Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-37/08-3/MM
z 19 marca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-37/08-3/MM
Data
2008.03.19
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
logo
logo
odzież
odzież
pracownik
pracownik
promocja
promocja
reklama
reklama
reprezentacja
reprezentacja
Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup koszulek można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu Spółki?
Wniosek ORD-IN 728 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca planuje przekazywać swoim pracownikom koszulki opatrzone w logo Spółki lub też inne dodatkowe napisy w ramach organizowanych przez nią konkursów mających na celu m.in. wyróżnienie pracowników posiadających najmniejszą liczbę zwolnień od pracy lub osiągających najlepsze wyniki w pracy. Przekazywane pracownikom koszulki będą wykorzystywane przez nich na terenie siedziby Spółki, w trakcie świadczonej przez nich pracy. Ponadto, Spółka planuje również przekazywać wszystkim swoim pracownikom koszulki z Jej logo oraz z dodatkowymi napisami, w związku z organizowanymi przez nią imprezami mającymi na celu reklamę oraz promocję. Powyższe koszulki będą noszone przez pracowników w trakcie wskazanych imprez, na które będą również zapraszani obecni oraz potencjalni klienci.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na zakup koszulek z logo firmy stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty zakupu koszulek w ramach organizowanych konkursów mających na celu wyróżnienie pracowników z najlepszymi wynikami pracy lub z najmniejszą liczbą zwolnień od pracy są ponoszone w celu uzyskania przychodu. Wydatki na zakup koszulek w związku z organizowanymi przez Spółkę konkursami mają bowiem na celu zwiększenie efektywności pracy pracowników, co znajduje bezpośrednie przełożenie w wysokości uzyskiwanych przez Spółkę przychodów. Ponadto, zamieszczone na koszulkach logo firmy stanowi formę reklamy Spółki. W związku z powyższym, należy uznać, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup koszulek mogą być zaliczone w całości do jego kosztów uzyskania przychodu. Zakupione przez Spółkę dla pracowników koszulki z jej logo oraz dodatkowymi oznaczeniami związanymi z organizacją imprezy mającej na celu Jej reklamę oraz promocję, należy również zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu. Wydatki na zakup przedmiotowych koszulek zaopatrzonych w logo Spółki oraz dodatkowe napisy związane z organizowanymi imprezami stanowią bowiem koszty reklamy, a nie reprezentacji. Zgodnie z definicją słownikową przez reklamę rozumie się:
Jak wynika ze znanych Spółce interpretacji przepisów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe oraz z utrwalonego orzecznictwa sądów administracyjnych, za reklamę uważa się działania zmierzające do zachęcenia potencjalnych klientów do nabywania oferowanych towarów oraz usług. Może być ona prowadzona poprzez rozpowszechnianie informacji o samych towarach bądź też usługach, ich właściwościach i zaletach, jak również o miejscach ich nabycia. Jednocześnie, reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów lub usług, ale także samej firmy i jej znaku (tak np. w postanowieniu Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego z 21.05.2007 r., znak PO-II/423/15/AN/07). Warto również podkreślić, iż umieszczanie logo firmy na tzw. gadżetach reklamowych rozdawanych kontrahentom, na ubraniach zakupionych dla pracowników firmy, a także na produktach wykorzystywanych dla celów prowadzonej działalności, np. opakowaniach, ma na celu zaznaczanie obecności firmy na rynku. Jest ono niejednokrotnie połączone z zaprezentowaniem potencjalnym klientom dodatkowych informacji dotyczących oferowanych produktów oraz usług, a także wskazaniem miejsca ich nabycia (adresy stron internetowych, punktów sprzedaży oraz numerów telefonów). Takie też stanowisko zajął np. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w swojej interpretacji z dnia 9 maja 2006 r. (sygn. akt 1472/ROP1/423-135/145/06/MC). W jego opinii, naniesienie na wskazane powyżej produkty jedynie samego logo firmy, bez dołączenia do niego dodatkowych informacji powoduje, że towary, które zostały w nie zaopatrzone stają się nośnikiem reklamy skierowanej do nieokreślonego grona potencjalnych kontrahentów, dlatego też ma ona charakter reklamy publicznej. Z kolei pojęcie reprezentacji definiowane jest jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub zajmowaną pozycją społeczną („Słownik język polskiego” pod red. S. Dubisza, Warszawa 2003). W związku z tym, za reprezentację należy uznać wszelkiego rodzaju działania mające na celu stwarzanie i utrwalanie dobrego wizerunku firmy, a więc wywarcie na kontrahencie jak najlepszego wrażenia. Tak więc do kosztów reprezentacji zaliczyć należy przede wszystkim wydatki na organizację przyjęć okolicznościowych, spotkań z kontrahentami w restauracji, czy też prezentów wręczanych klientom firmy. Nie wszystkim jednak prezentom wręczanym kontrahentom podatników, jak słusznie zauważył Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego, można przypisać charakter reprezentacji. Zaliczają się do nich bowiem jedynie prezenty kosztowne, ekskluzywne, nie opatrzone w logo firmy, jak perfumy, dobry alkohol, markowe wyroby ze skóry (postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 19.02.2007 r., znak ŁUS-II-2-423/35/07/JB, postanowienie Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego z 21.05.2007 r., znak PO-II/423/15/AN/07). Do tego rodzaju prezentów z pewnością nie należą zwyczajowo wręczane klientom upominki niewielkiej wartości, takie jak kalendarz, kubki, koszulki, długopisy, czy też inne drobiazgi. W świetle przytoczonych argumentów zasadny jest pogląd, iż wydatki ponoszone na zakup koszulek dla pracowników zaopatrzonych w logo firmy, nie zaliczają się do wydatków na reprezentację mającą na celu stworzenie dobrego wizerunku firmy, tylko jej reklamę. Prezentowane przez Spółkę stanowisko znalazło również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 kwietnia 2007 r. uznał, iż umieszczone na ubraniach pracowników logo staje się nośnikiem reklamy samej firmy i ma na celu, podobnie jak w przypadku wszystkich pozostałych upominków, zaznaczenie obecności danego podmiotu gospodarczego na rynku (sygn. akt III SA/Wa 2644/06, MoPod 2007/6/4). Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 6 maja 1998 r. stwierdził, iż reklama ma na celu zachwalanie zalet towarów firmy, w tym między innymi poprzez wygląd jej pracowników (sygn. akt SA/Sz 1412/97, LEX nr 32951). Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, umieszczone na koszulkach pracowników logo Spółki i dodatkowe napisy związane z imprezami organizowanymi przez Nią, na którą zaproszeni będą również obecni oraz potencjalni klienci Spółki, stają się nośnikami reklamy i wydatki na ich zakup można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodu.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.