Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-86/09-2/AF
z 12 czerwca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-86/09-2/AF
Data
2009.06.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Podmioty zobowiązane
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
nabycie
nabywca
nieruchomości
spółki
sprzedawca
Istota interpretacji
W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym Spółka wnosi o potwierdzenie, że:
Wniosek ORD-IN 969 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2009 r. (data wpływu 20.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia Hipermarketów w J. i w S. - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia Hipermarketów w J. i w S. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. M Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest na etapie negocjowania oferty nabycia hipermarketów będących własnością G. Sp. z o.o. (dalej: G. lub Sprzedający), zlokalizowanych w J. i S. (dalej: Hipermarkety lub Obiekty). Sprzedający będzie oferował do sprzedaży Hipermarkety w J. i S. różnym podmiotom (w tym Spółce), przy czym krąg potencjalnych nabywców jest z góry znany (oprócz Spółki pod uwagę brane są trzy inne podmioty). Zgodnie z założeniami Sprzedającego, w zależności od warunków zaproponowanych przez poszczególnych nabywców, możliwe są następujące scenariusze sprzedaży:
W celu zachowania kompletności opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka pragnie wskazać, iż obecnie jest również na etapie negocjowania nabycia galerii handlowych będących własnością G. Sp. z o.o., znajdujących się w tych samych lokalizacjach, co Hipermarkety. Niniejszy wniosek dotyczy skutków podatkowych nabycia Hipermarketów w J. i w S. Skutki podatkowe ewentualnego nabycia galerii handlowych w J. i S. są przedmiotem odrębnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej. G nabyła Hipermarkety w 2006 r. od G. Sp. z o.o. Sprzedaż Hipermarketów na rzecz G. została opodatkowana podatkiem od towarów i usług. G. otrzymała od G. Sp. z o.o. faktury VAT, z których odliczyła podatek VAT naliczony. Na moment nabycia związek zakupu Hipermarketów ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez G. uzasadniał bowiem pełne odliczenie podatku VAT naliczonego (Hipermarkety zostały oddane w najem G. Sp. z o.o. - obecnie najemcą Hipermarketów jest R. Sp. z o.o. i Spółka Sp. k.; pozostałe powierzchnie np. biurowe, zostały wynajęte innym podmiotom). Dodatkowo, Spółka została poinformowana, iż od dnia nabycia Hipermarketów od G. Sp. z o.o., Hipermarkety w J. i S. nie podlegały ulepszeniom, na które wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiłyby 30% ich wartości początkowej. W związku z tym, że G. prowadziła i prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych nie uległo zmianie (Sprzedający nie rozlicza podatku naliczonego wg tzw. struktury sprzedaży zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT). W oparciu o posiadane składniki majątkowe każdego z Hipermarketów (w tym nieruchomości), G. prowadzi opodatkowaną VAT działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu nieruchomości na własny rachunek najemcom na cele prowadzonej przez nich działalności handlowo - usługowej. Hipermarketami zarządza podmiot trzeci na podstawie odrębnej umowy o zarządzanie zawartej dla każdego z Hipermarketów. Zarządca organizuje całą działalność gospodarczą prowadzoną przez G. w ramach Hipermarketu, w tym w szczególności zatrudnia pracowników niezbędnych do obsługi wynajmowanych obiektów (np. utrzymywania ich czystości), zawiera w imieniu Spółki umowy z dostawcami mediów oraz pośredniczy przy zawieraniu umów najmu pomiędzy G. i najemcami. W związku z powyższym, Spółka nie zatrudnia pracowników zajmujących się organizacją działalności gospodarczej prowadzonej przez G. w ramach danego Hipermarketu. Sprzedaż każdego z Hipermarketów będzie obejmowała całość zespołu składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład danego Hipermarketu, związanych z prowadzoną w ramach Hipermarketu działalnością gospodarczą przez G. W ramach transakcji sprzedaży przeniesione zostaną:
W wyniku sprzedaży każdego z Hipermarketów, na podstawie przepisu art. 678 Kodeksu Cywilnego (dalej: KC), Spółka wstąpi w stosunki najmu na miejsce Sprzedającego w odniesieniu do umów najmu, których stroną jest G., związanych z nieruchomościami będącymi przedmiotem sprzedaży. Na podstawie przedmiotowych umów najmu G. wynajmuje te nieruchomości podmiotom trzecim. Spółka stanie się wynajmującym w ramach istniejących umów najmu w sprzedawanych Hipermarketach. Intencją Spółki jest kontynuowanie działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez G. w ramach Hipermarketu, tj. opodatkowanej VAT działalności w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek najemcom na cele prowadzonej przez nich działalności handlowo - usługowej. Ponadto, Spółka wstąpi we wszystkie spory sądowe związane z działalnością G. prowadzoną w ramach Hipermarketu, których stroną jest Sprzedający. Planowana sprzedaż Hipermarketu nie będzie natomiast obejmowała składników majątkowych i niemajątkowych G. związanych z całokształtem prowadzonej przez Sprzedającego działalności, które nie należą do zespołu składników wchodzących w skład konkretnego Hipermarketu tj.;
Sprzedawane Obiekty nie stanowią oddziałów G., ani też jej wyodrębnionych zakładów; nie jest również dla każdego z nich sporządzany odrębny bilans. Jednakże, system księgowy używany przez G. umożliwia przyporządkowanie do każdego z Hipermarketów związanych z nim przychodów i kosztów (na podstawie prowadzonej przez G. ewidencji możliwe jest wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z zespołem składników danego Hipermarketu, w tym w szczególności należności z tytułu najmu). Zarówno Spółka, jak również G. są podmiotami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. W celu potwierdzenia skutków podatkowych planowanej transakcji, Spółka występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.). W związku z powyższym zadano następujące pytania: W związku z przedstawionym powyżej zdarzeniem przyszłym Spółka wnosi o potwierdzenie, że:
Odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnie (interpretacja Nr IPPP1-443-286/09-2/JB z dnia 03.06.2009 r.). Zdaniem Wnioskodawcy: Ad. 3 Zdaniem Spółki, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. uznania, iż Hipermarket stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, do transakcji sprzedaży nie będą miały zastosowania przepisy tej ustawy, transakcja ta będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie ustawy o PCC, a podatnikiem będzie Spółka. Uzasadnienie: Ponieważ dostawa składników majątkowych wchodzących w skład Hipermarketu nie podlega opodatkowaniu VAT, w sprawie nie będzie miało zastosowanie wyłączenia z opodatkowania transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej PCC) na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC. W takim przypadku, zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o PCC, podatnikiem będzie Spółka jako nabywca. Ad. 4 Zdaniem Spółki, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2 i opodatkowania przez Sprzedającego podatkiem od towarów usług planowanej transakcji sprzedaży Hipermarketu, transakcja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Uzasadnienie: Wyłączenie transakcji z opodatkowania PCC wynika z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
Oznacza to, że wybór przez G. opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji sprzedaży Hipermarketu (zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT), na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC wyłącza opodatkowanie sprzedaży Hipermarketu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. W przedmiocie zawartego we wniosku pytania czwartego tut. Organ wyjaśnia, iż w związku z prawidłowym stanowiskiem w zakresie pytania trzeciego, zagadnienie zawarte w tym pytaniu stało się bezprzedmiotowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.