezbędne do prowadzenia działalności składniki majątku, zakupione na jego potrzeby i wydzielone w systemach ewidencyjnych, tj. komputery przenośne i stacjonarne wraz z licencjami na systemy operacyjne oraz oprogramowaniem biurowym, oprogramowanie specjalistyczne, tablet) graficzne, telefony stacjonarne, telefony komórkowe, sprzęt biurowy (biurka, krzesła, szafki, wizytowniki, lampki biurkowe itp.). Dział Agencji Interaktywnej wykorzystuje także domeny internetowe związane wyłącznie z działalnością tego Działu. W oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Wnioskodawcy, prowadzony jest wyodrębniony rachunek zysków i strat Działu Agencji Interaktywnej, do którego przypisane są konkretne koszty i zobowiązania związane z działalnością Działu, a w szczególności:
Do Działu Agencji Interaktywnej przypisane są też umowy zawierane przez spółkę Wnioskodawcy z klientami zlecającymi Wnioskodawcy wykonanie usług w zakresie działalności Działu Agencji Interaktywnej, jak równie; osiągane z realizacji tych umów przychody ze sprzedaży usług.
Pion Finansów i Księgowości wykonuje czynności związane z bieżącym księgowaniem kosztów, wystawianiem faktur sprzedażowych, sporządzaniem wszelkich deklaracji podatkowych, dotyczących ubezpieczeń społecznych oraz sprawozdawczości finansowej i statystycznej, a także bieżącym controllingiem — sporządzaniem odpowiednich raportów dla zarządu spółki Wnioskodawcy oraz na potrzeby grupy kapitałowej do której należy spółka Wnioskodawcy. W Pionie tym zatrudnieni są specjaliści w zakresie poszczególnych obszarów działalności Pionu (płace, koszty, sprzedaż, windykacja, raportowanie, księgowość). Pracownicy podlegają kierownictwu Kontrolera Finansowego (Financial Controller). Pion Administracji odpowiedzialny jest między innymi za nadzór nad systemem CRM i obsługę prawną spółki Wnioskodawcy oraz za obsługę recepcji i asystowanie zarządowi Wnioskodawcy, jak i za sprzątanie budynków siedziby spółki Wnioskodawcy oraz dbanie o zaopatrzenie spółki Wnioskodawcy w podstawowe artykuły (biurowe, spożywcze itp.). W Pionie zatrudnieni są pracownicy wykonujący poszczególne zadania Pionu pod kierownictwem Kierownika Biura podlegającego Kontrolerowi Finansowemu, a pewne czynności zlecane są zleceniobiorcom zewnętrznym. Pion Zasobów Ludzkich (HR) zajmuje się sprawami kadrowo-płacowymi pracowników spółki Wnioskodawcy oraz przeprowadzaniem rekrutacji na nowe stanowiska — zbieraniem CV, organizowaniem spotkań z potencjalnymi kandydatami, zbieraniem referencji o kandydatach. Jest również skoncentrowany na organizowaniu i kontroli ścieżek kariery dla pracowników. Pracami pionu HR kieruje Kierownik ds. HR, któremu podlegają specjaliści ds. kadrowych i płacowych. Pion HR podlega Kontrolerowi Finansowemu. Pion IT zajmuje się świadczeniem wsparcia informatycznego dla poszczególnych Działów spółki Wnioskodawcy oraz zarządzaniem wspólnymi dla wszystkich Działów serwerami i siecią IT w spółce. Pion IT odpowiedzialny jest także za przygotowywanie struktury pod projekty informatyczne wdrażane w spółce Wnioskodawcy, przygotowuje specjalistyczne oprogramowanie na potrzeby wewnętrzne firmy oraz rozwiązania serwerowe na potrzeby projektów internetowych. Pracami Pionu IT kieruje Kierownik Pionu IT, podlegli są mu pracownicy, specjaliści w zakresie IT (administratorzy, help desk itp.). Pion IT podlega Kontrolerowi Finansowemu. Pion Public Relations i Marketingu zajmuje się kształtowaniem stosunków pomiędzy spółką Wnioskodawcy a jej otoczeniem biznesowym. W szczególności do zadań Pionu należy przygotowywanie notatek prasowych dotyczących spółki, nowych produktów, usług itp., autoryzacja wypowiedzi dla mediów, przygotowanie własnych materiałów promocyjnych i reklamy, organizacja imprez promocyjnych. Pion Public Relations i Marketingu zajmuje się także pozyskiwaniem pojedynczych zleceń do własnej realizacji w zakresie m.in. promocji i szkoleń, z których osiąga określone przychody. Pion Public Relations i Marketingu kierowany jest przez Kierownika Pionu, któremu podlegają pracownicy, będący specjalistami w poszczególnych obszarach działalności realizowanej przez Dział PR i Marketingu. Pion Public Relations i Marketingu podlega Kontrolerowi Finansowemu. Poszczególne Piony funkcjonujące w ramach Działu Administracji spółki Wnioskodawcy korzystają ze składników majątku zakupionych na ich potrzeby i wydzielonych w systemach ewidencyjnych spółki Wnioskodawcy, tj.: komputerów przenośnych i stacjonarnych i serwerów wraz z licencjami na systemy operacyjne oraz oprogramowanie biurowe, telefonów stacjonarnych, telefonów komórkowych, sprzętu biurowego (biurka, krzesła, szafki, wizytowniki, lampki biurkowe, klimatyzatory, radia, itp.). Ponadto każdy z Pionów, stosownie do wykonywanych zadań, korzysta ze składników majątku charakterystycznych dla niego, tj. Pion Finansów i Księgowości oraz Pion Administracji:
Pion HR:
Pion IT:
Pion Public Relations i Marketingu:
W oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Wnioskodawcy, prowadzony jest wyodrębniony rachunek zysków i strat Działu Administracji, do którego przypisane są konkretne koszty i zobowiązania związane z działalnością Działu, a w szczególności:
Do Działu Administracji przypisane są też umowy zawierane przez spółkę Wnioskodawcy w zakresie korzystania z budynków biurowych, dostaw mediów, sprzątania i bieżącego utrzymania powierzchni biurowej organizacji przedsięwzięć promocyjnych i marketingowych, sponsoringu, zakupu usług doradczych oraz aktywa finansowe niezwiązane z innymi Działami, itp. Ze względu na swoje podstawowe funkcje opisane powyżej Dział Administracji do dnia podziału funkcjonuje m. in. na potrzeby wewnętrzne działalności prowadzonej przez spółkę Wnioskodawcy. Z uwagi jednak na fakt, że Działowi temu przypisane są wskazane powyżej umowy dotyczące korzystania z powierzchni budynków, dostawy mediów etc. osiąga on także przychody z tytułu podnajmu części tej powierzchni odrębnym od Wnioskodawcy podmiotom. Począwszy od dnia podziału, na podstawie zawartych umów o świadczenie usług podnajmu powierzchni biurowej, świadczenia usług księgowych, administracyjnych, wsparcia IT i HR, Dział Administracji uzyskiwać będzie oprócz dotychczasowych przychodów także dodatkowe z tytułu sprzedaży świadczonych przez siebie usług na rzecz Spółek przejmujących, do których trafią wydzielone działy Wnioskodawcy. Dodatkowymi przychodami Działu Administracji są także przychody z tytułu m.in. usług promocji i szkoleń świadczonych odrębnym od Wnioskodawcy podmiotom. Mając na uwadze opisy poszczególnych odrębnych Działów istniejących w spółce Wnioskodawcy planowane jest, że wydzieleniem do Spółki Przejmującej A, Spółki Przejmującej B i Spółki Przejmującej C objęte zostaną istotne i niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności składniki majątku, pracownicy, współpracownicy oraz umowy, a także należności i zobowiązania, które są przypisane odpowiednio do Działów: Sprzedaży, Agencji Interaktywnej oraz Administracji. Przeniesienie pracowników pomiędzy spółką Wnioskodawcy a Spółkami Przejmującymi A, B i C nastąpi w trybie przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r., 21 poz. 94 ze zm.). Wnioskodawca przekaże Spółkom Przejmującym A, B i C dokumenty (umowy, porozumienia, regulaminy, wykazy itp.) związane z działalnością prowadzoną przez poszczególne Działy podlegające wydzieleniu oraz kopie zapisów ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy dotyczące wydzielanych zespołów składników majątkowych, jak również umożliwi bieżący dostęp do stanowiących podstawę dokonywanych w nich zapisów dokumentów źródłowych (faktury, rachunki itp.), które z uwagi na ciążące na Wnioskodawcy obowiązki związane z przechowywaniem dokumentacji księgowej i podatkowej Wnioskodawcy nie mogą zostać przekazane Spółkom Przejmującym w oryginale. W spółce Wnioskodawcy po dniu podziału pozostanie natomiast wyodrębniony Dział Realizacji Usług Kampanii. Po dniu wydzielenia dotychczasowa działalność Działów istniejących w ramach spółki Wnioskodawcy prowadzona będzie w następujący sposób:
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług. W części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna. Zdaniem Wnioskodawcy: Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), dalej: Ustawy CIT oraz art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, ze zm.), dalej: Ustawy VAT,przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Mając na uwadze brzmienie wskazanych wyżej przepisów Ustawy CIT oraz Ustawy VAT, a także wnioski płynące z wydawanych przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz orzecznictwa Sądów Administracyjnych można stwierdzić, że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa mówić można w sytuacji, gdy zespół składników majątkowych będący przedmiotem określonej w Ustawie CIT oraz Ustawy VAT czynności prawnej posiada następujące cechy:
Odnosząc się do wskazanych wyżej kryteriów pozwalających na stwierdzenie występowania w ramach przedsiębiorstwa podatnika zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogącej polegać, np. na wydzieleniu do innej spółki kapitałowej (spółki przejmującej) w trybie podziału przez wydzielenie, Wnioskodawca na podstawie przedstawionego stanu faktycznego sprawy wskazuje, że:
Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy zespoły składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związane ze świadczeniem usług przez wyodrębnione: Dział Sprzedaży; Dział Agencji Interaktywnej; Dział Administracji mające podlegać wydzieleniu do Spółek Przejmujących A, B i C w drodze podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie, jak również mający pozostać w spółce Wnioskodawcy po dniu wydzielenia Dział Realizacji Usług Kampanii stanowią (każdy z osobna) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT oraz art. 2 pkt 27e Ustawy VAT. W świetle art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział przez wydzielenie polega na przeniesieniu części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę, w wyniku czego nabywa ona prawo własności wydzielonej części majątku. Zakres opodatkowania podatkiem VAT został określony w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie art. 6 Ustawy VAT wprowadza wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów Ustawy VAT. W myśl art. 6 pkt 1 Ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przepisy Ustawy VAT nie regulują kwestii, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając jednak ogólnie dostępne interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe w tym zakresie, pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, tzn. jako obejmujące wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego. Zatem kluczowym wymogiem pozwalającym na skorzystanie z wyłączenia z opodatkowania VAT jest by przedmiot transakcji stanowiło przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa oraz by w wyniku takiej transakcji nastąpiło przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania tym przedmiotem jak właściciel. W interpretacji z dnia 31 stycznia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-1253/11-2/KG) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że „Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że art. 6 pkt 1 Ustawy VAT stanowi implementację art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dlatego powinien być interpretowany z uwzględnieniem jego celowości. Zgodnie z Dyrektywą, zasada braku opodatkowania dostawy ma zastosowanie do każdego przeniesienia przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, obejmującej zarówno rzeczy ruchome, jak i wartości niematerialne, które łącznie stanowią podmiot zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie czynności odnoszące się do przeniesienia własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa w jakiejkolwiek formie, w tym poprzez podział przez wydzielenie dokonywany na podstawie Kodeksu spółek handlowych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Organy podatkowe wielokrotnie podkreślały w wydanych interpretacjach podatkowych, że podział przez wydzielenie obejmujący zorganizowane części przedsiębiorstwa jest transakcją niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 18 sierpnia 2010 r. (sygn. IBPP3/443-349/10 /PK) stwierdził, że „stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowa czynność podziału, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez przemienienie części majątku spółki dzielonej do spółki nowo nawiązanych – nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż wyodrębniony zespół składników majątkowych wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e ww. ustawy”. Powyższe stanowisko zostało także potwierdzone m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 lipca 2010 r. (sygn. IPPP1-443-450/10-2/MP) oraz z dnia 10 marca 2009 r. (sygn. IPPP3/443-3/09-4/MPe), jak również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lipca 2009 r. (sygn. IPPP1-443-407/09/BM). W ocenie Wnioskodawcy mające podlegać wydzieleniu ze spółki Wnioskodawcy do Spółek Przejmujących A, B i C zespoły składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związanych z prowadzeniem działalności przez Dział Sprzedaży, Agencji Interaktywnej oraz Dział Administracji, jak również mający pozostać w spółce Wnioskodawcy po dniu wydzielenia Dział Realizacji Usług Kampanii stanowią (każdy z osobna) zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT. W przypadku zatem wydzielenia opisanych zespołów składników majątkowych i zobowiązań do spółek kapitałowych w trybie podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie na podstawie przepisu art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, transakcja ta — na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy VAT — nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od i usług, W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.