Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1130/08-4/MR
z 6 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1130/08-4/MR
Data
2009.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
faktura
kasa rejestrująca
zwolnienie


Istota interpretacji
1) Czy jeżeli sprzedaż usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności będzie dokumentowana każdorazowo fakturą VAT, to czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku ewidencji na kasie fiskalnej?
2) Czy jeżeli faktura za usługę zostanie wystawiona przez placówkę detaliczną i zostanie wystawiony paragon fiskalny to będzie to działanie błędne?



Wniosek ORD-IN 620 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o doprecyzowanie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę jest:

  • produkcja wyrobów tartacznych (PKD 20.10.A),
  • produkcja wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa (PKD 20.30.Z),
  • sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 52.48.Z),
  • sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych (PKD 51.55.Z).


Sprzedaż wyrobów tartacznych, stolarskich i ciesielskich prowadzona jest zarówno na obszarze Polski (odbiorcy krajowi), jak również poza Polską (odbiorcy krajów Unii Europejskiej – Niemcy).

W 2009 r. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć profil działalności swojej firmy o świadczenie usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (odbiorcy na terenie Polski).

W placówce detalicznej zainstalowanana jest kasa fiskalna. Każda sprzedaż detaliczna artykułów zarówno dla firm, jak i osób fizycznych dokumentowana jest paragonem fiskalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli sprzedaż usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności będzie dokumentowana każdorazowo fakturą VAT, to czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku ewidencji na kasie fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie kas fiskalnych, z obowiązku ewidencjonowania zwalnia się sprzedaż oraz świadczenie usług na rzecz osób fizycznych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokumentowane jest fakturą, w której zawarte są w szczególności dane indentyfikacyjne odbiorcy,
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 50.


Z powołanego powyżej rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wynika, że każdorazowe dokumentowanie sprzedaży dla osoby fizycznej fakturą, po spełnieniu wymogów wynikających z rozporządzenia, zwalnia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Zdaniem Zainteresowanego, spełnione są powyższe warunki, ponieważ w okresie wcześniejszym odbiorcami usług były wyłącznie firmy, każda sprzedaż była dokumentowana fakturą VAT. Odbiorcami usług nie były osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. W ocenie Wnioskodawcy, zwalnia to z obowiązku ewidencji na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja wyrobów tartacznych, produkcja wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa, sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych w wyspecjalizowanych sklepach oraz sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych. W 2009 r. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć profil działalności firmy o świadczenie usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W placówce detalicznej zainstalowanana jest kasa fiskalna. Każda sprzedaż detaliczna artykułów zarówno dla firm, jak i osób fizycznych dokumentowana jest paragonem fiskalnym.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności od obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz. U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1510). Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 marca 2009 r. – podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;
  2. do dnia 31 grudnia 2009 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W części II ww. załącznika do rozporządzenia wymieniona została: Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, natomiast w poz. 35 wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 2)

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2008 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20 3)

  3. nbspnbsp – przy czym:
    2) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.
    3) Dotyczy również podatników rozpoczynających w 2009 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2009 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 35 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2009 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług – 10.

Wobec powyższego, Wnioskodawca dokonując sprzedaży usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jeśli zostaną spełnione łącznie warunki wymienione w poz. 35 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwestia dotycząca dokumentowania sprzedaży fakturą oraz paragonem fiskalnym została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 6 marca 2009 r. nr ILPP2/443-1130/08-5/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj